Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:59
Dag Tweakers,

Mijn (2ehands) Asus HD 3870TOP begint kuren te vertonen. Na een uurtje of wat gamen begint het beeld te knipperen en door elkaar te lopen, om even later op zwart te gaan. Ik heb de temperaturen van de kaart gemeten en die lijken me erg hoog. Idle ~50 graden, onder Load heb ik max. 107 graden Celcius gemeten. Lijkt me niet goed.
Op de videokaart zit een speciale koeler (pricewatch: Zalman VF700-AlCu LED).

Hieronder een klein schemaatje met hoe de 'koeling' van mijn (Packard Bell OEM) kastje geregeld is.
Afbeeldingslocatie: http://i717.photobucket.com/albums/ww177/koeny3/airflow_kast.jpg

1 op het plaatje: 2 mini-ventilatortjes van Dealextreme, om de hete lucht af te zuigen.
2: koeler videokaart.
3: oude ventilator die hondenharen, stof en ook nog wat koele lucht aanzuigt (maar vooral hondenharen). Zit geen geschikte plug op; hangt los met gestripte kabels in een FAN ONLY kabeltje van de psu.
4 & 5: inlaat-uitlaat psu
6: stock koeler Athlon II x3 450.

Niet ideaal qua koeling... Doordat de videokaart zo breed is sluit hij de case bijna volledig af; de hete lucht kan niet naar boven omdat de kaart zichzelf in de weg zit. Vandaar de extra 2 ventilatortjes aan de zijkant. Verder mist het IO shield, maar dat zou binnenkort binnen moeten komen.

Wat denken jullie; koeling van de videokaart vervangen, of beter een heel andere case om je 'airflow' (zo je al van airflow kunt spreken in deze chaos) te verbeteren?

Met vriendelijke groet,
Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 12:07
Als de koeler echt recht naar beneden blaast dan draait hij de verkeerde kant op en dient deze zo snel mogelijk vervangen te worden, hij is dan defect.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Wel, hij blaast min of meer naar de zijkant. Dus naar de camera toe. Maar zie dat maar eens te tekenen in paint.

[ Voor 4% gewijzigd door kmsch op 14-10-2011 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 12:07
koeny 3 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:59:
Wel, hij blaast min of meer naar de zijkant. Dus naar de camera toe. Maar zie dat maar eens te tekenen in paint.
Dan blaast hij dus naar boven en het voelt voor jou alsof hij naar de zijkant blaast.

Als je koelpasta hebt dan kun je de koeler even loshalen en de koelpasta vervangen, deze kan na een lange tijd droog zijn en hard geworden zijn, dan overdraagt hij de warmte niet veel meer.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Nieuwe koeler zit er pas een maand op; koelpasta is toen ook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou al eens beginnen met die hele kabelbos wat netter te gaan wegwerken want dat scheelt je ook al een boel qua airflow in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ooit in een vorig leven diezelfde case gehad ... heb toen alles overgeplaatst in een case waar er minstens drie 120mm fans in pasten (2intake + 1out) en waar de kabels achterlangs konden lopen ... die kleine ingreep heeft ervoor gezorgd dat mijn toenmalige systeem niet spontaan in vlammen op ging :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

Blij dat je koeling tussen aanhalingstekens zette. Die kast ziet er echt gewoon vreselijk uit om in te werken.
Mijn advies: koop een deftige kast die je ook mooi vind, en werk alle kabels netjes weg. Dan heb je airflow, en niet zo'n kabelspaghetti waar lucht niet in- of uit kan.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:18:
Heb ooit in een vorig leven diezelfde case gehad ... heb toen alles overgeplaatst in een case waar er minstens drie 120mm fans in pasten (2intake + 1out) en waar de kabels achterlangs konden lopen ... die kleine ingreep heeft ervoor gezorgd dat mijn toenmalige systeem niet spontaan in vlammen op ging :D
Dat lijkt me wel de oplossing ja; grotere kast met enige mogelijkheden voor kabelmanagement. De voedingskabels zijn al getaiript maar kan ik niet heel veel beter wegwerken. Boven de dvd/hdd is eigenlijk niet genoeg ruimte, en onder de bays past het niet (alle kabels op elkaar zijn dusdanig dik dat ik de kast dan niet meer dicht krijg).
Ik zal van de herfstvakantie maar een nieuwe kast gaan halen. Of eerder, als me dat een doorgebrande videokaart bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:22
Een goede kast met veel kabelmanagementmogelijkheden en goede airflow (3 fans meegeleverd) is deze: pricewatch: Fractal Design Core 3000

Een andere met minder kabelmanagement maar wel goedkoper en redelijke airflow is een Antec Three Hundred: pricewatch: Antec Three Hundred
Het is misschien goed als bij deze kast ook 1 of 2 fans in de voorkant geplaatst worden.

De echte budgetkast die redelijk veel gekozen wordt is de Thermaltake V3 Black Edition:
pricewatch: Thermaltake V3 Black Edition
Deze heeft 1 fan meegeleverd en geen mogelijkheden tot kabelmanagement, maar de airflow kan wel veel beter worden door het plaatsen van extra fans in de voorkant en/of bovenkant.

Als je geen extra fans wilt kopen is de eerste kast de beste optie, deze heeft ook de beste mogelijkheden voor kabelmanagement. De totaalprijs van de tweede kast benadert die van de eerste kast wanneer er extra fans bij gekocht worden. Daarom denk ik dat de Fractal Design de beste keuze is. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Nieuwe kast gaat waarschijnlijk een CoolerMaster 310 worden. Dit omdat de Thermaltake V3 helaas niet te halen is bij Databyte, waardoor er verzendkosten bijkomen. De 310 wel, en ik woon op een paar kilometer afstand van Databyte, vandaar.
Overigens is de koelpasta toch het grote probleem gebleken, knurft die ik ben. Had de koeler vanmiddag losgehaald (omdat ik dacht dat die misschien slecht contact maakte met de kaart), maar er bleek wel erg weinig koelpasta op te zitten. Heb ik toen nieuwe op gedaan, en sindsdien is hij onder Load geen 107, maar 84 graden, een daling van meer dan 20 graden :P

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
84 graden onder load is nog erg hoog en ook voor een AMD lijkt mij persoonlijk, maar heb je wel eerst je koelblok en cpu schoongemaakt alvorens er nieuwe pasta op te doen ?

Eigenlijk moet je sowieso altijd bij het loshalen van je koeler de oude pasta er altijd af halen en zowel koeler als cpu met een doekje en wat alcohol helemaal schoon maken. Doe je dit niet dan blijven er altijd resten van de oude pasta zitten en blijf je een minder contact houden.

Let er ook op dat je maar 1 rijskorreltje pasta erop doet want het is niet zo dat meer pasta ook beter koelt en dit zelfs andersom kan zijn omdat je dan een isolerende werking van de pasta gaat krijgen als die laag te dik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:51
Volgens mij kun je beter investeren in een cursus tywraps. Dan kom je al een heel eind om de kabels wat netter weg te werken. Een andere kast is ook welkom natuurlijk, gezien er niets mogelijk is met in- en outtakes.

Verder: Heb je de GPU koeler zelf bevestigd? Of was dit al 2e hands zo? Ik vermoed dat de originele eigenaar dit nooit goed heeft gedaan, gezien deze koeler al meer warmte zou moeten afvoeren dan de stock cooler. Wat voor een videokaart is het uberhaupt? Is deze koeler wel geschikt voor het type kaart? De VF700 kan geloof ik nog wel op een Nvidia 7600GT, maar hoger is al een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
@Roel1966 Op internet staat dat de 3870 tot in de 80 graden kan lopen, bij 100 zou hij pas echt stuk gaan.
Zal het nog eenmaal vertellen: ik heb de kaart tweedehands gekocht zonder koeling (ook geen stock). Hij was helemaal schoongemaakt, dus ik had hem niet meer met alcohol afgenomen, maar dat leek me ook niet nodig. Daarna heb ik de bestelde koeler erop gemonteerd. Maar wel een fijne tip,dankjewel!

@FunFair: Misschien ook geen slechte nee, het zal ongetwijfeld een stuk netter kunnen. Voor in de nieuwe kast zal ik ze opnieuw tywrappen.
GPU koeler is (zie hierboven) zelf gemonteerd. Was voor mij de eerste keer dat ik een GPU koeler heb geïnstalleerd, vandaar. Verder wordt de 3870 standaard ook weleens meegeleverd met deze koeler (asus dacht ik, kan ook een ander merk zijn), daarom leek het me geen probleem.
Pagina: 1