Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15
Heb een heel erg naar probleem.

vandaag een Asus P8P67 moederbord icm een I5 2500K en 2x4gb corsair vengance.

Maar het moederbord komt niet voorbij de post, en soms komt hij wel wat verder... maar zodra er maar ook iets gebeurd met het bios dan valt hij weer uit.

Het lampje van het geheugen brand ook, dat rode lampje... dus ik probeer al de hele avond dat Mem OK! knopje in te houden maar dat wil dus ook gewoon niet werken.

Ik heb gelezen dat er diverse problemen zijn met dit moederbord mbt cold boot e.d. en een bios update word lastig omdat hij 99% van de keer niet langs de post komt. (die andere 1% komt hij net voorbij de post... maar dan valt hij ook uit)

ik probeer al op 1 bankje te draaien, of 2 dat maakt niets uit.
Alle aansluitingen nogmaals gechecked maar ik weet dus echt niet wat het probleem kan zijn.

wat heb ik geprobeerd:
-Bios reset
-diverse keren stroom eraf halen
-alle mogelijkheden geprobeerd met de geheugen modules
-Hele systeem weer uit elkaar gehaald, alles zat goed. Heb het nu opnieuw helemaal goed aangesloten.
-Voeding is krachtig genoeg, is ook een aanbevolen voeding. (zalman hp600)
-Met alleen het noodzakelijke booten (usb toetsenbord, monitor aangesloten en alleen stroom) zelfs geen hdd om kortsluiting in rand apperatuur uit te sluiten.
-RTC Ram clearen, gedaan heeft geen effect. Word op alle forums aangeraden maar werkt dus niet

Wat blijft er over?

-Moederbord gaar.
-bios corrupt .
-geheugen laat de boel crashen.

deze vanuit de kast
[YouTube: http://youtu.be/gsu03VZXTUY]

En hier wat actie op mn beeldscherm.
[YouTube: http://youtu.be/4Q8kexZC2qY]

[ Voor 35% gewijzigd door NomadTitan op 16-10-2011 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
inderdaad doorgenomen, meeste dingen die erin stonden had ik al gedaan.
Er zijn weinig andere mogelijkheden, helaas mag niet veel baten.

Heb alles wat op de pc zat eraf gehaald, geen hardeschijven, alleen graka, en toetsenbord en muis.
Blijft crashen zodra er ook maar iets met het bios gebeurd. Rode ledje van het geheugen blijft branden.

Als ik het knopje van mem Ok! inhou werkt het nog steeds niet...

[ Voor 28% gewijzigd door NomadTitan op 15-10-2011 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik neem aan dat je de goede geheugenbanken gepakt hebt namelijk Bank A1 en B1 als je 2 dimms gebruikt, dus niet naast mekaar zetten of en A2 en B2 want dan start ie niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:54
Roel1966 schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:44:
Ik neem aan dat je de goede geheugenbanken gepakt hebt namelijk Bank A1 en B1 als je 2 dimms gebruikt, dus niet naast mekaar zetten of en A2 en B2 want dan start ie niet op.
Hm, zou gewoon op moeten starten hoor. maar goed, neem aan dat de ts ook al met 1 bankje geprobeerd heeft.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Je moet altijd bank A1 gebruiken en anders start je systeem echt niet op, dus ook in geval je maar 1 dimm gebruikt moet je die in de 1ste geheugenbank zetten en niet zomaar ergens.

Als ie nu met 1 dimm in bank A1 ook niet op start dan vermoed ik dat er iets mis is met de dimms, en als je de mogelijkheid hebt zou ik eens met andere dimms gebruiken.

Zelf gebruik ik Kingston HyperX 1600 Mhz dimms in combinatie met een Asus P8Z68 Deluxe met een i7 2600K hetgeen probleemloos werkt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Wat een onzin, in de handleiding van het bord staat zelfs slot A2 + B2 als recommended memory configuration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
haarbal schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 01:23:
Wat een onzin, in de handleiding van het bord staat zelfs slot A2 + B2 als recommended memory configuration.
Dan word het tijd voor een bril voor je want als je goed kijkt op de voorbeeldtekening van de manual wijzen de dimms duidelijk naar A1 en B1 en niet naar A2 en B2. Verder ga ik hier niet meer op in want dit soort eigenwijsheid slaat nergens op en is verwarrend voor de topicstarter.

[ Voor 3% gewijzigd door Roel1966 op 16-10-2011 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
Roel1966 schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 02:17:
[...]

Dan word het tijd voor een bril voor je want als je goed kijkt op de voorbeeldtekening van de manual wijzen de dimms duidelijk naar A1 en B1 en niet naar A2 en B2. Verder ga ik hier niet meer op in want dit soort eigenwijsheid slaat nergens op en is verwarrend voor de topicstarter.
Nee het is inderdaad A2 + B2 staat ook in de manual. Ook in de voorbeeldtekening!

een filmpje van de problemen.

deze vanuit de kast
[YouTube: http://youtu.be/gsu03VZXTUY]

En hier wat actie op mn beeldscherm.
[YouTube: http://youtu.be/4Q8kexZC2qY]

Kwam vanmorgen wel ietswat verder, alleen op het moment dat het bios word aangesproken dan valt hij uit...

Edit:
Vanmorgen wat verder gekomen als normaal... kon in de bios blijven voor 5 á 6 sec.
Er is toch iets vreemds aan de gang... ik vermoed dat het moederbord moeite heeft met het geheugen.
Vreemd aangezien hij wel overweg zou moeten kunnen met mijn geheugenbankjes.
En het Mem OK! knopje een soort safe mode is voor het geheugen, en dat dus ook niet werkt.
Er klopt iig iets zeker weten niet...

[ Voor 27% gewijzigd door NomadTitan op 16-10-2011 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-09 13:56

ötzi

eclecticus

Lijkt me je geheugen dat niet compatible is , Asus is best kieskeurig wat geheugen aangaat.
Staan je Dimms op de QVL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ötzi schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:53:
Lijkt me je geheugen dat niet compatible is , Asus is best kieskeurig wat geheugen aangaat.
Staan je Dimms op de QVL ?
Dat geheugen mag geen probleem zijn. Ik heb een aantal PC's gebouwd met exact hetzelfde moederbord en geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ken je iemand met vergelijkbare hardware waar je de losse onderdelen zou kunnen testen? Het geheugen testen lijkt me het makkelijkst, ddr3 is al een tijdje gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
PilatuS schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:57:
[...]

Dat geheugen mag geen probleem zijn. Ik heb een aantal PC's gebouwd met exact hetzelfde moederbord en geheugen.
Klopt in principe moet dat MemOK! knopje werken, maar hij valt telkens uit voordat ik uberhaupt de kans krijg wat te doen...

ik kom ook wel een paar seconde in de bios... maar ook dan valt hij om de haverklap uit.
Mijn voeding is iig wel compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik denk dat het moederbord DOA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
PilatuS schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 16:18:
Ik denk dat het moederbord DOA is.
ik lees dat een bios update problemen verhelpt. Maar ik red het nooit tot bios... das aardig vervelend...
Ik vrees ook dat er iets doa is... morgen maar even naar de winkel...

Die paar seconde die ik in bios kom geeft hij fatal error aan... altevorens hij uitvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Of een bios update dit probleem verhelpt is tamelijk irrelevant aangezien je pc niet lang genoeg blijft werken om een update uit te voeren.

edit: als je ergens nog wat kan testen zou ik dat zeker doen.

En als je je bord op gaat sturen zou ik bij het uit elkaar halen nog een keer zonder kast testen (voor de zekerheid). Wel op een niet-geleidend oppervlak (dus niet die zak waar het moederbord in zat, want dat is een antistatisch ding), gewoon op tafel of een stuk karton o.i.d.

[ Voor 55% gewijzigd door haarbal op 16-10-2011 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
haarbal schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 17:01:
Of een bios update dit probleem verhelpt is tamelijk irrelevant aangezien je pc niet lang genoeg blijft werken om een update uit te voeren.

edit: als je ergens nog wat kan testen zou ik dat zeker doen.

En als je je bord op gaat sturen zou ik bij het uit elkaar halen nog een keer zonder kast testen (voor de zekerheid). Wel op een niet-geleidend oppervlak (dus niet die zak waar het moederbord in zat, want dat is een antistatisch ding), gewoon op tafel of een stuk karton o.i.d.
ga ik ook zeker doen, straks even maar een kennis ff met wat ander geheugen testen enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Nogmaals, je moet echt toch die tekening in de manual eens goed bekijken en dan zie je dat de dimms boven A1 en B1 hangen. Het is verwarrend doordat die pijltjes er naast staan dat je de indruk krijgt dat de dimms in A2 en B2 zouden moeten zitten.

Daarbij, hoe kan het dan dat ik hier werk met een board wat ongeveer uit dezelfde serie komt namelijk Asus P8Z68 Deluxe, met dus 2 x Kingston HyperX dimms in slot A1 en B1 en een feilloos werkend systeem heb. En ditzelfde bij alle andere Asus boarden ( o.a. Asus P8P67 ) ook hetzelfde was, maar goed ik vind het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De video laat zien dat de geheugenmodules in de blauwe sloten zitten. Daar horen ze ook in te zitten. Als de modules in zwart gaan komt er niet eens beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Roel1966 schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 17:39:
Nogmaals, je moet echt toch die tekening in de manual eens goed bekijken en dan zie je dat de dimms boven A1 en B1 hangen. Het is verwarrend doordat die pijltjes er naast staan dat je de indruk krijgt dat de dimms in A2 en B2 zouden moeten zitten.

Daarbij, hoe kan het dan dat ik hier werk met een board wat ongeveer uit dezelfde serie komt namelijk Asus P8Z68 Deluxe, met dus 2 x Kingston HyperX dimms in slot A1 en B1 en een feilloos werkend systeem heb. En ditzelfde bij alle andere Asus boarden ( o.a. Asus P8P67 ) ook hetzelfde was, maar goed ik vind het best.
test het eens met A2 en B2, ik kan me echt niet voorstellen dat dit niet ook werkt. In de gigabyte Z68 handleidingen stond een tabelletje met memory configs single en dualchannel en daar kon je volgens mij ook gewoon kiezen. 1 dimm werkte ook in elk slot (p67 bord dit keer) toen we aan het memory troubleshooten waren (bleken 2 gare maar nog wel werkende bankjes te zijn :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
haarbal schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 17:53:
[...]

test het eens met A2 en B2, ik kan me echt niet voorstellen dat dit niet ook werkt. In de gigabyte Z68 handleidingen stond een tabelletje met memory configs single en dualchannel en daar kon je volgens mij ook gewoon kiezen. 1 dimm werkte ook in elk slot (p67 bord dit keer) toen we aan het memory troubleshooten waren (bleken 2 gare maar nog wel werkende bankjes te zijn :( )
Ik heb het getest maar dan krijg ik hetzelfde als de topicstarter heeft, en zonet heb ik een medetweaker geholpen die hetzelfde probleem als de topicstarter had en de dimms in A2 en B2 had gezet in verband met zijn cpu koeler. Nadat ie ze in A1 en B1 gezet heeft werkt zijn systeem perfect en ja, de Asusboarden zijn daar kritisch in en net zoals dat je niet zomaar alle dimms erin kan prikken, waarbij mijn ervaring is dat Kingston dimms het meest compatibel zijn met Asusboarden.

Inmiddels dus afgelopen tijd 3 systemen gebouwd met 2 x Asus P8P67 boarden met Kingston HyperX 1600 Mhz ( 2 x 4 GB ) en beide systemen draaien nu al meer dan 2 maanden probleemloos. Derde systeem is dan mijn eigen systeem met een Asus P8Z68 Deluxe board met een i7 2600 K en 2 x 4 GB Kingston HyperX 1600 Mhz. En ook weer bij dit systeem werkt A2 en B2 gewoon niet behalve natuurlijk als je alle 4 de slots gaat gebruiken maar dat spreekt wel voor zich uiteraard.

[ Voor 18% gewijzigd door Roel1966 op 16-10-2011 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hoeft niet per se de UEFI (P8P67 heeft UEFI, geen BIOS, ik heb de LE variant) up te daten via het UEFI van het moederbord zelf. Je kan ook (al is het soms even zoeken op je moederbord de chip los halen en die via een andere PC herprogrammeren.

Ik heb in het verleden een 'error beyond flashing' gehad (was toen wel een BIOS EEPROM, maar ik neem aan dat dat met UEFI niet veel verschil maakt), wat wil zeggen dat alle bitjes ná het flashen op 0 stonden. Het herprogrammeren van de chip heeft de chip weer op de rails gekregen. Ik denk dat je zoiets hier ook wel kan toepassen, mits de chip niet defect is uiteraard.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 16-10-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
CptChaos schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 18:04:
Je hoeft niet per se de UEFI (P8P67 heeft UEFI, geen BIOS, ik heb de LE variant) up te daten via het UEFI van het moederbord zelf. Je kan ook (al is het soms even zoeken op je moederbord de chip los halen en die via een andere PC herprogrammeren.

Ik heb in het verleden een 'error beyond flashing' gehad (was toen wel een BIOS EEPROM, maar ik neem aan dat dat met UEFI niet veel verschil maakt), wat wil zeggen dat alle bitjes ná het flashen op 0 stonden. Het herprogrammeren van de chip heeft de chip weer op de rails gekregen. Ik denk dat je zoiets hier ook wel kan toepassen, mits de chip niet defect is uiteraard.
Dat zou ik dus zeker niet doen want die chip kan je op dit board niet zomaar even eruit trekken, en daarbij, dan vervalt zijn garantie als ie er zelf aan gaat klooien met de soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Die chips zitten dan ook niet vastgesoldeerd. Die zitten in een 'houdertje', dat 'houdertje' zit vast, de chip zelf zit er in 'geklikt'. Kan me niet voorstellen dat zoiets nu anders zou zijn. ;)

Als het flashen dan gelukt is en je moederbord werkt dan nog niet, dan behoud je gewoon je garantie, niemand kan dan bewijzen dat er iets stuk is gemaakt door eigen toedoen. Dat de fabrikant geen garantie geeft is niet het probleem, daar heb je het moederbord dan immers niet gekocht. Bij de winkel heb je een overeenkomst gesloten en de winkel dient zich dan gewoon aan de Nederlandse wet te houden, al is het een internationaal bedrijf, omdat ze in NL / BE geleverd hebben, is de NL / BE wet ook voor die winkels van toepassing. ;)

[ Voor 77% gewijzigd door CH4OS op 16-10-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Roel1966 schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 17:57:
[...]

Ik heb het getest maar dan krijg ik hetzelfde als de topicstarter heeft, en zonet heb ik een medetweaker geholpen die hetzelfde probleem als de topicstarter had en de dimms in A2 en B2 had gezet in verband met zijn cpu koeler. Nadat ie ze in A1 en B1 gezet heeft werkt zijn systeem perfect en ja, de Asusboarden zijn daar kritisch in en net zoals dat je niet zomaar alle dimms erin kan prikken, waarbij mijn ervaring is dat Kingston dimms het meest compatibel zijn met Asusboarden.

Inmiddels dus afgelopen tijd 3 systemen gebouwd met 2 x Asus P8P67 boarden met Kingston HyperX 1600 Mhz ( 2 x 4 GB ) en beide systemen draaien nu al meer dan 2 maanden probleemloos. Derde systeem is dan mijn eigen systeem met een Asus P8Z68 Deluxe board met een i7 2600 K en 2 x 4 GB Kingston HyperX 1600 Mhz. En ook weer bij dit systeem werkt A2 en B2 gewoon niet behalve natuurlijk als je alle 4 de slots gaat gebruiken maar dat spreekt wel voor zich uiteraard.
Hm, bijzonder merkwaardig. In dat geval mag asus z'n handleiding wel eens aanpassen, nu staat er namelijk: "We suggest that you install the modules into slots A2 and B2 for better compatibility"

Goed, ik denk dat de TS beide dimms in hun eentje en op elk slot heeft geprobeerd, hij zegt namlijk dat ie "alles" geprobeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haarbal schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 18:23:
[...]

Hm, bijzonder merkwaardig. In dat geval mag asus z'n handleiding wel eens aanpassen, nu staat er namelijk: "We suggest that you install the modules into slots A2 and B2 for better compatibility"

Goed, ik denk dat de TS beide dimms in hun eentje en op elk slot heeft geprobeerd, hij zegt namlijk dat ie "alles" geprobeerd heeft.
De dimms moeten toch echt in A1 en B1, ik heb hier net ook problemen mee gehad. Vanwege mijn grote V8 CPU cooler dacht ik dat de dimms niet in A1 zouden passen, daarom heb ik ze in A2 en B2 gedaan.

Na een tip dat de dimms verkeerd zaten heb ik ze in A1 en B1 heb gedaan (wat nog net mogelijk was) startte de PC zonder problemen op. Dit lijkt me dan toch echt de enige juiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
probleem gevonden waarschijnlijk... de voeding is de boosdoener. (zalman hp-600)
Wel een kwaliteits voeding... begrijp het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
oudere voedingen schieten wel eens in de beveiliging als het verbruik op 3.3 / 5 Volt te laag is.

Pagina: 1