Toon posts:

[DIY] Zelfbouw externe 3,5 inch HDD behuizing?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Recent heb ik een interne 3,5" 2TB Samsung F4EG HDD gekocht. Helaas past deze niet in mijn dockingstation, omdat die alleen ruimte heeft voor 2,5" laptopschijven. Nu moet ik dus op zoek naar een externe behuizing om deze schijf in te plaatsen.
Daarbij heb ik de volgende eisen qua aansluitmogelijkheden:
  • Minimaal USB 2.0
  • e-Sata
De e-Sata vind ik belangrijk, omdat ik dan op volle snelheid rechtstreeks de s-ata kan gebruiken van mijn laptop en desktop.

Geïnspireerd door de vele DIY en zelfbouw topics hier dacht ik dat het misschien een mogelijkheid zou zijn om zelf een case te maken naar eigen inzicht. Deze topics zijn echter vooral gericht op NAS oplossingen en dat is voor mij niet relevant.
Ik wil gewoon een externe behuizing zelf maken, in de hoop dat dit goedkoper kan of een betere (aluminium / koeler) behuizing kan maken.

Wat ben ik hier voor nodig? Volgens mij zijn er twee dingen die ik nodig ben, namelijk een stukje electronica voor de interface (e-sata + usb interface naar interne sata hdd) en een oplossing voor de voeding.
Is dit mogelijk of zijn dergelijke onderdelen los niet verkrijgbaar? Een donor behuizing halen zou een optie zijn, maar dan is de noodzaak om er zelf eentje te bouwen ook niet meer aanwezig. ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Los spul halen kan bij bijvoorbeeld Dealextreme, maar dan nog ben je alleen voor de USBtoSATA interface al ca 10 a 20 euro kwijt. Dan moet de behuizing nog. Tenzij je zelf heel goedkoop met metaal / alu of hout aan de slag kan, is een losse kopen goedkoper :)
De goedkoopste die ik vind is een pricewatch: Sweex ST050, die heeft zowel eSATA als USB 2.0 en kost 15,90 euro. Daar kun je zelf niet voor gaan prutsen lijkt me ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Vaak zijn die I/O bordjes bij bestaande losse behuizing prima los te halen, dan zou ik dat eerder doen dan het los proberen te fixen. Als je echt alles zelf doet kan dat natuurlijk ook, maar ik begrijp uit je verhaal dat dat niet de bedoeling is.

Ik heb hier een USB3-behuizing waarbij dat printje in 10 minuten los en bruikbaar is. Voeding en alles zit erbij en voor de USB2-versie is het hetzelfde.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb paar dagen terug dit ding gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.avantius.nl/images/products/konig-usb-30-25-35-hdd-docking-station-49488-full.JPG

Heb er 4 tientjes voor betaald (kan best ergens goedkoper gok ik zo).

Daar heb je alle hardware die je nodig hebt, en vervolgens kan je dat ding helemaal slopen, en er een eigen behuizing bij maken.

Heeft een 12v voeding, Sata aansluiting aan de binnenkant, en usb2.0 en e-sata aan de achterkant.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Die König lijkt een interessante optie. Een docking-station voor hardeschijven. Het heeft de aansluitingen die ik wens en je kunt er zelfs laptopschijven in kwijt. Bijkomend voordeel is dat je dus in geval van nood ook je laptop kunt gebruiken om een gecrashte interne 2,5 of 3,5" hdd van iemand anders te redden.
Het mooiste van al is dat deze ook nog eens lekker betaalbaar is! (Heb heb voor onder de 25 euro gezien)

Toch vraag ik me af hoe goed (of hoe slecht) zo'n docking-station is t.o.v. een 'normale' externe hdd behuizing?
De schijf staat als het ware een beetje scheef als ik het goed zie. Normaal ligt een schijf horizontaal of verticaal, afhankelijk van het type behuizing.
Bij deze König lijkt de schijf echter scheef omhoog te zijn geplaatst. Geeft dat op termijn geen problemen wat betreft levensduur en stabiliteit van de schijf betreft?

Het zou hoe dan ook een goede donor kunnen zijn voor een eigen behuizing. :-)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Let wel op, dat ding heeft een SATA-150 aansluiting, geen SATA-300 of zelfs SATA-600.

En inderdaad, dat ding er scheef in, want eigenlijk niet echt handig is. Iets want draait zoekt wil vanwege het parabolische effect graag horizontaal of veritcaal gaan, dat wordt nu dus tegen gewerkt.

Op de FP heeft een leuk artikel gestaan over een DIY-nas oplossing. Schijven staan daar ook scheef in. nieuws: Zelfbouw-nas behaalt leessnelheden tot 266MBps ook die video's zijn wel gaaf om te zien.

Je moet natuurlijk zorgen dat als je disk lekker aan't spinnen is, je er niet mee gaat schudden. Maar het zal niet zo gek veel kwaad doen denk ik zo.

Ey!! Macarena \o/

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 14:03:
Bij deze König lijkt de schijf echter scheef omhoog te zijn geplaatst. Geeft dat op termijn geen problemen wat betreft levensduur en stabiliteit van de schijf betreft?
Bij oudere harddisks die "gewend" zijn om in een bepaalde positie gebruikt te worden, zou het misschien extra slijtage op kunnen leveren (metalen lagers die al wat ingesleten zijn e.d.).

In modernere harddisks worden (voor zover ik weet, correct me if I'm wrong) zgn. liquid bearings gebruikt, die minder/geen slijtage kennen, en ook minder last hebben van hoe ze gemonteerd zijn.

De koppen e.d. zijn dusdanig licht, dat ik daar niet zo gauw problemen mee verwacht.

Dat gezegd hebbende, ik heb ook het liefst dat een harddisk horizontaal ligt, better safe than sorry Maar dat kan ook met m'n 'mechanische achtergrond' te maken hebben :P

PS: ik heb evt. nog wel een alu-behuizing over van een IDE-USB hdd-casing.
Ziet er ong. zo uit:
http://www.duiverman.nl/i...sb_2.0_harddrive_case.jpg

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12 09:54
Heb straks naar alle waarschijnlijkheid een usb hdd behuzing over van een Lacie Neil Poulton hdd. De harde schijven gaan mijn server in, als je interesse hebt mag je het wel laten weten.

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 14:11:
Let wel op, dat ding heeft een SATA-150 aansluiting, geen SATA-300 of zelfs SATA-600.
Daar heb je wel een goed punt. In eerste instantie dacht ik dat de theoretische doorvoersnelheid van SATA-1 wel voldoende zou zijn, maar je mist dan waarschijnlijk wel functies zoals NCQ.
En inderdaad, dat ding er scheef in, want eigenlijk niet echt handig is. Iets want draait zoekt wil vanwege het parabolische effect graag horizontaal of veritcaal gaan, dat wordt nu dus tegen gewerkt.

Op de FP heeft een leuk artikel gestaan over een DIY-nas oplossing. Schijven staan daar ook scheef in. nieuws: Zelfbouw-nas behaalt leessnelheden tot 266MBps ook die video's zijn wel gaaf om te zien.
Bedankt voor de link. Heb het doorgelezen. Daar worden in de comments ook enkele opmerkingen geplaatst over de gevolgen van de orientatie van de schuin geplaatste schijven.
Mijn gevoel zegt dat het beter is om de schijf normaal horizontaal of verticaal te plaatsen. Er worden daar echter ook argumenten gegeven waaruit je zou kunnen concluderen dat het voor de nieuwe schijven niet zoveel meer uitmaakt.
Eerlijk is eerlijk, ik denk dat het heen en weer gesleep (hdd gaat zo nu en dan mee in trein of auto) van de schijf uiteindelijk schadelijker zal zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Iva_Bigone en _Rene_

Wat voor vraagprijs hadden jullie in gedachten?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zolang die niet aan staat kan je met een schijf slepen en schudden wat je wil. Desnoods neem je hem mee bungee-jumpen. :P Kan niet zoveel kwaad.

De koppen hangen dan niet boven de platters, en die kunnen dan ook niet beschadigen. Als ie aan staat moet je dat dus zeker niet doen.

Vroeger moest je zelfs als je al een harddisk had, voordat je de computer uitzette, eerst de schijf "parkeren". Anders bleven de koppen boven de platter hangen, en elke tik was kans op schade. Tegenwoordig is dat niet meer aan de orde.

Ey!! Macarena \o/

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12 09:54
@ yohanman; stuur me even een dm/email ga niet in het topic onderhandelen.

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 14:11:
Heb het nog even uitgezocht en ze zijn wel degelijk met SATA-300 (SATA-II) verkrijgbaar:
http://www.konigelectroni...torage%2BProducts/1102719

De USB bus is langzamer, maar bij het gebruik van de eSATA aansluiting heb je wel gewoon een theoretische doorvoersnelheid van 3Gbps. :)
Pagina: 1