BNC Kabel gevonden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swallav
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-04 16:35
Ik weet niet helemaal of dit het juiste topic hiervoor is, maar daar kom ik ongetwijfeld snel genoeg achter. Dan nu mijn vraag. Ik heb op mijn studentenkamer een BNC kabel achter de verwarming gevonden tijdens een zeldzame opruim actie. Ik ging er oorspronkelijk vanuit dat dit gewoon een losse kabel was, maar aangezien deze vast zat en ik met mijn multimeter een duidelijk spanning en frequentie kon meten (109,1 tov aarde, binnenste pin met rand = grofweg 0,5 volt en een frequentie van rond de 50 hz). Nu is mijn vraag als volgt. Waar dient deze kabel voor en waar kan ik hem voor gebruiken? Alvast bedankt voor de moeite.

Het betreft deze aansluiting wat zover ik weet een BNC kabel is, Afbeeldingslocatie: http://www.elektro-rama.nl/contents/media/bnc230.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:07
Is het niet gewoon een televisiekabel? Of een kabel van een oud CCTV systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-05 16:23
Misschien voor netwerkverbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Staat er ook nog iets op de kabel zelf ? De connector wordt o.a. gebruikt voor dunne coax ethernetkabel, dit zou dan de aanduiding RG58 moeten hebben(50 Ohm impedantie).
Maar voor een werkend netwerk hoort hier sowieso een eindweerstand op te zitten.

Voor coax-antenne wordt (geloof ik) RG59, 75 Ohm coax kabel gebruikt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swallav
Zover ik weet is het geen televisie aansluiting, dit omdat er in mijn kamer ook een los kastje zit met een televisie en radio aansluiting. Daarnaast heb ik nog nooit een tv of radio gezien met deze aansluiting. De enige plek waar ik van deze kabels gebruik maak is bij een oscilloscoop.
Een CCTV systeem heeft er voor zover ik weet niet in het huis gezeten, maar dat kan ik even na vragen. Camera's hangen er in ieder geval niet.

@Brambo, hoe kan ik testen of het een netwerk aansluiting is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjflathead
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 14:43
Heel vroeger :) gebruikte men deze kabels ook voor ethernet. 10base2 heet dat omdat het 2 aders heeft.
En wat je meet zal wel gewoon bron zijn die de universeelmeter oppikt omdat de kabel nergens aan vast zit. Als hij nog ergens aan vast zit, dwz ethernet, zou je een weerstand moeten meten van 50 Ohm van het binnen pinnetje naar de buitenkant van de connector. Oh, en kijk eens of er op de kabel text staat. RG58 wil zeggen 50 Ohm, dus ethernet. Als het van video zou zijn moet het 75 Ohm zijn en is het RG59.
Maar dit is techniek van de vorige eeuw.. ;)
-jpf-

edit: er zijn nog meer mensen die dit weten zie ik

antenne kan 50 of 75 Ohm zijn. Mijn zenders hebben 50 Ohm. (ja ik ben ook nog zendamatuer, maar niet meer radio-aktief)

[ Voor 12% gewijzigd door pjflathead op 17-10-2011 18:31 ]

murphy was an optimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swallav
Ik meet ging weerstand op de kabel dus het kan inderdaad best zijn dat deze nergens aan vast zit. Ik kan zelf niets op de kabel vinden. Hij is gewoon zwart met wat verf vlekken hier en daar. Ik gok dat het ooit een ethernet kabel is geweest aangezien ik verder geen andere toepassing voor de kabel zou kunnen verzinnen op deze locatie. Bedankt voor informatie in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-05 16:46
Woon je toevallig in een oude campusflat in Enschede?
Op de campus waren "vroeger" in veel studentenflats interne netwerken met BNC kabels.
In veel flats zijn deze kabels nog aanwezig, maar inderdaad niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swallav
Nee oud studentenhuis in de buurt van Delft. Maar volgens een huisgenoot was het of een onderdeel van het oude huisnetwerk, of een kabel die gebruikt werd om de deur van de WC te beveiligen (elektronisch slot) (waarom ze een BNC kabel hebben gebruikt was hem ook niet duidelijk, waarschijnlijk omdat die nog ergens lag). Het tweede klinkt aannemelijker want het is de enige kamer waar de kabel nog in de muur zit en de dichtstbijzijnde bij de wc.
Pagina: 1