Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem na BIOS-update [Asus K50AD]

Pagina: 1
Acties:

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11 16:31
Ik heb sinds maart 2009 een Asus K50AD laptop die het tot gisteren eigenlijk altijd naar volle tevredenheid deed.
Deed, want out-of-the-box had deze laptop een kleine handicap, een bekend probleem wat door meerdere gebruikers werd bevestigd.
Namelijk; na het herstarten vanuit Windows, wat je gebruikelijk na Windows update en dergelijke doet, begint de ventilator op een volle 200 procent te loeien en stopt er niet meer mee voor dat je het systeem weer afsluit.

Ik had tot aan gisteren geen zin om daarvoor de BIOS te updaten maar heb toch besloten om me eraan te wagen. Omdat er al een aantal nieuwere BIOS-versies voor dit model beschikbaar waren.
Ik heb de BIOS-update middels WinFlash (van de Asus website) uitgevoerd.

Na de BIOS-update: het probleem begint. de laptop blijft elke keer hangen en reageert helemaal nergens meer op. Dit gebeurd tijdens het browsen met Firefox, Windows Media Player gebruik, een flash-video, en spellen. Kortom, wat ik ook doe, het systeem hangt. Soms na 5 minuten, soms na 10 minuten maar het duurt nooit veel langer.
Er hangen geen apparaten aan behalve een usb-muis.
Verder is er niks aan het systeem veranderd.

Een oude BIOS-versie terug hangen is geen optie, althans voor zover ik weet niet.
Maar is er iemand die enig idee heeft wat hieraan te doen is of is dit een opgegeven zaak?

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
De BIOS updaten is altijd een beetje riskant, en zou ik nooit doen in Windows, ivm bsod's die kunnen voorvallen met halve BIOS updates tot gevolg. Het veiligste is via DOS of Easyflash.

Ik vrees dat er niets anders op zal zitten dan te beginnen backuppen en Windows opnieuw te installeren.

Wacht nog even andere reacties af.

• BlueLed
Dank voor je reactie en inzicht dask. Ik wacht nog wel meer reacties af inderdaad.
Nu je het zegt is het inderdaad veiliger om het buiten Windows om te doen :/

Maar corrigeer me als ik het mis heb; de BIOS heeft toch niks met Windows te maken? Een backup-image heb ik wel, niet heel erg recent maar dat is een optie. Als ik een image terug zet blijft de BIOS de BIOS. Toch?

De BIOS terugzetten naar standaardwaarden wilde ik al gaan doen voor ik het probleem hier voorlegde maar weet niet hoeveel impact dit dan kan hebben.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17
Aangezien je Windows kunt opstarten is de BIOS waarschijnlijk prima verlopen. Heb je al gekeken of het versienummer inderdaad veranderd is?

Het terugzetten van fabriekswaarde is inderdaad altijd aan te raden na een update. Waarschijnlijk staat dit ook in de handleiding.

Updaten vanuit Windows gaat tegenwoordig prima IMHO.

• dask
BlueLed schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 13:44:
Dank voor je reactie en inzicht dask. Ik wacht nog wel meer reacties af inderdaad.
Nu je het zegt is het inderdaad veiliger om het buiten Windows om te doen :/

Maar corrigeer me als ik het mis heb; de BIOS heeft toch niks met Windows te maken? Een backup-image heb ik wel, niet heel erg recent maar dat is een optie. Als ik een image terug zet blijft de BIOS de BIOS. Toch?

De BIOS terugzetten naar standaardwaarden wilde ik al gaan doen voor ik het probleem hier voorlegde maar weet niet hoeveel impact dit dan kan hebben.
Je hebt wel een punt met dat de BIOS totaal niets te maken heeft met Windows. Maar ik weet niet hoe Winflash in Windows de update doorvoert, wie weet is er daar iets fout gelopen met een stotterende Windows als gevolg.

Hopelijk brengt de oplossing van My-Life enig soelaas.

• BlueLed
Dank voor de reacties dask en My-Life.

Ik heb in de BIOS de 'User-default-settings' teruggezet en het lijkt nu wat stabieler. En ja de BIOS had wel echt een nieuwe en het goede versie-nummer gekregen. Waar het nu aan ligt en wat er aan de hand is weet ik niet maar ik zal dit topic erbij houden.

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Wat stabieler, of stabiel. Dat is natuurlijk de vraag.
Met "wat stabieler" zou ik geen genoegen nemen. Of is er nog onvoldoende tijd geweest om dit te beoordelen?

• dask
BlueLed schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:36:
Dank voor de reacties dask en My-Life.
Graag gedaan,

Moest het nog niet in orde zijn, kan je altijd eens een nieuwe install van Windows overwegen. Dan loopt alles weer lekker en gesmeerd. Na 2 jaar intensief gebruik is dit geen schande :)

• BlueLed
Permutor schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:42:
Wat stabieler, of stabiel. Dat is natuurlijk de vraag.
Met "wat stabieler" zou ik geen genoegen nemen. Of is er nog onvoldoende tijd geweest om dit te beoordelen?
Hij draait nu al zo'n 2 uur zonder problemen dus het is wat mij betreft nu opgelost. Heb 'm ook zwaar belast, alles gedaan waar hij eerst op vast liep.

@dask: Eens per half jaar ongeveer gooi ik er een image op van één van de eerste dagen (nieuwstaat dus) dus dat zit wel goed ;) Anders was het een goed idee geweest.
CCleaner, Defraggler en WinASO regelmatig een rondje laten doen doet ook wonderen.

Ik hoop dat hij het volhoud nu en anders meld ik me hier weer! Dank voor de hulp en inzichten in ieder geval allemaal!

• BlueLed
En het probleem is terug. Heb nu het geluid wanneer hij hangt kunnen 'capturen'....

Dus het probleem lijkt toch te zitten in het afspelen van video's in Windows Media Player...
Het is vandaag al weer 2 keer voorgevallen met bovenstaand geluid, terwijl ik dit voorheen nooit gezien heb.

Specs van de notebook (just in case):

AMD Athlon II X2 M300
4GB DDR2
ATI Mobillity Radeon HD4570
500GB 5400rpm
Windows 7 Home Premium 64bit.

[ Voor 62% gewijzigd door BlueLed op 18-10-2011 13:05 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Probeer eens Memtest86+ te draaien (www.memtest.org) voor een uur of 8. Probeer ook een afzonderlijk de CPU en de GPU te belasten. Heb je bij een reset van het bios fale safe defaults gedaan? Ik zou de afzonderlijke instellingen (als je die überhaupt kan doen) even nalopen en kijken of er iets niet klopt (kijk vooral of je de spanning, frequentie en timing van het geheugen goed kan zetten).

Verder kun je er aan denken om een oudere versie van het bios te flashen. Een herinstallatie van Windows is misschien ook een optie, maar is wel onwaarschijnlijk dat het gaat helpen omdat het probleem waarschijnlijk veroorzaakt is na het flashen van een nieuwe versie bios. Maar wie niet waagt wie niet wint natuurlijk.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:10

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Probeer je VGA driver eens te updaten?

Hier stond een dode link.

• BlueLed
strandbal schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:44:
Probeer je VGA driver eens te updaten?
Heb ik gedaan! Daar dacht ik ook vandaag ineens aan. Kijk nog even aan of het helpt. Gisteren juichte ik ook te vroeg...
Bedankt voor je tip in ieder geval.

@ jaapsander:
Het terugzetten van de BIOS kan niet. Althans, niet dat ik weet. Mochten de videokaart drivers geen soelaas bieden dan zal ik Memtest ook eens proberen. Dank voor je reply!

[ Voor 23% gewijzigd door BlueLed op 18-10-2011 22:32 ]

Pagina: 1