Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11 21:28
Ik heb één en ander wel geprobeerd op te zoeken maar kom er toch niet echt uit;

Mijn zoon loopt momenteel werk-stage vanwege zijn electro opleiding. Nu werkt hij al een paar jaar parttime bij de Praxis. Hij werkt er op zaterdag en de maandagavond.
Het is echter, nu hij die werk-stage loopt te veel van het goede en wil dan ook opzeggen bij de Praxis. Het liefst op korte termijn. Hij heeft echter geen idee hoe lang hij nog moet werken bij de Praxis als hij heeft opgezegd.
Ik heb op internet lopen zoeken maar voor zijn 10-uren contract kan ik niet duidelijk iets vinden.
Natuurlijk kan hij het ook vragen bij de Praxis maar hij wil het liever zelf eerst uitzoeken.
Dus mijn vraag: iemand hier die het weet?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Wat staat er in zijn contract? Volgens is dat de enige plaats waar je de juiste informatie kunt vinden.

Of CAO inderdaad. :)

[ Voor 10% gewijzigd door pven op 17-10-2011 20:07 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een opzegtermijn staat altijd in het betreffende contract of in een CAO als die van toepassing is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Artwido
Ik heb een CAO van praxis kunnen downloaden en daar hebben ze het alleen over de opzegtermijn van 1 maand. Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit ook geld voor parttimers die maar en paar uur per week werken.
Of is dit wel normale gang van zaken?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-11 21:08
Waarom zou dat voor een parttimer anders zijn? Verwacht je dat je als parttimer een week zou krijgen ofzo? :P

The devil is in the details.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat lijkt me normaal ja. Dat is bijvoorbeeld zodat het bedrijf nog gelegenheid heeft om een vervanger te vinden en dat gaat niet sneller als je maar 2 dagen in de week werkt.

Overigens kan een en ander vaak wel verrekend worden met vakantiedagen, zeker bij parttimers.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 17-10-2011 20:21 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Artwido
Hahn schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:20:
Waarom zou dat voor een parttimer anders zijn? Verwacht je dat je als parttimer een week zou krijgen ofzo? :P
Idd :) Lijkt me makkelijker om iemand voor een paar uur te moeten vervangen dan iemand vinden die fulltime werkt. Maar dat is misschien mijn eigen idee. ;)
Maar ok. een maand opzeg termijn dus. Als hij vakantie heeft opgebouwd dan zijn die paar uren die hij nog zou moeten werken natuurlijk zo gecompenseerd en kan hij nog snel stoppen.

tnx voor de tips. :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Vrije uren hoeven niet persee tegen de opzegtermijn afgestreept te hoeven worden. De werkgever kan hem gewoon aan die opzegtermijn van 1 kalendermaand houden. In dat geval is ie pas op z'n vroegst op 1 december van die baan af.

Maar ga er niet gelijk van uit dat vakantie-uren tegen de termijn kunnen worden weggestreept.

Edit: Het kan zijn dat de CAO spreekt over een opzeg-dag. Voor de 15de bijvoorbeeld. Dan kan het zelfs nog later worden. Dus even de CAO sowieso even goed doornemen. Dan sta je niet voor rare verrassingen.

[ Voor 24% gewijzigd door RaZ op 17-10-2011 20:35 ]

Ey!! Macarena \o/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een CAO is voor alle medewerkers, dus ook voor de parttimers.
Iemand voor een paar uur vinden is niet per definitie moeilijker of makkelijker te vinden als een fulltimer, maar waar het in deze veel meer om gaat is inplanning van werkzaamheden en (bij fulltimers) overdracht).
Als jouw zoon ineens wegvalt, moet er voor die 10 uur per week wel iemand anders ingezet worden. Als dat van de ene op de andere dag / week gaat, heb je niet zo 123 vervanging geregeld. Bovendien worden planningen (zeker voor winkels) vaak een week of 4 van te voren al gemaakt, ivm aangevraagde vakantiedagen etc. Dus wat dat betreft is het heel reeel :)

Overigens staat het je zoon natuurlijk vrij om zijn leidinggevende te vragen of hij al eerder dan die maand zou kunnen stoppen. Maar dat moet dan wel in de planning passen. Ik zou zeggen gewoon proberen en blij zijn met alles. nee heb je, ja kun je krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik neem trouwens aan dat die stage ook weer afloopt en dat hij daarna wel weer 'n bijbaantje wil hebben. Is 't niet 'n idee om te vragen of hij niet 'n aantal maanden onbetaald verlof mag hebben? Of dat hij 'n aantal maanden niet ingeroosterd hoeft te worden? Op die manier weten ze dat ze na die stage weer 'n goede medewerker hebben, lopen ze geen risico dat ze ziektegeld moeten betalen als hij onverwacht toch ziek wordt omdat hij 't, zoals je aangeeft, niet aan kan, en heeft hij weer 'n baantje.

Wellicht is dat wel 'n goede optie.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hij kan dat toch gewoon vragen? Het staat in zijn contract, maar in overleg is er misschien meer mogelijk en misschien heeft hij ook nog wel vakantiedagen staan die hij kan gebruiken om de tijd te verkorten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Artwido
Zoals al eerder aangegeven kan hij het natuurlijk vragen maar hij wilde het gewoon van tevoren weten.
En de optie van ardana is zeker het overwegen waard. :)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ardana schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:31:
Ik neem trouwens aan dat die stage ook weer afloopt en dat hij daarna wel weer 'n bijbaantje wil hebben. Is 't niet 'n idee om te vragen of hij niet 'n aantal maanden onbetaald verlof mag hebben? Of dat hij 'n aantal maanden niet ingeroosterd hoeft te worden? Op die manier weten ze dat ze na die stage weer 'n goede medewerker hebben, lopen ze geen risico dat ze ziektegeld moeten betalen als hij onverwacht toch ziek wordt omdat hij 't, zoals je aangeeft, niet aan kan, en heeft hij weer 'n baantje.

Wellicht is dat wel 'n goede optie.
Daar gaat natuurlijk geen enkele werkgever mee eens als het dit soort baantjes betreft. Het risico blijft dan bij de werkgever liggen (bv langdurige ziekte) terwijl het net zo makkelijk is om hem tegen die tijd weer in dienst te nemen, zonder dergelijke risico's te lopen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In de CAO staat duidelijk voor welke werknemers in welke functiegroepen welke opzegtermijn geldt. Is hij in die functiegroep ingedeeld? Dan is dat zijn opzegtermijn. Er wordt zo te zien geen uitzondering gemaakt voor parttimers (waarom zouden ze?)

[ Voor 84% gewijzigd door Maasluip op 18-10-2011 08:03 ]

Signatures zijn voor boomers.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:34:
Hij kan dat toch gewoon vragen? Het staat in zijn contract, maar in overleg is er misschien meer mogelijk en misschien heeft hij ook nog wel vakantiedagen staan die hij kan gebruiken om de tijd te verkorten.
Precies, in het contract staan vaak uitersten, in overleg is er vaak meer mogelijk dan je denkt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cyberpope schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 06:42:
[...]

Daar gaat natuurlijk geen enkele werkgever mee eens als het dit soort baantjes betreft. Het risico blijft dan bij de werkgever liggen (bv langdurige ziekte) terwijl het net zo makkelijk is om hem tegen die tijd weer in dienst te nemen, zonder dergelijke risico's te lopen.
Assumption is the mother of all fuckups ;)
Werkgever kan hem ook gewoon op verzoek ontslaan en zeggen "als je nog wat zoekt, de deur staat altijd open". Dan weet je ook genoeg.
Groot voordeel voor de werkgever: bij opnieuw in dienst treden is inwerken of bijvoorbeeld een verplichte veligheids- of kassacursus ook niet meer nodig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Artwido
Tnx voor de tips. :)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ach ja, wat is een maandje op een paar jaar? Kan er toch nog wel vanaf.

• Artwido
Navi schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:06:
Ach ja, wat is een maandje op een paar jaar? Kan er toch nog wel vanaf.
Daar gaat het natuurlijk niet om.
Hij moet nu om 7 uur 's morgens de deur uit. Komt om half zes weer thuis en moet dan om 6 uur weer beginnen bij de Praxis tot 9 uur.
Buiten dat het allemaal te krap tijd is, is het gewoon een te lange dag.

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-11 16:34
Zo'n situatie ook gehad.

Opzegtermijn viel niet over te onderhandelen (de standaard maand).
Da's een PZ ding en daar hebben direct leidinggevenden niets over te zeggen meestal.

Maar rooster kon prima gewijzigd worden.
In mijn geval werd een do/vr-nacht een zondagavond met wat vakantie/adv uurtjes om het gat op te vullen.
Zonder contractwijziging verder.

Misschien een idee?
Pagina: 1