• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-01 10:37

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Ja, eigenlijk een heel simpele vraag:

Ik ben op zoek naar een digitale camera met een groot zoombereik en die scherpe foto's maakt met heldere kleuren. (Wie wil dat niet?)

Nu vind ik een aantal leuke reviews over deze camera, maar ik kan niet goed beoordelen of dit in vergelijking met bijvoorbeeld een Canon 500D of een vergelijkbare DSLR onder de 500 euro een goede deal is.

Ik heb nu jaren lang allemaal digitale camera's gehad die alleen in JPEG opslaan en merk dat dit nu gewoon te onscherp is voor de afdrukken die ik maak.

Iemand een mening?

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je een DSLR koopt met een set lenzen die je een vergelijkbare zoomrange geven ben je natuurlijk een veelvoud kwijt van de prijs van deze Fuji. Het is dus maar welke eigenschappen voor jouw gebruik het belangrijkste zijn. Voor bepaalde types fotografie is een DSLR absoluut superieur maar voor een groot deel van de fotografie kom je zeer goed tot acceptabel uit met een ander type camera met een kleinere sensor.

Zonder het type foto's te noemen die jij wilt kunnen maken kunnen we niet beoordelen of een DSLR wel of niet het meest geschikt is.

Overigens moet je je niet teveel voorstellen van het verschil in scherpte tussen RAW opnamen en JPG met lage compressie, de juiste camera-instellingen en evt. ook wat nabewerking. RAW moet je per definitie ook 'nabewerken' dus JPG mét post-processing is de meest eerlijke vergelijking.

[ Voor 20% gewijzigd door CaptJackSparrow op 17-10-2011 11:01 ]

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

Zo'n Fuji camera brengt je 30x zoom voor een bedrag van zo'n €300. Als zoombereik belangrijk voor je is, dan is een DSLR dus geen optie, want voor dat bedrag heb je denk ik net een body zonder lens. Als je onder de €500 gaat kijken, dan vind je voornamelijk kits met de meest eenvoudige lens: de 18-55 kits (3x zoom). Als je iets meer uit kunt geven kan je kiezen voor een wat grotere zoomlens of een aparte telezoomlens.

Als ik uitga van de instapper van Nikon, de D3100, zien de kosten van de verschillende opties er zo uit:

D3100 Body
D3100 met 18-55VR kit (3x zoom)
D3100 met 18-105VR kit (6x zoom)
D3100 met 18-55VR en 55-300VR (16x zoom over 2 lenzen)

Andere fabrikanten bieden ook dergelijke opties aan, maar ik zou bijvoorbeeld deze Canon 1100D double zoomkit niet aanraden omdat de lenzen ongestabiliseerd zijn, die van Nikon in bovengenoemde kits wel.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je moet jezelf ook afvragen of je constant lenzen wilt moeten verwisselen. Dat is wat mijn vriendin erg tegen stond en waarom ze geen dSLR gekocht heeft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:54:

Zonder het type foto's te noemen die jij wilt kunnen maken kunnen we niet beoordelen of een DSLR wel of niet het meest geschikt is.
Wij willen voornamelijk mensen fotograferen (portret en groepen), bloemen, dieren in het wild en de huis tuin en keuken kiekjes op vakantie,... redelijk breed dus.

Kijk, ik snap dat die 30x lens gewoon een enorm voodeel heeft (vooral ook omdat je dit met je hand kunt bedienen), maar ik kan voor de rest niet beoordelen hoe een en ander te vergelijken is met een goedkope DSLR.... en ja, dan heb je een standaard 18-55mm lens inderdaad...

...kleine conclusie? : Goede deal voor onze wensen?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Voor dieren in het wild is een forse zoom erg nuttig maar als die ook snel bewegen of als je snelle bursts zou willen maken is een DSLR natuurlijk in het voordeel. Maar de prijs van wat je dan nodig hebt ligt buiten je budget.

Een groot zoombereik is erg prettig als je er eenmaal aan gewend bent en dat je dat hebt zonder lenzen wisselen is ook erg makkelijk. Als de kwaliteit van de foto's die je on-line kunt vinden je aanstaat denk ik dat je waarschijnlijk beter uit zult zijn met de Fuji voor all-round gebruik tegen een aantrekkelijke prijs en met een wat groter gebruiksgemak dan een DSLR met meerdere lenzen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar je ook rekening mee moet houden met zulke camera's is dat er geen spiegel in zit, je kijkt dus altijd naar een LCD schermpje in de zoeker. Dit soort mij ook dermate erg dat ik zo'n camera niet fijn vind. Zeker omdat je tijdens het maken van de foto een ruime tijd niet door dat schermpje kan kijken en daardoor snelle beweging niet kan vastleggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 18:52
Als je wat meer budget hebt dan zou je ook voor deze lens kunnen gaan: Tamron 18-270 samen met een Nikon of Canon body.
Verschillende lenzen voor hetzelfde zoombereik zoals hierboven genoemd zijn zullen wel iets betere plaatjes opleveren dan een gecombineerde lens. Dat zijn echter budget vs kwaliteit afwegingen.

Of de Canon SX40 met 35x zoom.
Duurdere opties dan de Fuji maar misschien wel het overwegen waard.

En hou er rekening mee dat een flink zoombereik handig is, maar alleen als je een gestabiliseerde lens hebt en dan ook nog een vaste hand.
Als je wat minder licht hebt dan zul je toch al snel een statief erbij moeten gebruiken.
Anders levert het je enkel onscherpe foto's op.

[ Voor 18% gewijzigd door rvrbtcpt op 17-10-2011 13:47 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

Die Tamron is leuk (ik heb zelf de versie voor mijn Sony A55), maar echt scherp zijn die superzooms niet (zeker niet boven de 200mm), en laat dat nou net datgenen zijn waar de TS over klaagt.

De Fuji heeft een lens 24 - 720mm equiv., F2.8 - F5.6. Dat is op een DLSR en aanverwanten peperduur.

Een paar vragen aan de TS:

• waar maak je je huidige foto's mee, die niet goed genoeg zijn?
• heb je vaak hoge ISO nodig?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt het ook zo stellen. Mensen die er geregeld op uit trekken óm foto's te maken zijn mensen die fotografie echt als hobby hebben en die zullen in principe het best uit zijn met een DSLR. Die zijn ook bereid om de nodige apparatuur met zich mee te sjouwen want het doel van hun trip is foto's maken. Ze zijn ook bereid de investering in apparatuur te maken want een hobby kost nu eenmaal (meestal) geld.

Als jij er gewoonlijk op uit trekt om andere dingen te doen maar je vind het wel leuk om als je daar dan toch bent ook gelijk wat mooie foto's te maken en je wilt het liefst ook niet altijd een tas vol fotoapparatuur met je mee sjouwen dan ben je iemand die waarschijnlijk beter uit is met een compacte camera of op zijn hoogst een superzoom dan wel bridgecamera. Meer een 'gelegenheidsfotograaf' dus.

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 17:39:
Je kunt het ook zo stellen. Mensen die er geregeld op uit trekken óm foto's te maken zijn mensen die fotografie echt als hobby hebben en die zullen in principe het best uit zijn met een DSLR. Die zijn ook bereid om de nodige apparatuur met zich mee te sjouwen want het doel van hun trip is foto's maken. Ze zijn ook bereid de investering in apparatuur te maken want een hobby kost nu eenmaal (meestal) geld.

Als jij er gewoonlijk op uit trekt om andere dingen te doen maar je vind het wel leuk om als je daar dan toch bent ook gelijk wat mooie foto's te maken en je wilt het liefst ook niet altijd een tas vol fotoapparatuur met je mee sjouwen dan ben je iemand die waarschijnlijk beter uit is met een compacte camera of op zijn hoogst een superzoom dan wel bridgecamera. Meer een 'gelegenheidsfotograaf' dus.
Ik denk dat je het goed verwoord,... optie 2 past het beste bij mij en mijn vrouw. Sjouwen met lenzen is gewoon geen optie, en dus is zo'n superzoom de beste optie.

Mijn dank voor jullie inzichten.

Pagina: 1