PC reboot spontaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 20:06
Ik heb het probleem dat mijn pc zich zelf herstart zonder aankondiging,

De pc reboot m.n. als er een spel gespeeld wordt, maar ook een keer wanneer ik een film op de pc aan het kijken was.
Wanneer ik enkel surf en bv stream naar mijn media player is er geen probleem, pc blijft draaien

De pc is nergens overclocked
Alle drivers zijn up to date
Virusscan uitgevoerd, AVG en Trend Micro Housecall: Geen virus gevonden.
De event viewer geeft geen indicatie wat er fout kan zijn.

Analyse
Ik heb de volgende analyses uitgevoerd,
-Stresstest GPU voor 15-30 minuten, geen probleem
-Stresstest CPU, pc reboots soms maar soms duurt het 10-20 minuten voordat het gebeurd en soms meteen nadat ik de stresstest gestart heb. Eigenlijk hetzelfde wanneer ik een game speel.

Ik heb getest met:
-3D mark 11 en Furmark voor de GPU
-Prime95 voor de CPU

Temps blijven tijdens de test binnen normale waarden,
-De GPU niet hoger dan 60 graden
-De CPU blijft tussen de 50 en 70 graden
Ook wanneer ik fysiek voel kan ik niet constateren dat het te warm is.

Mijn voorlopige conclusie is dat er iets mis kan zijn met de CPU.

PC is 2 maanden geleden geassembleerd door Azerty en ben bang dat ik deze naar hun moet opsturen. Ik wil echter eerst alles zelf geprobeerd hebben want ik denk dat ik deze dan enkele weken kwijt ben.

Is er nog iets wat ik kan uitvoeren cq testen?

Hier een overzicht van de config,
Draait op Win7 Pro x64

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 77,31€ 77,31
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 36,77€ 36,77
2Fractal Design Silent Series , 120mm€ 7,70€ 15,40
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 181,-€ 181,-
1XFX Pro 550W€ 59,65€ 59,65
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 111,46€ 111,46
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 46,01€ 46,01
1Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 231,50€ 231,50
1Asus P8Z68-V€ 136,-€ 136,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 895,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door en ga eens hardware uit sluiten, om te achterhalen welke hiervan het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Ik heb het doorgenomen en verschillende dingen ook al zoals in mijn eerst post al aangegeven uitgevoerd.
Hardware uitwisselen kan ik niet gezien ik geen 2de pc heb.

Vreemde is dat ik gisteren een stresstest op de CPU van enkele uren zonder problemen verliep en ook een spel geprobeerd (rage) welke goed verliep. Het is dus zeer random dat het gebeurd

Wat ik wel nog ga doen is de SSD van een firmware update voorzien. Las op de Kingston site dat er voor dit tpe een update geadviseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:00
Je SSD controller kan inderdaad voor problemen zorgen, welke merk en type SSD heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terrz schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:17:
Je SSD controller kan inderdaad voor problemen zorgen, welke merk en type SSD heb je?
Kijken in de TS is ook een kunst :)

1 Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB € 111,46 € 111,46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 15:04

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Mogelijk dat je voeding aan het doodgaan is.. heb ik in het verleden enkele keren gehad. Na vervangen van voeding geen problemen meer. (Probeer dit te testen met een andere voeding, voordat je een nieuwe koopt).

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
BadpunK schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:31:
Mogelijk dat je voeding aan het doodgaan is.. heb ik in het verleden enkele keren gehad. Na vervangen van voeding geen problemen meer. (Probeer dit te testen met een andere voeding, voordat je een nieuwe koopt).
Een andere voeding heb ik nog wel liggen, zal ik zeker ook gaan proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:19
Had zelf ook het gevoel dat het je voeding is ;) zware load knalt ie er uit en zonder niet, dus lijkt me inderdaad de boosdoener ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Mocht dat geen soelaas bieden laat het even weten..

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
BadpunK schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:20:
Mocht dat geen soelaas bieden laat het even weten..
Zal ik zeker doen, thnx allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Ook zou ik even je geheugen onderwerpen aan een test met memtest86+ (www.memtest.org) even een nachtje (8 uur) draaien en je kunt uitsluiten dat het geheugen fouten bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
thnx Jaap,

weer een taak erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

migeye schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:12:
thnx Jaap,

weer een taak erbij :)
Staat in de troubleshooter, dus had je waarschijnlijk al moeten doen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Memtest
SSD Firmware upgrade
Voeding swap.

Zou die volgorde doen.

En probeer ook eens een GPU stresstest + CPU Stresstest tegelijk. Of 3dMark/PCmark.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Quad schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:14:
[...]

Staat in de troubleshooter, dus had je waarschijnlijk al moeten doen.
Die voelde ik al aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Nou,

volgende dingen uitgevoerd,

Andere PSU geïnstalleerd, heeft niet geholpen. Deze PSU heeft altijd probleemloos gewerkt.
CPU koeler gedemonteerd en weer goed gemonteerd, heeft niet geholpen. Hierbij heb ik het moederbord er geheel uit voor moeten halen.
Alle HDD's behalve de SSD ontkoppeld, heeft niet geholpen,
memtest laten lopen overnacht, geen probleem geconstateerd.

Misschien toch eens een herinstallatie van windows? Dit omdat in de eerste 1,5 maand er geen problemen waren. pas sinds een week of 2 a 3
Wat ik ook nog kan doen is de GPU eens vervangen. Ik heb ook nog een 8800GT liggen.

Kom ik er nog niet uit dan zal hij terug naar Azerty moeten ben ik bang.

Oja, de SSD heb ik niet kunnen updaten, volgens de kingston site is er voor mijn type geen update beschikbaar. Iig vind ik het erg verwarrend die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Wat staat er in de eventviewer als je systeem reboot?
(uitvoeren eventvwr.msc -> Windows logboeken -> systeem)

[ Voor 35% gewijzigd door Quad op 19-10-2011 17:09 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Dat is het hem juist, niets, helemaal niets, alles ziet er OK uit.

Ik ga eens een clean install doen. Welliswaar op virussen gescand en niets gevonden maar wie weet, is dit toch het geval :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
zelf na een clean install reboot de pc nog bij CPU belasting,
Bij bv F1 2011 maar ook het het programma Prime95 reboot de pc na nog geen 5 minuten.

Hij gaat terug naar azerty, ik heb gedaan wat ik kon. Dat hun het maar uitzoeken nu.

Bedankt voor alle input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
OK,

Ik kan nog 2 dingen testen alvorens terug te sturen,

het OS op een normale HDD installeren
GPU vervangen, heb een 8800GT kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je wil kijken of je SSD nog werkt: HDTune is een gratis tooltje hiervoor, werkt ook op HD's (de naam zegt het al)

Ik heb een ocz vertex nog iets, en hier was het 94ste blokje stuk en hierdoor waren alle blokjes die erna kwamen onbereikbaar.. Van het moment dat het systeem iets nodig had dat op een van de blokjes na 94 stond rebootte hij.

Maar jouw probleem heeft meer iets met de load te maken denk ik, de kans dat het je SSD/HD is eerder klein, of het moet je swapfile zijn, welke je op een SSD sowieso liever niet hebt. Misschien deze optie uitzetten? Kan wel ergens in windows.

Als het bij Prime95 reboot dan is het zeker niet de GPU, ofwel moet die nieuwste Prime95 gebruik maken van CUDA of andere GPGPU processen.

My guess? Het ligt aan je CPU of je RAM, eventueel kan het MB of stroomvoorziening ook, maar dat lijkt me vergezocht.

Al eens gekeken in Core Temp wat je TjMax is? En kijk zeker eens na of je nergens hebt ingesteld dat je PC zichzelf moet uitzetten bij het bereiken van 70°c fzo, ik ken namelijk iemand die in CoreTemp ingesteld had dat zijn PC moest hibernaten indien de CPU boven de 50°C kwam, wat met een i7920 nogal meteen na opstarten was......

Memtest kan wel goed zijn, maar is niet foolproof, probeer eens wat latjes te versteken enzo, als je 2x4gb hebt zal je wel 2 sleufjes leeg hebben, als je 4x2gb hebt ja dan zal je er eens 2 moeten uitnemen en zo proberen.

Ik kan me echt niet inbeelden dat onder load van enkel Prime95 je voeding het al niet meer kan trekken. In games worden namelijk GPU en CPU beiden belast, en een GPU is altijd wel een powerhog.

Ik heb nergens gelezen, of miss overgelezen, hoe je 3D Mark 11 test afgelopen is? Als deze zonder problemen draait kan het nooit je GPU zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 13:35:
Als je wil kijken of je SSD nog werkt: HDTune is een gratis tooltje hiervoor, werkt ook op HD's (de naam zegt het al)
Thnx. zal ik zeker doen

Ik heb een ocz vertex nog iets, en hier was het 94ste blokje stuk en hierdoor waren alle blokjes die erna kwamen onbereikbaar.. Van het moment dat het systeem iets nodig had dat op een van de blokjes na 94 stond rebootte hij.

Maar jouw probleem heeft meer iets met de load te maken denk ik, de kans dat het je SSD/HD is eerder klein, of het moet je swapfile zijn, welke je op een SSD sowieso liever niet hebt. Misschien deze optie uitzetten? Kan wel ergens in windows.
Straks zal ik het OS op een gewone HDD installeren

Als het bij Prime95 reboot dan is het zeker niet de GPU, ofwel moet die nieuwste Prime95 gebruik maken van CUDA of andere GPGPU processen.

My guess? Het ligt aan je CPU of je RAM, eventueel kan het MB of stroomvoorziening ook, maar dat lijkt me vergezocht.
Omdat Prime95 enkel de CPU test en deze ook de reboot triggered dacht ik in eeste instantie ook aan de cpu,

Al eens gekeken in Core Temp wat je TjMax is? En kijk zeker eens na of je nergens hebt ingesteld dat je PC zichzelf moet uitzetten bij het bereiken van 70°c fzo, ik ken namelijk iemand die in CoreTemp ingesteld had dat zijn PC moest hibernaten indien de CPU boven de 50°C kwam, wat met een i7920 nogal meteen na opstarten was......
Dat zal ik eens checken maar ikzelf heb nergens zoiets ingesteld. Neem aan dat dit in de bios moet?

Memtest kan wel goed zijn, maar is niet foolproof, probeer eens wat latjes te versteken enzo, als je 2x4gb hebt zal je wel 2 sleufjes leeg hebben, als je 4x2gb hebt ja dan zal je er eens 2 moeten uitnemen en zo proberen.
Klopt, 2x4G.Ik zal eens van sleufje wisselen (klinkt vreemd zo :) )

Ik kan me echt niet inbeelden dat onder load van enkel Prime95 je voeding het al niet meer kan trekken. In games worden namelijk GPU en CPU beiden belast, en een GPU is altijd wel een powerhog.

Ik heb nergens gelezen, of miss overgelezen, hoe je 3D Mark 11 test afgelopen is? Als deze zonder problemen draait kan het nooit je GPU zijn....
De 3Dmark 11 test verliep zonder problemen
Hi ik heb wat antwoorden vetgedrukt in de quote geplaatst, hoop dat dit geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee tuurlijk, geen probleem.

Je temperaturen kan je ook softwarematig instellen door bv. CoreTemp, er zullen ook nog wel andere vergelijkbare programmaatjes zijn. Als je dit nooit ingesteld hebt zal je het wel neit zo ingesteld zijn, gewoon iets wat ik mezelf ook nog wel zie doen, iets veranderen en achteraf er problemen mee hebben en niet weten waarom ;)

Ik zou eerst die dingen die je antwoord proberen, dat terugsturen enzo kost enkel maar geld. En zo een winkel doet niet veel anders dan jij kan doen, enkel professioneler.

Veel succes ermee, ik kom morgen nog wel eens terug kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:23:
Nee tuurlijk, geen probleem.

Je temperaturen kan je ook softwarematig instellen door bv. CoreTemp, er zullen ook nog wel andere vergelijkbare programmaatjes zijn. Als je dit nooit ingesteld hebt zal je het wel neit zo ingesteld zijn, gewoon iets wat ik mezelf ook nog wel zie doen, iets veranderen en achteraf er problemen mee hebben en niet weten waarom ;)

Ik zou eerst die dingen die je antwoord proberen, dat terugsturen enzo kost enkel maar geld. En zo een winkel doet niet veel anders dan jij kan doen, enkel professioneler.

Veel succes ermee, ik kom morgen nog wel eens terug kijken ;)
Dat terugsturen kost helemaal niet zoveel geld aangezien het systeem nog gewoon garantie heeft. Mocht het zo zijn dat er hardware defect is, en de tests lijken daar erg op is het gewoon het goedkoopste om het defecte onderdeel onder garantie te laten vervangen. Het is natuurlijk wel goed om het 1 en ander te testen, door de testresultaten bij RMA te overleggen zullen ze je klacht sneller serieus nemen (hoewel een goede webshop je natuurlijk altijd serieus moet nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
jaapsander schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:45:
[...]

Dat terugsturen kost helemaal niet zoveel geld aangezien het systeem nog gewoon garantie heeft. Mocht het zo zijn dat er hardware defect is, en de tests lijken daar erg op is het gewoon het goedkoopste om het defecte onderdeel onder garantie te laten vervangen. Het is natuurlijk wel goed om het 1 en ander te testen, door de testresultaten bij RMA te overleggen zullen ze je klacht sneller serieus nemen (hoewel een goede webshop je natuurlijk altijd serieus moet nemen).
Idd, maar ik wil zelf zoveel mogelijk zelf troubleshooten wat binnen mijn mogelijkheden valt. Lukt het helemaal niet dan gaat hij natuurlijk retour.

Azery heeft meer mogelijkheden w.b.t. het verwisselen van de hardware. Bv een I5 heb ik niet zo maar even liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Ik had de pc van een nieuw OS voorzien op een normale HDD, helaas geen resultaat. Oorzaak ligt dus niet aan de SSD

Ik heb de GPU ook eens vervangen door een 8800GT welke ik kon lenen. Wat opvalt is dat welliswaar het systeem toch weer reboot maar het wel veel langer duurt totdat het gebeurd.
Met de nieuwe GPU is dat al binnen 5 minuten en met de oude na bijna 3 kwartier.

Ik denk dat ik alles maar weer installeer zoals het was en een RMA aanvraag bij azerty.

Eerde melde ik dat er niks in de eventviewer te melden was maar ik keek eerst verkeerd.
Via beheergebeurtenissen zie ik veel fouten

Ik plak het hier maar even in

Logboeknaam: Application
Bron: Microsoft-Windows-LoadPerf
Datum: 20-10-2011 21:56:55
Gebeurtenis-id:3011
Taakcategorie: Geen
Niveau: Fout
Trefwoorden:
Gebruiker: SYSTEM
Computer: Ron-PC
Beschrijving:
Het verwijderen van de tekenreeksen van prestatiemeteritems voor de WmiApRpl-service (WmiApRpl) is mislukt. De foutcode is de eerste DWORD in de sectie Gegevens.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-LoadPerf" Guid="{122EE297-BB47-41AE-B265-1CA8D1886D40}" />
<EventID>3011</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2011-10-20T19:56:55.710038300Z" />
<EventRecordID>750</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="812" ThreadID="1812" />
<Channel>Application</Channel>
<Computer>Ron-PC</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<UserData>
<EventXML xmlns:auto-ns2="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events" xmlns="LoadPerf">
<param1>WmiApRpl</param1>
<param2>WmiApRpl</param2>
<binaryDataSize>8</binaryDataSize>
<binaryData>F20300004D070000</binaryData>
</EventXML>
</UserData>
</Event>

Gebeurtenis-id:3012
Trefwoorden:
Beschrijving:
De prestatietekenreeksen in de waarde van de registersleutel Performance worden beschadigd bij het verwerken van de Performance extension counter provider. De waarde van BaseIndex in de registersleutel Performance is de eerste DWORD in de gegevenssectie, de waarde van LastCounter de tweede DWORD en de waarde van LastHelp de derde DWORD.
Gebeurtenis-XML:
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-LoadPerf" Guid="{122EE297-BB47-41AE-B265-1CA8D1886D40}" />
<EventID>3012</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<TimeCreated SystemTime="2011-10-20T19:56:55.710038300Z" />
<EventRecordID>749</EventRecordID>
<Correlation />
</System>
<UserData>
<EventXML xmlns:auto-ns2="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events" xmlns="LoadPerf">
<param1>Performance</param1>
<binaryDataSize>16</binaryDataSize>
<binaryData>37070000000000000000000009030000</binaryData>
</EventXML>
</UserData>
</Event>

Gebeurtenis-id:3012
Trefwoorden:
Beschrijving:
De prestatietekenreeksen in de waarde van de registersleutel Performance worden beschadigd bij het verwerken van de Performance extension counter provider. De waarde van BaseIndex in de registersleutel Performance is de eerste DWORD in de gegevenssectie, de waarde van LastCounter de tweede DWORD en de waarde van LastHelp de derde DWORD.
Gebeurtenis-XML:
<System>
<EventID>3012</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<TimeCreated SystemTime="2011-10-20T19:56:55.694438300Z" />
<EventRecordID>748</EventRecordID>
<Correlation />
</System>
<UserData>
<param1>Performance</param1>
<binaryDataSize>16</binaryDataSize>
<binaryData>37070000000000000000000009030000</binaryData>
</EventXML>
</UserData>
</Event>

Logboeknaam: System
Bron: Service Control Manager
Datum: 20-10-2011 21:52:49
Gebeurtenis-id:7026
Trefwoorden: Klassiek
Gebruiker: n.v.t.
Beschrijving:
De volgende opstartstuurprogramma's zijn niet geladen:
cdrom
Gebeurtenis-XML:
<System>
<Provider Name="Service Control Manager" Guid="{555908d1-a6d7-4695-8e1e-26931d2012f4}" EventSourceName="Service Control Manager" />
<EventID Qualifiers="49152">7026</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8080000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2011-10-20T19:52:49.977207900Z" />
<EventRecordID>2617</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="484" ThreadID="488" />
<Channel>System</Channel>
<Security />
</System>
<EventData>
<Data Name="param1">
cdrom</Data>
</EventData>
</Event>

Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 20-10-2011 21:52:46
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (2)
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2011-10-20T19:52:46.919602500Z" />
<EventRecordID>2564</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Even een vraag,

Die XFX Pro 550W moet toch voldoende voor de config van mijn pc lijkt me?
Config staat in de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:00
migeye schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:20:
Even een vraag,

Die XFX Pro 550W moet toch voldoende voor de config van mijn pc lijkt me?
Config staat in de TS
Zie de System Requirements va de videokaart...

■PCI Express® based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard.
■4X75 Watt 6-pin PCI Express power connector is required for CrossFireX™ system.
■2X75 Watt 6-pin PCI Express power connector is required.
■Certified power supplies are recommended. Please refer to: http://support.amd.com/us...pplies/Pages/listing.aspx
■1204MBMinimum of system memory.
■Installation software requires CD-ROM drive.
■DVD playback requires DVD drive.
■Blu-ray™ / HD DVD playback requires Blu-ray / HD DVD drive.
■For an AMD CrossFireX™ system, a second same AMD Radeon™ graphics card, an AMD CrossFireX™ Ready motherboard and one AMD CrossFireX Bridge Interconnect cable per graphics card (optional) are required.
■To support 3 displays, one of the monitors has to support DisplayPort.
500 Watt Power Supply is required.

Dit zou dus voldoende moeten zijn. Maar het zou goed wel aan de voeding kunnen liggen, ik heb vaker onverklaarbare zaken gezien bij een voeding die niet voldoende watt leverde.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die XFX Pro 550W levert max 528W op de +12V

Als je dan kijkt naar de requirements voor je AMD kaartje, dan zie je dat je 2x75W nodig hebt, dus 150W lijkt me. Tenzij je i5 zo zwaar overklokt is dat hij bijna 400W verbruikt mag dit geen probleem leveren.

Ikzelf heb een i7 950, een XFX6850, een SSD, 8 2TB HD's, een DVD-Speler (een echte powerhog als je het mij vraagt), 12gb ram, een laserprinter, 2 24" syncmasters, een logitech muis, een keyboard, een logitech stuurtje, een stekkerblok met 3 van die oranje lichtknoppen, een bureaulamp, 2 gsm laders en een hoop blauwe 1W ledjes op men stopcontact staan. Ik heb er een stroommeter tussenstaan, en met gedurende het load testen haal ik max 380W, terwijl ik aan het printen ben en men gsm aan het opladen....

Die requirements zijn allemaal vrij ruim gekozen. Ik heb een 650W voeding, ik zou makkelijk nog 2x 6850 kunnen bijsteken en nog toekomen..... Natuurlijk als je OC doet heb je wat meer nodig. En met de high-end GPU's heb je wat meer te trekken dan anderen.

Natuurlijk kan de +12V rail van je voeding wat problemen hebben, of een van de supercondensatoren op je MB heeft het begeven, maar om hier zelf aan troubleshooting te gaan doen moet je al dingen gaan beginnen uitmeten. Tenzij je veel tijd en materiaal ter beschikking hebt zou ik hem maar terugbrengen naar je winkel.

Spijtig, het zou leuk voor je geweest zijn mocht je het zelf opgelost kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Idd spijtig maar niets aan te doen.

RMA reeds aangemaakt. Ik heb het geluk dat een collega morgen in de buurt is van Raalte waar Azerty ligt, scheelt weer de verzendkosten en ik weet dat de pc heel aankomt.

Ik laat hier wel weten wat de oplossing zal zijn :)
Iedereen nogmaals dank voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

zat er een bepaalde regelmaat in, dat het systeem ging herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
BadpunK schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:51:
zat er een bepaalde regelmaat in, dat het systeem ging herstarten?
Nee, enkel wanneer het systeem belast werd, zoals een game of bv stresstest met prime95.
Wanneer ik gewoon surf en ook bv films naar de media player stream is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Nou, mooi,

Wij hebben uw systeem getest naar aanleiding van uw klacht.
Het systeem heeft hier zeker 4 uur aan meerdere testen gestaan zonder problemen te geven.
Aangezien u aangeeft dat het systeem na 5-10 min bij een cpu test uitvalt hebben wij dit getest dmv prime te gebruiken.
Hiermee kunnen wij de cpu 100% belasten. Met deze test valt het systeem niet uit.
Ook hebben wij het programma’s 3dmark gedraaid (grafische programma), dit aangezien u aangeeft dat het probleem ook met spellen aanwezig is.
Ook met dit programma hebben wij geen problemen onder vonden.

Aangezien wij geen problemen onder vinden kunnen wij ook niets oplossen.

Ben ik klaar mee dan :( . Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Ik heb ze toch nog maar eens gevraagd uitvoeriger te testen alsook eens de eventlog te controleren.
Kan me niet voorstellen dat het probleem tijdens transport opgelost werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Nou, chapeau voor Azerty,

Ze hebben het systeem vandaag vanaf vanmorgen getest met m.n. Prime en geen probleem kunnen constateren.
Ze hadden ook het topic hier gelezen nadat ik ze hierop gewezen had.

Gezien mijn pogingen en analyse zullen ze voor de zekerheid de CPU en het MOBO vervangen, ook al kunnen ze zelf geen probleem constateren.

Hopelijk is het probleem ook bij mij thuis opgelost wanneer ik de pc weer terug heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

migeye schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:48:
Nou, chapeau voor Azerty,

Ze hebben het systeem vandaag vanaf vanmorgen getest met m.n. Prime en geen probleem kunnen constateren.
Ze hadden ook het topic hier gelezen nadat ik ze hierop gewezen had.

Gezien mijn pogingen en analyse zullen ze voor de zekerheid de CPU en het MOBO vervangen, ook al kunnen ze zelf geen probleem constateren.

Hopelijk is het probleem ook bij mij thuis opgelost wanneer ik de pc weer terug heb.
Wajoo, dat is een mooie oplossing.
Hopelijk werkt de PC weer als vanouds, en heeft Azerty kudo's erbij verdiend :-). :w

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Nou, de soap gaat door,

Het pakket is de post kwijt geraakt en ze zijn een onderzoek gestart.

Maaaar, wederom all hail to Azerty. Zij nemen verantwoordelijkheid en sturen mij een nieuwe pc met dezelfde config uiteraard.
De reden is dat het heel lang kan duren voordat het pakket opduikt en mij niet willen opzadelen met oneindig geduld.

Dus, ik moet nog even geduld hebben en alles komt uiteindelijk goed.

En natuurlijk stuur ik de pc terug wanneer hij toch nog geleverd zou wordt na enkele weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Uiteindelijk heb heeft de post mijn pc toch afgeleverd gelukkig (denk ik).

Meteen gaan testen, met prime95.
En jawel, na een uurtje de reboot. Ik snap er werkelijk niets van dat dit niet bij azerty gebeurd, heb ik klopgeesten ofzo?

Ik weet het nu echt niet meer.

Hier een overzicht van de reboots tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=116655.0;attach=93536;image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Kernel power errors is alleen als systeem plotseling uitvalt.
Waar ik aan denk, is je stroomtoevoer (dus uit de muur) wel stabiel?

Als je de pc op een andere plek aan sluit, desnoods bij je buurman, en je laat hem daar stresstesten, wat zou er dan gebeuren?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Quad schreef op donderdag 03 november 2011 @ 19:14:
Kernel power errors is alleen als systeem plotseling uitvalt.
Waar ik aan denk, is je stroomtoevoer (dus uit de muur) wel stabiel?

Als je de pc op een andere plek aan sluit, desnoods bij je buurman, en je laat hem daar stresstesten, wat zou er dan gebeuren?
Ik had de pc voordat ik deze naar azerty stuurde aangesloten op mijn werk op de ICT afdeling.
Ook hier ontstond de reboot.

Maar ik ga denk ik eens UPS eens aansluiten want dat vermoeden begin ik langzaam ook te krijgen.

Mijn vorige pc had trouwens nooit ergens last van, Die voeding van die pc had ik als test aangesloten op de nieuwe pc en ook hier ontstonden de reboots.

Het moet ergens een combinatie van zijn.

Net heb ik een dik half uur F1 2011 gepeeld in een window zodat ik kon monitoren.
alle 4 de cores max 50%
CPU temp max 40 graden

Ook gisteren een dik uur BF3 kunnen spelen zonder problemen. Maar dat kunnen moment opnames zijn.

Bij Prime gaat de pc er geheid uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voeding actieve PFC heeft mag je stroomtoevoer uit de muur in principe niets uitmaken, tenzij de voeding stuk is natuurlijk. Ik zou de specs van je voeding nakijken, ik zou het voor je gedaan hebben, maar de site van XFX blijft voor mij redelijk leeg als ik deze inlaad... gek.

Als je voeding active PFC heeft, en je hebt problemen met je stroomtoevoer, dan stuur je gewoon je voeding terug en zeg je dat deze stuk is. De herstellers/techniekers van je winkel gaan hier waarschijnlijk niets van kennen en zeggen dat hij niet stuk is, maar toch zal hij stuk zijn.

Ik heb enkele weken dit toevallig gevonden:

Over kunst, cultuur en techniek: De power factor uitgelegd

Dit legt het principe van PFC op een min of meer begrijpbare manier voor de leek uit. Het is ook vrij moeilijk om dit te testen.

Ik hoop voor jou dat dit niet het geval is, want ik denk niet dat je garantie gaat krijgen, alhoewel dit zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Volgens de specs via azerty heeft deze wel active pfc

http://azerty.nl/0-1073-3...ore-edition-pro550w-.html

Ik kan straks testen met een UPS, wanneer de pc nu niet uitvalt kan ik ervan uitgaan dat toch de PSU defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt mij een vrij correcte aanname, alhoewel 100% zekerheid er niet in zit mag je er wel van uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Als de PSU defect is, zal de pc dus ook uitvallen met UPS erbij.
Ik lees dus dat je een compleet nieuwe PC hebt ontvangen, dus ook nieuwe voeding?

In elk geval, probeer het eerst even, als de stroomtoevoer onderbroken wordt, zal de ups aanslaan en aangeven.
Mocht hij ook met UPS uitvallen, zit het probleem dus gegarandeerd in de onderdelen, en ik zou na het lezen van al de problemen ook eerst de PSU vervangen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Quad schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:11:
Als de PSU defect is, zal de pc dus ook uitvallen met UPS erbij.
Ik lees dus dat je een compleet nieuwe PC hebt ontvangen, dus ook nieuwe voeding?

In elk geval, probeer het eerst even, als de stroomtoevoer onderbroken wordt, zal de ups aanslaan en aangeven.
Mocht hij ook met UPS uitvallen, zit het probleem dus gegarandeerd in de onderdelen, en ik zou na het lezen van al de problemen ook eerst de PSU vervangen.
Hi Quad,

Nee, de nieuwe pc levering is geannuleerd omdat mijn pc terecht is.

Ik heb het ook weer bij azerty aangekaart en zal hoe dan ook om een nieuwe PSU vragen mochten de problemen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

migeye schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:28:
[...]

Hi Quad,

Nee, de nieuwe pc levering is geannuleerd omdat mijn pc terecht is.

Ik heb het ook weer bij azerty aangekaart en zal hoe dan ook om een nieuwe PSU vragen mochten de problemen blijven.
Okee op die manier, dan heb ik het mijzelf verkeerd geinterpreteerd.
Dan is het enige logische voormijzelf nog de voeding of stroomtoevoer, omdat nagenoeg alles verder getest is.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Ik heb het hele weekend getest en met de UPS valt de pc niet uit.
Conclusie is dan idd dat de voeding een defect heeft.

Ik heb bij azerty gevraagd om een vervangend exemplaar ondertussen. Hopelijk is dit het einde van deze thread :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

Mijn pc heeft last van bluescreens,freeze's , reboot zonder melding etc.
Alleen is het moeilijk te troubleshooten want het is random.

Reboot,freeze en bluescreen gebeurd echt willekeurig. of ik nou op internet zit of Battlefield 3 zit te spelen.
Mijn pc start g ewoon opnieuw op.
Deze zaterdag kon ik echt helemaal niks meer, om het half uur een reboot,freeze of bluescreen.
gisteren Zondag 2 reboot problemen gehad in de ochtend en verder helemaal nergens last van gehad.
Gewoon heel de middag BF3 spelen zonder problemen.

Ik denk dat het probleem bij mijn moederboard zit en niet zozeer bij mijn HDD of Voeding.
want ik heb al vaker een kapotte voeding meegemaakt en dan loop je pc NOOIT soepel.
maar eens in de zoveel tijd merk ik helemaal niks aan mijn systeem.

ben nu aan het sparen voor een nieuwe, hoe erg ik dat ook vindt voor een pc van 2 jaar oud geen garantie meer

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

migeye schreef op maandag 07 november 2011 @ 08:28:
Ik heb het hele weekend getest en met de UPS valt de pc niet uit.
Conclusie is dan idd dat de voeding een defect heeft.

Ik heb bij azerty gevraagd om een vervangend exemplaar ondertussen. Hopelijk is dit het einde van deze thread :*)
Een UPS zit toch tussen de muur en de voeding?
Als de voeding kapot zou zijn, zal een UPS eigenlijk ook niet helpen lijkt mij.
Dus ik denk eerder dat de stroomtoevoer instabiel is.

@Hierboven, ik denk dat je in het verkeerde topic zit?

[ Voor 5% gewijzigd door Quad op 07-11-2011 10:54 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quad schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:53:
[...]

Een UPS zit toch tussen de muur en de voeding?
Als de voeding kapot zou zijn, zal een UPS eigenlijk ook niet helpen lijkt mij.
Dus ik denk eerder dat de stroomtoevoer instabiel is.

@Hierboven, ik denk dat je in het verkeerde topic zit?
Nee, kijk, in de meeste voedingen zitten systemen (PFC) om de onstabiele stroomtoevoer toch stabiel te krijgen, als deze systemen stuk zijn, ga je problemen krijgen. Als je dan een UPS, wat eigenlijk hetzelfde doet, tussen de muur en de voeding steekt ga je deze systemen die stuk zijn niet meer nodig hebben en werkt de voeding terug gewoon want je haalt de onstabiele toevoer weg. Dit is dus de reden waarom de TS zijn PC niet meer goed werkt en geen cum hoc ergo propter hoc geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

^ op die fiets, in dat geval is het probleem dan wel duidelijk. Nu afwachten wat Azerty doet dus ;-).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Quad schreef op maandag 07 november 2011 @ 11:12:
^ op die fiets, in dat geval is het probleem dan wel duidelijk. Nu afwachten wat Azerty doet dus ;-).
Azerty gaat mij een nieuwe voeding toesturen. Ik ga ervan uit dat dit mijn probleem dan oplost.
Topic van 3 pagina's en het resultaat is waarschijnlijk het swappen van de PSU :).

Anders ook maar eens investeren in een UPS, kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

migeye schreef op maandag 07 november 2011 @ 11:49:
[...]

Azerty gaat mij een nieuwe voeding toesturen. Ik ga ervan uit dat dit mijn probleem dan oplost.
Topic van 3 pagina's en het resultaat is waarschijnlijk het swappen van de PSU :).

Anders ook maar eens investeren in een UPS, kan nooit kwaad.
Achja, Azerty helpt je in dit geval wel erg goed.
Dus wat dat betreft ook voor hun kudo's.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Quad schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:27:
[...]

Achja, Azerty helpt je in dit geval wel erg goed.
Dus wat dat betreft ook voor hun kudo's.
Ik ben ook zeer tevreden over hun aftersales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij welk spel heb je de reboots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 06:20
migeye schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:46:
[...]

Ik ben ook zeer tevreden over hun aftersales.
En dat kan je hier dan benadrukken ;) ; http://tweakers.net/shopreview/6703/azerty.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Dat was ik zeker van plan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Zo, even de laatste update,

De nieuwe voeding is inmiddels gemonteerd en het lijkt erop dat het probleem idd verholpen is.
Wat een tour maar ben blij dat het opgelost is,

thnx iedereen voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Top! :-)

PVOutput☀️