Sapphire HD6950 freezes met gamen

Pagina: 1
Acties:

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Beste Tweakers,

Ben sinds kort overgestapt naar het ATI-kamp en heb van een Tweaker een Sapphire HD6950 2GB overgenomen.
pricewatch: Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E

Had hiervoor een GTX460 SLI setup maar wilde wel weer eens wat anders proberen vandaar dat ik nu straks voor een tweede kaart ga en CF :)

Spec:
Asus Sabertooth P67 V3.0
Intel I5 2500K
Sapphire HD6950 2GB
Cooler Master Silent Pro M700

De HD6950 die ik nu net heb aangeschaft werkt verder goed maar heeft al een paar keer een totale freeze gehad in BF:BC2 en Dirt 3.
Kon toen alleen maar de pc resetten.
Ik weet dat op de videokaart de extra shaders zijn unlockt, dit heeft de vorige Tweaker gedaan.
Kloksnelheid is nog wel hetzelfde; 800 Mhz.

Zou het hier mee te maken kunnen hebben?
Heb ergens gelezen dat àls de extra shaders zijn unlockt, dat het verstandig is om in CCC nog een aanpassing te doen, dit omdat de kaart misschien nu extra power nodig heeft:

I did some additional power consumption tests and it seems that AMD's PowerTune power limiting system does not get "upgraded" by the BIOS flash. We see that even when modded, the HD 6950 (at HD 6970 shaders and clocks) runs into the PowerTune limit earlier than the regular HD 6970 which results in reduced power draw but also reduced performance in Furmark. With a power consumption of 202 W, the modded HD 6950 is well below the 225 W specification limit of the HD 6950 power configuration.
Once we up the power limit in Catalyst Control Center by +20%, we see that the modded HD 6950 draws 252 W, which exceeds its specification (225 W) by 27 W. This move also improves rendering performance by a good deal, so I would recommend it to all users who perform this mod and have a half-decent power supply. Going 12% beyond the specified power limit will not have any ill effects on your hardware and is well covered by manufacturing tolerances and overspeccing, but it reduces the possibility of stuttering or other performance slowdowns caused by AMD PowerTune.

Heeft iemand een idee of het hiermee te maken kan hebben?
Ik wil in principe de videokaart wel terugzetten naar 'fabrieksinstellingen' maar ik heb geen originele BIOS van de videokaart zelf.
Misschien dat iemand deze voor mij heeft of weet waar ik deze kan vinden?
Videokaart ligt 'Load' rond de 70 graden, zal dit nog even goed testen in Futuremark.

Alle reactie's zijn welkom :)

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 14:26
Waarom gebruik je dan niet de bios switch om de oude en 6950 bios er op te krijgen? En als ie te weinig juice gaat krijgen gaat je kaart throttle, dan gaat je kaart minder fps leveren, maar niet dat je dan freezes krijgt. Ik denk gewoon ff dat je de kaart op stock moet draaien.
Heb je btw al driversweeper gebruikt om restjes van de nvidia driver te verwijderen?
Ook geven de extra shaders niet een hele prestaties boost, eerder hogere clocksnelheden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

• jasiccama
An1mA schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 10:22:
Waarom gebruik je dan niet de bios switch om de oude en 6950 bios er op te krijgen? En als ie te weinig juice gaat krijgen gaat je kaart throttle, dan gaat je kaart minder fps leveren, maar niet dat je dan freezes krijgt. Ik denk gewoon ff dat je de kaart op stock moet draaien.
Heb je btw al driversweeper gebruikt om restjes van de nvidia driver te verwijderen?
Ook geven de extra shaders niet een hele prestaties boost, eerder hogere clocksnelheden.
Bedankt voor je reactie.

Ben nieuw met de 6950 en wil ook eerst proberen om de oude BIOS erop te zetten.
Heb even gegoogled enklopt deze werkwijze:
- Kaart opstarten met stand 2 (switch) BIOS
- Hiervan een backup maken
- Daarna pc opstarten en kaart weer op stand 1
- Gebackupte BIOS (van stand 2) flashen

Klopt dit?

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
stand 2 is de stand waar je verschillende biossen erop kunt zetten.
stand 1 is de backup bios(standaard bios), hier kun je niks erop zetten.

Dus gewoon opstarten op stand 1 en je kaart draait weer als een stock 6950.

Mocht je nog steed problemen ondervinden met freezes, en driversweeper werkt ook niet, dan raadt ik sterk aan om een verse Os install te doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Bullus op 16-10-2011 12:38 ]

|2600k|Asus 290|

• jasiccama
Heb nu Driver Sweeper gedraait en de laatst Nvidia 'rommel' van mijn pc verwijderd.
Daarnaast van een Tweaker nog een tip gekregen om de MSI Afterburner uit te schakelen, i.v.m. BC2.
Heeft iets met Punkbuster te maken etc.

Heb even BC2 gespeelt en tot nu toe freezes :)

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Volgens mij ben je het woordje "geen" vergeten :P.

specs

• jasiccama
Tripp schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 22:04:
Volgens mij ben je het woordje "geen" vergeten :P.
Oeps, klopt :)

'Heb even BC2 gespeelt en tot nu toe GEEN freezes'
Pagina: 1