vervangingsproblemen van e6400 naar een e8400

Pagina: 1
Acties:

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:11

jefjef

learning by doing

Topicstarter
Mijn hardware als eerste is een p5w dh deluxe, 4 x 1GB in 2 x 2 paar. en meerdere HD's. Bios is de laatste versie 3002.
Recentelijk is vista geupgrade naar win7 mbv een upgrade dvd. De e6400 presteerd goed maar ik wil meer dus daarom van een tweaker een 2de handse e8400 overgenomen. Wat ik gedaan heb is eerst de bios op default gezet. en toen de proc vervangen voor de e8400. En toen gebeurde de problemen.

De computer komt niet door de bootfase en geeft daarbij verschillende foutcodes. Nadat ik de e8400 weer had vervangen voor de oude e6400 waren de problemen over en ging de computer wel verder in bootfase en starte gewoon weer keurig op.

De tweede poging was dus de e8400 weer er inzetten en samen met de windows 7 dvd opstarten. Nu dus vele pogingen gedaan om windows opnieuw te installeren maar het lukt niet. Op een gegeven moment kom ik dus in een dos scherm (nadat ik aan heb gegeven om van dvd op te starten) waar in staat windows opnieuw installeren of memtest. Ik kies dus voor windows opnieuw installeren maar hij pakt dit niet en ik kom dus elke weer terug in het keuze scherm. Memtest heb ik ook gedaan en deze liep de computer gewoon door.
Oja en in het dosscherm kreeg ik ook de boodschap dat er een bestand in windows/system32 mist. Opstarten met dvd en reparen helpt niet. Bios herkend de proc weer wel! dus dat is een licht punt! dit is, neem ik aan, dat de e8400 niet kaduuk is toch?

Wie heeft er voor mij tips?

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

Verwijderd

Heb even gekeken op de Asussite voor je en vraag me af waar jij bios versie 3002 vandaan hebt. Deze staat namelijk helemaal niet vermeld. De E6400 moet minstens bios versie 1101 of 1602 hebben (afhankelijk van de revisie). De E8400 moet minstens bios versie 2103 hebben. Ik denk dat je eerst nog maar eens moet checken welke bios versie er nu draait, de 3002 kan in ieder geval niet, deze staat niet vermeld nl.

http://www.asus.com/Mothe...t_775/P5W_DH_Deluxe/#CPUS

Probeer eerst bios versie 2103 te flashen en kijk wat er dan gebeurt. Mocht je dan nog problemen met de E8400 hebben, dan denk ik dat deze toch brak is, aangezien de E6400 zonder problemen werkt.

• jefjef

jefjef

learning by doing

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:43:
Heb even gekeken op de Asussite voor je en vraag me af waar jij bios versie 3002 vandaan hebt. Deze staat namelijk helemaal niet vermeld. De E6400 moet minstens bios versie 1101 of 1602 hebben (afhankelijk van de revisie). De E8400 moet minstens bios versie 2103 hebben. Ik denk dat je eerst nog maar eens moet checken welke bios versie er nu draait, de 3002 kan in ieder geval niet, deze staat niet vermeld nl.

http://www.asus.com/Mothe...t_775/P5W_DH_Deluxe/#CPUS

Probeer eerst bios versie 2103 te flashen en kijk wat er dan gebeurt. Mocht je dan nog problemen met de E8400 hebben, dan denk ik dat deze toch brak is, aangezien de E6400 zonder problemen werkt.
Zie ook http://www.asus.com/Mothe...t_775/P5W_DH_Deluxe/#CPUS dan de e8400 aanklikken en je komt op de desbetreffende bios.

Daar staat de beta bios 3002 vermeld.

Maar ik ga je tip wel opvolgen en downgraden

[ Voor 5% gewijzigd door jefjef op 14-10-2011 22:52 ]

Verwijderd

Je hebt gelijk, daar staat inderdaad de 3002 vermeld. Ik zou toch de moeite nemen om je bios naar 2103 te flashen, aangezien de 3002 een beta versie is en een beta versie kan nog zo zijn kinderziektes hebben.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:15

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb bios 2002, en ben van een E6300 naar een E8400 overgestapt. Werkt vlekkeloos ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

Verwijderd

Tuurlijk werkt dat, de 2002 is nieuwer dan de 2103. De 2103 is minimaal nodig om een E8400 goed te laten werken, elke versie die hoger is, zal zeker voldoen.

• jefjef

jefjef

learning by doing

Topicstarter
nou ook terugzetten van de bios werkt niet. heb er 2 geprobeerd. Wat wel bij de laatste gebeurde was deze gewoon opstarte en ik zelfs in windows bureau blad terecht kwam! Waarna ik de melding kreeg dat vanwege harware aanpassingen de computer opnieuw her gestart moest worden waarna het opstarten ik weer in dezelfde dos scherm terecht kwam.

• Tank36
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01-2025
Als je in windows kunt komen lijkt het mij dat er niets mis is met die cpu.

Kun je wel een linux live cd o.i.d booten, volgens mij vindt windows het gewoon niet leuk dat je hardware hebt gewisseld in een bestaande installatie.

• jefjef

jefjef

learning by doing

Topicstarter
Tank36 schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 12:28:
Als je in windows kunt komen lijkt het mij dat er niets mis is met die cpu.

Kun je wel een linux live cd o.i.d booten, volgens mij vindt windows het gewoon niet leuk dat je hardware hebt gewisseld in een bestaande installatie.
Dat is mijn idee ook alleen hoe op te lossen? edit//

Na zoeken op de site van microsoft kwam ik terecht bij een howto artikel betreffende windows 7 en het vervangen van een processor in een bestaande installatie. Dit ging wel over het feit van singel naar dual of dual naar tri/quad. Maar toch een mogelijkheid om uit teproberen. Ik ga het morgen doen en zal mijn bevindingen posten.

pagina is http://answers.microsoft....cb-47df-b3ff-66c2928d6de4

ben nog niet de NL versie tegen gekomen.

[ Voor 41% gewijzigd door jefjef op 17-10-2011 22:29 ]

• jefjef

jefjef

learning by doing

Topicstarter
Heb de stappen gevolgd en jammergenoeg heeft het niets uitgemaakt en zal ik me in moeten berusten dat deze installatie geen snellere processor wenst. Of heeft iemand anders nog een tip/stappenplan?

• noudm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Haal er eens 2 of zelfs 3 reepjes ram uit koppel alle (overbodige) uitbreidings kaarten los en gebruik 1 hd.

Ik begrijp niet helemaal of je bios flash nu wel of niet gelukt is, maar flash versie 2002 vanuit dos. Uiteraard met de e8400 in je cpu socket. Indien moeite met dosflash dl hirens boot cd.http://www.hirensbootcd.org/download/

Misschien beetje overbodig, maar zit de e8400 wel goed in de socket en zit de cpu koeler wel goed? suc6.

Noud

• jefjef

jefjef

learning by doing

Topicstarter
Dank je ga ik doen. Wat ik nu gedaan heb is de computer opgestart zonder boot cd of windows cd en ik kreeg dus de boodschap dat de bootmanager is missing or corrupt. Na vervanging van de cpu naar de oude e6400 verdween deze boodschap en kon ik gewoon weer verder. Op een of ander manier zorgt de nieuwe cpu dat mijn bootmanager corrupt raakt. Ik zal gaan proberen met de Hirens cd of ik danwel in dos kan komen om de bootmanager te reparen.

Pagina: 1