Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Automatisch alle systemen uitschakelen*

Pagina: 1
Acties:

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11 08:18
Hallo. ik doe vrijwilligerswerk bij een stichting.
Daar staan circa 12 systemen met Windows XP waar cliënten achter kunnen.
Nu is het elke keer een aardig gedoe om alles na te lopen en af te sluiten.

Dus ik dacht maak een simpele batch / gebruik shutdown.exe van windows XP.
Maar.... ik loop tegen een probleem aan
Zodra ik in taakplanner deze taak toevoeg onder administrator account werkt alles naar behoren.
De cliënten zitten achter de pc onder een andere account met wat beperktere rechten
Als ik onder de account waarop de cliënten werken de taakplanning aanmaak
krijg aan het einde van de rit een foutmelding " Niet toegestaan "
Ik heb geprobeerd toe te wijzen aan administrator.
Dat lukt en vraagt netjes om een wachtwoord vervolgens vul ik deze correct in
word ik weer gepresteerd " Niet toegestaan" of iets in die geest.

Wat zie ik over het hoofd ? ik ben al aardig wat uurtjes aan het googlen en ik kom er niet uit.

Verwijderd

Gebruik je ook het /f command?

• osmosis
Nee, ik gebruik geen force command.
maar dat forced programma's te sluiten ?
en volgens mij heb ik hier een ander probleem..
Bij het aanmaken van de taak word mij al een foutmelding gepresenteerd

De batch / .exe functioneren wel als ik deze handmatig aanklik en uitvoer onder de beperkte rechten account

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jterpstra schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:57:
Hallo. ik doe vrijwilligerswerk bij een stichting.
Daar staan circa 12 systemen met Windows XP waar cliënten achter kunnen.
Nu is het elke keer een aardig gedoe om alles na te lopen en af te sluiten.
[......]
Wat zie ik over het hoofd ? ik ben al aardig wat uurtjes aan het googlen en ik kom er niet uit.
dat je dat ook remote kan doen bijvoorbeeld?
Lekker vanuit je luie stoel die pc een shutdown geven.

Bekijk de instructies van shutdown.exe nog eens goed en probeer zelf nog eens?

Ik weet niet wáár jij op loopt te zoeken maar [google=XP remote shutdown command] geeft nogal wat resultaten bijvoorbeeld ;)

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 18-10-2011 23:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• osmosis
Ja klopt, maar ik wil niet remote een shutdown doen.
ik wil gewoon lokaal via shutdown.exe of via een batch in een geplande taak elke dag om 17:10 dat de pc's uitgaan. Dit werkt echter prima onder de admin account. maar de clienten gebruiken uiteraard een account met beperkte rechten.

Iemand een idee ? welke rechten ik moet geven aan een beperkte rechten account ?
ik zit nu al 2 dagen rond te spitten hoe ik dat werkende krijg onder een beperkte rechten account

Zoals ook als comment staat in de link die jij me gaf

"Hi I want to clarify one thing
If you are login as a guest or any other limited account user in a particular client in a network. If you want to shutdown the system which is login as a Administrator. Then how will you do this?
If any one have some idea means please share with me. "

[ Voor 27% gewijzigd door osmosis op 20-10-2011 10:39 ]

• Mental
  • Laatst online: 20-10-2020
Als je de geplande taak aanmaakt en instelt dat hij onder andere credentials uitgevoerd moet worden is er toch geen enkel probleem?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan de taak toch gewoon onder het admin account aanmaken? Dan voert hij die gewoon uit met admin rechten

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
of remote shutdown via een admin account laten gaan om zo de clients uit teschakelen.

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jterpstra schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:37:
Ja klopt, maar ik wil niet remote een shutdown doen.
ik wil gewoon lokaal via shutdown.exe of via een batch in een geplande taak elke dag om 17:10 dat de pc's uitgaan.
dus er wordt nooit langer doorgewerkt? :)
Iemand een idee ? welke rechten ik moet geven aan een beperkte rechten account ?
ik zit nu al 2 dagen rond te spitten hoe ik dat werkende krijg onder een beperkte rechten account
Dan moet je gaan zoeken welke specifieke privileges (rechten) een account nodig heeft om een shutdown te doen en een geplande taak uit te voeren.
run as a batchjob is er sowieso al één, de andere kun je ook wel vinden als je in gpedit.msc gaat rondneuzen.

Of je ramt die scheduled task erin met het localsystem account, ben je ook klaar.
Laat maar eens wat code zien, misschien doe je wel iets heel simpels fout.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 21-10-2011 07:10 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

[...]
dus er wordt nooit langer doorgewerkt? :)
Met ALT-92.... Ik denk niet dat het je in dank wordt afgenomen als iemand midden in een document zit en de pc sluit af.
Je zal hier naar mijn idee iets langer over na moeten denken.

• osmosis
Bedankt zal maandag weer een shot wagen eens zien of ik het nu werkende kan krijgen.
betreft 17:10. het niet lang doorwerken.. dat klopt sociale dienst he :+

Nee de systemen die zichzelf moeten afsluiten om 17:10 zijn voor de clienten.
bedrijfsomgeving hoeft niet dicht om 1700

• osmosis
brilsmurfffje schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:55:
je kan de taak toch gewoon onder het admin account aanmaken? Dan voert hij die gewoon uit met admin rechten
Zeker weten ? ook al zijn de clienten onder hun beperkte rechten account ingelogt ?

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ja, want de taak wordt immers uitgevoerd onder het account met admin rechten wat je zelf op geeft, zonder interactie van de user die is ingelogd.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11 22:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hebben die computers niet een optie in het BIOS om op een bepaalde tijd uit te gaan? Ik weet dat er een optie is voor aan, maar uit zou ook nog kunnen als optie.

Overigens, alles wat ik tegenkom als ik zoek op je wens, scheduled shut down windows, heeft het over de taakplanner. Dan zal het toch wel werken neem ik aan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Mental
  • Laatst online: 20-10-2020
je kunt ook met
code:
1
shutdown.exe -s -t 300
instellen dat hij pas na 300 seconden uitgaat.
Moet je wel in je geplande taak instellen dat de taak interactief is, anders zien de gebruikers de waarschuwing niet.

En ja, een scheduled task is een computerinstelling, maakt niet uit welke gebruiker er ingelogd is, die taak wordt gewoon netjes uitgevoerd.

[ Voor 24% gewijzigd door Mental op 23-10-2011 02:13 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja zo'n account kan wel eens niet genoeg rechten hebben om de taak uit te voeren wanneer je niet expliciet een account invoert die de task runt

Iperf

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hero Of Time schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 00:09:
Hebben die computers niet een optie in het BIOS om op een bepaalde tijd uit te gaan? Ik weet dat er een optie is voor aan, maar uit zou ook nog kunnen als optie.
Via BIOS kan wel aan maar niet uit.

https://discord.com/invite/tweakers

• osmosis
Dus kortom. ik maak onder de administrator account de taak aan.
Vervolgens log ik me uit. en alsnog word deze taak keer op keer uitgevoerd onder de beperkte rechten account ?

Ik dacht altijd dat ik de taak dan ook moest aanmaken in de beperkte rechten account + uitvoeren als administrator ( waar het de vorige keer dus mis ging keer op keer foutmelding )

* Gaat aanstaande maandag/dinsdag verder eens zien of het nu wel lukt met de nieuw verschafte informatie :P

[ Voor 13% gewijzigd door osmosis op 23-10-2011 02:27 ]

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:11
Proxx schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 13:27:
of remote shutdown via een admin account laten gaan om zo de clients uit teschakelen.
Dit is idd de meest simpele manier, maar waarom dat geen optie is is meerdere hier nog steeds een raadsel :?
Een beetje beheerder doe alles centraal i.p.v. houtje-touwtje met locale batchscriptjes. Maak het jezelf niet te moeilijk ;)

• osmosis
Dat is hier een beetje lastig aangezien ik geen eigen workstation heb.
Die ik zou kunnen inrichten als centrale bak.
Elke pc behalve dan in het kantoor ruimte wordt gebruikt als een openbare toilet.
daar ga ik mn tools niet parkeren...en idd met dat batch gebeuren het is enorm omslachtig.
ik geef er dan ook de brui aan en vraag aan baasje " Geef mij een desktop...van mij pat een p4.als het maar werkt. "

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kun je niet de gebruiker een timer geven om af te melden, en dan in het energiebeheer zetten dat de pc na 15min afgemeld uitschakeld? Zo kunnen overwerkers weer opnieuw aanmelden/timer afklikken en worden niet gebruikte pc's die afgemeld worden (al dan niet door software) uitgezet worden.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Drink je een bak koffie, werk weg
jterpstra schreef op donderdag 03 november 2011 @ 13:32:
Elke pc behalve dan in het kantoor ruimte wordt gebruikt als een openbare toilet.
daar ga ik mn tools niet parkeren...en idd met dat batch gebeuren het is enorm omslachtig.
ik geef er dan ook de brui aan en vraag aan baasje " Geef mij een desktop...van mij pat een p4.als het maar werkt. "
Start je jouw werkplek op met een exterbe hd die je zelf meeneemt ofzo :?

[ Voor 90% gewijzigd door Fish op 03-11-2011 20:21 ]

Iperf

Verwijderd

Liep tegen zelfde probleem aan onder Win7, heb opgelost door een task onder NT Authority\System te schedulen. De commandline die ik gebruikte:

schtasks /create /S COMPUTER-NAAM /RU "NT Authority\System" /SC daily /TN SCHEDULE-NAAM /TR "c:\windows\system32\shutdown.exe /s /f /t 0" /ST 18:40:00

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

jterpstra schreef op donderdag 03 november 2011 @ 13:32:
Omslachtig?

C:\> copy con ga_uit.bat
shutdown.exe /s /f /t 1
^Z

Voila, een batch bestand. Die ^Z is de knop F6.

Die kan je vervolgens opnemen in een scheduled task, welk je als administator insteld, en die runt dan gewoon onder dat account.

En zoals hier boven me staat, kan je het ook op de [abbr title="Command Line Interface[/]CLI[/] doen.

Zorg wel dat shutdown.exe in het path staat, anders moet je die even er zelf voorzetten. Maar omslachtig? Nee, kinderlijk eenvoudig juist.

Edit: De /t is de tijd waarna die shutdown moet plaatsvinden na x seconden. Je kan daar ook 5 minuten van maken, zodat mensen die wel langer blijven, dat nog kunnen cancelen.

Die /f is nodig, anders blijft de browser hangen op user-input voor opslaan van tabbladen, of word. Die forceert dus echt een shutdown, en killed gewoon alles.

Beetje vergelijkbaar met het blaster virus, was exact de zelfde methode.

[ Voor 16% gewijzigd door RaZ op 04-11-2011 16:05 ]

Ey!! Macarena \o/

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je kan inmho hele shutdown met variabelen schedulen, geen batfile voor nodig

Iperf

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Da's ook wel weer zo. Maar ik gebruikte juist wel batch voor dit soort zaken, omdat ik het startte via een netwerk-share. Net als een login-script. Geeft je toch iets meer controle. Er zijn natuurlijk meerdere oplossingen ;)

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1