Ubuntu herkent na installeren schermen niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 23:58
Hallo,

Ik heb met de 11.10 release besloten om Ubuntu te proberen, maar ik zit met een vrij lastig probleem. Ik heb Ubuntu geinstalleerd maar deze herkent mijn schermen niet meer. Ik heb een laptop (1440x900 scherm) met Nvidia GPU (9300M GS) en daaraan een scherm van 1920x1080. Tijdens de installatie herkende hij mooi mijn schermen en ook op de Live CD kan ik mijn schermen perfect instellen. Maar als Ubuntu geinstalleerd is herkent hij ze niet. Ik heb elke Nvidia driver geprobeerd die je bij "additional drivers" kan kiezen. Ik kan wel via het X-Server ding van Nvidia mijn schermen instellen want deze herkent ze wel, maar dit geeft veel problemen, en ik wil dus gewoon via het rechterbovenhoekmenu -> schermen mijn schermen kunnen zien (nu staan ze als unkown gelijst en kan ik alleen het laptopscherm gebruiken).

Het rare is dus dat het tijdens de installatie en tijdens de live CD perfect is, maar als Ubuntu geinstalleerd is werkt het niet. Weet iemand een oplossing?

Groeten Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:04
ff voor de duidelijkheid:

- Je normale lapto pscherm doet het wel?
- je externe scherm doet het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
Mijn interne scherm van de laptop werkt, de resoluties worden herkent maar bij het menu "Schermen" staat hij als "Unknown" en mijn externe monitor wordt gewoonweg niet herkent daar. De Nvidia X-server herkent deze wel maar dat werkt maar "half" (omdat mijn schermen niet dezelfde resolutie hebben is er een soort van dead-zone waar geen scherm is, maar die X-server maakt mijn resolutie gewoon 3360x1080 waardoor mijn muis in die dode zone verloren geraakt, met het ingebouwde ubuntu "Schermen" menu is dat niet, en worden ze als 2 aparte schermen herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die dode zone is vziw normaal. Dat had ik ook toen ik twee schermen gebruikte, een was 1280, de ander full HD. Alleen je muis komt daar, schermen komen er niet. Je panels zullen er dus ook niet in komen, zo slim is 't wel.

En anders moet je met de driver werken die op de LiveCD gebruikt wordt. Dat kan je achterhalen door 't te starten en in /var/log/Xorg.0.log kijken. Als je de nVidia driver verwijdert, kom je als het goed is op die driver terecht en kan je 't dus instellen zoals je wilt. Maar let wel, 3D heb je dan niet meer via de hardware, en alle andere voordelen van de nVidia driver (zoals hardware video decoding).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
Die 3D acceleratie is wel belangrijk, dus ik zal bij de Nvidia drivers moeten blijven. (in de livecd waren het nouveau drivers dacht ik)

Nog iets: mijn Ubuntu installatie voelt vrij traag aan. Als ik browse is het scrollen in schokjes, het wisselen van tabs gaat traag etc. Valt hier iets aan te doen? Het lijkt me wel of het weer de grafische kaart is die lastig doet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Unity is sowieso traag. Log eens in in Ubuntu Classic (No Effects) en probeer het dan. En als het scrollen in je browser zo vreemd doet, even de optie smooth scrolling uitzetten. Dat werkt ook redelijk vertragend omdat het probeert de pagina vloeiend te laten bewegen, ipv in 1 keer verder te gaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1