waarom zie je nergens basissystemen met SSDs?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesmaster
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
Vaak krijg ik de vraag te horen, "wat voor pc moet ik kopen?" van familie en vrienden, voor huis-tuin-keuken gebruik (vnl. internetten, harde schijf gebruik zal veelal <30-40GB zijn). Het enige wat ik dan altijd denk: maakt niet zo heel veel uit, als er maar een SSD in zit. Zelf ben ik ongeveer anderhalf jaar geleden overgestapt op Apples met SSDs en dat is verreweg de beste performance winst geweest die ik ooit gehad heb.

Rondkijken in de verschillende webwinkels zie ik nergens basissystemen met SSDs, maar ook in pricewatch zijn er maar enkele te vinden en die beginnen pas vanaf € 750. Hoe komt dit? Waarom is het zo moeilijk om basissystemen te vinden met SSDs of waar je je conventionele schijf kan inwisselen voor een meerprijs? Of heb ik hier simpelweg niet goed genoeg gezocht?

Uiteraard kan je altijd zelf een systeem samenstellen, maar voor de betrokken doelgroep is dat nooit een optie, die willen gewoon een kant en klaar systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Titelfix

Daar kan ik aan meepraten... Mijn lijstje wat belangrijk is in een laptop, ongeveer in deze volgorde

scherm
SSD
accuduur
bouwkwaliteit
grafische prestaties
cpu

Waar de gemiddelde mediamarktconsument naar kijkt:
cpu
hoeveelheid videoRAM
uiterlijk
accuduur
hoeveelheid opslag
(ruime afstand)
SSD
scherm

Kortom, wat de beste keuze is is niet noodzakelijk de best verkopende keuze. Dat zal nog wel even zo blijven, en zo komen er geen goedkope laptops met SSD's. Dell bied op hun alienware laptops niet eens HDD+SSD aan (wel raid 0/1...)

Als ik een leek een laptop aanraad zeg ik altijd: alles met een goed scherm is prima. Hoeveel kost dat? ehm.
Dan zeg ik, dan neem je een goedkope laptop met een SSD. Hoe kom ik aan die SSD? zelf inbouwen.. dan haken ze ook snel af. Dat is gewoon heel erg jammer.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2011 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:57
SSD's zijn gewoon veel te duur en bieden weinig opslagruimte, zeker voor de 'huis tuin en keuken' consumenten: die kijken alleen naar het aantal GB dat ze aan opslag hebben (ook al gebruiken ze het niet..) en verschil in snelheid maakt ze vaak niet snel uit of ze merken het niet.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook geen SSD's in mijn systemen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Ben ik het totaal niet mee eens. Als je nog nooit met een SSD hebt gewerkt mis je het inderdaad niet, maar als je er eenmaal aan verslaafd bent - want dat is het bijna - dan kun je eigenlijk niet meer zonder. Dus zeggen dat je het niet nodig hebt is eigenlijk een non-argument.

Zelf snap ik het wel, aangezien het momenteel nog een niche product is als je naar de prijs en ruimte kijkt. Waar dus consumenten vaak naar kijken. Dat ze daarna beginnen te zeuren dat hun systeem te langzaam is, is een secundair probleem wat de handige buurjongen wel kan oplossen.

Dat SSDs standaard in systemen worden opgenomen zal naar mijn inziens nog een aantal jaar duren en kun je momenteel - althans in laptops - vaak standaard beter een hybriede harde schijf nemen. Deze geeft licht vergelijkbare prestaties, met meer opslag voor een betere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:12
Het verkoop gewoonweg niet goed als ze een I3 laptop met 4 gig geheugen en 64GB SSD aanbieden. Hoewel deze ook in véél gevallen sneller zal zijn dan een i5 met 8gig geheugen en 1terra 5400 schijf.

Jammer, maar zoals Darkstone al zei, zolang de gemiddelde consument het wegens gebrek aan kennis niet nodig lijkt te hebben, zal het ook niet zo snel in basis latops ingebouwd worden.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 13:55

Lordy79

Vastberaden

Ik heb mijn schijf vervangen door een SSD van 120GB en ik dacht... voor de zekerheid maar een 1 TB harde schijf erbij nemen.

Maar die HDD van 1 TB heb ik nog steeds niet geinstalleerd en tjonge... wat is het ge-we-dig om zo'n SSD in je PC te hebben... helaas went het wel snel :P

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:32

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 19:07:
...
Mijn lijstje wat belangrijk is in een laptop, ongeveer in deze volgorde

scherm
SSD
accuduur
bouwkwaliteit
grafische prestaties
cpu

...
Ik snap jouw lijstje wel, maar toch ben ik het met die SSD op plek 2 niet helemaal eens. Een SSD kun je er namelijk altijd nog zelf inzetten. Voordeel daarvan is ook nog dat je hem dan zelf kan uitkiezen. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Fiber schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 19:40:
[...]

Ik snap jouw lijstje wel, maar toch ben ik het met die SSD op plek 2 niet helemaal eens. Een SSD kun je er namelijk altijd nog zelf inzetten. Voordeel daarvan is ook nog dat je hem dan zelf kan uitkiezen. :)
Hij zegt ook niet dat het er vooraf ingebouwd moet zijn :P. Maar wel dat het gruwelijk belangrijk is voor de degelijkheid en snelheid van je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dan zijn we het eens. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 14:19
Ik denk dat SSD's vooral nog niet goed genoeg voorspelbaar zijn op het gebied van betrouwbaarheid, aangezien de gemiddelde consument geen back-ups maakt van zijn dierbare vakantiefoto's en de SSD's nog vrij nieuw zijn. verder vind ik het inderdaad ook helemaal niet erg omdat ik er liever zelf een M4 in leg dan dat ik moet korten op m'n specs en dan m'n slechtere SSD ga vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zie ook vaak zat mensen die voor huis-tuin-keuken gebruik liever van i3 -> i5 -> i7 overstappen dan er een ssd in zetten, zonde als je het mij vraagt.
Ik probeer zelfs een ssd in een low budget pc te krijgen, simpelweg omdat het echt zoveel meerwaarde heeft in een huis-tuin-keuken pc.

mitsumark in "[BBG Aanschaf] Budget- / Basissysteem september 2011"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Nilsepils schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 19:53:
Ik denk dat SSD's vooral nog niet goed genoeg voorspelbaar zijn op het gebied van betrouwbaarheid, aangezien de gemiddelde consument geen back-ups maakt van zijn dierbare vakantiefoto's en de SSD's nog vrij nieuw zijn. verder vind ik het inderdaad ook helemaal niet erg omdat ik er liever zelf een M4 in leg dan dat ik moet korten op m'n specs en dan m'n slechtere SSD ga vervangen :)
Dit is de enige reden waarom het nog amper is standaard pc's zit. Die dingen zijn nog te onvoorspelbaar. Iedereen gaat nu wel over op de crucial m4 maar wie zegt dat deze niet een defect hebben waar we nog niets vanaf weten. Ik zou er niet aan moeten denken dat je alle pc's die in de mediamarkt verkocht wordne moet terug nemen omdat er een vertex 2 in zat. Dat risico nemen fabrikanten en verkopers gewoon liever niet.

Het wordt vast de standaard maar nog even niet denk ik.

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je daarmee zeggen dat harde schijven betrouwbaar zijn? Dat is namelijk niet het geval, een goede SSD (bv intel) is veel betrouwbaarder dan en harde schijf. Als je wat cijfers opzoekt van grote retailers zal je dat bevestigd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nilsepils schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 19:53:
Ook hierbij kan je je vraagtekens bij plaatsen want een harddisk kan minder tegen schokken en aangezien een laptop draagbaar is krijgt zo'n harddisk ook meer te verduren, ondanks dat ze dan tot op bepaalde hoogte schok proof horen te zijn. Een ssd daarentegen kan je bij wijze van gerust mee schudden tot je een ons weegt en die zal het altijd blijven doen mits er natuurlijk vantevoren al niet iets aan de hardware was.

Ik denk dat toch de hoofdrede is dat mensen zich nu eenmaal verkijken op zoveel mogelijk GB en zoveel mogelijk intern geheugen erin, want dat staat toch nog vaak in het geheugen geprint dat meer GB en intern geheugen ook snelheid betekent.

Zelf zou ik ook absoluut niet meer zonder ssd kunnen en zou dit ook ongetwijfeld tot de basis behoren wanneer ik weer eens een nieuw systeempje voor mijzelf zou gaan bouwen. Naar anderen toe probeer ik dat ook te adviseren maar ja, struikelblok is dan toch nog steeds de relatief hoge prijs tegen gering aantal GB ( voor anderen dan ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesmaster
Als ik het zo hoor dan heb ik het toch wel goed aangevoeld: SSDs zijn er gewoon nog niet in de consumentenwereld, wat uiteraard jammer is.

Dat leveranciers dat niet verkocht krijgen ("deze heeft maar 64GB en is nog duurder dan die 500GB versie") is idd logisch, maar het argument dat SSDs nog niet volwassen genoeg zijn zit ook wat in, het vertex verhaal illustreert dat. Die grote pc producenten zullen dat toch als een te groot risico zien, als ze ineens hele ladingen terug moeten roepen. Er kunnen weliswaar cijfers zijn die aangeven dat SSDs betrouwbaarder zijn, maar conventionele HDs bestaan toch al een stuk langer, daar zijn inmiddels alle kinderziektes wel uit. Het lijkt erop dat dat bij de SSDs toch nog niet helemaal zo is.

@Fiber: achteraf erin zetten is niet altijd ideaal, m'n iMac kwam met een conventionele schijf, ik heb daar een SSD ingezet, maar je scherm eruit halen is ook niet echt m'n hobby. Daarna deed m'n sleep het niet meer (kernel panics bij resume), wat enigszins verzacht wordt door uiteraard een rappe opstarttijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nou noem je net een van de weinige pc's waarbij dat wat lastiger is, en die btw ook nog af-fabriek met SSD leverbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesmaster
Nu wel, maar toen ik hem kocht had je niet die optie (~maart 2010), dus ik "moest" hem wel nemen met een conventionele schijf. Tegelijkertijd kocht ik m'n macbook, waarbij ik wel die optie had. Uiteindelijke resultaat was dat alleen m'n macbook gebruikte en niet met imac, dus zonde. Een jaar later toch maar een SSD gekocht, de gedachte was: zelf monteren moet te doen zijn, maar dat viel dus vies tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Bij een laptop met ssd kan op alle andere componenten bezuinigd worden. Dan kan je tog makkelijk een laptop voor een normale prijs verkopen met 'n 250gb ssd er in?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
warhamstr schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 23:07:
Bij een laptop met ssd kan op alle andere componenten bezuinigd worden. Dan kan je tog makkelijk een laptop voor een normale prijs verkopen met 'n 250gb ssd er in?
Over een paar jaar wel, ja.

Als je even in de Pricewatch had gekeken had je gezien dat een 250GB ssd zo'n 250 tot 300 euro kost. Dan moet er wel héééél veel bezuinigd worden, wil je nog een betaalbare laptop produceren van onder de 500 euro. Dus dan heb je niets meer aan je ssd.

Een hybriede harde schijf of 60GB ssd met 250GB hdd zou een oplossing kunnen zijn, maar dat is gewoonweg nog te lastig voor de meeste mensen en die willen gewoon één schijf hebben. Met andere woorden, een budgetlaptop én ssd kun je heden ten dagen gewoon nog vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 13:20
veel mensen hebben ook niks aan een setup met SSD en HDD. Bij hoeveel mensen maak ik niet partities aan om te zorgen dat ze hun C schoon houden, waarna er gewoon niks met een D partitie wordt gedaan. Datzelfde krijg je ook met 2 schijven. Daar staat dan wel weer tegenover dat de meeste mensen volgens mij ook NIKS aan een 500 gig schijf hebben... Dus wat mij betreft zou het slim zijn om gewoon budget systemen met een 60 gig schijf te leveren. Helemaal nu die oude ocz's nog maar 60 euro kosten, dat moet dell toch wel in kunnen bouwen in een sub 400 euro systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:08

Spockz

Live and Let Live

TMon schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 23:19:
veel mensen hebben ook niks aan een setup met SSD en HDD. Bij hoeveel mensen maak ik niet partities aan om te zorgen dat ze hun C schoon houden, waarna er gewoon niks met een D partitie wordt gedaan. Datzelfde krijg je ook met 2 schijven. Daar staat dan wel weer tegenover dat de meeste mensen volgens mij ook NIKS aan een 500 gig schijf hebben... Dus wat mij betreft zou het slim zijn om gewoon budget systemen met een 60 gig schijf te leveren. Helemaal nu die oude ocz's nog maar 60 euro kosten, dat moet dell toch wel in kunnen bouwen in een sub 400 euro systeem.
Zorg er dan voor dat dingen als "My Documents" etc. op de D: partitie worden gezet. Dat is tegenwoordig prima in te stellen.

Voor de meeste mensen moet 60GB toch wel genoeg zijn. Tenziij je natuurlijk dingen als Visual Studio of Photoshop moet installeren. Die dingen nemen aardig wat ruimte in. Maar voor die paar foto's en voor de word-documenten + mail moet het toch echt wel voldoende zijn.

Desnoods koop je er dan nog een goedkope portable HDD bij waar je dan al je data meuk op zet.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is inderdaad zo dat erg veel aspirant kopers absoluut digibeet zijn, maar dit niet beseffen. Zo ook mijn pa, ondanks wat voorzichtige adviezen van mij kocht hij de computer op 2 voor hem te snappen kriteria: megaherzen en megabytes. Zou me niet verbazen als meer dan 90% van de kopers niet precies weten wat ze nodig hebben/ willen hebben.

Na 1 jaar begon zijn 1000 GB HD moeilijk te doen. Kom ik langs om te kijken, staat er 42 GB op. Heb hem een SSD aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Dell laptop is bijna 2 jaar oud, maar daarin was een SSD gewoon een optie, waarvoor ik destijds dus ook gekozen heb. Kortom, mijn systeem is helemaal "standaard" en ik heb hem zelf nooit open te hoeven maken om er een SSD in te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegenwoordig bied dell die mogelijkheid niet meer aan in de niet high-end systemen. Alienware, de xps 15z, en de zakelijke lijn.

Nu je het zegt, in de VS kan dat wel, je kan dan alleen kiezen voor een 256GB SSD, je krijgt dan, jawel, de M4. Jammer dat dat in nederland niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybeard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 17:11
Een paar weken terug heb ik mijn 3 jaar oude Acer 8920g geupgrade met een Vertex2 SSD 60gb voor mijn OS op te draaien.

Met deze SSD heb ik een start up time die ik nooit eerder heb gehad, de pc draaid stabiel en ik voel me er persoonlijk nu ook veel veiliger bij omdat in 2 maanden tijd 2 Western disks (scorpio blue en black) de geest hadden gegeven door sector fouten.

Ik ben van mening dat voor een huis tuin en keuken laptop een SSD overbodig is en dat men inderdaad meer hebben aan de GBs dan een betrouwbare duurdere kleine harddisk.

Voor de zakelijke of school going mensen die hun laptop meer On road gebruiken zie ik zeker een meerwaarde omdat een ssd gewoon meer shockprove is dus daardoor meer betrouwbaar is.

De computer fabrikanten lopen erg achter de feiten aan omdat er wel dergelijk vraag naar is, en het aanbod idd erg klein is. Gooi gewoon een budget laptop op de markt met als main Disk een SSD voor al je documenten en OS, en een tweede normale Harddisk voor extra FIles zoals games, downloads en fotos etc..
Zodat je na een val van de laptop de belangrijke documenten toch nog aan de client kan tonen. _/-\o_

Every battle is won before it is fought

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Wil er nog iets aan toevoegen en namelijk iets wat ik nog niet tegen ben gekomen in de reacties namelijk we vergeten de tablet pc's die tegenwoordig toch ook wel een prominente rol beginnen te spelen. Bij de tablet pc's is het eigenlijk andersom en voor zover ik weet is in de betaalbare serie tablets alleen Archos met harddisk te krijgen.

Bij tablet pc's word wel altijd de term intern geheugen gebruikt echter klopt dit niet helemaal want ook in een tablet heb je 2 verschillende soorten geheugenbronnen zoals bij een pc. Je hebt het tijdelijke interne geheugen hetgeen hetzelfde is in feite als het ram geheugen van een pc en tegenwoordig veelal ddr2. Maar daarbij heb je evenzogoed in feite een ssd erin maar dit word ergens vreemdgenoeg ook intern geheugen genoemd.

Dus ergens is er wel al een standaardsysteempje met ssd op de markt en zeker de hedendaagse tablets worden toch wel steeds volwassener, en daarbij ook qua prijs zijn ze naar mijn mening toch nog redelijk te doen voor de gemiddelde consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een paar weken terug heb ik mijn 3 jaar oude Acer 8920g geupgrade met een Vertex2 SSD 60gb voor mijn OS op te draaien.

Met deze SSD heb ik een start up time die ik nooit eerder heb gehad, de pc draaid stabiel en ik voel me er persoonlijk nu ook veel veiliger bij omdat in 2 maanden tijd 2 Western disks (scorpio blue en black) de geest hadden gegeven door sector fouten.
Helaas heb je wel net het type SSD waar er veel van kapot gaan. Ik zou je aanraden om goed backups te maken of niets belangrijks op de schijf te zetten.

Er gaan toch best veel OCZ SSD's binnen 3 maanden kapot, na die tijd is de uitval lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:01:
Helaas heb je wel net het type SSD waar er veel van kapot gaan. Ik zou je aanraden om goed backups te maken of niets belangrijks op de schijf te zetten.

Er gaan toch best veel OCZ SSD's binnen 3 maanden kapot, na die tijd is de uitval lager.
Helaas wel ja en zeker de Vertex 2 series staan er wel bekend om dat ze opeens van het ene op het andere moment ermee stoppen. Jammer ook dat er net een minder voorbeeld van een ssd genoemd word maar het voor de gemiddelde consument de OCZ Vertex qua prijs interessant is.

Gelukkig heb ik zelf momenteel weer Intel die toch uiteindelijk gemiddeld gezien het minste uitval hebben en meest betrouwbaar zijn met wel als kanttekening dat ze niet de snelsten zijn. Evenzogoed gaat bij mij betrouwbaarheid uiteindelijk toch boven snelheid en vandaar mijn keuze voor Intel waarbij de Crucial M4 ook zeker hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesmaster
@Roel1966: inderdaad, met de hedendaagse smartphones en tablets zullen de kinderziektes er snel uit gaan. Je hebt gelijk dat dat ook gewoon secundaire storage is, net als bij een pc (zelfde manier van toegang door het OS).

Een ander apparaat waar je alleen maar SSD in zal zien is de Chromebook, Google heeft daar de harde eis neergelegd bij de fabrikanten dat die altijd met een SSD gebouwd moeten worden. Je ziet ze nog nauwelijks, maar Android was vroeger ook klein. Daarnaast is Chrome als browser enorm gegroeid en heeft die veel vertrouwen gewonnen door de consument. Het zou me niets verbazen als dat dat ook een enorme vlucht gaat nemen, ondanks de grotendeels sceptische geluiden ("wat heb je nou aan een pc met alleen een browser").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybeard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 17:11
En ik was er net blij mee, bedankt voor je reactie.
Eerlijk gezegt heb ik voor een keer geen onderzoek gedaan naar dit product, ik zag hem staan en moest hem gewoon hebben. Ik hoop dat deze ssd het langer uithoud, en je documenten backuppen is natuurlijk altijd belangrijk. Ik store ze altijd online, dan kan ik er overal anytime bij.:) Mocht de SSD kapot gaan, dan schrijf ik er een mooie review over.
PilatuS schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:01:
[...]

Every battle is won before it is fought

Pagina: 1