Asus 6970 DCII hot, very hot..

Pagina: 1
Acties:

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09-2025
Hoi,

Deze week de laatste onderdelen van mijn nieuwe setup gekregen, waaronder de ASUS EAH6970 Direct CU II.

Deze steekt in volgende setup:

Corsair 650D; Corsair CMPSU-HX850; ASUS P8P67 Pro; Intel Core i5 2500K & Corsair H80; Corsair 2x4GB Dominator DDR3-1600Mhz; OCZ Vertex II 90GB & 2 x Western Digital 320GB S-ATA600.

Ik acht een grote kans dat dit gewoon een RMA is maar toch plaats ik het hier maar even voor mocht er iemand iets gelijkaardigs voorgehad hebben.

Probleemomschrijving:

Bij eender welke toepassing waar de videokaart moet werken schieten de temperaturen ENORM de lucht in. Bij het spelen van een filmpje in Youtube schiet de temperatuur in no-time (dus 4-5 seconden) de lucht in naar 90-95°C, dit afkomstig van een idle temperatuur van 40-45°C. In games (gaande van zelfs Angry Birds tot Mafia II) zelfs rond de 100°C. In Furmark gaat hij naar 125°C en slaat de PC af. Wat wel opmerkelijk is dat wanneer ik het filmpje stopzet of de game afsluit de temperatuur in opnieuw 4-5 seconden zakt naar 45°C.

Wat ik al geprobeerd heb:

-> Héél voorzichtig de koeler gedemonteerd en nieuwe thermal paste gebruikt. (geen oplossing)
-> Gekeken of er geen uiterlijke mankementen aan waren en of de koeler er wel goed opstaat. (geen oplossing)
-> Omdat ik toch een andere PSU wou, een nieuwe PSU gekocht. (voorgaande was een OCZ ModXStream 700W) (geen oplossing)
-> Moederbord BIOS update, laatste drivers en ook oudere drivers. (geen oplossing)
-> Gechecked of alle fans wel OK werken. (geen oplossing)
-> Case heeft enorm goede airflow dus daar lijkt het ook niet mee te maken hebben.
-> Temperaturen afgelezen met zowel GPU-Z, Hardware Monitor, CCC & Afterburner, geven allemaal hetzelfde weer.
-> Ook lijkt het me dat de koeler vrij koel aanvoelt wanneer de kaart al voor 10 minuten of langer 90°C of meer zou hebben. Iemand enig idee hoe ik op de tast kan voelen hoe warm de core zou zijn?

Ook ben ik wel eens benieuwd aan welke RPM de fans van de DCII lopen aan 100%?
Ik heb alvast een mail gestuurd naar Asus & Alternate (waar de kaart vandaan komt)

Bij Asus konden ze me alvast zeggen dat ik 'm bij Alternate binnen moet sturen ter reparatie en dat dit 4-6 weken zou duren. Heeft er iemand enig idee of ze me geen nieuw examplaar sturen of moet ik opnieuw zo lang wachten? (dan mis ik Battlefield 3? :()

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Lijkt erop dat de gpu geen goed contact maakt met het koellichaam. Wordt de koelpasta egaal "geplet"?

Je hebt het spul net binnen gekregen. Je hebt dus kopen op afstand gedaan en je mag het product retour sturen en geld terug vragen(binnen 7 dagen). Dit soort dingen zijn een gevalletje DOA en 4-6 weken wachten kan Alternate echt niet maken.

Als je een (electronisch) produkt in de winkel koopt en bj het uitpakken van de doos wat defect blijkt te zijn ga je ook niet een reparatieproces 4-6 doen :').

[ Voor 19% gewijzigd door Tripp op 17-10-2011 22:48 ]

specs

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:34

Terrestraeon

END OF LINE

Zou kunnen dat de temperatuursensor kaduuk is en verkeerde readings geeft

Als het koelblok slecht contact zou maken dan daalt de temperatuur van 90 graden ook niet binnen een aantal seconden terug naar 40 graden, maar zou deze juist heet blijven

• Tripp

Tripp

Wreah

Chris5488 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:48:
Zou kunnen dat de temperatuursensor kaduuk is en verkeerde readings geeft

Als het koelblok slecht contact zou maken dan daalt de temperatuur van 90 graden ook niet binnen een aantal seconden terug naar 40 graden, maar zou deze juist heet blijven
Als een koelblok slecht contact maakt kan alsnog de temperatuur snel naar beneden bij geen belasting.

Het koelblok voelt ook koud aan, wat duidt op slecht contact.

specs

• Tomski1986
De koeler maakt alleszinds goed contact met de core.
Dacht ook dat de temperatuursensor kapot zou zijn maar ik hoorde zeggen dat er meerdere temperatuursensors zouden zijn en dat wat vreemd zou zijn.

Overigens ondervind ik geen artifacts / glitches of dergelijke wanneer ik een tiental minuten een spel speel of wanneer ik Furmark draai, enkel slaat de kaart in beveiliging en slaat de PC af dan.

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:34

Terrestraeon

END OF LINE

Een RMA zal toch aangeraden zijn in deze situatie, hoe dan ook. Misschien zelfs vereist.

• Tomski1986
Vraag me ook af of ze het zouden merken dat ik thermal paste heb veranderd. Het ziet er trouwens bijna hetzelfde uit als voordien..

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Als de GPU 90 graden is moet je je vingers kunnen branden aan de heatsink. Is de heasink lauw of koud, dan is er geen goed contact met de GPU. Als je het zelf niet kunt oplossen is het een gevalletje voor garantie.

Goud is geen geld

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 14:26
Denk ook een gevalletje rma. Zelf vond ik het wellicht niet zo verstandig van je om de koeler te demonteren, ook al kon je daardoor wellicht je kaart fixen. Zeker als je te maken hebt met een nieuwe kaart, moet gewoon goed werken. Je bent nu officeel je garantie kwijt, hoewel ik niet denk dat ze je nu gelijk gaan "naaien".

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

• Tripp

Tripp

Wreah

Een gevalletje DOA bedoel je. Daar valt ook dit onder. RMA duurt in dit geval veel te lang. Wettelijk gezien heb je recht op een nieuwe zonder het hele RMA proces te doorlopen.

specs

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Zelfs als je thermal paste (goed) vervangt heb je garantie. Zou niet best zijn dat je binnen 2jaar deze niet onder onderhoud mag vervangen. Je mag zelfs de juiste verkregen BIOS (update) vervangen dat bijvoorbeeld Sapphire je aangeleverd heeft.

Heb al bij meerdere online shops ondervonden dat je onder "Niet tevreden" daarop kunt terug sturen(binnen bepaalde dagen). Onlangs nog gehad bij Salland en ander keuze kunnen maken(zelfde produkt).

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Modest71 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 07:26:
Zelfs als je thermal paste (goed) vervangt heb je garantie.
Idd, in Nederland is 'computerbouwer/reparateur' nog altijd een vrij beroep... net zoals een fotograaf, heb je geen papieren nodig om jezelf als zodoende uit te geven. Daarmee bedoelende mag je in Nederland als consument dergelijke reparaties gewoon zelf verrichten zonder dat het risico op garantie met zich meebrengt. Dergelijke onderdelen zijn ontworpen om vervangen te kunnen worden en uiteraard bestaat er ook nog altijd zoiets als 'onderhoud' plegen aan je systeem. Het enige wat men zou kunnen doen is een RMA weigeren omdat er overduidelijk aangetoond kan worden dat de kaart door gepruts van de klant is overleden... en die bewijslast ligt bij de winkelier en/of fabrikant.

Overigens lijkt het mij duidelijk een defect, als de temperaturen in zo'n kort tijdsbestek op een dergelijke manier schommelen dan is er iets niet goed. Zeker aangezien je zelf al een poging hebt ondernomen door de koeler opnieuw te monteren etc. Dan kan je er lang over discussieren wat er eventueel mis kan zijn met de kaart, maar dat is het probleem van de winkel... zonde van de energie zou ik zeggen, gewoon terugsturen dat ding en een andere vragen.

• Tomski1986
Vandaag mailtje teruggekregen van Alternate. Retourneer de kaart weer naar Alternate morgen.
Zal wellicht wel aanzien worden als DOA (hoop ik toch)
Iemand enig idee of het dan mogelijk is dat ik m'n geld terugkrijg of een andere kaart krijg / mag kiezen?
Dan ga ik toch voor de MSI 570 Twin Frozr..

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:53

Nox

Noxiuz

Tripp schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 06:43:
Een gevalletje DOA bedoel je. Daar valt ook dit onder. RMA duurt in dit geval veel te lang. Wettelijk gezien heb je recht op een nieuwe zonder het hele RMA proces te doorlopen.
Nou nee.

Wettelijk heb je recht op teruggave van je geld. Koop je een product tijdens een aanbieding, die ene dag voor 300 euro ipv 500, heb je recht op geld terug zonder opgaaf van reden.

Vaak is de prijs bij de winkel wel hetzelfde of ongeveer hetzelfde gebleven en doen ze uit coulance vaak gelijk een nieuwe retour. Maar het is geen recht, het enige recht dat je hebt is reparatie, ontbinding, vervanging (leverancier mag kiezen) of geld terug omwille van de wet koop op afstand.

Sommigen denken een grote bek tegen de webshop op te kunnen zetten als ze tijdens een aanbieding iets voor 20 euro goedkoper hebben gekocht maar als de shop ze niet meer op voorraad heeft gaan ze eisen dat het hun recht is. Gelukkig doen de meeste shops niet zo lullig over dit soort dingen. ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Tripp

Tripp

Wreah

NoxiuZ schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:24:
[...]

Nou nee.

Wettelijk heb je recht op teruggave van je geld. Koop je een product tijdens een aanbieding, die ene dag voor 300 euro ipv 500, heb je recht op geld terug zonder opgaaf van reden.

Vaak is de prijs bij de winkel wel hetzelfde of ongeveer hetzelfde gebleven en doen ze uit coulance vaak gelijk een nieuwe retour. Maar het is geen recht, het enige recht dat je hebt is reparatie, ontbinding, vervanging (leverancier mag kiezen) of geld terug omwille van de wet koop op afstand.

Sommigen denken een grote bek tegen de webshop op te kunnen zetten als ze tijdens een aanbieding iets voor 20 euro goedkoper hebben gekocht maar als de shop ze niet meer op voorraad heeft gaan ze eisen dat het hun recht is. Gelukkig doen de meeste shops niet zo lullig over dit soort dingen. ;)
In principe verandert er niets. Als je je geld terugvraagt, waar je recht op hebt bij de colportage wet, en dan vervolgens een nieuw kaart besteld bij dezelfde webshop, doe je hetzelfde als een DOA en een vervanging.

Dat zal dan vast niet in dank afgenomen worden, maar een beetje webshop doet gewoon aan directe vervanging bij DOA.
Tomski1986 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:01:
Vandaag mailtje teruggekregen van Alternate. Retourneer de kaart weer naar Alternate morgen.
Zal wellicht wel aanzien worden als DOA (hoop ik toch)
Iemand enig idee of het dan mogelijk is dat ik m'n geld terugkrijg of een andere kaart krijg / mag kiezen?
Dan ga ik toch voor de MSI 570 Twin Frozr..
Dat zou moeten kunnen. zie http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/

Je mag zelfs zonder enige reden spullen retour sturen en geld terugvragen, binnen 7 werkdagen uiteraard.

[ Voor 24% gewijzigd door Tripp op 20-10-2011 07:05 ]

specs

Pagina: 1