Is mijn voeding kapot ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

• DeJaapS
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-01 15:42
Hallo Tweakers,

Ik vermoed dat de voeding van mijn PC defect is. Maar ik wil dit graag zeker weten. Als ik hem namelijk retourneer zonder dat het ding defect is dan brengt salland.eu me 45 euro in rekening waar ik geen zin in heb.

Ik heb rondgezocht op Google en herhaaldelijk dit soort advies gevonden:
http://www.helpmij.nl/for...22&viewfull=1#post2440522

Efin, dat heb ik dus gedaan met m'n voeding en ik hoor wel een klik van een relais dat schakelt maar verder gebeurt er helemaal niets. De ventilator gaat niet aan en als ik terwijl de voeding is ingeschakeld probeer mijn DVD speler te openen is de reactie ook 0,0.

Is het aannemelijk dat de voeding defect is of vergeet ik een stap bij het testen?

Het betreft deze voeding:
pricewatch: Cooler Master GX 650W

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 23:04

SA007

Moderator Tweaking
Sowieso ben ik nog nooit een computervoeding tegengekomen met een relais erin (met uitzondering van de voeding waar ik er zelf een ingebouwd had).

Maar het klinkt inderdaad alsof die voeding niet meer in orde is.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

DeJaapS schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 18:01:
Ik heb rondgezocht op Google en herhaaldelijk dit soort advies gevonden:
http://www.helpmij.nl/for...22&viewfull=1#post2440522
pin 8 verbinden met de ground is niet nodig. Alleen de groene draad verbinden met een zwarte is voldoende. Zorg dan wel dat je nog iets aan je voeding hebt hangen terwijl je deze test doet. Genoeg voedingen die anders (omdat er geen belasting is) in veiligheids stand schieten (wellicht die klik) en niets doen.

Start de voeding niet op, dan is deze waarschijnlijk stuk.
Start hij wel op.. dan kan het ding goed zijn, maar hoeft niet.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 17-10-2011 18:10 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-01 20:25
Beste DeJaapS,

Er zijn apparaatjes op de markt die een voeding kunnen doormeten. De werking hiervan is ook erg simpel.
Deze kost gemiddeld 30 euro, wat goedkoper is dan de onderzoekskosten.
Aanvulling: Er zijn ook basis modellen van 12,50.

voorbeeldje: http://www.netwerkproduct...4khpfvtrh81hmdjkl3lms5645

Kwestie van aansluiten en kijken of het apparaat informatie geeft. Geeft het geen informatie of staan er rare waarden, dan is de voeding defect.

Succes !

[ Voor 5% gewijzigd door D_Jeff op 17-10-2011 20:41 . Reden: Basis model van ATX voeding tester gevonden. ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• DeJaapS
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-01 15:42
job schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 18:07:
[...]

pin 8 verbinden met de ground is niet nodig. Alleen de groene draad verbinden met een zwarte is voldoende. Zorg dan wel dat je nog iets aan je voeding hebt hangen terwijl je deze test doet. Genoeg voedingen die anders (omdat er geen belasting is) in veiligheids stand schieten (wellicht die klik) en niets doen.

Start de voeding niet op, dan is deze waarschijnlijk stuk.
Start hij wel op.. dan kan het ding goed zijn, maar hoeft niet.
Ik denk dat ik perongeluk de verkeerde link had gepost. Ik had idd de groene draad met de zwarte verbonden.

Ik heb het nog een keer gedaan met wat van andere harde waren aangesloten.
Nog steeds hetzelfde. Jammer dat ik geen extra voedingkje heb liggen anders zou ik die aansluiten.

Maar goed, 30 euro voor zo'n tester heb ik helaas niet. Ik kan wel een multimeter van een vriend lenen. Zou ik daar nog wat mee kunnen testen? Zo nee dan gaat het ding denk ik toch wel naar salland.eu terug. Alle info die ik kan vinden wijst er toch op dat die voeding een Fukushima imitatie aan het doen is.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-01 20:25
DeJaapS schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 18:22:
[...]

Maar goed, 30 euro voor zo'n tester heb ik helaas niet. Ik kan wel een multimeter van een vriend lenen. Zou ik daar nog wat mee kunnen testen? Zo nee dan gaat het ding denk ik toch wel naar salland.eu terug. Alle info die ik kan vinden wijst er toch op dat die voeding een Fukushima imitatie aan het doen is.
Dat kan ook, maar dan moet je de 12v en de 3,3v lijnen doormeten. Deze mogen grofweg een afwijking hebben van 10 tot 15 %. Is deze afwijking groter of blijft het resultaat 0 Volt, dan kan je inderdaad stellen een "Fukushima imitatie" gaande is.

1 Tip wel: sluit deze voeding NIET meer aan op je moederbord, voordat je grafische kaart, cpu en moederbord zichzelf naar het jaar 0 werken door 'vuile voltages'.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-01 22:36

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

D_Jeff schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:57:
Dat kan ook, maar dan moet je de 12v en de 3,3v lijnen doormeten. Deze mogen grofweg een afwijking hebben van 10 tot 15 %.
Dat is een te grote afwijking volgens wikipedia:
Generally, supply voltages must be within ±5% of their nominal values at all times. The little-used negative supply voltages, however, have a ±10% tolerance. There is a specification for ripple in a 10 Hz–20 MHz bandwidth:
Supply [V]ToleranceRange (min. to max.)Ripple (p. to p. max.)
+5 VDC±5% (±0.25 V)+4.75 V to +5.25 V50 mV
−5 VDC±10% (±0.50 V)–4.50 V to –5.50 V50 mV
+12 VDC±5% (±0.60 V)+11.40 V to +12.60 V120 mV
−12 VDC±10% (±1.2 V)–10.8 V to –13.2 V120 mV
+3.3 VDC±5% (±0.165 V)+3.135 V to +3.465 V50 mV
+5 VSB±5% (±0.25 V)+4.75 V to +5.25 V50 mV

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1