Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke licentie voor Windows 7 onder server 2008 r2 als VM

Pagina: 1
Acties:

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 18:31
Ik heb hier bij een klein bedrijfje 3 wat verouderde computers, met daarop 2 Windows XP pro (OEM) en 1 Windows Vista Business (OEM).

Nu willen ze wat professionaliseren hier. Dus er is een redelijk sterke server van Dell aangeschaft. En daar ben ik nu een beetje mee aan het stoeien. Er is vooral behoefte naar Remote Desktops voor werken op afstand en allemaal Exchange toepassingen.

Nu vroeg ik me echter af, als ik 3 virtual machines aanmaak voor elke computer (zodat de computers hier eigenlijk meer als terminal fungeren, en zodat er ook van buiten ingelogd kan worden), welke licenties moet ik dan aanschaffen.

Mag ik de oude licenties hergebruiken?
Of moet ik 3 x Windows 7 kopen?
En moet deze dan OEM of RETAIL (of een ander soort) zijn?

Ik kom er even niet uit. Ik heb altijd al last gehad met het doorgronden van de licentie-perikelen van Microsoft. Ik hoop dat iemand een antwoord heeft. Alvast erg bedankt!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit lijkt me meer iets voor Serversoftware en Windows Servers :)

Iig kan ik je vertellen dat je voor de "terminals" een VDA licentie moet betalen (het maakt niet uit welk OS erop draait) tenzij je Software Assurance hebt aangeschaft bij je licentie.
Als je nieuwe server een Enterprise product draait, dan mag je 4 virtuele machines draaien onder het zelfde OS, maar hoe dat dan voor een Desktop OS geldt durf ik je niet te vertellen.

De krochten van de MS Licentiestructuur zijn wel vaker een issue :P

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kun je eens een opsomming maken van de eisen/wensen en requirements? Het lijkt me nl. een beetje overkill om voor slechts 3 werkplekken een complete VDI-omgeving te gaan optuigen.

Voor zo'n kleine omgeving lijkt SBS een veel beter geschikt produkt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Timmeah
Question Mark schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 08:20:
Kun je eens een opsomming maken van de eisen/wensen en requirements? Het lijkt me nl. een beetje overkill om voor slechts 3 werkplekken een complete VDI-omgeving te gaan optuigen.

Voor zo'n kleine omgeving lijkt SBS een veel beter geschikt produkt.
Het gaat er voornamelijk om dat alle 3 de medewerkers niet gebonden willen zijn aan hun fysieke werkplek op kantoor. Er zijn 2 vaste medewerkers, en 1 freelancer wordt steeds verwisseld. Die freelancer komt meestal nooit op kantoor, en heeft wel een werkplek, email etc. nodig.

Verder was het ook belangrijk dat de computers niet meer van 'belang' waren. Dus als er 1 wegvalt of kapot gaat, dat die zo ingewisseld kan worden, door een andere.

Verder moet alle gemakken van Exchange gebruikt kunnen worden. Delen van adresboeken, gesynchroniseerde email op telefoon/computer. Echt typisch exchange puntjes dus.

Ook wouden ze Windows 7 hebben, maar dat kon niet verder onderbouwd worden.

In overleg met Dell is hier een server aangeschaft, met server 2008r2, 3 x win rmt ds cal 2008 r2 mol, nl standard en 3 x een office licentie.

(er zit overigens wel SBS 2011 standard edition op)

• BroodjeKoffie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-11 08:52
Is een Terminal Server 2008 R2 geen optie? Ongeveer dezelfde interface als Windows 7 alleen heb je dan enkel wat CALs nodig voor het remote inloggen. Aan de andere kant kun je ook zorgen dat je een officieele Windows 7 Pro licentie aanschaft voor elke PC en die daarop installeert. Wat kost dat tegenwoordig? Rond de 100 euro per licentie?

Nog een alternatief; RDP poortje doormappen naar hun PC zodat ze daar remote op inloggen.

• tam!r
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Waarom geen windows sbs2010 icm Terminal server 2008 r2op esxi?

De terminalserver inrichten met remote apps, werkstations maken dan (bijna) niet meer uit.
Je kan deze ook van buitenaf bereibaar maken met SSL certificaat en mail via owa laten lopen zodat deze ook via mobiel naar binnen te halen zijn.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tam!r schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:27:
Waarom geen windows sbs2010 icm Terminal server 2008 r2op esxi?
^^ dat dus.

SBS en een RDS server op een hypervisor (Hyper-V / ESX / Xenserver), en plaats ipv pc's thin clients. Of kies voor Microsoft Office 365, dan ben je helemaal geen server meer nodig. :)

Vergeet overigens ook je backup niet :)

[ Voor 21% gewijzigd door Question Mark op 18-10-2011 10:56 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 08:56
Timmeah schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 02:10:
Ik heb hier bij een klein bedrijfje 3 wat verouderde computers, met daarop 2 Windows XP pro (OEM) en 1 Windows Vista Business (OEM).

Nu willen ze wat professionaliseren hier. Dus er is een redelijk sterke server van Dell aangeschaft. En daar ben ik nu een beetje mee aan het stoeien. Er is vooral behoefte naar Remote Desktops voor werken op afstand en allemaal Exchange toepassingen.

Nu vroeg ik me echter af, als ik 3 virtual machines aanmaak voor elke computer (zodat de computers hier eigenlijk meer als terminal fungeren, en zodat er ook van buiten ingelogd kan worden), welke licenties moet ik dan aanschaffen.

Mag ik de oude licenties hergebruiken?
Of moet ik 3 x Windows 7 kopen?
En moet deze dan OEM of RETAIL (of een ander soort) zijn?

Ik kom er even niet uit. Ik heb altijd al last gehad met het doorgronden van de licentie-perikelen van Microsoft. Ik hoop dat iemand een antwoord heeft. Alvast erg bedankt!
Om op de vraag zelf terug te komen, enkel en alleen in een OVS ( Open License ) mag je gaan virtualiseren. Dat is enkel toegestaan licentiegewijs met de Windows 7 Enterprise, en deze kan je enkel krijgen in een ovs.

Dan lijkt het mij inderdaad verstandiger om voor de Windows SBS 2011 Premium te gaan.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-10 13:40
Office 365 met sharepoint, Microsoft Office 2010 pro is er bij te leasen ( ~25 EUR p/maand)

Een server is dan volledig overbodig. Doe hier bij mijn werkgever exact het zelfde.

Mail, agenda's, webmail (telefoon), fileserver (sharepoint) en kan overal maar werken waar ik wil.

Het enige wat je nodig hebt is een internet verbinding.

[ Voor 26% gewijzigd door tweakict op 18-10-2011 11:03 ]

• tam!r
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
tc982 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:55:
[...]

Dan lijkt het mij inderdaad verstandiger om voor de Windows SBS 2011 Premium te gaan.
sbs 2011 gaat idd beter werken dan 2010 |:(

Niet iedereen wil Microsoft Office 365,
En kunnen nog andere software gebruiken via remote apps. zoals exact oid

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tam!r schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:15:
[...]
En kunnen nog andere software gebruiken via remote apps. zoals exact oid
Daarom heb ik TS ook gevraagd om alle eisen en wensen even aan te geven. Volgens de reactie op deze vraag gaat het enkel om Exchange gerelateerde zaken. Het kunnen draaien van overige software is dan kennelijk geen vereiste.

• Timmeah
Bedankt voor de antwoorden.

Concreet moet ik dus OVS ( Open License ) hebben om te gaan virtualiseren met Windows 7 Enterprise in deze omstandigheden.

Wat ik wil is verder wel mogelijk met mijn huidige config toch? (server 2008 r2 met sbs 2011 standard en 3 remote desktop cals)

Begin een beetje het idee te krijgen dat Dell mij volledig verkeerd geadviseerd heeft voor mijn doeleinden.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Timmeah schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:45:
Wat ik wil is verder wel mogelijk met mijn huidige config toch? (server 2008 r2 met sbs 2011 standard en 3 remote desktop cals)
Geef nu eens duidelijk aan wat je nu precies wilt bouwen. Je hebt het over virtuele machines, maar wat bedoel je hier nu mee? Is dat gewoon 3x een Windows 7 VM (waar remote desktop op enabled is), geinstalleerd op een Hypervisor, of wil je een complete VDI omgeving gaan bouwen? (dus op basis een server met de "RD Virtualization host role".
Begin een beetje het idee te krijgen dat Dell mij volledig verkeerd geadviseerd heeft voor mijn doeleinden.
Dat ligt er maar net aan wat je gevraagd hebt. :)

• Timmeah
Question Mark schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:52:
[...]
Geef nu eens duidelijk aan wat je nu precies wilt bouwen. Je hebt het over virtuele machines, maar wat bedoel je hier nu mee? Is dat gewoon 3x een Windows 7 VM (waar remote desktop op enabled is), geinstalleerd op een Hypervisor, of wil je een complete VDI omgeving gaan bouwen? (dus op basis een server met de "RD Virtualization host role".

[...]
Dat ligt er maar net aan wat je gevraagd hebt. :)
Even opsommend..

De eerste optie houdt in 3 virtual machines maken, Windows 7 (met dus een enterprise licentie) installeren en Remote desktop aanzetten. Dat is nu in ieder geval te doen lijkt mij? Maar zijn ze dan wel goed bereikbaar van buitenaf?

Tweede optie is via de RD Virtualization host, en het aanmaken van personal virtual desktops en users vanuit de active directory koppelen aan virtual machines, correct? En dit is nu als ik het goed begrijp niet mogelijk?

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 08:56
Timmeah schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:23:
[...]

Even opsommend..

De eerste optie houdt in 3 virtual machines maken, Windows 7 (met dus een enterprise licentie) installeren en Remote desktop aanzetten. Dat is nu in ieder geval te doen lijkt mij? Maar zijn ze dan wel goed bereikbaar van buitenaf?

Tweede optie is via de RD Virtualization host, en het aanmaken van personal virtual desktops en users vanuit de active directory koppelen aan virtual machines, correct? En dit is nu als ik het goed begrijp niet mogelijk?
Ik zie de nood van de virtalisatie niet. Wat wil je bereiken? Heb je nog andere applicaties nodig behalve, file print en exchange?

Want dan zijn er leukere oplossingen... Die veel beter werken.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Timmeah schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:23:
[...]De eerste optie houdt in 3 virtual machines maken, Windows 7 (met dus een enterprise licentie) installeren en Remote desktop aanzetten. Dat is nu in ieder geval te doen lijkt mij? Maar zijn ze dan wel goed bereikbaar van buitenaf?
Kan, maar ligt er compleet aan wat je allemaal in gaat stellen. Als jij niet verteld wat je gaat doen of van plan bent, kunnen wij niet antwoorden of het goed gaat werken.
Alles kan, maar is waarschijnlijk overkill voor slechts 3 werkplekken.

No offence, maar ik begrijp niet zo goed waarom al tot aanschaf van hardware en licenties overgegaan is, zonder duidelijk te hebben wat je nu precies gaat bouwen.
tc982 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:49:
[...]
Ik zie de nood van de virtalisatie niet.
Ik wel, hardwareonafhankelijkheid.
Want dan zijn er leukere oplossingen... Die veel beter werken.
Welke?

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 18-10-2011 14:52 ]

• Timmeah
Question Mark schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:50:
[...]
Kan, maar ligt er compleet aan wat je allemaal in gaat stellen. Als jij niet verteld wat je gaat doen of van plan bent, kunnen wij niet antwoorden of het goed gaat werken.

[...]
Alles kan, maar is waarschijnlijk overkill voor slechts 3 werkplekken.

No offence, maar ik begrijp niet zo goed waarom al tot aanschaf van hardware en licenties overgegaan is, zonder duidelijk te hebben wat je nu precies gaat bouwen.

[...]
Ik wel, hardwareonafhankelijkheid.

[...]
Welke?
Ik ben volledig (en dus eigenlijk blind) af gegaan op het advies van een accountmanager van Dell. Achteraf niet zo verstandig naar wat nu blijkt. Maar eerder heeft hij wel altijd goede adviezen gegeven.

Maar goed, soit. Ik moet het even met deze apparatuur doen. Ik kan nog wel een investering doen voor 3 Windows 7 licenties, maar dan zou het in principe wel moeten lukken lijkt mij.

Wat ik in ieder geval echt wil doen:

- de 3 huidige verouderde computers gebruiken (mogen verder leeg), dus eigenlijk als terminal gebruiken
- 3 gebruikers, met elk een e-mail adres, tevens moeten er adresboeken gedeeld worden, en e-mails van anderen ingezien kunnen worden alsmede e-mail op telefoons.
- moet niet uitmaken waar men gaat zitten, als je maar bij je eigen account en je eigen desktop, programma's en e-mail komt
- ook toegang van buitenaf tot deze accounts (alsof je er dus zelf achter zou gaan zitten, ook als de computers op kantoor uit staan, behalve de server dan uiteraard)
- ieder gebruikt zijn eigen software, 1 computer photoshop, 1 andere publisher

De meerwaarde hiervan was de hardwareonafhankelijkheid, en de onafhankelijkheid van op kantoor zitten, maar toch exact kunnen werken alsof je achter je eigen computer zit van buitenaf.

Het advies hiervan was dus een dell server met daarop windows server standaard 2008r2 en small business server standard 2011 met 3 remote desktop cals.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Timmeah schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:22:
Het advies hiervan was dus een dell server met daarop windows server standaard 2008r2 en small business server standard 2011 met 3 remote desktop cals.
Waarschijnlijk is het idee van de accountmanager dan identiek aan het advies wat hier al een paar keer gegeven is.

Een Hypervisor op de hardware, met daarop je SBS server, daarnaast installeer je (ook op de Hypervisor) de overige Windows server als RDS/Terminal Server.

Maar goed, dat zou je hem kunnen vragen natuurlijk :)

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 18-10-2011 15:30 ]

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:10
Wat wij meestal doen in dit soort situaties is op de SBS een vm met windows 7 en xp-unlimited instaleren, hiermee kun het met meerdere gebruikers inloggen op de windows 7 werkplek.
Je kunt deze dan via de remote portal benaden van buitenaf.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En dat is licentietechnisch toegestaan? ;)
The Software License Terms (formerly referred to as the EULA) and Microsoft Product Use Rights (PUR) provide that Windows client operating systems are licensed under the following terms:
  • One license for each device on or from which the client operating system is accessed and used
  • One user accessing the software at a time
  • No use of the client operating system’s runtime and other files to run applications not running on the software

[ Voor 85% gewijzigd door Question Mark op 18-10-2011 15:46 ]

Pagina: 1