Toon posts:

Boxen kapot door aansluiten op pc/ipod

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik hoorde vandaag een vreemd verhaal. Iemand vertelde mij dat je je boxen makkelijk kapot maakt door er muziek via de computer of ipod op afspeelt. Het zou hier dan met name gaan om de tweeters die het niet aan kunnen om deze muziek te laten horen. Ik kan mijzelf hier eigenlijk niks bij voorstellen en vroeg me af of dit ook waar is. Kunnen jullie mij hier misschien wat duidelijkheid over geven?

Groeten,

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12 09:19

mr.paaJ

generatie cmd+z

Onzin, muziek is geen probleem. Als je je speler inplugt terwijl de versterker aanstaat kan dat wel een knal geven die ongezond kan zijn.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Speakers gaan kapot als je op een te hoog volume luistert, daarvoor maakt de bron niet uit. Dat de tweeters meestal als eerste sneuvelen heeft ermee te maken dat de versterker in die gevallen vaak clipt.

[ Voor 43% gewijzigd door TBTL op 16-10-2011 11:21 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dit is complete onzin natuurlijk, de bron maakt totaal niet uit. Je kunt boxen wel slopen als je er meer vermogen heen stuurt dan de boxen aan kunnen. Dat gebeurt dus als je met een versterker die meer vermogen kan leveren dan de speakers aan kunnen het volume te hoog zet.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 16-10-2011 11:21 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12 09:19

mr.paaJ

generatie cmd+z

Dat trek je zelf meestal ook niet, een te lichte versterker te hard zetten is schadelijker. Staat ook wel los van bronkwaliteit.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-12 22:13
Ik heb weleens gehoord dat muziek met te hoge Khz-factoor op bepaalde boxen schade kan veroorzaken. Waarschijnlijk is dit echter ook onzin...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

En wat is dat een "KHz-factor" precies?

Speakers gaan kapot als je er DC doorheen jaagt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:44
CyBeR schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 18:09:

0 Hkz dus :+

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 18:09:

ik denk dat hij bedoeld dat als je boxen hebt die tot 15khz kunnen weergeven, als je dan er 20/30 khz op af stuurt dat dan de tweetertjes pang zeggen.
alleen dit gebeurt niet (voorzover ik weet) van die tweeters kunnen niet sneller bewegen en zullen dat dus ook niet doen en dan kapot scheuren.
al klopt de opgegevan waarda van maximale khz trouwens niet altijd blijkbaar, mijn speakers hoorde ik nog 5000hz hoger dan de aangegeven waarde

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

0 Hilokertz?

Life is not about specs, it is about joy!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-12 15:28

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 15:40:
[...]

ik denk dat hij bedoeld dat als je boxen hebt die tot 15khz kunnen weergeven, als je dan er 20/30 khz op af stuurt dat dan de tweetertjes pang zeggen.
alleen dit gebeurt niet (voorzover ik weet) van die tweeters kunnen niet sneller bewegen en zullen dat dus ook niet doen en dan kapot scheuren.
al klopt de opgegevan waarda van maximale khz trouwens niet altijd blijkbaar, mijn speakers hoorde ik nog 5000hz hoger dan de aangegeven waarde
De frequentierespons van een tweeter stopt dan ook niet bij een bepaalde frequentie, het volume waarmee hij dat doet zakt gewoon verschrikkelijk in (en je kunt het toch niet meer horen)

Bij deze tweeter bijvoorbeeld hebben ze gemeten tot 40kHz
http://www.speakerland.nl...ts/vifa/PDF/NE19VTA04.pdf

Als een tweeter scheurt/smelt jaag je er gewoon veel te veel vermogen doorheen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-12 00:20

M2M

medicijnman

En er bestaat nog iets als resonantie, maar dat is in het geval van een box wel heel erg onwaarschijnlijk...

Dus wat moet je niet doen?
Speakers laag vermogen + hoog vermogen versterker + hoog volume
DC door je speakers

Volgens mij maakt het niet veel uit voor je boxen als je een versterker met minder vermogen dan de boxen, vol open zet. Of het voor de versterker gezond is is een andere vraag...

-_-

• TBTL
  • Niet online
Maar dan moet je wel oppassen dat je niet verder gaat dan vol vermogen, de hoge tonen kunnen namelijk nog verder versterkt worden (bij een muzieksignaal) en dan heb je kans dat de tweeters sneuvelen.

[ Voor 30% gewijzigd door TBTL op 17-10-2011 20:56 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-12 00:20

M2M

medicijnman

Hoe bedoel je versterkt worden bij muziek signaal? Als er op een box een bepaald vermogen staat gespecificeerd, zou de box dat vermogen moeten kunnen dragen bij een blokgolf (lijkt mij de meest straffende golf voor een geluidsbox) @ max gespecificeerd vermogen toch?

-_-

• TBTL
  • Niet online
Kort door de bocht:

Bij een luidspreker waar 100W op staat kunnen de tweeters hoogstens een paar watt verwerken. Dat ze niet kapot gaan met een 100W versterker op vol vermogen komt doordat bij muziek de hoge tonen vrij zwak aanwezig zijn. De lage tonen zijn in muziek wel sterk aanwezig, daarom zijn de woofers ook zo gemaakt dat ze dit kunnen verwerken.

Probeer je verder te gaan dan vol vermogen, dan clipt de versterker. De lage tonen kunnen dan (vrijwel) niet meer harder, de hoge tonen nog wel. Hierdoor krijgen de tweeters meer vermogen te verwerken dan ze kunnen. Zie ook dit artikel.

[ Voor 31% gewijzigd door TBTL op 18-10-2011 13:08 ]

Pagina: 1