Sata hdd van 3 gb/s naar 1.5gb/s omzetten

Pagina: 1
Acties:

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-02 17:29
Hallo!

Voor een wat oudere pc hier heb ik een Samsung HD103SJ SpinPoint F3 1TB besteld omdat de huidige hdd problemen begint te geven. Echter herkent de computer alleen sata schijven die op 1.5gb/s (sata1) draaien.

Via het tooltje van Samsung heb ik op een andere computer een poging gedaan om de schijf op 1.5 gb/s te laten lopen alleen zonder resultaat. Hij word niet herkent op de pc waar hij in moet komen. Met een andere schijf (Maxtor) uit mijn computer die ik via een jumper op 1.5gb/s zet, werkt het wel gewoon.

Ik ben opzoek geweest naar andere tooltjes om de boel om te zetten, maar zonder succes. Helaas heeft de nieuwe schijf geen jumper meer om dit te doen.

Iemand tips om de schijf om te zetten?

Mvg,
Jeroen.

Verwijderd

Als je schijf geen jumper heeft om dit te doen dan gaat het denk ik niet werken. 1,5Gbps SATA controller zou je 3Gbps SATA gewoon moeten herkennen, maar omdat de 1,5Gbps SATA controllers nogal slecht waren en niet volledig compliant waren geeft het toch problemen in sommige gevallen. Daar kun je niet veel aan doen behalve een 3Gbps kaartje in die PC duwen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:33
Meestal hebben moederborden meerdere kontrollers, heb je alle geprobeerd.

Andere kabel proberen.

Verwijderd

Volgens mij is 1,5Gbps SATA nog het tijdperk waarbij de chipsets zelf nog geen SATA controller hadden, en je dus aangewezen was op slechte implementaties in third party chips zoals VIA enzo.

• JayZeeTie
Het gaat hier idd om een verouderd moederbord met VIA chip (Asrock 775V88) Deze heeft er problemen mee om een 3gbs schijf backwards compatible te maken.

Via dit tooltje van Samsung heb ik geprobeerd de schijf om te zetten, echter krijg ik het niet werkend.
http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=126

Bestaan er geen andere programma's om een schijf te vertellen dat hij in 1.5gb/s moet gaan draaien?

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Maar volgens mij zit er wel een jumper op de hd103sj als ik me niet vergis. Als je die om kan zetten moet het werken.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:27

Umbrah

The Incredible MapMan

In theorie is het sowieso backwards compatible. En dan zeg ik bewust: in theorie. Zoals CiPHER al aan gaf: gare implementaties van fabrikanten als VIA/SiS/SiL. Vaak niet eens AHCI compatible! En vaak betekende het ook: XP. Dit is dus een oud beestje, en dikke kans dat je dus ook te maken hebt met een advanced format. Iets van moderne schijven, wat in oude machines óók al niet gaat werken.

Je kunt beter een iets primitievere schijf proberen op de kop te tikken die eventueel nog hardjumpered kan worden in compatibility mode. De kans dat deze schijf in die machine gaat werken acht ik miniem, tenzij je ergens een andere S-ATA controller vandaan haalt. Maar of dat de moeite waard is voor zo'n systeem zul je zelf moeten beslissen: dit is een DDR1/Netburst machine. M'n smartphone is ongeveer net zo krachtig. Ik weet niet van wie die machine is, maar ik heb laatst m'n ouders met een soortgelijk oud systeem een gigantische lol gedaan door voor weinig een AMD Vision systeem in elkaar te zetten. Klein, zuinig, stuk sneller dan die P4, en snel genoeg voor m'n ma en pa hun spelletjes. Ook nog eens goedkoop.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:26
Voor zover ik weet niet. Anders gewoon zo'n kaartje aanschaffen zodat je meerdere harde schijven kunt bijprikken op PCI.

• JayZeeTie
Het gaat idd om een oud beestje van m'n ouders die het totaal niet de moeite vinden om een goedkoop, nieuw systeem te kopen. Onder het motto "hij doet het toch"

Via Jumpers gaat het niet werken, deze schijf heeft er maar 2. Voor Master/Slave.

Ik ga eens kijken of het met een PCI kaartje wel gaat lukken ... Thanks voor de hulp iig!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Zo'n prescott is zowel een energieverspilling als zelfmarteling in het kader van: als ze er meer mee kunnen, doen ze er ook meer mee. Hoe mijn digibete-vader aan de picasa/fotobewerking + foto opslag is geraakt is een wonder! Zelfs alle oude dia's zijn ingescand. Je moet gewoon aan je sales pitch werken ;).

En de kwestie: hij doet het nog is duidelijk aan de orde nu. Hij doet het niet. Sterker nog: je moet een modern-naar-ouderwets interface aanschaffen om het te laten werken, en ik beloof je: OS installatie zal niet makkelijker worden. En het blijft de kwestie: wanneer gaat het volgende onderdeel dood? Ik heb mijn ouders zó omgepraat. En anders... tsja... SLA aanbieden! Gewoon niet economisch maken zo'n systeem, want voor jou kost het tijd (dus geld) en voor je ouders is het verlies van werkbaarheid en risico ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Umbrah op 16-10-2011 21:04 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:26
Ik weet niet of je nog bij je ouders inwoont en of je werk hebt, maar misschien kun je ze een leuk cadeautje geven in de vorm van een nieuwe, simpelere maar wel snellere computer. Ze hebben (zo te zien) toch een goede 21 jaar voor jou gezorgd en dan kun je misschien nu iets leuks terugdoen :P.

Overigens geen persoonlijke aanval op je, maar misschien een oplossing, of eigenlijk wordaround voor het probleem

• JayZeeTie
alex3305 schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 21:13:
Ik weet niet of je nog bij je ouders inwoont en of je werk hebt, maar misschien kun je ze een leuk cadeautje geven in de vorm van een nieuwe, simpelere maar wel snellere computer. Ze hebben (zo te zien) toch een goede 21 jaar voor jou gezorgd en dan kun je misschien nu iets leuks terugdoen :P.

Overigens geen persoonlijke aanval op je, maar misschien een oplossing, of eigenlijk wordaround voor het probleem
Dat is wel een leuke ja! Werk sinds kort Fulltime dus op zich ... :)
Laat ik eens gaan uitzoeken hoe cheap je kunt gaan, voor toch een leuke internet computer. Heb in princiepe alleen moederbord, processor en geheugen nodig. Kast, voeding, hdd :+ en andere meuk hebben ze natuurlijk al.

Iemand suggesties? Ik zit totaal niet meer in het hardware wereldje

[ Voor 11% gewijzigd door JayZeeTie op 16-10-2011 21:38 ]

Pagina: 1