Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvBeek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-01 11:06
Hallo tweakers,

ik vroeg mij af welk programma nu het beste voor mij is, 3ds Max of Blender. Dus ben ik op het forum op zoek gegaan naar het antwoord. Helaas heb ik niet het antwoord gevonden wat ik zocht, wel heb ik een extra vraag opgedaan.

Als hobby wil ik een beetje gaan stoeien met een 3D programma. Ik dacht eerst zelf aan Blender, tot ik las over 3ds Max wat ook erg goed leek te zijn. Blender is gratis maar 3ds Max kost mij als student ook niet heel veel (135 euro, geen klein bedrag maar voor iets waar ik serieus mijn hobby van wil gaan maken is dat te doen).

Op het forum las ik echter ook over Maya, wat in hetzelfde pakket zit als 3ds Max. In eerdere posts worden zowel Maya als 3ds Max beschreven als beter voor professionals als blender. Je zou in de grafische beroepsgroepen beter 3ds Max of Maya kunnen leren als Blender. Is dit omdat het een soort geaccepteerde "standaard" is, of zijn het ook daadwerkelijk betere programma's? Want ik wil er absoluut niet mijn werk van gaan maken, dus of het professioneel is maakt mij niet veel uit. Wat wel belangrijk is is of het goed werkt.

En hoe zit het met de leer curve van de programma's? Het forum omschrijft beide programma's als erg lastig aan te leren, maar als je er een moest kiezen, welke is dan het lastigst te leren? En hoe zit het met Maya?

Nog een laatste vraag, ik lees dat veel mensen photoshop samen met 3ds Max en Maya gebruiken, is dit noodzakelijk/ makkelijk/ alleen een bijkomstigheid? Photoshop aanschaffen zou het geheel een heel ander prijskaartje geven, bijna 250 euro neerleggen voor iets waar je net mee begint is een beetje overdreven.

Ik hoop dat iemand tijd/ zin heeft mijn vragen te beantwoorden!

Erik van Beek.

PS: ik wil het programma in eerste instantie gaan gebruiken om statische 3d modellen te maken, later misschien ook simpele korte filmpjes als ik het leuk genoeg vind.

[ Voor 4% gewijzigd door EvBeek op 18-10-2011 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:36

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

3D-modellen maken kan in eerste instantie prima zonder Photoshop, daar zou ik lekker mee wachten. Textures kun je eventueel ook maken met gratis alternatieven als Gimp.

Qua 3D: 3DS Max en Maya zijn idd industrie-standaard programma's. Blender doet schijnbaar qua functionaliteit steeds minder onder voor deze 2 programma's (geen ervaring mee maar er worden erg mooie dingen mee gemaakt en Blender beschikt over steeds meer mooie functies, als vloeistofsimulatie enzo). Als je niet hecht aan industriestandaard, dan is het maar net wat je het beste ligt. Ik ben gewend aan max en vind Maya een ramp, Mayagebruikers denken precies andersom.

Voordat je zelfs 135 euro uitgeeft zou je nog een trial-versie kunnen downloaden (ik dacht tenminste dat Autodesk die biedt?) om er een paar dagen mee te spelen en wat basic tutorials te doen, dan kun je altijd nog beslissen wat je het beste bevalt.

My 2cts.

[ Voor 9% gewijzigd door SnoeiKoei op 18-10-2011 00:25 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3D Max is een stuk toegankelijker dan Maya, maar Maya heeft wel weer betere animatie mogelijkheden

Blender is wat mij betreft een puinbak qua user interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:41:
3D Max is een stuk toegankelijker dan Maya, maar Maya heeft wel weer betere animatie mogelijkheden

Blender is wat mij betreft een puinbak qua user interface.
Agreed maar ik ben dan ook een max-fanboy en ik animeer (nog) nauwelijks. Voor statische objecten zou ik altijd voor Max gaan boven de andere 2.

Maar er zijn vast genoeg mensen die begonnen zijn met Maya en niet anders willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
http://students.autodesk.com/

zowel maya als 3ds max graties.. Is voor studenten, maar ik heb me er ook gewoon in kunnen schrijven met mijn gmail account. No problem. Die 135 euro zou ik dus lekker in de pocket houden ;) zeker aangezien je het puur hobbymatig wilt gaan gebruiken.

Ik ben begonnen met maya, toen kort overgestapt naar 3ds max, omdat ik niet verder kwam, en nu achteraf snap ik eigenlijk niet meer waarom :+ Met mijn studie zit ik lekker te werken in maya :) Voor 3ds max zijn volgens mij wel meer tutorials te vinden nog dan voor maya ;)

Blender is in mijn ogen hetzelfde als GIMP gebruiken ipv photoshop. Kan bijna hetzelfde, maar is 't 'm toch net niet :O (sorry stukfruit haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik zou gewoon voor Max gaan, Blender is echt een drama qua gebruiksvriendelijkheid.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
Phyxion schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:30:
Ik zou gewoon voor Max gaan, Blender is echt een drama qua gebruiksvriendelijkheid.
Dát argument om blender niet te gebruiken klopt dan schijnbaar weer niet tegenwoordig :+ Ze hebben daar wel goed aan zitten knutselen.

Wat misschien wel de beste oplossing is voor je, Erik, is om blender en 3ds max te installeren (kan immers gratis). Dan te kijken wat je fijner vindt werken a.d.h.v. wat basis tutorials. Denk hierbij aan heeeeel basis, zoals het eventjes volgen van een tutorial om te navigeren in 3d space. Voor de 3d beginner zijn dat altijd vage toetsen+muishandelingen :9 (Dat vond ik dan :+)

[ Voor 36% gewijzigd door Nico op 18-10-2011 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de afgelopen weken een introcursus Blender gevolgd en ik moet zeggen dat als je eenmaal aan de interface gewend bent, het gewoon heel goed te doen is om snel in Blender wat resultaat te behalen.
Om Blender nu een 'rommeltje' of een 'drama' te noemen vind ik wel heel kort door de bocht. Het is anders en het is wennen.
Als absolute beginner met 3D (uberhaupt met het maken van ontwerpen mbv een computer) was ik in ieder geval zeer blij verrast over de leercurve en de mogelijkheden van Blender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvBeek
Nico schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:27:
zowel maya als 3ds max graties..
Kijk dat zijn super tips :D.
SnoeiKoei schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:24:
Voordat je zelfs 135 euro uitgeeft zou je nog een trial-versie kunnen downloaden (ik dacht tenminste dat Autodesk die biedt?) om er een paar dagen mee te spelen en wat basic tutorials te doen, ...
Prima idee inderdaad, ik wist niet dat hij gratis te proberen (en nu dus blijkbaar zelfs te hebben) is. Ik ga ze eens naast elkaar zetten de aankomende dagen! Ik ben benieuwd naar Blender's "rommeltje", ik zal over een paar dagen laten weten wat ik als buitenstaander in het design wereldje (ongehinderd door enigen kennis :P) het makkelijkst instappen vind.

Nogmaals bedankt allen!

Erik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:30

D-rez

dexels

max en maya zijn niet gratis. Alleen de 30 dagen trial is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 23:02
Autodesk vraagt €4000 en heeft absolute bagger support. Als je een probleem hebt, krijg je een geautomatiseerd antwoord met links naar domain parking sites.

Ik ben overgestapt naar Blender en ben er niet rouwig om.

[ Voor 16% gewijzigd door Wolfos op 18-10-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

als je alleen modellen voor jezelf maakt of alleen modellen van je zelf gebruikt, is dat mogelijk. Als je veel modellen maakt voor derden of krijgt van derden, is het al een stuk minder evident om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

hij is een student dus dan kan je gewoon van de studenten producten van Autodesk gebruik maken. En dan is het wel degelijk gratis, alleen staat er overal bij dat het gemaakt is met een studenten licentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
Om even het 'gratis' aan te tippen weer. Je krijgt de melding - als je 3d scene (met model of wat dan ook) opslaat - dat er wordt getoond dat deze file is gemaakt met een studentenlicentie wanneer je de file opent. Dit slaat waarschijnlijk op dat die melding verschijnt wanneer je de studentenfile (om het maar even zo te noemen) opent met een commercieel gelicencede maya/max. Dit vermoeden heb ik omdat ik altijd de melding zie bij het opslaan, maar bij het openen van de door mij opgeslagen files ze niet tegenkom.

Om even punt duidelijk te maken. DIT zie je bij het opslaan:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/5mxr0y.jpg

Je zult GEEN watermerk zien in renders of ergens anders. Je kunt gewoon gebruik maken ook van de mental-ray renderer die bij zit gesloten en alle andere functies die in de volledige versie van maya zitten.

Ook kun je gewoon updates/fixes die later zijn uitgebracht installeren.

Ben je dus student, lekker gebruik maken van de mogelijkheid. Als je geen student bent, mag ik het eigenlijk niet aanraden, maar dan kun je je hier ook gewoon probleemloos inschrijven met je gmail adres. Je leert immers hun software - hobbymatig weliswaar -. Misschien start je in de toekomst nog wel een 3d bedrijfje omdat je het zo super vind, en bam! Jij kan werken met maya, dus koop je maya. Winst voor autodesk.

Hier de link nogmaals: http://usa.autodesk.com/a...siteID=123112&id=17355061

@Wolfos; blender fanboyism alert? Onderbouw aub je punt met feiten en kom niet aankakken met een loze rant.

No offence, I can appreciate blender, maar dit gaat nergens over zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wolfos schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:53:
Autodesk vraagt €4000 en heeft absolute bagger support. Als je een probleem hebt, krijg je een geautomatiseerd antwoord met links naar domain parking sites.

Grappig dat je dit aanhaalt, achter Autodesk zit een hele community via hun website en je kan ze ook gewoon een mail sturen. Ik zou niet weten wat hier voor bagger support is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvBeek
Nico schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:56:
Ben je dus student, lekker gebruik maken van de mogelijkheid. Als je geen student bent, mag ik het eigenlijk niet aanraden, maar dan kun je je hier ook gewoon probleemloos inschrijven met je gmail adres.
Tot noch toe werkt bij mij 3ds Max inderdaad prima onder een studenten licentie. Maar om op jou tip in te gaan, dit kun je doen, maar ik weet niet of ik dan mijn echte gegevens op zou geven (mits je niet daadwerkelijk student bent). Dit omdat ze zich wél het recht voorbehouden jou om bewijs van inschrijving te vragen volgens de voorwaarden. Als je vervolgens niet kunt aantonen student te zijn zal er wel een boete tegenover staan vermoed ik, dus dan is het handig als je niet te makkelijk te achterhalen bent :P. [/boef]

Tot nu toe nog niet echt een voorkeur voor een van de interfaces ontwikkeld, als dit zo blijft neig ik naar Blender vanwege het opensource deel. Maar eerst nog maar wat meer tutorials doorlopen.. Ik moet toegeven dat 3ds Max wel meer tutorials lijkt te hebben.

PS: ik moet zeggen dat beide programma's echt moeilijk zijn zeg! Ik had verwacht het sneller op te pikken. Erg veel meer als een beetje roteren en camera's richten heb ik nog niet gedaan. Wel leuk!

[ Voor 8% gewijzigd door EvBeek op 18-10-2011 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EvBeek schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:54:
[...]
...

PS: ik moet zeggen dat beide programma's echt moeilijk zijn zeg! Ik had verwacht het sneller op te pikken. Erg veel meer als een beetje roteren en camera's richten heb ik nog niet gedaan. Wel leuk!
Ik werk, stoei, speel al jaren met 3D Max (sinds de dos versie), heb dikke boeken over dit pakket maar makkelijk is het nooit. Blender is geinig, semi-clone van Lightwave Amiga (waar Babylon 5 mee gemaakt is o.a.) maar die interface nu :N

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/01JzrG3QGxaWbRRSHU93ox3f/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KSatPP7kPmqEJMElKkmVJpUL/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

De interface van blender is anders stukken inventiever. Het is gewoon omdat de meeste mensen (waaronder ik) vast geroest zijn in de gui van max e.a. dat wij de gui van blender niks vinden.
Kijk maar eens naar photoshop. Vroeger waren dat allemaal vaste tabs e.a. maar nu gaan zij ook meer over op de losse windows zoals in Gimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:41
Kun je blender niet zo aanpassen dat het in basisfunctionaliteit (vooral het modelleren) gewoon een kloon van 3ds Max wordt? Ik zie dan nog wel veel potentie in dit programma aangezien het dan makkelijk overstappen is. Het is toch zo dat met een van de laatste blender versies dit beter mogelijk is aangezien custom hotkeys zijn te maken?

Ik heb zelf wel wat met blender geprobeerd maar het is gewoon kwa interface een heel ander programma en daarom denk ik moeilijk om over te stappen vanaf 3ds max.

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

D-rez schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 08:28:
De interface van blender is anders stukken inventiever. Het is gewoon omdat de meeste mensen (waaronder ik) vast geroest zijn in de gui van max e.a. dat wij de gui van blender niks vinden.
Kijk maar eens naar photoshop. Vroeger waren dat allemaal vaste tabs e.a. maar nu gaan zij ook meer over op de losse windows zoals in Gimp.
Kweenie, zo intuïtief vind ik het niet. Behalve met Max heb ik nog met wel meer 3D-applicaties gewerkt en daar kon ik allemaal aan wennen. Zelfs met Maya kon ik na een tijdje redelijk werken, het beviel me niet want ik vond het een draak. Maar Blender kon ik gewoon echt niet aan wennen. Ik acht mezelf inmiddels redelijk in staat om bij een nieuw 3D-pakket met een schone lei te beginnen en geen verwachtingspatroon te hebben bij de werkwijze die je moet hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Wolfos schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 16:53:

Autodesk heeft toch echt prima support, ze reageren toch snel hier altijd ;) .

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Phyxion schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 08:59:
[...]

Autodesk heeft toch echt prima support, ze reageren toch snel hier altijd ;) .
True. En op de fora wordt ook vaak snel en goed gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zo'n 2 jaar geleden ook met Blender begonnen. Mede omdat ik geen illegaal verkregen software wilde installeren. Als het het eerste is wat je wilt gaan gebruiken, is de UI denk ik geen probleem. Volgens mij is elk stukje geavanceerde software in het begin een puzzel. De blender-community is in mijn beleving erg groot en actief. Je hebt websites die elke week wel een paar videotutorials online zetten, heel waardevol. Als je Blender gaat gebruiken is dit een waardevolle pagina: http://cgcookie.com/blender/get-started-with-blender/. Ik heb erg veel leuke en goede ervaringen met Blender, de ontwikkelingen gaan vrij snel. Zo is er, omdat er vanuit de community commentaar was op de internal render engine, een nieuwe render engine in ontwikkeling. Dat vind ik mooie dingen. Ik weet niet of bij de betaalde software ook zo op de community wordt gereageerd.

Hoop dat je hier wat aan hebt =).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:39
Phyxion schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:30:
Hier wil ik toch even op reageren. Ik heb afgelopen jaar voor mijn studie met 3dsmax moeten prutsen, in mijn vrije tijd heb ik nog wat met blender lopen hobby-en en in mijn beleving is Blender juist een uitstekend alternatief voor de overpriced 3dsmax.

Sure, het is even wennen maar dit is mijn conclusie nadat ik in beide applicaties een redelijjke basis onder de knie heb:

3dsmax, knopjes zijn zoveel mogelijk op een logische plek geplaatst en het lukte me vrij snel om simpele modellen te maken dmv box-modelling. Wat ik echter vervelend vind is dat je vaak onnodig door menu's aan het bladeren bent. Dit doet blender beter. Deze applicatie is namelijk volledig gericht op efficiëntie. En als je eindelijk doorhebt hoe blender werkt dan werkt het naar mijn mening ook een stuk beter. Je kunt vrijwel constant je rechterhand op je muis houden, en je linkerkant op het toetsenbord. Veelgebruikte functies zijn ook binnen handbereik. Bij 3dsmax kreeg ik eerder het idee dat ze alleen maar hebben geprobeerd om alles logisch te structureren zonder erbij na te denken welke functies veelgebruikt zullen worden, en welke functies meer bijzaak zijn.

En als laatste is blender natuurlijk veel meer dan alleen een modelling en animatiepakket. Het is een compleet pakket waarmee je ook post-processing mee kunt doen, geluid kunt syncroniseren met je 3d animaties, en je kunt er games mee maken. :-)

Het enige wat blender minder goed doet is renderen. Dat ding is traaaaaaaag in vergelijking met de default renderer van 3dsmax. Maar die is (of wordt?) volledig herbouwd.

Nee, blender is echt geen rommeltje of bagger.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Heb je al eens naar Modo gekeken? Dat is inmiddels een behoorlijk volwassen pakket, heeft een hele moderne uitstraling en een (ogenschijnlijk) gebruiksvriendelijke user interface. Volgens mij draagt dat ook sterk bij aan het plezier dat je van de hobby hebt. Ben zelf een jaar geleden met Maya begonnen, maar als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou het waarschijnlijk Modo worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
brilsmurfffje schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:17:
[...]

Grappig dat je dit aanhaalt, achter Autodesk zit een hele community via hun website en je kan ze ook gewoon een mail sturen. Ik zou niet weten wat hier voor bagger support is?
Ik heb zowel hun forum als email geprobeerd, altijd een geautomatiseerd bericht terug en in de laatste stond dus een domain parking site. Dat heb ik toen gezegd en er is verder nooit meer gereageerd.

Overigens is de Blender community ook niet geweldig...

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfos op 21-10-2011 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

@ wolfos. Volgens mij ben jij vooral bezig met knopen in biezen te zoeken.
Waarschijnlijk heb je last van het "Ik heb geen geduld, ik wil een antwoord op mijn slecht geformuleerde vragen, waar ik zelf nog de minste moeite voor gedaan heb om het antwoord zelf te vinden" syndroom.
Want mijn ervaring is juist dat je redelijk vlot geholpen word.

[ Voor 65% gewijzigd door D-rez op 21-10-2011 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
Ik ben gedwongen overgestapt, hoor. Maya doet het nu bij mij namelijk niet meer.
Mijn licentie kan niet geactiveerd worden, en toen ik nog de trial kon proberen was die onbruikbaar traag (geen lag, maar steeds van die rainbowballs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

rainbowballs?

/edit.
ik zie dat dat een MAC issue is.

[ Voor 62% gewijzigd door D-rez op 21-10-2011 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Klinkt pijnlijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al eens overwogen om met Cinema 4D te stoeien? Als student kan je deze gratis krijgen...Support en tutorials kan je ook makkelijk vinden. En vooral, het is een heel intuïtief pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvBeek
D-rez schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 08:28:
Het is gewoon omdat de meeste mensen (waaronder ik) vast geroest zijn in de gui van max e.a. dat wij de gui van blender niks vinden.
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:09:
Als het het eerste is wat je wilt gaan gebruiken, is de UI denk ik geen probleem.
Ik denk dat hier wel wat in zit. Hoewel ik met beide programma's nog steeds net niets kan, vind ik de interface van 3ds Max niets logischer of beter als die van Blender. En vice versa trouwens. Het is mij eigenlijk om het even.

Ik ga langzaam verder met Blender. Ik heb net een soort introductie boek (essential Blender) besteld, iemand hier bekend mee?

Mijn keuze is overigens puur gebaseerd op het feit dat ik na mijn studie Blender gratis kan blijven gebruiken, ik vind de programma's wat betreft interface en wat je er (op mijn niveau!!) mee kan eigenlijk gelijkwaardig.

@Ulyss:
Bedankt voor de tip, maar voorlopig ga ik eerst kijken of ik wat met Blender kan worden. Daar heb ik denk ik mijn handen vol aan :P.

[ Voor 6% gewijzigd door EvBeek op 30-10-2011 14:49 ]

Pagina: 1