Netwerk - Kanaalkeuze

Pagina: 1
Acties:

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De afgelopen dagen heb ik moeten constateren dat het draadloze internet enkele malen is weggevallen.
Voorheen was de internet verbinding tamelijk stabiel, en deed zich zo nu en dan een voorval voor.
Na het resetten van de modem is alles altijd weer koek en ei.

Het betreft een internetverbinding in ADSL vorm, 20 Mbit en een Sitecom 300N Modem en router in 1. Gemiddeld zijn er zo'n 3 apparaten draadloos verbonden. in de praktijk resulteert dit in het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-2-emlRzN3Zs/TpiQA839N4I/AAAAAAAABBs/bh58aMf0xeo/s507/InternetSpeed.jpg

Deze keer heb ik wat meer onderzoek gedaan en ben zo bij verschillende programma's gekomen.
Op de Mac: KisMac, Istumbler en voor windows Inssider.

Dit laatste programma geeft visueel de beste indruk. Zoals te zien begeven zich in mijn omgeving aardig wat modem en routers. Mijn netwerknaam is Freedom, heeft een amplitude van -35 dBm. Als ik het goed begrepen heb is dit een gunstig getal ( hoe hoger de dBm, hoe zwakker de verbinding )

Uit de grafiek kunnen we tevens leiden dat zich veel netwerken op mijn kanaal 11 bevinden. Vandaar dat ik overweeg om een ander kanaal te kiezen, in de hoop dat de verbinding nu niet meer weg zal vallen.

De vraag is echter, welk kanaal is te adviseren ? In diverse fora heb ik vernomen 1, 6, of 11 ( er dienen minimaal 5 kanaal tussen te zitten, waarom heb ik echter niet kunnen achterhalen ) Nu weet ik niet precies wat 11+7 inhoud, en ook op de kanalen 1 en 6 zijn er minimaal 10 andere netwerken actief.

Graag verneem ik tips, advies en eventuele verbeteringen met mijn huidige setup.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-zPoohmd038A/TpiOAp2lxzI/AAAAAAAABBY/5tR2UeNKZEk/s520/Netwerk%252520small.jpg

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat is de echte snelheid van je internetverbinding? Dat je een ADSL2+ verbinding zonder snelheidslimiet hebt wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk 20Mb/s binnenkrijgt. Sowieso is het handiger om gewoon de snelheid binnen je netwerk te testen (bijvoorbeeld een filetransfer) dan dat je kijkt hoe snel je draadloos kunt internetten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Gizz schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:03:
Wat is de echte snelheid van je internetverbinding? Dat je een ADSL2+ verbinding zonder snelheidslimiet hebt wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk 20Mb/s binnenkrijgt. Sowieso is het handiger om gewoon de snelheid binnen je netwerk te testen (bijvoorbeeld een filetransfer) dan dat je kijkt hoe snel je draadloos kunt internetten.
Wat Gizz zegt. Je externe (internet) verbinding wil nogal wat varieren, en dat kan bij het kiezen van de beste instellingen op je router best vervelend zijn. Als je gewoon de verbinding gebruikt binnen jouw netwerk, krijg je het meest betrouwbare resultaat.

Over de kanalen: er zitten inderdaad erg veel routers in je omgeving. Je kunt natuurlijk hier een paar tweakers laten beargumenteren welk kanaal het beste is en waarom, maar je kunt ook zelf de tweaker spelen en het gewoon uitproberen. Dat geeft meestal ook een beter resultaat.

• Greatsword
  • Niet online
Echte snelheid, op het internet is, 1,6 MB/s downloaden.
Ik heb hier een iMac en een Macbook air, op welke manier kan ik het beste een filetransfer over het netwerk doen ? Airdrop een optie of is dat inconsistent ?

edit: 700 MB bestand transfer met Airdrop

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-ZvooSmrLU-o/TpiXg4ji7JI/AAAAAAAABB4/zbYfdr53_sQ/s301/airdrop.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 14-10-2011 22:21 ]

• Greatsword
  • Niet online
Vanuit de iMac via Back to my Mac mijn MBA benadert en hetzelfde bestand overzetten resulteert in:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-g9-QC1wa6l8/TpiY53s64XI/AAAAAAAABCE/4sqiMb4M4h0/s296/transfer.jpg