Toon posts:

Buizen AM radio ombouwen naar FM+mp3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Is het mogelijk een oude autoradio van 1957 om te bouwen naar FM + mp3?
Nu is het een buizen am mono radio met ongeveer 3 watt vermogen.
DIT is de huidige radio.aan de binnenkant is voldoende plaats voor een moderne printplaat denk ik.

Mijn probleem zit er in dat ik geen kant en klare printplaat kan vinden, meestal beperkt het zich tot een eenvoudige FM ontvanger gemaakt van een TDA 7000 chip.
Het zelf ontwerpen van een printplaat met alle componenten er op gaat mij niet lukken.

Bedankt

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Simpele 2ehands radio kopen, en slopen?

---RAWE CEEK!!!---

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
Is dat niet zonde, heeft het geen verzamelaarswaarde? Kun je anders niet beter deze laten zitten en ergens op een onopvallende plek een normale autoradio of mp3-speler wegwerken?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

NoFearCreations schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 10:30:
Simpele 2ehands radio kopen, en slopen?
Juistem. Een simpele auto radio kopen met die functionaliteit. Nieuw of 2e hands.
Dan heb je een heleboel meteen voor elkaar.
Je zou ook kunnen kijken bij een mediamarkt oid naar een kleine FM radio + MP3 speler. Moet je alleen goed opletten dat je uitkomt met de voedingsspanning.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reactie :)

Een oude radio slopen is een optie, had ik nog niet aan gedacht.
Wat ik mij dan wel afvraag is hoe zorg ik er voor dat de draaiknop voor de zender selectie werkt?
De meeste recente radio's hebben tiptoetsen om omhoog en omlaag te zoeken.
Ik heb nog een mp3 speler liggen met fm radio er op, deze geeft een aardig geluid. Dit zou al voldoen aan mijn wensen. Alleen hoe knoop je dit 100% digitaal aan iets wat 100% analoog is.

Bij dit type auto waren er 2 type radio beschikbaar, de gewone en de wonderbar, de laatst is erg zeldzaam en peperduur. Mijne is niet zo speciaal en op dit moment geheel onbruikbaar. Er zit nu een redelijk moderne radio in, niet verstop en dat bevalt niet. Bijna iedereen de instapt zegt dat die radio weg moet. Klopt ook, ziet niet uit.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 11:00:
Wat ik mij dan wel afvraag is hoe zorg ik er voor dat de draaiknop voor de zender selectie werkt?
De meeste recente radio's hebben tiptoetsen om omhoog en omlaag te zoeken.
Wikipedia: Rotary encoder
Daarvoor zou je, bijvoorbeeld, een rotary encoder kunnen gebruiken. 1 op 1 aansluiten zal niet gaan, er zal wat tussen moeten komen dat zodra je rechtsom draait, dat de 'up' wordt ingedrukt, en linksom de 'down' knop. Of misschien zijn er rotary encoders die dat geintegreerd hebben.
Ik heb nog een mp3 speler liggen met fm radio er op, deze geeft een aardig geluid. Dit zou al voldoen aan mijn wensen.
Bedoel je nou een portable speler? Die hebben geen eindversterker aan boord. Dan moet je dat (ook) nog regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 16-10-2011 11:08 ]

Alles kan stuk.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

De goedkopere Aldi radio's hebben vaak ook een draaiknop, net zoals Sony. Ik prefereer het ook boven tiptoetsen.

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

Topicstarter
ideeën genoeg zo te lezen.
Ja, mijn idee was om een kleine usb speler te gebruiken, dat er dan nog een losse eindversterker achter moet vind ik niet zo'n probleem.
Aldi spul is over het algemeen best redelijk, misschien hun audio spul ook. Ik zou een goed geluid prettig vinden, geen boom car, maar zuiver.
De aldi heeft volgende week juist een radio in de aanbieding.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 14:19

M2M

medicijnman

zuiver geluid in een auto? Dan moet je wel een bijzonder goed geisoleerde auto hebben...

Lijkt mij een kwestie van MP3 speler + FM radio, een omvormer voor de voedingsspanning en een versterker(tje). Vervolgens de knopjes van de MP3 speler slopen en aan de voorkant van je traditionele radio monteren.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Een auto is idd geen woonkamer nee, vooral bij deze oude modellen. koperkern bougiekabels geven altijd een beetje ruis extra.

Nu kwam ik DIT ding tegen. Als ik het goed begrijp zit hier alles in, minus eindversterker.
Dit icm zo'n Rotary encoder voor de knoppen. Het display is dan niet eens nodig.

Weet wat uitzoek werk, maar dat houd het spannend.
Pagina: 1