Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kleurcode audiostekker van computerkast naar geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Chieftec LCX-01 kast met daarin een Asus moederbord en een Auzentech geluidskaart. De audioaansluitingen aan de voorkant van de kast (headphone + mic) heb ik via het kabeltje aangesloten op de audio stekker op m'n geluidskaart.

Nu heb ik onlangs in m'n oneindige lompheid het stekkertje van m'n hoofdtelefoon gebroken, waarbij het uiteinde nog in het gaatje aan de voorkant van m'n kast zit. Ik heb geprobeerd het puntje eruit te halen met een pinnetje en wat lijm, maar dat is niet gelukt.

Nu lijkt het me slim om het audio stekkertje dat van de kast naar de geluidskaart gaat, aan te passen, zodat de headphone-uitgang (die stuk is) voor de mic wordt gebruikt (gebruik ik toch niet) en de mic-uitgang voor de hoofdtelefoon. Ik ben er nog niet achter welke kabeltjes ik zou moeten omwisselen in het stekkertje. Kan iemand me hierbij helpen?

Het stekkertje heeft nu de volgende kleurencodering:
Bruin - leeg - Blauw - blokje - Oranje
Zwart - Rood - Geel - leeg - Groen

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Geen idee hoe het precies zit bij jouw systeem maar vaak is er van je moederbord of hetgene waarop je je audioaansluitingen hebt aangesloten (ik vermoed de auzentech) wel een pinout te vinden. Omdat er meestal toch een gemeenshappelijke ground gebruikt wordt is het vaak een kwestie van 1 kabeltje omwisselen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk niet dat je wegkomt met een paar aders verwisselen, vaak zitten er allerlei schakelaars op.

Kan je niet beter alsnog gewoon je audioaansluiting repareren?

Vaak kan je vanaf de achterkant wel de stekker eruit drukken.

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 19:44:
Ik denk niet dat je wegkomt met een paar aders verwisselen, vaak zitten er allerlei schakelaars op.

Kan je niet beter alsnog gewoon je audioaansluiting repareren?

Vaak kan je vanaf de achterkant wel de stekker eruit drukken.
hmmm, ik ben bang dat je gelijk hebt
als ik hier kijk, lijkt het erop dat er meerdere kabels van de headphone aansluiting komen en slechts 1 vanuit de mic aansluiting

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28

Tarin

Just plain weird.

De frontpanel-audio-connector heeft een standaard pinout, zoals in dit pdf'je te vinden (pagina 20):

Front panel audio connector

Je hebt je kabel dus ondersteboven ;). Jouw kleurenlijstje komt overeen met deze orientatie:

code:
1
2
[ 2 | 4 | 6 | 8 | 10]
[ 1 | 3 | 5 | 7 | 9 ]

(het blokje is de key waarmee je voorkomt dat je de kabel op de verkeerde manier inplugt, nummer 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Tarin op 17-10-2011 19:51 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Hier zie je dus dat de audiouitgang 4 aansluitingen heeft en de microfoon 2 aansluitingen.

Verwijderd

Topicstarter
Tarin schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 19:49:
De frontpanel-audio-connector heeft een standaard pinout, zoals in dit pdf'je te vinden (pagina 20):

[afbeelding]

Je hebt je kabel dus ondersteboven ;). Jouw kleurenlijstje komt overeen met deze orientatie:

code:
1
2
[ 2 | 4 | 6 | 8 | 10]
[ 1 | 3 | 5 | 7 | 9 ]

(het blokje is de key waarmee je voorkomt dat je de kabel op de verkeerde manier inplugt, nummer 8)
dank je, daar was ik naar op zoek, met adertjes verwisselen kom ik er dus niet

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28

Tarin

Just plain weird.

SA007 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 19:52:
Hier zie je dus dat de audiouitgang 4 aansluitingen heeft en de microfoon 2 aansluitingen.
Zo ver was ik idd nog niet - meestal heeft een microfoonaansluiting maar 2 aansluitngen (signaal en aarde), terwijl je audio-plug er drie heeft (signaal links, signaal rechts en aarde). Meestal niet direct uitwisselbaar dus helaas.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als er geen gaatje achterin de audioconnector zit kan je deze er overigens in de meeste gevallen straffeloos in boren.

Zoalng je niet bven de 3mm gaat boren en en alleen door plastic zou je daarna met een tandestoker het er zo weer uit moeten kunnen drukken.

Edit:
Tarin schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 19:55:
[...]

Zo ver was ik idd nog niet - meestal heeft een microfoonaansluiting maar 2 aansluitngen (signaal en aarde), terwijl je audio-plug er drie heeft (signaal links, signaal rechts en aarde). Meestal niet direct uitwisselbaar dus helaas.
Ik telde de aardes niet.

De pinnen bij microfoon zijn MIC BIAS, Signal en ground.
Bij audio zijn het Links, Rechts, Links return, Rechts return en ground.
De return lijnen schakelen door met de ingangslijnen, dit wordt gebruikt zodat de rear aansluitingen uitgeschakeld kunnen worden als je een koptelefoon erin steekt.

[ Voor 56% gewijzigd door SA007 op 17-10-2011 19:58 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je kan ook losse chassisdelen krijgen bij bv Conrad of bij een electronicazaak in de buurt, en dan de oude kapotte aansluiting eventjes uit boren. Engiste wat je dan wel moet doen is gaan solderen maar verder gewoon dan de kleurcode's aanhouden zoals bovenstaand. Dat zijn trouwens universele kleurcode's voor HD Audio die je kan aanhouden en bij de meeste kasten hetzelfde zijn.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@Roel1966 de meeste audio chassisdelen hebben geen 5 aansluitingen voor de dubbele schakelaars.

Meestal is het ook een connector die op het bord gesoldeerd zit en lastig een exacte vervanger voor te vinden.
Repareren is bijna zeker makkelijker.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
SA007 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 21:31:
@Roel1966 de meeste audio chassisdelen hebben geen 5 aansluitingen voor de dubbele schakelaars.

Meestal is het ook een connector die op het bord gesoldeerd zit en lastig een exacte vervanger voor te vinden.
Repareren is bijna zeker makkelijker.
Nou hij gebruikt de micro toch verder niet dus zou ie het printje weg kunnen pakken en daarvoor in de plaats dan zo'n los chassisdeeltje plaatsen. Mij lijkt als de bestaande aansluiting afgebroken is dat je daar ook geen goede meer van krijgt maar dat is moeilijk op afstand te beoordelen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Klopt, maar de originele aansluiting heeft 2 schakelaars erin, vandaar.

Die schakelfunctie verlies je dan en dat kan betekenen dat de rear aansluiting van je pc het niet meer doet.

Verwijderd

Topicstarter
probleem opgelost. ik heb de pcb van het frontpanel verwijderd en de connector uit elkaar gehaald, het pinnetje kon ik er eenvoudig uit drukken
Pagina: 1