DHCP & NIC dns wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 16:05
Goedenavond,

We hebben op het werk een probleem en wil deze graag met jullie delen om eens te horen hoe jullie erover denken en / of ideeën hebben om het probleem op te lossen en te wijzigen.

Momenteel hebben we 2 domain controllers draaien en 200 member servers. Deze 200 servers zijn geplaatst op 200 kantoren. 1 per locatie.

Nu mijn probleem:
Op de 200 servers zijn de volgende rollen actief: DHCP & DNS.
DHCP geeft een adres uit maar geeft ook DNS adressen mee, deze adressen zijn de ip adressen van de server op locatie. dit moet worden gewijzigd naar de 2 domain controllers.
Ook willen we het 2e DNS adres van de NIC wijzigen op de servers. Yes alle 200!

Het zijn Windows 2003 servers.

Ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
Waarom heb je hier voor gekozen? Als de lijnen betrouwbaar zijn zou ik het nu migreren naar twee centrale DHCP's aangezien je dat ook al met je DNS wil doen. Maar om je probleem op te lossen zou ik even kijken naar scripten met Netsh http://technet.microsoft....ry/cc775619(v=ws.10).aspx)
Wat betreft het wijzigen van je DNS, waarom wil je de 2e wijzigen en wat wordt de eerste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
De eerste word dc1 en de 2e dc2.

het centraliseren van de dhcp rollen is geen optie, eind volgend jaar worden de servers op locatie vervangen.
En we kampen momenteel met performance probleempjes op het netwerk en willen hiermee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

shamp0o schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 20:18:
We hebben op het werk een probleem en wil deze graag met jullie delen om eens te horen hoe jullie erover denken en / of ideeën hebben om het probleem op te lossen en te wijzigen.
Je wilt iets gaan aanpassen in DHCP-scopes en een ip-configuratie aanpassen op een aantal systemen. Prima, goed idee. Maar..... wat is je probleem nu precies en waar loop je tegenaan?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
De vraag was meer hoe ik dat het best kan doen, ondertussen is het opgelost.. zal morgen de command plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

shamp0o schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 17:59:
De vraag was meer hoe ik dat het best kan doen,
Die vraag had ik al verwacht ;)

Punt is alleen even dat het op tweakers niet zo werkt. Hier worden topics behandeld waarbij de topicstarter "leading" is in het komen tot een oplosing voor zijn probleem. Dat betekent dat in een topicstart duidelijk aangegeven moet worden wat er zelf allemaal al geprobeerd is, en tegen welk probleem aangelopen word. Het is dus niet de bedoeling dat er een situatie geschetst wordt met uitleg wat er moet gebeuren, om vervolgens achterover te leunen en te wachten op voorgekauwde instructies.

Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart.
zal morgen de command plaatsen
Cool, altijd nuttig voor de search. d:)b

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
Jongs, ik heb het volgende gebruikt.
Omdat het me niet lukte om met NETSH dhcp-scopes aan te passen op andere servers heb ik het anders gedaan (met wat research) op internet.
Met PSEXEC log ik ik op de commandline van een remote pc, daarop voer ik mijn NETSH command uit en vervolgens word de NETSH sessie gesloten evenals de PSEXEC.
Met het aandraaien van een servers.txt worden alle servers daarin opgepakt en commando's op los gelaten, het is niet super snel, maar als je het script laat lopen heb je er ook geen last van.

Nu de eerste, hier word DNS in DHCP Server options aangepast:
psexec @servers.txt netsh dhcp server set optionvalue 6 IPADDRESS "172.20.x.x" "172.20.x.x"

en de 2e hier word DNS op de NIC aangepast:
psexec @servers.txt netsh interface ip set dns "Local Area Connection" static 172.20.x.x
psexec @servers.txt netsh interface ip add dns name="Local Area Connection" addr=172.20.x.x index=2

Het bestandje servers.txt is gewoon ANSI en DNS namen en/of ip-adressen onder elkaar plaatsen.
Vragen brand maar los.

@Question Mark
Ik hoop dat ik hiermee ook weer de leading deels heb opgepakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

shamp0o schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:23:
Ik hoop dat ik hiermee ook weer de leading deels heb opgepakt. ;)
Goed bezig ;)

Pagina: 1