Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoge piep uit voeding bij belasting

Pagina: 1
Acties:

• Exile84
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08-2020
Voeding: XFX 650w XXX edition (grey cooling fan)

Ik heb sinds een aantal weken alle fans in mijn pc op een fan controller aangesloten en sindsdien erger ik me eigenlijk al een beetje aan het geluid van de voeding (die nu veruit het luidste in mijn pc is). Het is een soort van ratelend geluid, maar wel vrij zacht. Hier kan ik echter mee leven, omdat het ook weer niet zo luid is dat ik het tijdens het gamen hoor.

Echter nu maakt de voeding opeens ook een hoge pieptoon tijdens belasting. In windows hoor ik niks, maar zodra ik een spel opstart begint het. Verder heb ik nog het idee dat hoe zwaarder het spel, hoe harder het geluid. Bij Dirt 3 bijvoorbeeld, is het geluid wel aanwezig, maar niet super luid. Bij de Witcher 2 lijkt het net of er een mug in m'n oor zit.

cpu: i5 2500k (niet overgeklokt)
gpu: HD 6950 (niet overgeklokt)
2 x hdd

De voeding moet alles in m'n pc makkelijk aankunnen, daar zal het dus niet aan liggen. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik las iets over dat een kapotte spoel in de voeding dit eventueel zou kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt.

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 10:59
Niet zozeer een spoel die kapot is, maar wel eentje waarvan kennelijk de draden niet meer stil (kunnen) liggen. De hoge trilfrequentie van die spoeldraden geeft de irritante hoge pieptoon. Meestal wordt dit ook eerder erger dan minder, want hoe meer de draden trillen des te hoger de speling wordt, en ook des te harder de pieptoon.

Gevalletje garantie, denk ik zo.

• Hell-Slave
  • Laatst online: 19:01
Dat heet Coil whine en kan je niet veel aan doen. ( Ook videokaarten en moederborden kunnen dit veroorzaken )
YouTube: Seasonic X-850 Coil Whine

• noudm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Als het coil whine is zou je er een druppel (niet corrosive, niet stroomgeleidende) lijm op kunnen gooien. Dit wil nog wel eens helpen.
Indien de coils niet heet worden(<50C) kan je smeltlijm(uit lijmpistool) gebruiken of modelbouw lijm. Let wel op de oplosmiddelen in de lijm en zet je voeding pas aan als de lijm hard is.

Noud

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:00

• Exile84
  • Laatst online: 01-08-2020
Bedankt voor jullie reacties.

Met name doordat het in Windows niet gebeurd kan ik het nog accepteren. Tijdens het gamen komt het (nog niet) boven m'n geluid uit. Garantie wacht ik dan nog maar even mee totdat het echt erger wordt, want voor dat je het weet ben je je voeding 2 maanden kwijt. Tegen die tijd koop ik wel een andere voeding en stuur ik deze voor garantie op zodat ik een back-up heb voor een eventuele defecte voeding in de toekomst.

Heb nog één vraagje: Als ik Crossfire wil gaan draaien (heb nu één 6950), zou dit dan ook betekenen dat hij meer gaat piepen, omdat er een grotere belasting op de voeding komt te staan?

• Hell-Slave
  • Laatst online: 19:01
Exile84 schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 18:28:
Heb nog één vraagje: Als ik Crossfire wil gaan draaien (heb nu één 6950), zou dit dan ook betekenen dat hij meer gaat piepen, omdat er een grotere belasting op de voeding komt te staan?
Waarschijnlijk zal die inderdaad meer geluid gaan maken, er gaat immers meer stroom door de trillende spoel heen.
Je kan het beste gewoon proberen.

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:43
Beste mensen,

onlangs heb ik het budget gamesysteem aangeschaft, maar ik heb een klein probleempje (denk ik) met de voeding; pricewatch: pricewatch: Corsair Builder CX430 V2

Zodra ik de stekker in het stopcontact begint de voeding te piepen, een redelijk zachte, hele hoge toon.. ik weet niet precies hoe ik het moet beschrijven. Dit was al meteen zo, de eerste keer dat ik het systeem aansloot, en volgens mij houdt het op als ik het systeem aanzet
Is dit ook een gevalletje coil whining?
Heb hem overigens wel op de kop gemonteerd geloof ik (de fan-opening is in de kast gericht ipv op de opening met stoffilter aan de onderkant van de kast).

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11 11:09
Sibrand schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:41:
Beste mensen,

onlangs heb ik het budget gamesysteem aangeschaft, maar ik heb een klein probleempje (denk ik) met de voeding; pricewatch: pricewatch: Corsair Builder CX430 V2

Zodra ik de stekker in het stopcontact begint de voeding te piepen, een redelijk zachte, hele hoge toon.. ik weet niet precies hoe ik het moet beschrijven. Dit was al meteen zo, de eerste keer dat ik het systeem aansloot, en volgens mij houdt het op als ik het systeem aanzet
Is dit ook een gevalletje coil whining?
Heb hem overigens wel op de kop gemonteerd geloof ik (de fan-opening is in de kast gericht ipv op de opening met stoffilter aan de onderkant van de kast).
zelfde probleem hier met een cx430.
heb hem al 1 keer voor rma gedaan, maar vervangende exemplaar jeeft weer het zelfde.
probeer nog 1 keer rma en anders maar met smeltlijm aan de slag.

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:43
Blijkbaar hebben meer mensen hier last van, ik vond dit topic: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2209510
De post van MrTeal heeft er een oplossing voor, je garantie vervalt dan wel helaas.
Ik wacht de uitkomst van je RMA even af, als die positief is zal ik het ook proberen!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11 11:09
hmmm denk dat ik maar direct voor lijmen ga.
heb geen epoxy, maar hotglue zal hopelijk ook wel werken.

[update]
om te testen of het inderdaad het keramische onderdeel is dat het geluid maakt deze door de achterkant van de voeding aangeraakt met een sate prikker. en inderdaad de toon veranderde dus deze maakt het irri geluid.
de voeding open gemaakt en flink wat smelt lijm (hot glue) op/rond het onderdeel gesmeerd.

hij maakt nu een stuk minder geluid.
Stil? nee dat nog niet. lijkt nu of er geluid ergens anders nog vandaan komt.
maar vind het nu al een stuk acceptabeler.

[ Voor 70% gewijzigd door GoVegan op 27-01-2012 23:43 ]

Pagina: 1