Pc kan opeens niet meer booten CPU dood?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-07 08:02
Geachte tweakers,

Sinds vanochtend lukt het mijn 3 jaar oude pc niet meer om te booten. Gisteravond nog een potje cod gespeeld, vanochtend doe ik hem aan met als gevolg 3 automatische reboots tijdens het opstarten met daarna de melding 'no signal' op mijn monitor.

System-specs
Kast: Cooler Master CM690
Moederbord: Gigabyte GA-P35-DS3 (Socket 775)
CPU: Intel Core 2 Duo E8400
CPU-koeler: Scythe Mugen (Rev. B )
Voeding: Cooler Master Real power M520
Videokaart: Gigabyte GTX 460 OC
Geheugen: Corsair Dominator 2x1GB DDR2 1066MHz

Wat ik heb gedaan
  • Alle kabels gecontroleerd
  • Voorzichtig stofdeeltjes weg gehaald uit de kast
  • Ander geheugen erin gedaan zonder resultaat
  • Batterijtje van moederbord er opnieuw in gedaan
  • Videokaart er opnieuw in
Goed om te weten
  • Sinds een tijdje lijkt de pc al minder stabiel te draaien (soms onverklaarbare fps drops, om de 10 min een hapering tijdens het afspelen van video's welke ik niet eerder had)
  • CPU is overgeklokt geweest (3,8GHz, 8 uur orthos, koel genoeg), maar draait al zeker een half jaar weer stock!
  • GPU is lichtelijk overgeklokt geweest (om te kijken wat voor score ik kon halen), maar was ook stabiel tijdens furmark en futuremark benchmarks, maar draait 99% van de tijd op de fabrieksinstelling
  • Nooit artefacts gehad
  • Als ik de pc probeer te starten draait de CPU-fan 1 seconde en stopt daarna volledig met draaien!
Zelf denk dat mijn processor of moederbord overleden is, maar weet simpelweg niet hoe ik dit kan controleren.

Wat denken jullie? Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt!

Rens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-07 20:27
Als de cpu fan meteen stopt met draaien dan zou ik zeggen mobo of voeding.

Probeer eens andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-07 11:18
SpiriTNL schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:06:
Als de cpu fan meteen stopt met draaien dan zou ik zeggen mobo of voeding.

Probeer eens andere voeding.
offtopic:
dat moederbord van jou is niks over te vinden >>MA790DXT-UD5P
ik heb de MA790XT-UD4P en was benieuwd naar de verschillen

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Een processor gaat niet maar zo kapot. Mag dan wel een fragiel en klein dingetje zijn, maar als die gewoon in het moederbord zit en niet te warm wordt kan die gewoon niet kapot gaan.

Voeding, of moederbord eens proberen. Voeding is het makkelijkst te testen. Vervang deze eens door een degelijke 500 watter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-07 08:02
Dank voor de reacties. Ik ben er ook aardig zeker van dat de processor altijd koel genoeg gehouden is en stabiel heeft gedraaid.. Is er nog een andere manier om te checken of de voeding het probleem is dan een nieuwe erin te doen? want heb momenteel geen andere voeding tot mijn beschikking.

Edit:
Echter, de drie casefans, de fans van mijn videokaart en de fan van de voeding zelf blijven wel allemaal draaien. Ook de dvd-rom speler krijgt nog stroom.. Kan het dan nog wel aan de voeding liggen?

[ Voor 27% gewijzigd door Renzzzer op 18-10-2011 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Renzzzer schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:51:
Dank voor de reacties. Ik ben er ook aardig zeker van dat de processor altijd koel genoeg gehouden is en stabiel heeft gedraaid.. Is er nog een andere manier om te checken of de voeding het probleem is dan een nieuwe erin te doen? want heb momenteel geen andere voeding tot mijn beschikking.

Edit:
Echter, de drie casefans, de fans van mijn videokaart en de fan van de voeding zelf blijven wel allemaal draaien. Ook de dvd-rom speler krijgt nog stroom.. Kan het dan nog wel aan de voeding liggen?
Dat kan zeer zeker want een voeding kan langzaam maar zeker gaan instorten en net niet meer genoeg prik hebben om de rest van het systeem op te starten. Je zou eens kunnen testen door alle casefans en harddisk etc af te koppellen en dus alleen moederboard en videokaart te gebruiken.

Mocht ie dan wel opstarten dan weet je al zeer zeker genoeg en is het de voeding waarbij 3 jaar voor een B merk voeding echt niet vreemd is. Als het een A merk voeding is zou die normaal wel meer dan 3 jaar moeten mee gaan maar B merk voedingen moeten telkens op de tenen werken.

Nu is zo'n Coolermaster niet direct een B merk maar het is ook weer niet een van de top van de A merken dus in die zin kan het best wel zijn dat je voeding zijn dienst aan de wilgen gehangen heeft. En het truucje met de groene en zwarte kabel verbinden om te controleren of ie opstart heeft weinig zin, want een voeding kan je alleen onder belasting pas echt testen op zijn werking.

[ Voor 13% gewijzigd door Roel1966 op 18-10-2011 20:38 ]

Pagina: 1