Toon posts:

Intramed via VPN traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT's.

Ik ben al enige tijd bezig met dit probleem maar heb geen idee meer hoe het op te lossen. Mijn vraag of jullie hier eens naar willen kijken en misschien advies kunnen geven.

Huidige situatie:
We beschikken over een nieuwe Dual Core Windows 7 "server" met 4GB intern geheugen op ons werk waar we de serverapplicatie Intramed op hebben staan met een bijbehorende database die op Pervasive versie 10 draait. De applicatie kan vervolgens op clients geinstalleerd worden dia verbinding maken met de Intramed database. Intern werkt alles zonder problemen en vooral zonder vertraging (alles draait op 100Mbit intern).
Als je op een bepaald veld klikt waarbij een nieuw venster geopend wordt in het programma wordt deze binnen enkele ms weergegeven.

Nu hebben we een VPN verbinding gemaakt van ons bedrijf naar de thuislocaties van werknemers zodat ze ook vanaf thuis kunnen werken maar dit geeft nog veel problemen. Ons bedrijf heeft een Tele 2 internet verbinding met 100Kb/sec upload. (1Mbit upload). We dachten dat deze upload de vertragende factor was maar we hebben de server ook al op een internet verbinding op een andere locatie aangesloten waar de snelste 120Mbit internet verbinding van Ziggo ligtmet een snelle upload dus en als de server daar staat ondervinden medewerkers vanaf thuis nog steeds veel vertraging in het Intramed programma.
Als ik in Taakbeheer kijk zie ik ook dat het netwerk helemaal niet zwaar belast wordt (0,5% maar). Ik vermoed dus dat er nog meer speelt waardoor we vertraging ondervinden op de lijn.

De VPN verbinding zetten we op via een LogMeIn Himachi.

Ik hoop dat iemand ons hiermee kan helpen. Waarom gaat het intern wel goed op 100Mbit en via VPN via een Ziggo 120Mbit lijn niet. Via VPN moeten we soms 8 of 10 sec wachten voor een venster wordt weergegeven met informatie.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:18

Grvy

Bot

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 14:31:

De VPN verbinding zetten we op via een LogMeIn Himachi.
Kijk daar eens naar, dit kan een vertragende factor zijn.

[ Voor 78% gewijzigd door Grvy op 16-10-2011 14:34 ]

Dit is een account.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kun je niet een vpn-inbelverbinding maken en dan met remote desktop werken??

Verwijderd

Topicstarter
Grvy schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 14:34:
[...]
Kijk daar eens naar, dit kan een vertragende factor zijn.
Dankje, ik heb zojuist gekeken of ik de configuratie kan aanpassen.
Codering = ingeschakeld
Compressie = uitgeschakeld

Als ik codering uitschakel (lijkt me vertragend) merk ik weinig verschil.

Verwijderd

Topicstarter
Bartjezz schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:15:
Kun je niet een vpn-inbelverbinding maken en dan met remote desktop werken??
5 werknemers moeten tegelijk kunnen werken op de database dus remote desktop kan dan niet toegepast worden (kan maar 1 verbinding opzetten dan).

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:18

Grvy

Bot

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:17:
[...]

Dankje, ik heb zojuist gekeken of ik de configuratie kan aanpassen.
Codering = ingeschakeld
Compressie = uitgeschakeld

Als ik codering uitschakel (lijkt me vertragend) merk ik weinig verschil.
Ik bedoelde meer in zn geheel. Hoe meer points je VPN verbinding moet kruisen hoe trager.

(klein voorbeeld even snel)
Server - Hamachi - Client
tegenover
Server - Client

Overigens is het nogal not done om codering (beveiliging uit te schakelen...) en geeft bij mij dan ook een signaal af dat je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent.. ook omdat je hamachi gebruikt om een VPN verbinding op te zetten terwijl er tal van betere (al dan moeilijkere om in te stellen) oplossingen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Grvy op 16-10-2011 15:20 ]

Dit is een account.

Verwijderd

Topicstarter
Grvy schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:19:
[...]
Overigens is het nogal not done om codering (beveiliging uit te schakelen...) en geeft bij mij dan ook een signaal af dat je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent..
Ik schakel codering uit om te testen. Natuurlijk weet ik dat bedrijfsdata nu in plain text over een 3th party netwerk loopt waar nog miljoenen andere op zitten. Ik ben aan het testen...
Grvy schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:19:
[...]
...ook omdat je hamachi gebruikt om een VPN verbinding op te zetten terwijl er tal van betere (al dan moeilijkere om in te stellen) oplossingen zijn.
Ik gebruik Hamachi omdat er geen poorten geforward kunnen worden in het standaard Tele 2 modem en dus een dergelijke VPN Router moeilijk geconfigureerd kan worden. Graag hoor ik natuurlijk als je alternatieven (namen) hebt die beter zouden kunnen werken.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist de standaard Windows 7 VPN server ingesteld. Poort 1723 geforward op het Ziggo 120Mbit netwerk en op een client de VPN verbinding opgezet. VPN werd netjes en snel opgezet. Hamachi heb ik even helamaal uitgeschakeld. Ik heb het nogmaals geprobeerd maar helaas... Zelfde resultaat als via het Hamachi netwerk. Ook 8 a 10 sec voor ik een venster in beeld krijg.
Er lijkt dus geen verschil te zijn tussen:

Client -> Hamachi -> Server
en
Client - Server

Ik heb ook even gekekn naar de response time als ik een venster open (8 sec) en deze blijft netjes op 20ms staan wat netjes is als remote gewerkt wordt. Ook bestanden kopieren naar een share op de server gaat met de max. snelheid.

• emaurer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06-2024

emaurer

Voor de rest gaat alles Goed

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:18:
[...]

5 werknemers moeten tegelijk kunnen werken op de database dus remote desktop kan dan niet toegepast worden (kan maar 1 verbinding opzetten dan).
Wij werken via MS Small Business Server 2008 welke geïnstalleerd in de praktijk (Intramed / FysioRoadMap) Voor 5 personen Remote Desktop... We hebben 1 PC 24 uur aan staan welke dan gebruikt wordt door RD gebruiker.... Als meerdere gebruikers tegelijk willen werken moeten wat andere PC's in de praktijk aan blijven staan welke ze dan van Remote Locatie kunnen gebruiken... Meerdere gebruikers via 1Mb werkt zeer vertragend dus nu maar afwachten dat we snel op het glasvezelnet wordt aangesloten.....
We gebruiken 10 PC's en 2 printers in het praktijk netwerk....

Als je zeer veel remote wilt werken dan misschien beter om Intramed Online te gebruiken.....

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:54

lier

MikroTik nerd

Zou je eens kunnen kijken welke DNS server gebruikt wordt op het moment dat je een VPN verbinding hebt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

lier schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 08:55:
Zou je eens kunnen kijken welke DNS server gebruikt wordt op het moment dat je een VPN verbinding hebt?
En combineer dat eens met de vraag of remote clients ook in DNS worden geregistreerd :)

Dergelijke vertragingen hebben vaak te maken met slechte nameresolution.
- Kan de client de servernaam goed resolven naar het correcte IP adres?
- Kan de applicatieserver de clientnaam goed resolven naar het correcte IP adres?

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien is Pervasive wel het euvel , als je contact opneemt met Intramed , dan kunnen ze je een gratis upgrade naar Pervasive 11.0 aanbieden. Zou ik zeker even doen en deze op de clients en server even installeren.

www.degroot-it.nl

Verwijderd

Dit gaat intramed toch nooit ondersteunen? dit is hobbybob oplossing

Pak gewoon een terminal server en installeer het daarop alle data veilig op de server en lekker snel.

Wil je toch hobbyen begin dan eens met goeie verwijzingen dns naam -> IP in je hostfile te zetten van de client

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:54

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:01:
Dit gaat intramed toch nooit ondersteunen? dit is hobbybob oplossing

Pak gewoon een terminal server en installeer het daarop alle data veilig op de server en lekker snel.

Wil je toch hobbyen begin dan eens met goeie verwijzingen dns naam -> IP in je hostfile te zetten van de client
Ik ben helemaal eens met het feit dat je hostfile aanpassen hiervoor een hobby bob oplossing is (ook al heb ik de voorkeur om het houtje touwtje te noemen). Aan de VPN inrichting is helemaal niets hobby bob...lijkt mij juist een hele mooie oplossing.

En niet iedereen kan een "terminal server pakken"...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

om te beginnen, ik ken die betreffende applicatie niet... maar in het algemeen kunnen er 2 dingen fout gaan waardoor het traag is.

-De ping tijd (round trip) is veel langer, en de applicatie doet veel kleine calls en wacht daarop. Als dit het geval is zou je wel verbetering moeten zien als je een ziggo 120 Mbit/15mbit up gebruikt.
De beste oplossing daarvoor is de applicatie niet remote draaien, maar op een werkstation dat je overneemt op afstand of een terminal server.

-Bepaalde netwerk protocollen(b.v. DNS) /ip adressen worden geblokkeerd door de vpn, en je krijgt eerst een timeout voordat het redelijke begint te werken. (meer kennis van applicatie nodig). Als je kunt uitvinden wat precies het probleem is kun je dat waarschijnlijk oplossen in de netwerk/vpn setup, of een andere vorm van vpn uitproberen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1