Overspannings beveiliging van netwerk vs storing data kabels

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:54
Enkele jaren geleden heb ik 2x een APC SurgeArrest gekocht met 8 sockets voor power, RJ11, RJ45 en COAX aansluitingen. Ook in mijn nieuwe appartement wou ik deze gebruiken, maar voorlopig hangen enkel powercables van mijn apparatuur er aan...

Nu staat momenteel al mijn computer apparatuur op 1 plaats (router, modem, desktops, tv, stereo, etc). De telefoonaansluiting (ADSL) komt ongeveer 6 meter verder uit de muur. Vandaar loopt nu een RJ11 tot de modem.

Ik zit in een blok van 15 appartementen en blijkbaar heeft iedereen hier wel wifi. Zo veel zelfs dat mijn rotte Sagem VDSL gateway (= Belgacom B-Box en doet dus dienst als modem en router dienst) voor geen meter draadloos netwerk kon aanbieden. Ik had wel altijd perfect 54mbit ontvangst overal, maar het disconnecte voortdurend, zelfs op enkele meter afstand. En als ik in een andere kamer ging zitten (10 meter verder ofzo) was een verbinding krijgen al helemaal een probleem.
Ik heb daarom een TP-Link TL-WR1043ND gekocht. De Sagem staat nu als modem-only ingesteld en de TP-Link doet alles van netwerk en wifi.

Dit werkt al een pak beter, maar recent krijg ik ook nu weer problemen als ik een andere kamer wifi wil gebruiken.

Vandaar dat ik de TP-Link meer centraal wil plaatsen, meer bepaald in een houten ikea kast vlak bij waar de telefoonkabel binnenkomt (6 meter van alle overige apparatuur)

Maar omdat mijn APC SurgeArrest bij de overige electronica moeten blijven staan, maakt dit de overspannings beveiliging een pak lastiger...

Om zowel de Sagem, de TP-Link en een telefoon aan de telefoonaansluiting te plaatsen moet ik achter de kast volgende kabels laten lopen:
* RJ11 van telefoonaansluiting naar APC SurgeArrest (6m) en terug naar de Sagem modem (6m)
* RJ11 van telefoonaansluiting naar APC SurgeArrest (6m) en terug naar de telefoon (6m)
* RJ45 van TP-Link naar desktop 1 (6m)
* RJ45 van TP-Link naar desktop 2 (6m)
* verdeelstekker voor 3 stopcontacten (6m)

En achter deze kast lopen reeds:
* HDMI kabel naar de TV
* Speaker kabel naar center speaker en rechter speaker

Ik heb hierover volgende vragen:
1) Kunnen deze (grote hoeveelheid) kabels elkaar storen?
2) Als ik de RJ11 kabels niet langs de APC SurgeArrest laat lopen (--> 4 kabels minder), vormen deze een zwakke schakel voor de volledige overspanningsbeveiliging van al mijn apparatuur en kan als er hierlangs bv een bliksem inslaat, al mijn apparatuur vernietigd worden. Correct?

• Mastakilla
Na wat extra onderzoek, ziet het er naar uit dat de stroom kabel van de verdeelstekker nog voor het meeste storing kan zorgen.
Weet iemand of een stroomkabel minder stoort als er geen zware apparaten aan hangen (een telefoon, een modem en een routertje zouden niet zoveel mogen verbruiken)?

Ook van de speaker kabel weet ik niet zeker hoe hard deze kan storen (komt nl toch ook redelijk wat power door). Weet iemand dit?

Verder vraag ik me ook af of al die data kabels elkaar volledig NIET storen? Of slechts "een beetje"? Ik kan me nl goed voorstellen dat 2 RJ45 kabeltjes naast elkaar geen prob is, maar 2x RJ45, 4x RJ11 en HDMI?

[ Voor 16% gewijzigd door Mastakilla op 18-10-2011 21:53 ]

• Mastakilla
niemand die hier iets weten over storing van data kabels?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

1. Het kan. Het kan dat er helemaal niks stoort. Niemand gaat dit van te voren voorspellen. Als je storingen hebt (hoorbaar op speakers of zichtbaar op tv, rest is niet goed merkbaar) ga je die problemen oplossen.

2. Niet al je apparatuur wordt opeens onbeschermd. Tegen een directe bliksem inslag helpt de surge protection toch niet. (bliksem heeft immers net een kilometer afgelegd door de lucht, component in een overspanningsbeveilging is 1 cm...) . Apparatuur voor RJ-11 (modem...) is toch al enigszins beschermt hiervoor.

Zat er een soort van verzekering bij de belkin surge protector? is je die wat waard? Afgezien daarvan kan je apparatuur toch zomaar de geest geven.

Verder is bedraad altijd prettiger internet dan wireless, maar ik snap ook dat dat niet voor alle apparatuur (telefoon, laptop die werkelijk mobiel is) een goede optie is.

[ Voor 9% gewijzigd door leuk_he op 21-10-2011 14:36 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• BaszCore
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 13:29
Voor je wifi zou je eens kunnen proberen een ander kanaal in te stellen. Veel routers zenden wifi uit via kanaal 11. Je zou eens kunnen proberen die van jou op kanaal 3 te zetten bijvoorbeeld. Allemaal draadloze netwerken door elkaar op hetzelfde kanaal is ook niet echt bevorderlijk voor je wifi bereik. Zeker in een "normaal" appartement zou je ongeacht te plaats van je router een redelijk goed wifi bereik moeten hebben.

• Mastakilla
leuk_he schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:34:
1. Het kan. Het kan dat er helemaal niks stoort. Niemand gaat dit van te voren voorspellen. Als je storingen hebt (hoorbaar op speakers of zichtbaar op tv, rest is niet goed merkbaar) ga je die problemen oplossen.

2. Niet al je apparatuur wordt opeens onbeschermd. Tegen een directe bliksem inslag helpt de surge protection toch niet. (bliksem heeft immers net een kilometer afgelegd door de lucht, component in een overspanningsbeveilging is 1 cm...) . Apparatuur voor RJ-11 (modem...) is toch al enigszins beschermt hiervoor.

Zat er een soort van verzekering bij de belkin surge protector? is je die wat waard? Afgezien daarvan kan je apparatuur toch zomaar de geest geven.

Verder is bedraad altijd prettiger internet dan wireless, maar ik snap ook dat dat niet voor alle apparatuur (telefoon, laptop die werkelijk mobiel is) een goede optie is.
1) Maar is het dan niet algemeen geweten dat bv een stroomkabel meer stoort als je er zwaardere aparaten aan hangt (en dat een routertje en een modem dus te zwak zijn om te kunnen storen)? Of dat een speaker kabel te weinig stroom verzet om te kunnen storen (tenzij je er een paar 1000watt festival boxen aan hangt)? Of dat RJ11 en RJ45 kabels elkaar nooit kunnen storen, maakt niet uit hoeveel je er bij elkaar legt (liggen ze in datacenters ook niet allemaal naast elkaar? of zijn die nog extra afgeschermd?)? Nu weet ik niets van dit alles zeker, maar het zou me verwonderen als dit niet algemeen aanvaarde kennis is bij sommigen...
2) Die bliksem inslag is dan ook maar een extreem voorbeeld eh. Je hebt ook stroom spikes. En trouwens, zelfs tegen die meest extreme blikseminslag is mijn apparatuur ook verzekerd door APC voor zover ik weet (tot 300000 euro zelfs).
BaszCore schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:41:
Voor je wifi zou je eens kunnen proberen een ander kanaal in te stellen. Veel routers zenden wifi uit via kanaal 11. Je zou eens kunnen proberen die van jou op kanaal 3 te zetten bijvoorbeeld. Allemaal draadloze netwerken door elkaar op hetzelfde kanaal is ook niet echt bevorderlijk voor je wifi bereik. Zeker in een "normaal" appartement zou je ongeacht te plaats van je router een redelijk goed wifi bereik moeten hebben.
Bedankt voor de tip. Hoewel ik dit uiteraard wel wist ;), heb je me het toch maar ff laten dubbelchecken waardoor ik het volgende heb ontdekt:

Het kanaal stond op "auto"... Ik veronderstelde dat ie dan op een "slimme" manier het beste kanaal zou kiezen waar het minste dichtbijzinde buren op zouden zitten.

In de praktijk blijkt het echter juist andersom?? Hij kiest juist het kanaal waar niet alleen het meeste buren op zitten, maar ook nog eens waar de dichtsbijzijnde buren met het sterkste signaal op zitten...
Niet dat er nog veel vrije kanalen zijn met die 40 APs die ik kan ontvangen :'( maar ik heb er nu denk ik toch een betere gekozen... Binnen enkele dagen zou ik moeten weten of het geholpen heeft...

Ik heb trouwens ook nog de landinstelling verandert naar NZ ipv NL/BE. Naar het schijnt is de wetgeving daar iets soepeler qua signaal sterkte, terwijl de rest wel overéénkomt.
Pagina: 1