• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik zit te denken een Panasonic Viera Plasma aan te schaffen voor mijn 2x 6950 ati.

Nu vraag ik me af of er nou een heel groot kwaliteitsverschil zit in het beeld met 2000000:1 of de nieuw modellen met 5000000:1.

Het scheelt toch al snel €200,= op een tv van €400,=

Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen hier over qua prijs kwaliteit verhouding.

Alvast bedankt.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, sowieso is die 2M:1 of 5M:1 klinkklare onzin*. Dat zijn allemaal prachtige getalletjes op papier waarmee de fabrikanten je proberen te overtuigen dat je hun tv moet kopen. Als je 200 euro kunt besparen op een tv van 400 euro door een model van 2010 te kopen, zou ik dat zeker doen. De verschillen zijn op het oog heel klein, misschien alleen zichtbaar als je ze direct naast elkaar ziet.

Je kiest al voor plasma, dus met die contrastverhouding zit het, ongeacht het bouwjaar (2010 of 2011) wel snor :)

* Stel dat hij superduper zwart weer kan geven, wat voor een moderne plasma iets als 0.005cd/m2 zou zijn. Dan zou een contrastverhouding van 2M:1 betekenen dat het felste wit nog altijd 10k cd/m2 zou zijn (ver buiten de specs en gecalibreerd kom je hoogstens op zo'n 100-150cd/m2 uit). Dat soort lichtintensiteit betekent instant verblinding :X Bij een contrastverhouding van 5M:1 zou je plasma meer een soort bouwlamp zijn dan een televisie, dus vergeet die getallen maar :)

Ik zou zeggen: ga lekker kijken in de winkel. Zie je het verschil niet of vind je het geen 200 euro waard, dan neem je het 2010-model. Zie je het wel, dan wordt het het 2011-model. Soms kan het zo simpel zijn :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Dellmorte
Heel erg bedankt voor je informatie hier kan ik zeker wat mee bedankt.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
Mag ik je er wel op attenderen dat als je een plasma gebruikt als monitor dat je dan wel risico loopt op inbranders? Dus als je er bijv. de hele tijd een desktop/zelfde applicatie op hebt, heb je na verloop van tijd wel kans op inbranders.

Dat heb je niet heel snel, maar 5 uur per dag, een jaar lang een taakbalk gaat wel inbranden.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

mr.paaJ

generatie cmd+z

welke TV's vergelijk je? Een U/S serie vergelijken met een G/V serie is een groot verschil (door de 'NeoPDP' techniek), vergelijk je een zelfde serie over de laatste jaren (G10/G20/G30 bijvoorbeeld) dan is het verschil eigenlijk minimaal.

[ Voor 6% gewijzigd door mr.paaJ op 19-10-2011 11:56 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Dellmorte
ok dus echt de neo pdp dus. en is het nou echt zo dat je pixels gaat tellen met gamen op een 50 inch.

Of bijv een 42,46 inch.

een maat van me heeft een 32 inch is wel een stuk kleiner natuurlijk maar die zit er er 50cm van af en dan ziet het er met gamen perfect uit.

Is er misschien iemand die er ervaring mee heeft?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:52

FeaR

In GoT we trust

Dellmorte schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:59:
En is het nou echt zo dat je pixels gaat tellen met gamen op een 50 inch.
Ligt aan de kijkafstand. Als je een TV als scherm gaat gebruiken moet je toch wel meer dan een paar centimeter er van af zitten. Persoonlijk heb ik nooit begrepen dat mensen 22" - 60" als scherm kunnen gebruiken. Het is en blijft een resolutie van 1920 x 1080 en vanaf bepaalde afstanden is dat inderdaad pixels tellen. Een groot scherm is niet altijd beter. Ikzelf heb dan ook de keuze gemaakt om voor een relatief kleiner 27" scherm te gaan, maar wel eentje met een hogere resolutie dan 1920 x 1080.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1