RAID error occurred(0) W7 boot freeze

Pagina: 1
Acties:

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Topicstarter
Hi allemaal,

Zoals de titel al aangeeft zit ik nogal diep in de sh*t! Ongeveer een jaar geleden, toen ik nog jong en onbezonnen was ;), heb ik 2 Samsung (ya, i know) HD161HJ's in RAID 0 geplaatst dmv de onboard intel RAID controller op m'n MSI Neo2. Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad totdat ik vanmiddag een beetje muziek aan het overzetten was met af en toe enige uitwisseling met iTunes. Het overschrijven ging toen erg traag en soms bleef het geheel een beetje hangen.

Toen ik een tijdje terug m'n PC weer probeerde op te starten gaf de Intel Matrix Storage Controller (8.0.0.1030) aan dat één van de schijven een 'Error Occurred(0)' had. Via Ctrl-I kon ik alleen setups verwijderen of aanmaken, dus daar had ik niets aan.

Hoewel de meeste mensen nog wel normaal windows (W7 in mijn geval) kunnen booten, krijg ik een freeze direct zodra het splashscreen opkomt. Dit gebeurd ook wanneer ik Veilige Modus probeer op te starten.

Hoewel ik al een tijdje heb gezocht heb ik geen oplossingen kunnen vinden waarbij een volkomen reïnstall niet aan de orde was. Hoewel ik van het meeste wel een back-up heb geldt dit niet voor alles. Deze optie heb ik dan ook echt liever niet!

Weet er iemand dus misschien nog een andere manier om dit probleem aan te pakken? Alle suggesties zijn welkom

PS: Bios reset al geprobeerd

-- All science is either physics or stamp collecting

Verwijderd

Een van je hdd`s is aan het sterven/gestorven(nu heb ik wel motivatie om backups te maken van mijn raid setje op een intel matrix storage controller)
Herstel: maak eerst met een live-cd met linux een 1 op 1 kopie van je raid set en probeer daaruit data te herstellen!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2011 21:33 ]

• Iska

Iska

Topicstarter
Weet je zeker dat het niet een corrupte sector of iets in die trend is?

Als die schijf nu al kapot is, zijn die Samsung dingen echt bijzonder slecht...

Verwijderd

Iska schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 21:42:
Weet je zeker dat het niet een corrupte sector of iets in die trend is?

Als die schijf nu al kapot is, zijn die Samsung dingen echt bijzonder slecht...
Zal inderdaad wel een kappote sector zijn op een ongelukkige plek.
Dan gewoon met een andere install/live-cd volume proberen te mounten en data overzetten en dan kijken bij welke hdd de probleem ligt!
En sommige hdd`s komen uit een slechte batch die toevallig snel kapot gaan!
Edit: Je zou kunnen proberen nadat je data veilig hebt gesteld om probleemoplossing vanaf win7 dvd te gebruiken om zo de problemen op te lossen.
Maar het is wel zeker dat een van de harde schijven omgeruild moet worden

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2011 22:06 ]

• Iska

Iska

Topicstarter
Ik ga maar een nieuwe HD (van WD) bestellen en windows daarop installeren.. hopelijk kan ik dan nog het een en ander van de RAID opstelling vissen.

In ieder geval bedankt voor je hulp Lemmymet!

Verwijderd

Een bad sector kun je met alle hardeschijven krijgen; vooral nieuwe schijven met hoge datadichtheid die veel vaker van dit probleem last hebben.

Wat je moet doen is de SMART data van je schijven posten. Dat kan het beste onder Ubuntu Linux livecd met smartctl -A /dev/sda of via de disk utility. Daarvoor hoef je niets te installeren gewoon booten van een Ubuntu Linux livecd.

Met andere hardeschijven kun je evengoed hetzelfde probleem krijgen; nogal kortzichtig om nu af te geven op Samsung.
Pagina: 1