Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0_
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-08 20:44
Hi all,

Ik heb het onderstaande probleem, hoop dat iemand het antwoord weet :)

Ik heb:

- CM 690 II Advanced
- Asus P8Z68 - V
- en nog wat andere hardware wat voor nu denk ik niet relevant is. Toch willen weten? Just say so ;)

Wanneer ik mijn headset aansluit via de achterkant heb ik prima geluid, niks aan de hand. Echter, wanneer de koptelefoon-plug op het front paneel aansluit heb ik geen geluid, ook in het RealTek instellingen scherm wordt het icoontje van de koptelefoon aansluiting aan de voorkant niet actief. Wanneer ik de microfoon erbij aansluit krijg ik ondefinieerbaar gedrag. Soms wordt herkend dat er iets wordt aangesloten en soms krijg ik dan ook geluid. Het geluid dat ik dan krijg is dan over één speaker van de koptelefoon en van zeer slechte kwaliteit. Het is verder lastig uit te leggen omdat het iedere keer weer een verrassing is wat het resultaat is wanneer ik de koptelefoon aansluit en/of de koptelefoon.

Uiteraard heb ik zelf al het nodige onderzoek gedaan:

- Aansluiting op het moederbord gecontroleerd. Er loopt een kabel van het frontpaneel naar het MB met daaraan twee stekkers: HD Audio en AC97. Ik heb beide geprobeerd (daarbij uiteraard de bios en RealTek instellingen aangepast) maar de resultaten blijven vreemd. In ieder geval niet zoals het zou moeten zijn.
- Bios geupdate naar laatste versie.
- Laatste Realtek drivers geinstalleerd. (Zowel van Asus en Realtek zelf )
- Chipset drivers gecontroleerd.
- Op het internet zie ik veel vergelijkbare problemen maar alle oplossingen die aangedragen worden helpen niet. Degene die ik het meest tegenkom is dat je in de Realtek Audio manager de optie "Automatisch popupdialoog uitschakelen als apparaat aangesloten is" moet aanvinken. Dit geeft een ander ondefinieerbaar effect maar niet de oplossing.

Twee dingetjes die er misschien mee te maken hebben:
- PC zit NIET op een geaard stopcontact.
- Op de CPU zit de Scythe Mugen 2 Rev. B. De schroefjes van de backplate komen tegen het chassis aan.

Wie heeft het verlossende antwoord? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb hier ooit uren mee geklooid maar ik heb het nooit aan de praat gekregen.
Ook met een CM690 II Advanced en een realtek audiochip.

Ik gebruik nu gewoon de achterzijde.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0_
Dat klinkt niet echt hoopgevend :( Je hebt dezelfde problemen gehad dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:08
Ook ik ken dit probleem. Mn broertje (en ik ook btw) heeft dezelfde kast en had toendertijd een USB Headset (Logitech?). Wanneer ik deze aansloot bleef de audiodriver / software in windows continu switchen tussen frontpanel audio of gewoon mobo (achterkant audio). Hetzelfde gold wanneer er een headset met jackplugs werd aangesloten.
Dus bij mij ging er toen iets mis in de 'jack sensing' op het moederbord / in de software. Ik heb daarna de audio kabel voor AC97 ipv HD Audio in mn moederbord geplugd en problem solved. (AC97 kent blijkbaar geen jacksensing). Maar goed, ik zie dat jij dit ook al eens geprobeerd hebt, dus dit zal waarschijnlijk niks helpen aan je probleem :+

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

r0_ schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:59:
Dat klinkt niet echt hoopgevend :( Je hebt dezelfde problemen gehad dus?
Ik krijg niet eens geluid uit een koptelefoon aan de voorkant. Ik heb nu een 5.1 headset dus ik moest naar achter maar het was wel irritant omdat ik mijn oude headset wisselde tussen de XBOX360 en mijn PC.

Ik ben bang dat je de headset achteraan zal moeten blijven aansluiten. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0_
Ook vaagheid dus. Ik gebruik een "gewone" headset met 2 plugs, 1 voor de koptelefoon en 1 voor de mic. En inderdaad wordt er niet opgemerkt als ik de koptelefoon erin prik. Doe ik de mic erin dan ziet hij wel wat maar dat gaat dan ook gelijk weer "uit". En zo is de reactie vaak weer anders, zoals ik al zei: ondefinieerbaar.

En idd: AC97 heeft geen sensing, HD wel.

En opgeven doe ik niet aan, kan toch niet zo zijn dat ik mn front aansluiting niet kan gebruiken omdat het stomme ding niet mee wil werken! En daarbij, ik wil de front gebruiken voor mn headset en de achterkant voor naar mijn audioinstallatie. Als het goed is moet het immers mogelijk zijn om simultaan uit te sturen.

EDIT: Heel het internet afgezocht maar de oplossing nog niet tegen gekomen. Steeds vergelijkbare problemen waarbij de gegeven oplossing in die situatie ook niet helpt. Ondertussen ook een mail gestuurd naar de klantenservice van Cooler Master. Hopen dus dat die een oplossingen hebben.

Graag zou ik overigens vernemen als er iemand is die de combinatie van de genoemde kast en mobo wel werkend heeft ten aanzien van de koptelefoon aansluiting via het front paneel. Dan heb ik in ieder geval het bewijs dat het wel moet werken :+

[ Voor 42% gewijzigd door r0_ op 18-10-2011 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0_
Nou, het heeft even geduurd maar de oplossing is daar! :D

Ik heb contact gezocht met Cooler Master en daar werd al snel het vermoeden uitgesproken dat het I/O paneel waarschijnlijk niet goed was. Er werd gelukkig aangeboden om mij een nieuw paneel toe te zenden zodat ik het zelf kon vervangen. Het was even knutselen maar nadat alles was aangesloten heb ik alles goed ingesteld en de koptelefoon aangesloten..... en warempel, ik had gelijk goed geluid!

Probleem is dus opgelost dankzij goede service van Cooler Master! Hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 13:16

Managelorian

“This is the workflow.”

Beetje laat om te reageren, maar voor iedereen die (zoals ik) dit probleem lang na het verlopen van de garantie pas aanpakt: dit probleem wordt veroorzaakt door een foute batch die door Cooler Master is gemaakt. In deze batch is de bedrading van de audio connector in het I/O paneel verkeerd gedaan. Als je de aansluitingen van de pinnen in de connector verwisselt, is het probleem opgelost.

Wanneer het I/O paneel er nog op zit is van voren gezien de pinning van de audio connector van links naar rechts als volgt:
1. OUT GND + IN GND
2. OUT LEFT
3 + 4. SENSE OUT
5. OUT RIGHT
6. IN LEFT
7 + 8. SENSE IN
9. IN RIGHT
Pinnen kunnen er uitgehaald worden door het plastic lipje op te wippen.
Pagina: 1