Is deze elco stuk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben vandaag bezig met het (proberen) te maken van een Acer Aspire X1700 die steeds vastloopt na een paar minuten. Na een tijdje prutsen met verschillende hardware kan het voor mij aan niets anders liggen dan het moederbord. Dus ik bekijk dat ding een goed en ik zie daar een elco zitten met een zwarte bovenkant. Nou vraag ik me af of dat zo hoort, misschien is het een kenmerk van dat type, of dat ie stuk is. Het enig dat ik er van weet is dat als de bovenkant bol gaat staan die zeker stuk is. Nou is deze zo klein (diameter 4mm) dat er geen groeven in zitten, dus ik twijfel. Het is die ene net onder het midden van de foto.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/10/16/b82aa89a4641108f6a6e0a1fb8c68e0e/t2011-10-16%2516.20.57.jpg

Iets verderop zitten trouwens nog twee elco's die bol zijn aan de bovenkant, dus dan zouden er drie stuk zijn. Heeft het nog zin om dit te maken? Want de pc start nog wel goed op en werkt ook heel even normaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/10/16/1be7c72acf72d2a986345c6918251d34/t2011-10-16%2516.22.04.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Op de eerste foto is het lastig te zien, maar die twee op de tweede zijn idd zeker bol (dus stuk). Op het de moeite waard is is lastig te zeggen, de condensators zelf zijn op zich niet zo duur. Zit met zo'n zelfde dilemma, vrij recent bordje echter met 10 kapotte condensators, weet nog niet precies wat ik er mee ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

De eerste niet echt duidelijk, maar de twee anderen zijn bezig met het barsten. Of het waard is om de boel te vervangen is de vraag, dat zou jij moeten bepalen. Op zich is het solderen van een paar elco's niet lastig als je er ervaring mee hebt. Je kunt ook altijd even navragen bij een electronicamonteur wat hij er voor vraagt om dat te doen als je het zelf niet aandurft. De elco's zelf zullen een paar euro's in totaal zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door MegaTronics op 16-10-2011 16:58 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 10:21
ja ze zijn stuk, elco's staan bol

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat die ene kleine zwarte niet duidelijk te zien is. Ik kom niet dichterbij met me camera door allerlei spul wat er omheen zit :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 20:23
Foto's laden bij mij zwaar beroerd.

Maar als ze bol zijn dan zijn ze iig defect.

Overigens hoeft een condensator niet perse bol te zijn als ie defect is. (Al is het wel een makkelijke stelregel). Ook een niet-bolle condensator kan het allang begeven hebben, maar dan zul je echt de beschikking moeten hebben over een ESR meter of oscilloscoop.

Als je ze gaat vervangen, vervang dan alle condensatoren, want grote kans dat je een brakke serie hebt en de andere ook (alsnog) volgen.

Gebruik wel low-ESR condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Volgens mij is die zwarte geen elco, maar een ontstoringsspoel. Daar zit dan een ferriet kern omheen/in die de storingen opvangt. Dat is dat zwarte wat je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 09:42
Inderdaad dat zwarte ding is een spoeltje. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Die elco's op de tweede foto kan je best vervangen en zoals eerder vermeld kan het zijn dat er nog meerdere defect zijn, maar daarvoor heb je dan wel het juiste gereedschap voor nodig.

Als je die twee elco's vervangt door een LOW ESR exemplaar met dezelfde capaciteit en met dezelfde of hogere spanning dan is de kans al redelijk groot dat je geholpen bent.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je. Die zwarte hoef ik me dus geen zorgen over te maken, dan weet ik wat ik moet doen.

Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Low ESR elco's is wel echt verplicht met dit soort dingen, als je normale hebt kan het goed zijn dat je het probleem niet oplost.
Die zijn een slag duurder (en nog wel 's moeilijker te vinden) maar wel nodig.

Neem ook 's contact op met de fabrikant, genoeg fabrikanten die bereid zijn een set elco's op te sturen.

En inderdaad, vervang niet alleen de kapotte elco's, maar minimaal allemaal van hetzelfde type/fabrikant die je kan vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door SA007 op 16-10-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 20:23
SA007 schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 22:58:
...
Die zijn een slag duurder (en nog wel 's moeilijker te vinden) maar wel nodig.
Stuk duurder / moeilijker te vinden valt tegenwoordig wel mee. Conrad heeft tegenwoordig low-ESR condensatoren van zowel Panasonic als Yageo.

Voor 1000uF / 16V ben je dan zo'n 25 cent kwijt (Yageo) of 53 cent (Panasonic). Bij grotere aantallen zijn de prijzen nog een stuk lager

Ik heb vorige maand op een radiomarkt 15 eur betaald voor een zak van 200 stuks (=0,075 cent per stuk), voor 1000uF / 16V low-ESR.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 16-10-2011 23:11 ]

Pagina: 1