Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W7] Wat doet device manager als ik een apparaat uitschakel?

Pagina: 1
Acties:

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-11 18:33
Hallo Tweakers!

Zo'n ingebouwde webcam en microfoon zijn handig in je laptop, maar het schijnt dat kwaadwillenden ze heel gemakkelijk op afstand aan kunnen zetten om je zo te bespioneren.

Als ik in de Windows device manager mijn webcam en microfoon uit zet, wat gebeurt er dan? Schakelt Windows de apparaten fysiek uit of wordt er ergens een virtuele koppeling los getrokken? In het laatste geval lijkt het me aannemelijk dat goed geschreven spyware alsnog de hardware aan kan spreken.

Verwijderd

Stukje zwarte tape? Goede spyware/virus scanner? Niet zomaar op "yes,clean my pc now" klikken?

Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you... ;)

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:55
Meestal is er bij je webcam een lampje dat gaat branden als hij aanstaat, dus daar gewoon op letten :P. Verder gewoon niet op alles klikken inderdaad. Heb trouwens nog nooit gehoord van spyware die je op die manier bespioneert.

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-11 18:33
Ik gebruik Comodo Firewall met secure DNS servers en Avast.

Niet dat ik daadwerkelijk zo paranoïde ben, maar zoals ze altijd zeggen is gematigde paranoia gelijk aan goed systeembeheer. Toen ik over die webcam-kwestie nadacht vroeg ik me af of de Device Manager hardware echt onaanspreekbaar maakt voor het OS en of het misschien IRQ-kanalen uitzet of vrijmaakt.

Dus afgezien van de webcam vond ik het gewoon een interessante vraag.

Overigens geldt hetzelfde voor je microfoon, en het schijnt dat die Bundestrojan (Backdoor:W32/R2D2) van de Duitse overheid die aan kan zetten.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Device Manager doet niets anders dan het vinkje "Don't use this device" aanzetten.
Het uitzetten van dat vinkje kan eenvoudig via software (eventuele UAC settings daargelaten).

Je kunt het kwaadwillenden moeilijker maken door de drivers van het apparaat in kwestie te verwijderen, maar een stukje malware zou natuurlijk ook de driver kunnen downloaden, of zelfs vervangen door eentje die het lampje van de camera niet laat branden als-ie opneemt...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==