Resolutie tv klopt niet i.c.m. laptopscherm

Pagina: 1
Acties:

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:04
Hallo,

Ik heb een 32" Full HD tv aangesloten op m'n 19" 1680 x 945 laptop. Dit gaat goed en films spelen gewoon in Full HD af.

Echter, de achtergrond is op m'n tv geen 1920 x 1080. Nu maakt me dit niet uit, maar ik vroeg me af of dat kwam doordat m'n laptop een lagere resolutie heeft en Windows geen 2 verschillende resolutie plaates op schermen kan toveren. Is dat zo?

Als ik m'n laptops scherm uit zet en alleen de tv gebruik, dan staat de tv op 1920 x 1080. Dat is volgens Windows ook zo, alleen staat m'n prullenbak-snelkoppeling (helemaal links) bijna helemaal uit beeld. Dit geld ook voor m'n taakbalk (helemaal rechts). Van de Start-knop is nog maar een klein stukje te zien. Ik ga zo wel even een screenshot maken. Mijn vraag is: waarom is dit zo? Waarom is alleen m'n hele bureaublad te zien als ik de resolutie op 1680 x 945 zet? Het scherm van de laptop staat uit, dus zou toch niet van invloed moeten zijn?

Is dit ook zo wanneer ik een 1440 x 900 scherm en die FHD tv op een pc aansluit?

Alvast bedankt!
Simon

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Kloon je het scherm naar je tv of gebruik je de optie op het bureaublad uit te breiden? Bij een kloon wordt altijd de resolutie van het kleinste scherm aangehouden namelijk.

Of je moet even kijken of de overscan opties goed staan, daar lijkt het volgens mij het meeste op.

[ Voor 22% gewijzigd door Rupie op 18-10-2011 17:38 ]

Desktop | Server | Laptop

• Ample Energy
Gewoon bureaublad uitbreiden. En als alleen de tv aanstaat staat de tv op 'Bureaublad alleen op scherm 2 weergeven'.

Afbeeldingslocatie: http://i170.photobucket.com/albums/u270/Siempie666/restv.png

Alles buiten de het zwarte kader is niet zichtbaar met m'n tv op 1920 x 1080.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Verwijderd

Misschien even kijken of de video kaart drivers up to date zijn en of het een bekend probleem is met de video kaart?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Wat voor videokaart heb je er in zitten? Volgens mij is dit typisch iets wat veroorzaakt kan worden door overscan. Zoek even naar hoe je overscan uit kunt zetten voor jou videokaart.

Desktop | Server | Laptop

• Ample Energy
Het is een 9600M GT. Ik heb even gegoogelt, maar kwam niet echt op lekkere resultaten. Wel op 1 die precies hetzelfde probleem had met dezelfde kaart. Hij had echter geen oplossing gevonden. Ik ga even naar overscan zoeken in het Nvidia Control Panel.

Edit:
Het klinkt wel als overscan.
http://www.nvidia.com/object/IO_13964.html
Leuk stukje, alleen linken ze naar een Russische site die volgens mij niks met het aangeraden programma te maken heeft..

Maar ik ga toch nog even kijken of Nvidia zelf al een fix heeft.

Edit 2:
Alle 8XXX en 9XXX kaarten hebben sowieso geen optie en Nvidia gaat er geen 1 maken, terwijl mensen commenten dat het mogelijk is om via het Nvidia Configuratiescherm registry aanpassingen te maken. Er zijn wel third party registry fixes voor.

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 56% gewijzigd door Ample Energy op 18-10-2011 20:29 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Siempie schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:34:
Echter, de achtergrond is op m'n tv geen 1920 x 1080. Nu maakt me dit niet uit, maar ik vroeg me af of dat kwam doordat m'n laptop een lagere resolutie heeft en Windows geen 2 verschillende resolutie plaates op schermen kan toveren. Is dat zo?
Deze is nog niet beantwoord, of ik kijk heel scheel. Zo ver ik weet kan Windows inderdaad geen 2 figuren met verschillende resolutie als bureaublad weergeven. Of ik ben de optie nog niet tegen gekomen. Wat ik daarvoor gebruik is displayfusion. Daar kan je per scherm een ander plaatje instellen, en dus ook gewoon hetzelfde plaatje in een andere resolutie. Buiten die functie voegt het programma nog een aantal andere (voor mij) handige multi-monitor opties aan Windows toe.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-02 21:03
Weet je zeker dat je in het Nvidia control panel geen optie ''Bureaubladgrootte en -positie aanpassen'' hebt?
Hiermee kan je namelijk je resolutie zo precies aan passen dat alles op je scherm past. :)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Siempie schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:34:
kluyze schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:08:
[...]
Deze is nog niet beantwoord, of ik kijk heel scheel. Zo ver ik weet kan Windows inderdaad geen 2 figuren met verschillende resolutie als bureaublad weergeven. Of ik ben de optie nog niet tegen gekomen. Wat ik daarvoor gebruik is displayfusion. Daar kan je per scherm een ander plaatje instellen, en dus ook gewoon hetzelfde plaatje in een andere resolutie. Buiten die functie voegt het programma nog een aantal andere (voor mij) handige multi-monitor opties aan Windows toe.
Volgens mij ligt dat nog simpeler... de gebruikte afbeelding voor het bureaublad staat op 'spreiden' oid... dan wordt het plaatje altijd opgerekt naar het formaat van het bureablad.

Dit ligt volgens mij ook, zoals Terw_dan al aangeeft, in een overscan functie oid. De resolutie wordt gewoon uitgestuurd maar niet helemaal netjes.

• Ample Energy
Redblader schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:48:
Weet je zeker dat je in het Nvidia control panel geen optie ''Bureaubladgrootte en -positie aanpassen'' hebt?
Hiermee kan je namelijk je resolutie zo precies aan passen dat alles op je scherm past. :)
Heb 'm gevonden. Daarmee kan ik hem op 1842 x 1026 zetten om hem mooi passend te krijgen. Die heb ik opgeslagen en nu kan ik snel wisselen tussen 1080p voor een film en 1026p voor het bureaublad. Bedankt!
kluyze schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:08:
[...]
Bedankt voor het beantwoorden. Ik was al tevreden en nu helemaal ;)
Displayfusion lijkt me een prachtig programma. Van sommige functies vraag ik me al jaren af waarom Windows dat niet standaard heeft. Ik had een tijdje geleden al zoiets gezien wat Ultra-nogwat heette, maar dat kon ik niet meer vinden. 35 USD voor alle pc's en een lifetime abonnement op alle nieuwe versies is geen geld. Dan heb ik ook nog eens mijn Battlefield 3 pre-order gecancelt (m'n pc kon hem toch niet draaien), dus ik heb nog geld over in m'n software budget. Die ga ik binnenkort mooi aanschaffen, bedankt voor het linken!
MicGlou schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 06:50:
Volgens mij ligt dat nog simpeler... de gebruikte afbeelding voor het bureaublad staat op 'spreiden' oid... dan wordt het plaatje altijd opgerekt naar het formaat van het bureablad.

Dit ligt volgens mij ook, zoals Terw_dan al aangeeft, in een overscan functie oid. De resolutie wordt gewoon uitgestuurd maar niet helemaal netjes.
Haha, inderdaad, goed gezien. Hij stond eerst op 'vullen' en nu op 'centreren'. Is dat ook mooi opgelost.

• Ample Energy
Ik heb nog eventjes 1 vraag. Hoe zorg ik er voor dat Firefox (binnenkort Chrome) nooit meer op een ander scherm start dan op het hoofdbeeldscherm?
Vanmiddag per ongeluk Firefox naar de tv gesleept (meestal kopieer ik de url naar IE), en nu ben ik weer dagenlang de sjaak natuurlijk...

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:42
Natuurlijk niet, alt tab naar firefox en doe <meta> en <pijltje naar rechts> net zolang tot firefox tevoorschijn komt.

• Ample Energy
Jammer. Moet ik over een paar jaar, als ik hopelijk een beetje kan programmeren, maar eens kijken of er een plug in kan worden geschreven die bij starten checkt wat het primaire scherm van Windows is of zo :P

Maar ik heb weer een probleem. Gister heeft m'n broertje een film gekeken op m'n tv en nu klopt de resolutie niet meer. Om het hele scherm zit een zwarte rand van ruim anderhalve centimeter. Toen ik van huis ging was alles nog goed en m'n broertje zegt dat het al zo was toen hij de tv aanzette... De oorzaak zal dus onbekend blijven, maar ik krijg m'n scherm nu niet meer beeldvullend. Het kleurverloop is voor m'n gevoel ook heel anders; slechter.

Edit: Resolutie klopt wel (1080p), alleen is het dus niet beeldvullend.

Edit 2: Het kleurverloop is gewoon bagger ineens, niet alleen voor m'n gevoel.

[ Voor 10% gewijzigd door Ample Energy op 21-10-2011 13:59 ]

Pagina: 1