Nvidia 7900GS Go defect, waar vervanger te vinden?

Pagina: 1
Acties:

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
Ik ben in het bezit van de beruchte dell inspiron 9400, met daarin een 7900 gs Geforce go videokaart,
Nu begint deze de bekende klachte te krijgen van vage strepen en niet meer herkennen van de drivers ed.
ik heb op internet al enkele dingen gevonden over het reheaten in de oven en heb dit intussen ook al gedaan,
Videokaart uit de laptop koelers ed. eraf en toen 8 minuten op 180 graden.
Dit heeft het probleem verholpen voor een goede 3 dagen, daarna weer hetzelfde probleem.

Nu heb ik eigenlijk de vraag waar ik evt. een vervangende videokaart zou kunnen vinden, hoeft niet persee dezelfde te zijn aangezien ik intussen wel al een nieuwe laptop heb en de oude graag weg wil geven aan iemand die hem beter kan gebruiken.

Ik heb al een beetje op internet rondgezocht maar het enige wat ik eigenlijk tegenkom is of advertenties uit amerika voor +/- €150 + €30 verzend kosten.
Of in NL nieuwe kaarten (bijv. via eet holland etc.) voor €500
2e hands wordt er eigenlijk niet veel aangeboden op marktplaats ofzo,
en andere ervarings topics hier op tweakers heb ik eigenlijk niet veel informatie kunnen vinden

Heeft iemand toevallig een adresje of andere tips wat ik eventueeel zou kunnen proberen om voor een leuk bedragje toch weer de laptop werkend te kunnen krijgen?
Of raden jullie aan om de kaart nog een keer te reheaten maar dan langer/heter? of evt. met de koeler erop zodat de GPU- een beetje aangedrukt wordt tijdens het heaten?

Alvast bedankt iedereen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Ik heb al eens een 8600M GT gebakken, en die doet 't alweer enkele maanden goed.
Ik heb 'm 10 min op 200°C gebakken, iets langer en warmer dan jij dus.
Met koeler sowieso niet, kunststof gaat smelten, dat wil je niet.

Laptop graka's zijn zo zeldzaam (amper verkrijgbaar) en duur dat het amper de moeite loont om zo een nieuwe aan te schaffen, als je al een passend model kan vinden...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:26

Nemesizz

Untouchable

Inderdaad, die losse laptop videokaarten zijn erg duur en vrij zeldzaam (meeste zijn nog altijd onboard vast gesoldeerd ipv een MXM module).

Heaten is ook altijd maar een tijdelijke oplossing, en uiteindelijk werkt dat ook niet meer.
Heaten met koeler erop sowiezo niet doen, dat geeft veel stress op de printplaat en kan de boel kapot trekken (daarnaast, word de chip waarschijnlijk niet warm genoeg meer, omdat de heatsink de meeste warmte afvoerd).

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:38

Nikeo

Jawelles

Op tweakers in de V&A komen soms wel eens laptopvideokaarten langs
Ebay is ook wel een goede zoektocht waard.

Helaas is het moeilijk om voor videokaarten grafische kaarten te vinden. Vaak is het gewoon net zoveel moeite en net zo duur om een compleet nieuwe laptop te kopen!

• MaD_co
Bedankt voor de reacties,
Heb zojuist ook even contact met dell gehad en die konden ze wel leveren voor €285 zonder inbouw (geen probleem)
Maar daar was zowieso de levertijd totaal onbekend van.

Ik heb intussen wel al een nieuwe laptop dus haast ofzo heb ik er niet mee, wou hem alleen graag maken om er iemand mee te helpen die het niet zo breed heeft, en zo toch een goede laptop kan hebben.

Ik ga V&A en ebay dan toch een beetje in de gaten houden en ook op ebay,
En vanavond nog een keertje proberen in de oven maar dan wat langer en iets heter , kan toch niks meer vernielen :P

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• MaD_co
Even een update...

Gister de kaart opnieuw gedemonteerd en in de oven gedaan.
Deze keer:
-oven goed voorverwarmd 200graden
-videokaart erin 11 minuten op 200 graden
-toen de kaart eruitgehaald en op kamertemperatuur laten afkoelen en weer gemonteerd.

Nu heb ik het idee dat het wel aardig gelukt is.
Gisteravond heel de avond (een uur of 5) grafische benchmarks laten lopen en af en toe even de temp in de gaten houden , deze kwam niet hoger dan 72 graden (gpu)
Ook heeft hij het gewoon volgehouden zonder weer kuren te krijgen.
Hopelijk dat het me deze keer meer meezit, nu een paar dagen , een paar uurtjes per dag wat grafische zooi laten draaien en kijken of hij het volhoudt.

• MaD_co
nieuwe update...

Kaart heeft het tot gisteravond opzich goed gedaan..
geen gekke beelden of iets
Dus ik gister vol goede moed de laptop leeggemaakt om vandaag aan een clean install te kunnen beginnen en hem dan weg te geven.
Waarschijnlijk heeft het beestje onraad geroken en is er plots weer mee gestopt.
Nu heb ik 2 keuzes..
videokaart scoren op internet..
weggooien...

maar nu vroeg ik me af, hoe werkt een inspiron eigenlijk die een onboard videokaart heeft? (de 7900gs was een optie destijds)
Zit er dan een verloop op van de mxm aansluitiong naar de aansluiting van het scherm?
want de laptop heeft de on-board chip volgens mij wel op het mobo gesoldeerd zitten..
of zit er gewoon ene geheel anders moederbord in?
iemand misschien hier ervaring met een 9400 zonder losse videokaart?

Verwijderd

Werkt helaas niet zonder losse videokaart. Heb dezelfde gehad, heerlijk hoge resolutiescherm.
Heb hem destijds gereflowed op 200c 10minuten, en tot de dag van vandaag geen problemen meer gehad. Toch al ruim 7 maanden geleden.

Mocht je overgaan tot "weggooien" dan wil ik hem ook nog wel van je overkopen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:26

Nemesizz

Untouchable

@MaD_co:

Wat ik zou doen is: proberen ;)
Haal de Geforce eruit en kijk wat er gebeurt met de onboard of die werkt of niet.
Werkt het wel, kun je de laptop nog gebruiken (of bruikbaar wegdoen) en anders jammer dan.

Als de onboard werkt, moet het nog goed te doen zijn voor gewoon internet/officewerk, het is puur het zwaar grafische (games) wat dan niet meer kan.

Verwijderd

Nemesizz schreef op woensdag 09 november 2011 @ 19:19:
@MaD_co:

Wat ik zou doen is: proberen ;)
Haal de Geforce eruit en kijk wat er gebeurt met de onboard of die werkt of niet.
Werkt het wel, kun je de laptop nog gebruiken (of bruikbaar wegdoen) en anders jammer dan.

Als de onboard werkt, moet het nog goed te doen zijn voor gewoon internet/officewerk, het is puur het zwaar grafische (games) wat dan niet meer kan.
De 9400 is alleen geleverd met MXM-kaarten. Ze waren er in de lichte, en zwaardere smaken (go7400 tot 7900 als ik me niet vergis). Zonder MXM-Kaart gaf de mijne in ieder geval geen beeld meer. Toen dacht ik gezien te hebben dat de chipset ook geen onboard vga had.
Pagina: 1