Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Webdesign beginners hulp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heya,

ik ben bezig met een thuisstudie webdesign, maar zit momenteel een beetje vast. Dus ik dacht misschien kunnen jullie helpen (mits ik hier op de juiste plek zit natuurlijk)

Allereerst de link: http://www.loiwebdesign.nl/~c112557007/

Dit heb ik al samengesteld dmv de voorgaande 14 hoofdstukken.
Nu krijg ik echter de opdracht: Maak de website af naar eigen inzicht. Qua vormgeving.
Het punt is dat ik daar niks over geleerd heb. Enkel in dit laatste hoofdstuk zijn een paar dingen kort samengevat, zoals:

#1 Liquid design vs vaste afmetingen
#2 Footer toevoegen
#3 Frames
#4 Creatief met afbeeldingen (aparte cellen gebruiken voor een kader)
#5 CSS (achtergronden en randen)
#6 Javascript en rollovers

Ik vind de site te simpel om Javascript en rollovers te moeten gebruiken.
CSS heb ik geprobeerd om de pagina met een aparte style een kader/rand te geven. Maar daar kwam niks uit. Kreeg een blanco resultaat. Weet niet precies waarom.

Creatief met afbeeldingen moet je een vierkantje maken, in Fireworks (totaal geen uitleg over gehad, en ook het programma heb ik niet) en dan perfect slicen. En dan de hoeken en randen gebruiken in aparte cellen zodat je een kader creeerd.

Een footer toevoegen is mij wel gelukt, maar bij "Mijn man" en "Contact" bijvoorbeeld verspringt de footer mee omlaag (omdat de 2e kolom langer is) ik weet niet of dat zo hoort, maar ik heb het liever op een vaste positie. Gewoon onder de knop "Contact"

code:
1
2
3
 <tr>
 <td colspan="2"><i>&copy; Caroline</i></td>
 </tr>

En als ik gewoon de achtergrond doe opvullen met een bepaalde kleur, krijg ik stukjes wit te zien rondom mijn buttons, terwijl ik die wel gewoon als transparant gemaakt heb.

Mijn enigste optie nu, omdat ik totaal vast zit, is om geheel vanaf 0 te beginnen en dan op te bouwen met behulp van frames. Zodat het toch een ander uiterlijk krijgt.

Maar dat lijkt mij toch niet de juiste werkwijze? Je moet de grafische vormgeving als laatste toch altijd kunnen toevoegen/veranderen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Mijn docent vragen is niet echt een optie, omdat dat via de mail moet en daar soms dagen overheen gaan voor antwoord. Een echt gesprek voeren lukt zo dus niet.

Ik hoef geen volledige antwoorden, oplossing of codes. Alleen pointers, zodat ik zelf weer verder kan puzzelen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Niet echt een oplossing voor je probleem, maar een studie die het heeft over Frames, en ik zie ook tables in je code in je post, dan denk ik dat je 10 jaar verouderd lesmateriaal hebt.

Tables & Frames zijn niet echt meer zaken die je anno 2011 moet gebruiken voor design. Zou die handel weggooien, en je geld terug vragen.

Ey!! Macarena \o/

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Los van je eigenlijke vraag heb ik eerst wel een bak andere opmerkingen die ik maar alvast zal inkoppen voor anderen 't doen:

Tables zijn niet voor layout!
Frames zijn zooooo 1999!

De cursus die je volgt stamt waarschijnlijk nog uit 't stenen tijdperk en we zijn anno 2011 (gelukkig) wel een stukje verder met webstandaarden, browser compatibility etc. Voor we (goed) op je probleem kunnen in gaan is 't, denk ik, verstandig dat je je eerst even verdiept in de (min-of-meer) laatste stand van zaken. Je hebt de basis nu onder de knie; ga nu zelf verder aan de gang met online tutorials. Hou je dan nog (dezelfde, of nieuwe) vragen over dan ben je natuurlijk van harte welkom die te stellen. Het is alleen wel zo handig als we op ooghoogte met elkaar praten ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:43:
CSS heb ik geprobeerd om de pagina met een aparte style een kader/rand te geven. Maar daar kwam niks uit. Kreeg een blanco resultaat. Weet niet precies waarom.
Dat is (ook) een deel van 't probleem: als iets niet werkt moet 't in je aard zitten 't "tot op de bodem" uit te zoeken waarom dat zo is. Als je het maar voor granted aannemen en je er bij neer gaat leggen ga je een héél zware toekomst in webdesign tegenmoet. Het is namelijk aan de orde van de dag dat iets niet werkt zoals je dat graag zou willen. Als je dan niet uitzoekt waarom dat zo is blijf je je kop stoten; beter leer je van je fouten opdat je ze niet nogmaals maakt.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:43:
Maar dat lijkt mij toch niet de juiste werkwijze? Je moet de grafische vormgeving als laatste toch altijd kunnen toevoegen/veranderen?
Juist vanwege 't gebruik van (bijv.) tabellen werk je jezelf in de nesten; als je een wat 'modernere' methode gebruikt ben je al veel vrijer om dmv CSS je layout (en bijbehorend design) aan te passen. Frames zijn "not done" vanwege, o.a., SEO en allerlei andere nukken zoals 't niet kunnen bookmarken van specifieke pagina's etc.

Having said dat alles; ik vermoed dat de witte randen waar je 't over hebt te maken hebben met cellpadding/cellspacing op je tabel. Je hebt daar een cellpadding van 5 en geen cellspacing gedefinieerd. Ook de background-color op je <a> elementen speelt nog eens mee:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
a:link {
    color: #000000;
    background-color: #FFFFFF; /* HIER DUS */
}

[ Voor 88% gewijzigd door RobIII op 18-10-2011 14:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11 08:22

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Er zijn op internet heel veel tutorials en uitleg te vinden over Webdesign/Webdevelopment, maar inderdaad: Verdiep je eerst een beetje in hetgene wat er NU speelt :)

Kijk anders op deze site, deze is helemaal ingericht voor alles betreft Webdesign:

http://webdesign.tutsplus.com/

[ Voor 66% gewijzigd door MonkeySleeve op 18-10-2011 14:00 ]

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

De cursus van het Loi is inderdaad behoorlijk verouderd...alsmede de cursussen van de meeste cursus/opleidings instellingen die op thuiswerk gericht zijn.

Maar om antwoord te geven op je vraag :

Zij vragen je naar eigen inzicht het design van je webpagina aan te passen. D.w.z. de vormgeving (a.d.h.v. de buttons, layout en tekstgebruik).
Ik zie dat het deel CSS wel al voorbij is gekomen, deze zal je dan nog een keer moeten doornemen. CSS is nog steeds de meest gebruikte "taal" voor vormgeving in je webpagina (denk aan divnames e.d.).

Adhv die info zou je toch echt wel een nieuw design neer kunnen plaatsen op je html site. Mijn advies echter : wil je hier echt verder mee, zoek een wat meer geavanceerde opleiding mbt webdesign, wat met deze opleiding zal je naast de basis niet veel verder komen...

Wabbawabbawabbawabba

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

KatirZan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:01:
De cursus van het Loi is inderdaad behoorlijk verouderd...alsmede de cursussen van de meeste cursus/opleidings instellingen die op thuiswerk gericht zijn.
Volgens de site is die anders net vernieuwd :+

http://www.loiwebdesign.nl/

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:35
RaZ schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:50:
Tables & Frames zijn niet echt meer zaken die je anno 2011 moet gebruiken voor design. Zou die handel weggooien, en je geld terug vragen.
RobIII schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:50:
ga nu zelf verder aan de gang met online tutorials.
With all do respect. Ik ga toch niet over op online tutorials als ik €1100,- euro betaald heb voor een studie en ik er vanuit ga dat ik het via die weg geleerd moet krijgen?
En ik weet niet of ik mijn geld terug kan vragen. Ben denk ik al over mijn bedenktermijn heen.

Ik ben natuurlijk zelf ook wel aan het Google'en geslagen, en ben na 1 tegenslag niet meteen aan dit topic begonnen. Ben hier nu al 2 weken mee bezig, en reden van dit topic nu is omdat ik -zoals eerder gezegd- over wou gaan op opnieuw beginnen met frames.
Maar dat is dus not done. Gelukkig door dit topic dan.

Vwb dat CSS-kader probleem.
Ik heb een nieuw sheet aangemaakt, met een rand, en daarin de tekst (zonder buttons etc) en dat werkte wel.
Maar zodra ik een rand wou toevoegen in mijn bestaande sheet (met tabellen) kreeg ik geen rand te zien.

De <a> element kleuren en cellpadding/spacing van de buttons ga ik inderdaad even nakijken!

Op de site van loiwebdesign kun je de hoofdstukken en uitleg vinden.
Hoofdstuk met CSS
Stijlbladen
Met stijlbladen (stylesheets) bepaal je de presentatie van je site. Je leert hoe je stijlen definieert en aangeeft waar deze toegepast moeten worden.
is niet echt uitgebreid. Adhv die info heb ik het lettertype, de links, een bepaalde class 'nadruk', de titels en bv de positie/maat van de allereerste cel kunnen regelen.
Maar een kader toevoegen kreeg ik niet voor elkaar, en een volledig dekkende achtergrondkleur ook niet.
Maar voor die kleur heb ik nu pointers gekregen.

Dmv een online tutorial heb ik bv ook gevonden dat ik die footer beter kon regelen met een float. Maar dat moet ik nog zien te implementeren.

En even offtopic vwb mijn problemen:
ik heb ook nog boeken voor een 2e helft van deze studie. Maar die zitten allemaal nog in de doos en plastic gesealed. Hoe zou ik gerechtelijk staan om deze te retourneren? Aangezien jullie allemaal aangeven dat dit sterk verouderd is.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
NeutraleTeun schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:57:
With all do respect. Ik ga toch niet over op online tutorials als ik €1100,- euro betaald heb voor een studie en ik er vanuit ga dat ik het via die weg geleerd moet krijgen?
With all due ( ;) ) respect, ik ken de cursus niet inhoudelijk maar als wat jij demonstreerde geleerd te hebben het niveau/kwaliteit van de cursus is dan was je beter af geweest met één van de vele, betere, tutorials die online te vinden zijn (naast de nog alomtegenwoordiger bagger die ook online staat, de kunst is dan ook goede content van slechte content te (kunnen) onderscheiden ;) ).
ik heb ook nog boeken voor een 2e helft van deze studie. Maar die zitten allemaal nog in de doos en plastic gesealed. Hoe zou ik gerechtelijk staan om deze te retourneren? Aangezien jullie allemaal aangeven dat dit sterk verouderd is.
Dat is meer voer voor Shopping Forum; maak daar even een nieuw topic wat betreft deze vraag a.u.b. Let wel: ik ken de cursus inhoudelijk niet en misschien wordt 't in deel 2 wel een heel stuk beter.
Dmv een online tutorial heb ik bv ook gevonden dat ik die footer beter kon regelen met een float. Maar dat moet ik nog zien te implementeren.
Bij een footer denk ik nou niet meteen aan een float(ed element); maar daar is zonder inhoudelijk te weten wat je nou precies bedoelt of wil bereiken weinig van te zeggen. Al helemaal niet als je enkel de term "float" laat vallen buiten eventuele andere (relevante) zaken die op dat element van toepassing zouden zijn (position bijvoorbeeld) en de plek van dat element in de DOM.

offtopic:
Whatever you do, zorg dat je never-ever-ever-ever meer na vandaag Comic sans gebruikt. Seriously. Niet doen. Als je ooit nog serieus genomen wil worden behandel je Comic sans vanaf nu alsof het de plaag betreft, ok? ;)

[ Voor 60% gewijzigd door RobIII op 18-10-2011 17:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:09
RobIII schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:00:
[...]
offtopic:
Whatever you do, zorg dat je never-ever-ever-ever meer na vandaag Comic sans gebruikt. Seriously. Niet doen. Als je ooit nog serieus genomen wil worden behandel je Comic sans vanaf nu alsof het de plaag betreft, ok? ;)
Moet je er natuurlijk wel even bij zeggen waarom ^^
Voor mij de belangrijkste reden is dat het ongelooflijk slecht leest. Zo slecht dat mijn ogen na 1 zin al scheef staan en het moeilijk is om de rest van de tekst nog te lezen zonder hoofdpijn te krijgen.
Ik moet wel zeggen dat deze Berlin Sans er nog eens eens chepje bovenop doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 18-10-2011 17:23 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Caelorum schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 17:21:
[...]
Moet je er natuurlijk wel even bij zeggen waarom ^^
* Omdat het een knullig font is
* Omdat 't door een amateur tussen de soep en aardappelen door gemaakt is voor andere doelen
* Het leest ellendig
* De kerning\weighting is zo gaar als een klontje
* Verzin een willekeurige andere reden

Ik maakte een (semi)grapje; ik zou persoonlijk ver weg blijven van CS, maar als TS er happy van wordt: d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 18-10-2011 17:49 ]

Over mij

• NeutraleTeun
Zo, nu ben ik er weer even klaar mee.

CSS kader probleem opgelost.
Bleek ergens een alleenstaande accolade te staan,
code:
1
2
3
4
height: 100px;
}
   { 
body {

en blijkbaar lag het daaraan.

Lettertype gewijzigd ;)
Achtergrondkleuren toegevoegd
Kader toegevoegd
Link properties opnieuw gewijzigd

Moet alleen nog een paar "kleine" dingen doen.
Het hele vlak ga ik centreren, kijken hoe dat uitziet.
Eigenschappen kader moet ik nog aanpassen. Op sommige pagina's verspringt die namelijk met de tekst mee (echter alleen in FireFox, IE werkt het prima) Alleen op de contact pagina natuurlijk niet ;)

En dan wil ik even kijken of ik de ruimte buiten de kader een andere kleur kan geven.
Is dat mogelijk -voor een beginner- met de codes/structuur die ik gebruikt heb?

En ohja, nu zie je de footer ook meespringen. Die wil ik eigenlijk een vaste positie geven, zoals op de 1e pagina.

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

Als je het wilt centreren, in de CSS zetten:

code:
1
2
3
body{
margin: 0 auto;
}

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ThE_OwNeR schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:20:
Als je het wilt centreren, in de CSS zetten:

code:
1
2
3
body{
margin: 0 auto;
}
En dat werkt dus niet ;) Het werkt wél als je 't op een element (in de body, of een andere container) zet :)

[ Voor 34% gewijzigd door RobIII op 18-10-2011 20:32 ]

Over mij

• Justin013
  • Laatst online: 23-11 22:30
Als je echt goede tutorials zoekt, moet je eens op sceneone.nl kijken. Op die site wordt het hoe, wat en waarom van CSS duidelijk uitgelegt, en waarom de eerder aangehaalde frames en tabellen (bleegh!) zo uit de tijd zijn.

Succes!

* Justin013 schaamt zich als 'ie frames gebruikt ouwe meuk. ):

[ Voor 14% gewijzigd door Justin013 op 18-10-2011 21:31 ]

• Gurrr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03-2024
Ik wil toch nog even mijn ervaring posten hoe ik aan mijn basis ervaring ben gekomen. Eerst rommelde ik maar wat aan, maar leerde wel veel. Om toen d'r tijd toch goed de basis te leren kennen heb ik de Dreamweaver CS3 bible aangeschaft. Voor een paar tientjes kun je het 1000 bladzijde tellende boek doornemen.Uiteraard is er online veel gratis en goede informatie te vinden.

Als je dit boek hebt doorgenomen heb je een solide basis om op hobby niveau leuke sites te kunnen maken. Je hebt dan een basis om verder uit te bouwen naar grotere uitdagingen.

• MonkeySleeve

MonkeySleeve

RobIII schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:29:
[...]

En dat werkt dus niet ;) Het werkt wél als je 't op een element (in de body, of een andere container) zet :)
Crap, tijdje geen HTML gedaan, code was wel goed, plaats alleen niet.

Btw toffe site is dat!

• Nemm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11 09:35
Zodra je website klaar is moet je hem hier maar eens posten. Ik ben benieuwd wat je er van gemaakt hebt, en ik weet zeker dat veel mensen je vervolgens tips kunnen geven over hoe je wellicht bepaalde dingen beter had kunnen doen.

Mijn tip: Gebruik Firefox en installeer de add-on "Firebug". Hiermee kan je makkelijk elementen in je website inspecteren, en html/css toepassen live in je pagina om te zien wat voor resultaat het geeft. Het is ook een ideale manier om bij andere websites te kijken hoe zij bepaalde dingen hebben gemaakt/gestyled.

Succes!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

RobIII schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:29:
[...]

Dat werkt op zich wel, maar dan moet je wel de body ook een breedte geven.

Alleen je wil dit niet doen op je body, want het breekt veel als je body niet meer je volledige scherm inneemt, zoals een overlay/lightbox.

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-11 15:04

Ram0n

Bierbrouwende nerd

NeutraleTeun schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:07:
Zo, nu ben ik er weer even klaar mee.

CSS kader probleem opgelost.
Bleek ergens een alleenstaande accolade te staan,
code:
1
2
3
4
height: 100px;
}
   { 
body {

en blijkbaar lag het daaraan.
Tipje voor de volgende keer: gebruik een validator, die wijst dat zo aan :) Let er wel op dat je je niet blind gaat staren op het 100% valide zijn.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 11:20

arie_papa

Running on Ubuntu

Tipje, gebruik een programma die meteen de goede markup toont bij zowel CSS als HTML, vaak door kleuren zie je meteen waar je een { } of ; teveel of te weinig hebt staan.
(bluefish / notepad++ / gedit / zijn er genoeg te vinden)

Niet om mezelf nou een professionele webdesigner te noemen met 1 site die ik gemaakt heb (check evt mn profiel voor de link), maar ik ben gestart met een aardig simpel boekje, XHTML en CSS. Binnen 250 blz wordt je al een aardig eind in de richting geduwd. Ik weet dat de stricte manier niet meer op handen gedragen wordt hier, maar voor de basis goed aan te leren denk ik dat het juist heel leerzaam kan zijn.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ram0n schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:33:
[...]

Tipje voor de volgende keer: gebruik een validator, die wijst dat zo aan :) Let er wel op dat je je niet blind gaat staren op het 100% valide zijn.
Gebruik gewoon een fatsoenlijke IDE. Een validator is meestal al een stap te laat :P

• Nemm
Editplus vind ik zelf erg fijn werken. Zitten extra opties in voor hulp en hij geeft goed aan wanneer er ergens iets fout gaat door middel van kleur gebruik zoals hierboven omschreven. Je kunt het volgens mij gratis gebruiken want de proef versie gaat na 30 dagen nog door :P

Verwijderd

Of evt Notepad++, gratis en ook erg uitgebreid:

Linkje

• NeutraleTeun
Site staat in mijn beginpost.
http://www.loiwebdesign.nl/~c112557007/

En programma waar ik mee werk is Microsoft Expression Web 4.

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 07:34
Beste Caroline,

Het is om handig om te vertellen wat je na de cursus wil doen. Wil je een simpele website voor jezelf maken? Dan zit je wel goed. Wil je iets meer dan is dit niet de cursus die je wil doen. Tables en frames zijn zoals velen hier zeggen "not done" Je kan beter overstappen naar divs i.s.m. css.
Ik heb zelf veel gehad aan onderstaande link. Een mooi filmpje over hoe divjes met css werken. In het tweede deel legt hij uit hoe je een Photoshop design omzet naar HTML. (Al trek ik soms een scheve wenkbrauw daarbij)
Succes! :)

http://www.practicalecomm...orial-CSS-Design-Part-One (klik op view tutorial)

P.S. Ik wil een moderne moeder :( ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Loev op 19-10-2011 16:18 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

Over mij

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Loev
offtopic:
© Caroline :+

[ Voor 7% gewijzigd door Loev op 19-10-2011 16:36 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
offtopic:
Dat snapte ik ook wel, maar TS != caroline voor zover ik begrijp ;)

Over mij

• NeutraleTeun
Ik ben gewoon een jongeman hoor ;)
Tekst en opbouw zijn gegeven in de studie. Fictie dus.

Mijn intentie toen ik deze studie startte? Die was toch wel echt om richting webdesigner te gaan.
Professioneel dus. Sowieso de grafische wereld in.

Maar na deze opmerkingen hier, zinkt het mij toch wel echt in de schoenen.
Ik zal eens met LOI mailen, vragen wat de hoofdstukken en structuur zijn in het 2e gedeelte.

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11 16:03
Zoals al vaker op het forum behandeld is er niet echt een opleiding als webdesigner... je kan de basis wel leren (die lijkt bij deze cursus dus niet goed te zijn :D) maar verder leer je toch in de praktijk.

Ik heb zelf geleerd te werken met een aantal gratis tutorials en vervolgens gewoon proberen. De website van W3Schools helpt erg vaak als je met vragen zit... Ik zou dus zeggen, ga na deze cursus vooral buiten de LOI om gewoon aan het proberen, dan leer je vanzelf... en het is vaak ook leuk op internet rond te kijken omdat je daar je inspiratie op kunt doen door het kijken naar andermans ontwerpen!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

bdalenoord schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:54:
De website van W3Schools helpt erg vaak als je met vragen zit...
Ja, laten we de topicstarter vanuit de ene brakke studie meteen doorverwijzen naar een van de meest brakke tutorialsites op het internet. ;) Waarom ik dat zeg? Lees maar. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Nemm
NeutraleTeun schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:44:
Niet opgeven :) Het probleem is dat webdesign in een snel tempo vooruit gaat en er telkens nieuwe technieken komen. De LOI moet gewoon zorgen dat ze regelmatig deze opleidingen up to date houden. Of ze moeten gewoon recente opleiding modules aanschaffen bij een leerbedrijf die wel modules heeft die up to date zijn.

Wat je mogelijk kan doen is kijken of er iemand uit deze branch is die je prive les kan geven. Vaak kan zo iemand je een stuk beter op weg helpen en vertellen hoe dingen in elkaar zitten anno 2011.

Dat je dan zelf zo een opleiding start bij de LOI is alleen maar top, maar jij kan er niks aan doen dat hun materiaal verouderd is. Want het is gewoon zo dat je met frames bij een bedrijf niet meer aan het werk komt. Ik vind dan ook dat je de LOI hier op mag aanspreken en dat zij met een oplossing moeten komen want je krijgt gewoon geen waar voor je geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Nemm op 19-10-2011 17:22 ]

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Misschien heb je ook iets aan dit topic: Cursus HTML/CSS

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• NeutraleTeun
NeFoRcE heeft het daar ook over tables als basics.
Waar worden die dan wel voor gebruikt?

En ik geef ook niet op. Vind het alleen heel erg jammer, omdat ik toch een bepaald aantal verwachtingen had.

Is er een verschil tussen online tutorials en een boek?
Gurrr heeft het over Dreamweaver CS3 bible.
Is dat een goed boek om aan te schaffen? Of is dat meer gericht op Dreamweaver.
Ik denk dat ik vooral een boek met uitleg over CSS nodig heb?

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:44:
Mijn intentie toen ik deze studie startte? Die was toch wel echt om richting webdesigner te gaan.
Professioneel dus. Sowieso de grafische wereld in.
Wat wil je nu precies? Design (ontwerp in bijv. Photoshop) of development (code schrijven) zijn twee compleet andere werelden binnen het vak. Partijen als LOI begrijpen dat alleen niet helaas.
Ik zal eens met LOI mailen, vragen wat de hoofdstukken en structuur zijn in het 2e gedeelte.
Ik zou simpelweg je geld terug proberen te vragen bij LOI omdat hun lesstof gewoon niet in orde is. Klinkt hard maar zoals je inmiddels duidelijk geworden in dit topic is dat wel de realiteit.

Als je het leuk vind om te doen dan zou ik zeker doorgaan, dat je moeite hebt gedaan om GoT te vinden en hier je vragen te stellen geeft ieder geval een goede basis van inzet imo :)

• Nemm
NeutraleTeun schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 17:34:
Tabellen worden inderdaad nog veel gebruikt omdat het inderdaad een makkelijke basis is om mee te beginnen.
Later zal je tabellen alleen nog maar gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, en dat is gestructureerde data weergeven zoals bijvoorbeeld overzichten van een wedstrijd met veel data.

Div's gebruik je dan om de website op te bouwen en Css gebruik je om style mee te geven aan objecten zoals bijvoorbeeld divs of tekst.

• NeutraleTeun
Dit is wel leuk om te zien.
Vrijwel alles regelen in CSS.
En photoshop en templates ziet er een stuk gelikter uit dan mijn knullige site :X

En een website creëren wil ik. Van 0 tot het eind.
Dat is toch design en development?

[ Voor 20% gewijzigd door NeutraleTeun op 19-10-2011 18:08 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nemm schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 17:58:
[...]

Tabellen worden inderdaad nog veel gebruikt omdat het inderdaad een makkelijke basis is om mee te beginnen.
Dat zijn ze niet. En als je nu nog met tables leert developen dan kost het je later alleen maar meer tijd om de foute denkwijzen uit je hoofd te krijgen. Tabellen zijn voor tabulaire data en voor niets anders. Elke cursus, tutorial of boek die iets anders zegt zou ik persoonlijk afraden. Zonder uitzondering.

• Loev
NeutraleTeun schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:05:
[...]

Dit is wel leuk om te zien.
Vrijwel alles regelen in CSS.
En photoshop en templates ziet er een stuk gelikter uit dan mijn knullige site :X

En een website creëren wil ik. Van 0 tot het eind.
Dat is toch design en development?
Om eerlijk te zijn. Zijn versie en dan nog zonder zijn Photoshop template ziet er beter uit dan je huidige website. Tis geen flame, leuke eerste website maar durf te dromen. Ik haal heel veel inspiratie van andere websites. Ik heb mappen vol screenshots van mooie logo's, websites, menu structuren en van kleine details. Ik raad je aan hetzelfde te doen en daarna iets moois te gaan schetsen. En mijn handenarbeid leraar zei altijd: "Uit twee kan je niet kiezen." Dus maak er een paar ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Loev op 19-10-2011 19:48 ]

• Nemm
NMe schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:33:
[...]

Dat zijn ze niet. En als je nu nog met tables leert developen dan kost het je later alleen maar meer tijd om de foute denkwijzen uit je hoofd te krijgen. Tabellen zijn voor tabulaire data en voor niets anders. Elke cursus, tutorial of boek die iets anders zegt zou ik persoonlijk afraden. Zonder uitzondering.
Begrijp me niet verkeerd ik denk er hetzelfde over :) . Echter worden ze nog wel veel gebruikt als basis om mee te beginnen bij opleidingen... :/

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11 17:01
Tabellen zijn voor de meeste mensen idd not done, voor een simpele (statische) pagina wil ik ze echter nog wel eens gebruiken. Maar dat komt meer voort uit het feit dat ik ze vroeger zoveel gebruikte dat ik ze blind kan toepassen en op die manier snel even een pagina in elkaar kan zetten.
Voor complete sites is het echter niet handig om te gebruiken, en daarnaast zoveel mogelijk vanuit je css te regelen.

Echter, wanneer je emailnieuwsbrieven wil gaan versturen, moet je weer ouderwets gaan denken, dus dan werk ik wel met tabellen, en alle stijlen instyle coderen, omdat het anders in de emailprogramma's niet overkomt. Een css kun je daar echt vergeten.

Life is what happens while you're busy making other plans

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nemm schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:04:
[...]

Begrijp me niet verkeerd ik denk er hetzelfde over :) . Echter worden ze nog wel veel gebruikt als basis om mee te beginnen bij opleidingen... :/
En daarom hebben wij als mensen die beter weten de verantwoordelijkheid om te zorgen dat iemand die net begint niet in de foute richting wordt geduwd. Niet alleen voor de topicstarter maar ook voor mensen die dit topic later nog eens terugvinden. :)

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
frumper schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:53:
Tabellen zijn voor de meeste mensen idd not done, voor een simpele (statische) pagina wil ik ze echter nog wel eens gebruiken. Maar dat komt meer voort uit het feit dat ik ze vroeger zoveel gebruikte dat ik ze blind kan toepassen en op die manier snel even een pagina in elkaar kan zetten.
Dat is dan meer jouw beperking denk ik. Misschien beheers je het CSS-en dus niet zo goed dan...?
Voor complete sites is het echter niet handig om te gebruiken, en daarnaast zoveel mogelijk vanuit je css te regelen.
Het is sowieso niet handig dus, het is er niet voor bedoeld, de redenen weet je blijkbaar dus wel.
Echter, wanneer je emailnieuwsbrieven wil gaan versturen, moet je weer ouderwets gaan denken, dus dan werk ik wel met tabellen, en alle stijlen instyle coderen, omdat het anders in de emailprogramma's niet overkomt. Een css kun je daar echt vergeten.
Correct, maar dat is gewoon een andere tak van de sport dus waarom dat relevant is voor deze discussie mis ik n beetje.

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 18:49
Zoals eerder al aangegeven; tables zijn voor tabulaire data. Dus voor zaken als prijstabellen, klimaattabellen, wedstrijdschema's, etc. Goede HTML staat of valt met semantiek en iets wat niet de semantiek van een tabel betreft moet je ook niet met een <table> tag bouwen. (Denk je eigen maar eens in hoe bijvoorbeeld assistive technology zoals screenreaders hier op zou reageren!)
Is er een verschil tussen online tutorials en een boek?
Gurrr heeft het over Dreamweaver CS3 bible.
Is dat een goed boek om aan te schaffen? Of is dat meer gericht op Dreamweaver.
Ik denk dat ik vooral een boek met uitleg over CSS nodig heb?
Online tutorials zijn over het algemeen actueler, gaan af en toe ook in op diepere topics en als ze in blog vorm gegeven worden kun je vaak al meteen aan de hoeveelheid en aard v/d feedback zien of ze van degelijke kwaliteit zijn.

Als je een goed boek en goede tutorials zoekt om mee te starten, dan is HTML Dog altijd een aanrader.
Pagina: 1