• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:02
Enkele maanden geleden heb ik ik de volgende pc overgenomen van een mede tweaker:

Processor : i7-920 C0
Moederbord : Gigabyte GA-EX58-UD4P A Bios F13
RAM : OCZ Gold XTC DDR3-2000 6GB ( 3x 2GB )
( OCZ Gold XTC OCZ3G2000LV2G )
Videokaart : Club3D GTX465 1024MB
Voeding : Antec EarthWatts 650W
Kast :CoolerMaster CM690

HDD's :
1x 74GB WD Raptor Black
1x 500GB WDC Black
1x 500GB Samsung Spinpoint
1x 320GB Samsung Spinpoint

In het begin heb ik heb 1 of 2 keer meegemaakt dat de pc niet in 1 keer wou opstarten, maar na een schone installatie en het verwisselen van de Raptor voor een OCZ Agility 3 wil de pc sinds kort niet meer in 1 keer opstarten. als ik de pc aanzet duurt het ongeveer 25 seconden voor hij door al het bios gezeur heen is.

Vraag 1: Kan dit sneller

Hierna krijg ik kort een laadbalkje te zien van windows (Windows 7 Ultimate) waarna het beeld uitgaat en ik het het windows opstart tunetje te horen krijg. Het beeld blijft echter zwart. Als ik op Reset druk herhaalt dit alles zich.

Houd ik echter de uitknop 5 seconden ingedrukt waardoor de pc uitgaat en start ik hem daarna weer op dan kan ik via het schermpje met opstartkeuze ( veilig modus etc.) via normaal opstarten de pc wel in windows krijgen en nu ook gewoon op dit forum een topic maken.

Vraag 2: Enig idee wat hier mis gaat en hoe ik weer in 1 keer kan starten?

Als er meer informatie nodig is met betrekking tot drivers dan hoor ik dit graag! en zal ik dit binnen enkele minuten toevoegen!

Gr.

Bas

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
Grappig, ik heb exact hetzelfde gehad. Bij mij was het een externe harddisk die verkeerd was aangesloten*.

Koppel alles wat je niet nodig hebt los en begin stuk voor stuk met het weer aansluiten van de componenten. Zo weet je tenminste wat er voor zorgt dat het niet lukt.

* SATA van mijn eSATA HD slot had ik ergens anders voor gebruikt en niet meer aangesloten...

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heb je ook al je harddisks eens op fouten gecontroleerd want zoals ik het lees zou het nog wel eens een van de harddisks kunnen zijn die langzaam maar zeker richting einde aan het gaan is. Bij het opstarten leest het bios namelijk de smartwaardes van de harddisks en als er iets niet helemaal optimaal is kan dit vertragen.

Ook zou je eens bij je s-ata instellingen in het bios smart kunnen disablen en kijken of ie dan wel sneller door start en op die manier kan je er ook snel achter komen.

• BasvanS
Ok, tnx voor de tip. Ik zal binnenkort is proberen zoveel mogelijk hardware af te koppelen en deze stuk voor stuk toe te voegen.

Zelf zat ik te denken aan mijn videokaart, er is namelijk wel geluid (windows opstart tune) maar geen beeld...
Alleen hoe los ik dit op? Ik heb altijd met een Tool in windows de geheugen en processor frequencies van de grafische kaart iets overclocked voor het gamen. Zover ik mijn kan herinneren is het probleem begonnen toen windows aangaf dat het niet mogelijk/wenselijk was de Grafische kaart te overclocken omdat er mogelijk problemen waren/konden ontstaan.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk persoonlijk dat het traag opstarten indirect iets met de videokaart van doen heeft omdat drivers en overclock pas aan de orde komen als Windows begint op te starten. Zo lang ie in het bios zit kan je dat gedeelte dus even opzij leggen en moet je het toch meer richting hardware gaan zoeken.

Punt is dat je videokaart dan wel gewoon beeld geeft wanneer je het bios voor je ziet dus gedeeltelijk kan je dan uitsluiten dat je videokaart niet meer zou werken, en hooguit dan dat je drivers/overclock binnen Windows voor wat softwarematige problemen zorgen.

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:33
Zoiets heb ik ook gehad op mijn laptop. Dat lag denk ik aan mijn harde schijf, en in hibernate zetten en daarvan opstarten verhielp het probleem. Nooit meer uitzetten, alleen maar hibernate en soms herstarten.

• BasvanS
Het enige wat extern aangesloten is op de pc is:

Icidu routertje
Luidspreker cetje
en een draadloos TB + Muis van Microsoft.

Dit zal toch geen probleem geven. Ik zal even proberen te booten zonder alle HDD erin.
Heeft de Smart functie nut bij een SSD? Anders zet ik deze ook even uit als ik boot zonder de extra HDD's

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde problemen gehad in een VER verleden. Het was dan wel een antiek mobo/processor maar bij mij lag het aan een BIOS die niet helemaal lekker liep. Flashen naar de laatste versie was destijds afdoende om het op te lossen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Bij mij waren de aangepaste geheugentimings het euvel. Blijkbaar kon de bios van mijn moederbord de timings niet onthefly instellen en moest er perse een restart plaatsvinden. Overigens enkel bij cold-boot... :| (Asrock X58 xtreme6)

-_-

• BasvanS
Maar windows word hier wel gewoon geboot, ik hoor zelfs nog het opstart geluidje waarnaar het angstaanjagend zwart blijft. Reset werkt dan niet, helemaal uit en weer aan wel, via het windows herstel scherm.

Verwijderd

Dat zeg ik... dat had ik destijds ook. Probeer eens een BIOS flash naar een andere BIOS versie.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
guppie schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 18:11:
Het enige wat extern aangesloten is op de pc is:

Icidu routertje
Luidspreker cetje
en een draadloos TB + Muis van Microsoft.

Dit zal toch geen probleem geven. Ik zal even proberen te booten zonder alle HDD erin.
Heeft de Smart functie nut bij een SSD? Anders zet ik deze ook even uit als ik boot zonder de extra HDD's
Bios instellingen terugzetten naar standaardwaardes.

Vervolgens is het een idee om intern dingen los te koppelen? Alle harde schijven die je niet nodig hebt (behalve de bootdisk), geluidskaart, DVD drive, alle geheugenbankjes op 1 na etc. zodat alleen dingen zijn aangesloten die nodig zijn om te starten.

Mocht het probleem zich nog voordoen kun je een ander geheugenbankje proberen. Vervolgens je harde schijf testen op health.

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02 19:18
heb je de Agility 3 bij sata instelling geconfigureerd als AHCI? dat hielp bij mij enorm. ik had een soort gelijk probleem. BIOS post duurde ook rond de 20 seconden. daarna fietste hij er in 5 seconden door heen

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• BasvanS
heb intern even alle HDD's losgetrokken en dit lijkt te helpen, hij doorloopt nu een stuk sneller de bios checks en windows start altijd in 1 keer. Ook als ik de andere hdd's 1 voor 1 op de 2e sata poort hang zijn er geen problemen.

Het probleem is er alleen zodra ik alle schijven samen aanluit. Mss binnenkort maar even een TB hdd kopen om alle oude zooi te vervangen.

@DJampire: Wat zou precies mijn winst moeten zijn bij het configureren als AHCI en kan dit in elke bios?

• BasvanS
Ok,dit werkt dus ook niet, ook met slechts 1 andere hdd boot hij een dag later netjes in 1 keer, maar komt hij niet verder dat een zwart scherm en een windows tune.. Wat kan er nog meer mis zijn..
Videokaart misschien?

• BasvanS
"Schop""

De PC is nu 2 weken elke keer goed en snel opgestart maar is vandaag helaas weer begonnen met hetzelfde probleem. Ik heb de afgelopen weken slechts 1 extra 500 GB HDD gebruikt en de andere schijven niet aangesloten op voeding en/of sata poort.

Kan dit een geheugen probleem zijn? Wat is het meest voor de hand liggend? Welke geheugen test zou ik uit kunnen voeren zodat mogelijk problemen, met mijn boot problemen als gevolg, boven tafel komen?

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-02 19:15
Als geheugentest memtest86+

Het lang door het BIOS lopen wil bij mij nog wel eens gebeuren als je een externe HDD of memory stick in de USB hebt zitten, maar dat verklaard het zwart blijven van de monitor natuurlijk niet.

Doordat je verteld dat het probleem een tijdje weg bleef nadat je een berg HDD's los gekoppeld had verdenk ik eerlijk gezegd een beetje je voeding, maar van een afstand blijft het natuurlijk gissen.
Pagina: 1