Aarding van een veiligheids stopcontact

Pagina: 1
Acties:
  • 5.040 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik mijn laptop veel gebruik in de badkamer trek ik dus aardig wat uit het veiligheidstopcontact dat daar zit. Dit is zo'n scheer stopcontact, ik heb er wel een zwaardere beveiligingstrafo achter gehangen met het oog op de toekomst als ik er een contactdoos op wil aansluiten.

Dit was allemaal geen probleem, maar mijn nieuwe laptop bevat aluminium accenten (de oude was in het bad gevallen), en ik ik weet toevallig dat alle elektrische apparaten met een metalen behuizing geaard moeten zijn.

Mijn vraag is, Heeft dit wel zin bij een veiligheidsstopcontact ? Of volstaat de veiligheidstrafo?

bij voorbaat dank voor je antwoord, want nu durf ik alleen te badderen op accustroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
heeft hij alleen metalen delen of is hij in zijn geheel van metaal?

als hij een paar accenten heeft zullen die niet geaard zijn.
maar een veiligheidsstopcontact heeft geen aarde, dan zou je immers alles weer vastleggen aan een bepaald potentiaal, dat wil je juist opheffen.

die delen van je laptop zijn niet geaard waarschijnlijk. een laptop is meestal niet geaard trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
wat is een beveiligingstrafo precies en wat is een veiligheidsstopcontact?

mijn stopcontact in de badkamer gaat gewoon naar de centraaldoos in het plafond en dan naar de meterkast. Uiteraard ook netjes geaard enzo.

los van dit alles lijkt mij een laptop in de badkamer vragen om vochtproblemen met damp etc.. ?

edit: de meeste laptop adapters hebben zo'n dun stekkertje, zonder randaarde dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Notehoutelade op 14-10-2011 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
zo'n veiligheidsstopcontact is galvanisch gescheiden van de aarde. er zit een trafo achter de wcd.
dan heb je in weze geen potentiaal tussen het wcd en alles in de badkamer zitten. het zweeft immers

die dingen werden (of nog steeds?) wel eens gebruikt voor scheerapparaten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een normaal stopcontact bestaat uit een nuldraad en een fase draad, de fasedraad wisselt van spanning (-230V naar +230V) en creërd zo een 230V wisselspanning, deze spanning is tehoog voor in een vochtige omgeving, Als je dicht bij het stopcontact gaat staan zou er een "schok" van de fasedraad naar je lichaam kunnen "springen". Om dit te voorkomen zet er er een veiligheidstrafo op, de input is de Fase en Null draad, de output zijn twee fase draden, die tussen 115V en -115V wisselen, en wel zo dat er maximaal ook een spannings verschil van 230V ontstaat, zodat je apparatuur nog gewoon werkt. Maar de maximale spanning in de vochtige kamer is maar 115 Volt, en dus minder gevaarlijk, daarbuiten zou de vonk eerder geneigd zijn naar de andere pool over te slaan.

Bedankt voor de tips en tops trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
timberleek schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:04:
zo'n veiligheidsstopcontact is galvanisch gescheiden van de aarde. er zit een trafo achter de wcd.
dan heb je in weze geen potentiaal tussen het wcd en alles in de badkamer zitten. het zweeft immers

die dingen werden (of nog steeds?) wel eens gebruikt voor scheerapparaten etc.
Jazeker, ik gebruik ze nog, Met het oog op een kleine in de toekomst wil ik langzaam aan alle stopcontacten in mijn huis omzetten naar veiligheidsstopcontacten. Met de trafo gaat er wel wat energie verloren, maar dat is een gewenst effect met de winter op komst.

Ik ken iemand die na een elektrische schok een groot deel van zijn capaciteiten verloor, en nu als mislukte uitvinder door het leven gaat, zo beweerd hij meerdere Perpetuummobile's te hebben gemaakt. Dat mag mijn kinderen niet overkomen. (op vroege leeftijd althans), Of deze man erop achteruit is gegaan is iets waar aan verschillende standpunten onderhevig is, maar daar voor zou ik het prive leven van deze man op straat moeten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dan ben ik benieuwd wat hij heeft gedaan.

als je (onder normale omstandigheden) een schok kan krijgen uit een stopcontact zou het nooit zo toegestaan zijn. Dan denk ik eerder dat er iets niet deugde.

alles vervangen door veiligheidsstopcontacten heeft imo geen zin. je zou eventueel van die blindplaatjes erop kunnen zetten zodat je niet rechtstreeks wat in de gaten kan duwen, maar verder vind ik het persoonlijk onnodig. En ivm met grotere vermogens kan het ook gevaarlijk worden.

En die veiligheidsstopcontacten zijn niet geaard. Iets wat schade kan toebrengen aan apparatuur (laatst nog iemand die de vga poort van zijn laptop had gesloopt met het aansluiten op de home cinema set. geaard apparaat zonder randaarde aangesloten --> 115v op de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat zou een geaard stopcontact voor zin hebben als de netstroomadapter van je laptop geen geaarde stekker heeft? Een aardlekschakelaar zou me dan nuttiger lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:10:
Een normaal stopcontact bestaat uit een nuldraad en een fase draad, de fasedraad wisselt van spanning (-230V naar +230V) en creërd zo een 230V wisselspanning, deze spanning is tehoog voor in een vochtige omgeving, Als je dicht bij het stopcontact gaat staan zou er een "schok" van de fasedraad naar je lichaam kunnen "springen". Om dit te voorkomen zet er er een veiligheidstrafo op, de input is de Fase en Null draad, de output zijn twee fase draden, die tussen 115V en -115V wisselen, en wel zo dat er maximaal ook een spannings verschil van 230V ontstaat, zodat je apparatuur nog gewoon werkt. Maar de maximale spanning in de vochtige kamer is maar 115 Volt, en dus minder gevaarlijk, daarbuiten zou de vonk eerder geneigd zijn naar de andere pool over te slaan.

Bedankt voor de tips en tops trouwens
Wauw ga jij alles nog maar eens goed doorlezen want dit is toch echt onzin ...

Fase is 115V wisselend van potentiaal (2*115 =230V)
0 draad is natuurlijk 0

Het overspringen van vonken gebeurt echt niet bij 460V en zeker niet bij 230V.

De beveiliging van een scheerapparaatwandcontactdoos is gebaseerd op de hoeveelheid stroom (A )die er door mag lopen en niet op het voltage.

En normaal is het voltage nooit echt het probleem, het is de hoeveelheid stroom die kan gaan lopen door een lichaam wat een probleemkan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Twarp op 14-10-2011 18:29 ]

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 16:42
Oplossing: niet in bad gaan met een laptop!!!
Wil je geëlektrocuteerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Ik wil je niet te veel tegen je borst stuiten, maar de kans dat je overlijd aan een veiligheidsstopcontact versus een normaal stopcontact in een moderne installatie (met goede aardlek) is toch wel in het nadeel van een veiligheidsstopcontact.

Het zit namelijk zo:
Een aardlekschakelaar meet de stroom tussen de ingaande en uitgaande stroom (fase en nul) als die meer dan 30mA is gaat ie uit binnen een paar milliseconden, RUIM voordat er een kans is op permanente schade aan je lijf.

Een veiligheidstrafo is echter compleet gescheiden van de fase en nul, dus het maakt niet uit hoe en waarheen er stroom gaat lopen achter deze trafo, de aardlek kan er niet op reageren.

Dan vraag je je af waarom deze trafo's bestaan? Er zijn redenen voor, zoals:
- In een installatie zonder aardlek is het een stuk veiliger met veiligheidstrafo omdat het vermogen flink beperkt is.
- Bij een walstroom installatie voor schepen, anders ets je de boot weg.
- In testopstellingen om netstoring af te schermen.

De scheertransformator zie je in het buitenland nog veel omdat er zat plekken zijn waar aardlekschakelaars niet verplicht zijn. Ook zijn er scheerapparaten die niet in een normaal stopcontact passen (meestal oude welke nog niet dubbel geisoleerd zijn).

Voor je kleine, zorgt gewoon dat je meterkast up-to-date is volgens de nieuwste NEN1010 (na 2005).
Zorg dat er overal kinderbeveiliging op de stopcontacten zit.

Die trafo's kosten alleen VEEL vermogen (~30% gooi je weg, dat is echt veel) en ze worden al snel heel erg groot (~1Kg per 100W, en dat is bijna alleen koper en staal dus nog duur ook).

Edit:
Ik vergeet wat, alle moderne geschakelde voedingen zijn gescheiden, ook die van je laptop, als die in een normaal stopcontact zit en in bad valt gaat alleen de laptop stuk...

[ Voor 5% gewijzigd door SA007 op 14-10-2011 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vraag me nog even af. Gebruiken die scheerstopcontacten eigenlijk ook een significante hoeveelheid stroom als ze niet gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ja

de trafo achter een scheerstopcontact blijft gewoon zijn nullast stroom trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
SA007 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:29:

Edit:
Ik vergeet wat, alle moderne geschakelde voedingen zijn gescheiden, ook die van je laptop, als die in een normaal stopcontact zit en in bad valt gaat alleen de laptop stuk...
Tot de adapter met netsnoer ook in het bad valt doordat iemand er achter blijft hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
als je snel bent kan het nog meevallen. die blokken zitten aardig waterdicht gestopt door de enorme hoeveelheden lijm etc.
maar dan moet je hem alsnog heel snel weer uit het water gooien.

en dan nog zou ik het niet proberen.
buiten dat een dampende badkamer niet goed is voor een laptop, zou ik hem alleen gebruiken in de badkamer zonder oplader. Als hij dan in het water zou vallen zou de ellende nog aardig binnen de laptop blijven.

maar dan nog is het eigenlijk heel onverstandig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuk om te zien dat veiligheidsstopcontacten zoveel losmaken bij de mensen.

Het grootste nadeel van het ombouw project in mijn huis zijn inderdaad de kosten en het discutabele nut ervan.

De kosten die je maakt aan de installatie zijn gewoon recht evenredig met het maximaal te trekken vermogen, Dit klinkt misschien fair, maar in jou huis kun je lekker de stoppen eruit trekken zonder dat je je eerst scheel hebt betaald aan trafo's, maar ik ben al blij als ik dadelijk op iedere groep enkele amperes kan opnemen.
Dit zorgt er ook voor dat ik heb gekozen voor energie zuinige apparaten. Die verdienen zichzelf op deze manier extra snel terug. Dus de kosten zijn geen issue meer, al voelt het wat wrang als ik bij de elektronica zaak binnen loopt en de eigenaar krijgt al een vreemde glimlach op zijn gezicht bij binnenkomst, omdat hij weet dat hij deze zomer een goede vakantie heeft.

Wat betreft het nut denk ik zo, Alle kleine beetjes helpen. Ik betaal me liever nu scheel, dan dat ik dat later doe aan de verzorging van mijn een familielid die een stroomstoot heeft gehad. Ik zou bij wijze van spreken mijn hand in het stopcontact duwen voor de stellen dat een veiligheidsstopcontact veiliger is dan een niet veiligheidsstopcontact.

We staan vroeg of laat allemaal wel eens onder stroom, maar dan ben je toch blij dat je het kan navertellen.
In Amerika werken ze maar met 110V in huis, dat zouden ze hier ook moeten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:47:
We staan vroeg of laat allemaal wel eens onder stroom, maar dan ben je toch blij dat je het kan navertellen.
In Amerika werken ze maar met 110V in huis, dat zouden ze hier ook moeten doen!
Lekker als je een zwaar apparaat aan je wcd hangt. met het halve voltage heb je 2 keer zoveel stroom door je snoeren lopen. Vind je dat echt prettig?

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik heb nog nooit zonder stroom gestaan in normale situaties.

het is wel eens voorgekomen, maar had ik altijd een apparaat open geschroefd liggen waar ik met mijn klauwen in zit.

Maar vergeet niet dat die veiligheidsstopcontacten een groot nadeel hebben. je stoppen doen niks meer.
Tenzij je een >3,5kW trafo hebt zal de vollast niet genoeg zijn om de stop aan te spreken. als je dan ergens kortsluiting hebt zal niks het tegen houden. Met een beetje geluk zit er een goed thermische zekering in de trafo, maar tot die aanspreekt (en dat duurt even) staat iets vrolijk kort te sluiten --> grote kans op brand.

het 110v systeem heeft ook grote nadelen hoor, oa de veel grotere stroom en daarbij zijn hogere verliezen (en dus warmte) bij oa connectoren.

Het is je eigen keuze, maar ik blijf erbij dat het niet handig is om te doen. de halve wereld werkt met 230v (zo'n beetje), dat gaat allemaal prima.
Bedenk wel dat al je geaarde apparatuur (met metalen behuizing) straks onder halve netspanning staat door oa netfilters. nu is dat niet direct dodelijk door de relatief lage energie in de condensatoren, maar je krijgt wel telkens een opdoffer. en je sloopt er ook zo apparatuur mee (zie de vga aansluiting hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Twarp schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:52:
[...]

Lekker als je een zwaar apparaat aan je wcd hangt. met het halve voltage heb je 2 keer zoveel stroom door je snoeren lopen. Vind je dat echt prettig?
Goede vraag,
Je kan volt zien de hoeveelheid Watt die iedere ampère levert. De natuurkundige definitie is wat natuurkundiger, maar als er veel amperes lopen is dat geen probleem, De extra warmte productie moet je voor lief nemen. Het is een kleine prijs.voor het werken met lage voltages.

Het is de stroom die de schade aanricht, maar het is niet zo dat als er 4A door een draad loopt naar een apparaat, en jij raakt die draad aan, dat jij automatisch ook 4A te voorduren krijgt. Daarmee heb je niets te maken, De stroom die door je heen zal lopen is enkel afhankelijk van de spanning op die lijn, en de weerstand van je lichaam en al het andere waar de stroom doorheen moet.

Als het project niet werkt, verkoop ik het zaakje 3 jaar later weer, De stijgende koperprijs garandeert een goede investering.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2011 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Oke interne weerstand is natuurlijk bepalen voor de hoeveelheid stroom die er kan gaan lopen. Zoals eerder genoemd is warmteproductie een zaak waar je rekening mee moet houden. Meteen ook een duidelijk verlies overigens want tenzij je de warmte ook als dusdanig wil gaan gebruiken is het voornamelijk verlies.

Je kan je afvragen waarom men bij krachtstroom gekozen heeft voor een verhoging van voltage en niet voor verhoging van amperage. Als je nagaat dat het makkelijker is om vermogen te transporteren bij een hoger voltage dan weet je dat het verhogen van een voltage meestal de voorkeur heeft. Natuurlijk moet je in de gaten houden dat een te hoog voltage wel geaarlijker is bij bijvoorbeeld overspringen van vonken. Maar gelukkig duurrt het even eer je dat bereikt. Daarnaast is het gebruiken van hogere stromen het lastiger om deze te schakelen.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickoNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:12
Twarp schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:16:
Oke interne weerstand is natuurlijk bepalen voor de hoeveelheid stroom die er kan gaan lopen. Zoals eerder genoemd is warmteproductie een zaak waar je rekening mee moet houden. Meteen ook een duidelijk verlies overigens want tenzij je de warmte ook als dusdanig wil gaan gebruiken is het voornamelijk verlies.

Je kan je afvragen waarom men bij krachtstroom gekozen heeft voor een verhoging van voltage en niet voor verhoging van amperage. Als je nagaat dat het makkelijker is om vermogen te transporteren bij een hoger voltage dan weet je dat het verhogen van een voltage meestal de voorkeur heeft. Natuurlijk moet je in de gaten houden dat een te hoog voltage wel geaarlijker is bij bijvoorbeeld overspringen van vonken. Maar gelukkig duurrt het even eer je dat bereikt. Daarnaast is het gebruiken van hogere stromen het lastiger om deze te schakelen.
Bij krachtstroom is de spanning niet verhoogt, maar gebruik je meerdere fasedraden die onderling 120 graden van elkaar verschoven zijn. Hierdoor krijg je een lijnspanning van 400V tussen twee fasedraden. De fasespanning is een fasedraad ten opzichte van de nul draad.
Voltage/amperage zijn niet de correcte termen, deze zijn spanning en stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
geld dit ook voor een aardedraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
wat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

RickoNL schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:23:
[...]

Bij krachtstroom is de spanning niet verhoogt, maar gebruik je meerdere fasedraden die onderling 120 graden van elkaar verschoven zijn. Hierdoor krijg je een lijnspanning van 400V tussen twee fasedraden. De fasespanning is een fasedraad ten opzichte van de nul draad.
Voltage/amperage zijn niet de correcte termen, deze zijn spanning en stroom.
En 380V (400V) is niet hoger dan 230V?

Dat de techniek anders is wil nog niet zeggen dat je het zo makkelijk af kan schieten. Bij het gebruiken van 3 fase draden ipv 1 houdt het ook in dat je meteen meer stroom kan laten lopen. Bij het verhogen van het effectieve voltage heeft dit nog meer effect ;)

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickoNL
Dat een hogere spanning voordeliger is klopt, maar dit is niet de reden dat 400V hoger is dan 230V. Dit komt omdat 230V en 400V direct aan elkaar verbonden zijn. Zonder het één is het ander er ook niet (enkele uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu snap ik het niet meer, Wat heeft dit temaken met de aardedraad?
We zullen een stemming houden om ontoppic te blijven

A ) Voeg een Aarde toe aan je veiligheidsstopcontact!
B ) Een Aarde draad zal geen nut hebben gezien je in de badkamer bent
C ) R=U/I
D ) Veiligheidsstopcontacten hebben geen toekomst
E ) Een lineaire combinatie van A,B,C en D

Vanaf nu alleen nog reageren met een stemming, eventueel onderbouwd oke?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Als je een niet al te oud huis hebt dan is de hele badkamer al geaard.
Ik snap het probleem niet zo eerlijk gezegd.
Waarom heb je een laptop in bad nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het lezen van dit topic wil ik toch even reageren, begrijp ik het nu goed dat de TS al zijn stopcontacten wil veranderen in een zogenaamd veiligheids stopcontact ( scheerstopcontact )?

Je moet jezelf afvragen onder welke situatie je in contact zou kunnen komen met een onderspanning staand deel.

Dit zal alleen gaan wanneer er een defect in een apparaat zit, dmv randaarde en aarlekbeveiliging is dit te ondervangen.

Voor kinderen die in stopcontacten gaan lopen prutsen zijn er van die plaatjes die in het stopcontact kunnen worden gezet. je moet dan eerst een kwart slag draaien voordat je stekker ook daadwerkelijk in het stopcontact kan.

Het nut van veleigheids stopcontacten in het hele huis ontgaat mij totaal.

PS elektriciteit en water gaan simpelweg niet samen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2011 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickoNL
TS wil met zijn laptop in bad tweakers checken. Situatie is nu dat hij gebruik maakt van een stopcontact die gescheiden is met een trafo. Deze wil je niet aarde, omdat je hiermee het veiligheidsprincipe wegneemt zoals timberleek al vermelde. Je creeërt namelijk een potentiaal, nadat je deze heb weggenomen.
De aarde van je laptop zal alleen in de voedingsadapter gebruikt worden. De behuizing van je laptop zal daarom niet geaard zijn. Mijn advies, geen elektronica in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Dat niet echt een tweaker mentaliteit :P

Tweak je badkamer, pak een verlengsnoer voor het secundaire gedeelte van je laptop en hou het 230V gedeelte erbuiten. En wil je dit mooi maken, dan maak je hier een aparte wcd voor op laag voltage in je badkamer.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Willen jullie je mening graag verwoorden in lineaire combinatie van A,B,C of D. Dit zijn 4 orthogonale mogelijkheden in de 4 dimensionale antwoord ruimte , Je zou dus even moeten kijken hoe je dit oplost, maar alleen een systematisch antwoord kan me helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Met je ABCDE opties:

A - Heeft geen effect, een veiligheidsstopcontect is gescheiden van de netspanning, een aarde erbij heeft totaal geen nut en doet electrische niets behalve schijnveiligheid geven.
B - Een aardedraad in de badkamer is verplicht en op alle andere stopcontacten sterk aan te raden, met uitzondering van gescheiden 'veiligheids'stopcontacten.
C - is natuurlijk gewoon waar, wet van ohm.
Spanning in je huis verlagen kan prima, je kan een grote autotransformator (niet uit een auto, zo heten die dingen gewoon) in je meterkast hangen en de spanning verlagen naar 110 en al je apparatuur uit america halen.
Het kost alleen op alle punten flink meer geld (2x zo dik koperdraad nodig, de trafo, extra vermogen, etc)
D - Lijkt me duidelijk, het is puur schijnveiligheid en netto onveiliger dan gewoon je meterkast op orde hebben.
Eventueel kan je gevoeligere aardlekschakelaars kopen, die worden vaak gebruikt in laboratoria, heb je dacht ik tot 7mA (normaal is 30).

Verder, kijk eens naar de statistieken over electrocutie. (het is blijkbaar zo zeldzaam dat ik nieteens bronnen kan vinden).
De kans dat je in huis doodgaat door brand (door bijv kortsluiting) of van de trap vallen is astronomisch veel hoger.
En als je veel trafo's in je huis gaat plaatsen (die continue warm zijn) verhoog je de kans op brand vooral.

Daarnaast heb je echt lompe trafo's nodig om nog steeds te kunnen stofzuigen of je waterkoker gebruiken etc.
En dat soort grote transformatoren kan je jezelf dan weer veel makkelijker aan electrocuteren.

Ik raad het in ieder geval zeer sterk af om af te wijken van de gestandariseerde NEN1010, hoogstens door lichtere of gevoeligere zekeringen te plaatsen.
Als veiligheidstransformators daadwerkelijk veiliger zouden zijn zou je ze echt wel vaker zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D

En zeker niet A...

Wat ik niet begrijp, is dat je aan de ene kant alles veilig wil hebben. maar dan wel met electriciteit in bad gaat zitten.

ps YouTube: Home Electrical Safety

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2011 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Joh,

waar het op neer komt is dat wanneer je het gevaarlijke gedeelte buiten je badkamer houdt en het minder gevaarlijke gedeelte in de badkamer gebruikt, je veiliger bent dan welke wcd oplossing op 230V dan ook.

Waarom wil jij je laptop in de badkamer hebben?

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickoNL
Twarp schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:18:
Joh,

waar het op neer komt is dat wanneer je het gevaarlijke gedeelte buiten je badkamer houdt en het minder gevaarlijke gedeelte in de badkamer gebruikt, je veiliger bent dan welke wcd oplossing op 230V dan ook.

Waarom wil jij je laptop in de badkamer hebben?
Dat is niet waar, want door kortsluiting zou er mogelijk een spanning van 230V op de laptop kunnen staan. Zeer onwaarschijnlijk dat wel.

Oplossing D. Een correct geplaatste wcd ( volgens NEN1010 ) met aardlekschakelaar zou goed moeten zijn.
Hoewel ik het alsnog af zou raden, zelfs lage spanningen kunnen bij een natte huid gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Verder moet je wel heel erg lang in bad zitten of een erg onzuinige laptop hebben wil die het niet gewoon op zijn accu kunnen volhouden. Daar is een laptop toch primair voor bedoeld. Om los van het lichtnet te kunnen werken.

Beste (en leukste) optie is dus wellicht een mooie nieuwe en vooral energiezuinige laptop. :p

Optie F dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@SA007
De kabels hoeven niet tweemaal zo dik, maar de wortel van tweemaal zo dik. Dit is een "reëel getal" en kan ik hier dus niet opschrijven. Maar het komt er op neer dat als de kabels maar 1,5 maal zo druk zijn de weerstand een factor groter dan 2 daalt.

Je bent ook niet op E ingegaan,zou je deze misschien ook lek kunnen schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wat is een lineare combinatie van ABC en D dan?

de kabels moeten wel 2x zo dik, want je moet de helft van de weerstand krijgen.

De diameter van de kabel verdubbelt niet, maar het koperoppervlak wel.
Je krijgt dan dus 2x zoveel koper.

2,52mm = een diameter van ongeveer 1.8 mm
52mm = een diameter van ongeveer 2.5mm

Edit: Het is overigens wel zo dat je niet helemaal een verdubbeling hoeft te hebben, omdat het oppervlak van de kabel groter wordt is er meer oppervlak om hitte kwijt te kunnen en kan je weg komen met iets meer weerstand.

[ Voor 24% gewijzigd door SA007 op 14-10-2011 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah oei, er is sprake van een mis concept.
De dikte van een kabel laat zich meten in een lengte maat niet in een oppervlakte maat. Maar goed, het was natuurlijk niet mijn idee om het voltage naar 110V te verlagen zoals in de USA.

VOor wat betreft je vraag.
Hier een voorbeeld van een lineaire combinatie.
Je kunt
A) 10 meter naar het noorden lopen
en je kunt
B) 10 meter naar het westen lopen.
Een lineaire combinatie stelt je instaat overal op aarde te komen
Door bijvoorbeeld 54321 x A, en en -0,12 maal B te doen.
Je kunt bewijzen dat je overal kan komen door aan te tonen dat A en B onderling orthogonaal zijn (1) en de oplossingsruimte twee dimensionaal (2)
(1) = (ri, Noord en ri. west staan lodrecht)
(2) = (oppervlak dus ja)

Je merkt dus dat lineaire combinaties erg belangrijk voor ons zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 18:33

Part

Helemaal niets.....

De voedings-adapter van je laptop heeft ook al een galvanische scheiding dus die scheidingstransformator heeft geen toegevoegde waarde .

Met kinderen is een scheidingstransformator al helemaal af te raden. Zodra een kind 2 spijkers in een stopcontact steekt is kan het nooit meer over een Perpetuum mobiel nadenken.
Een gewone aardlek is de beste beveiliging en zorg voor stopcontacten met kinderbeveiliging. (Volgens mij zit dat standaard op alle nieuwe stopcontacten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
B dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@DuNzOlTaN:
Ik snap echt niks van je lineare combinaties, je zou bijv 54321 veiligheidstransformatoren willen plaatsen?

@Part:
Inderdaad, zolang je de adapter zelf niet in het bad gooit is er niets aan de hand (behalve voor de laptop) en dan nog tikt in een paar milliseconde de aardlek eruit.

Overigens kan je prima stopcontacten zonder kinderbeveiliging kopen, is alleen ook zat keus in stopcontacten met beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Waarom zou een aardedraad in de badkamer geen nut hebben? Juist in de badkamer is het verschikkelijk belangrijk dat zoveel mogelijk zo goed mogelijk geaard is.
Omdat het een vochtige ruimte is en als je nat bent is je weerstand veel lager en heb je dus veel minder nodig om een dodelijke schok te krijgen.

Daarom zijn natte ruimtes ook de eerste (en enige) plekken waar veiligheidstrafo's gebruikt zijn geweest,
De eerste ruimtes waar aarding verplicht werd.
En de eerste ruimtes die verplicht achter een aardlekschakelaar moesten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

B ) Een Aarde draad zal geen nut hebben gezien je in de badkamer bent

In een badkamer heb je geen aarde maar een vereffening die met de aarde verbonden is.
Wat van belang is dat alle metalen delen die spanning kunnen voeren met elkaar verbonden zijn (vereffend) zodat er geen stroom kan gaan lopen indien je twee delen aanraakt.
Zou het "metaal" van je laptop direct verbonden zijn met de aarde draad dan moet je deze dus ook aan de vereffening.
Ik denk echter dat het "metaal" van jou laptop niet aan de aarde verbonden is.

Wat ik aangeef is dat je scheidingstransformator in dit geval geen toegevoegde waarde heeft.
Dit past echter niet in het lineaire ABCD combinatie ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Tegenwoordig is het verplicht om een voledig geaarde badkamer te hebben!

Maar ik snap nog steeds het probleem niet.
Een hoop "moeilijke stellingen en berekeningen" maar een beetje simpel nadenken dat water en electriciteit niet samen gaan.
De meest zinninge opmerking is toch wel de laptop gewoon op de accu gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je lijkt het goed te begrijpen,
Een volgende stap zou zijn om te kijken welke onafhankelijke antwoorden je kan formuleren.
Maar als je bedenkt dat je dus best kan stemmen op B en C, kun je dus zeggen
E 1xB en 1xC, maar als je B belangrijker vind kun je er een andere factor aan geven.
als je hier wat meer mee hebt geoegend zou je kunnen zorgen dat je antwoord zogenaamd "normaal' is.
Het hierboven gegeven antwoord word dan:
E wortel2 x B en wortel2 maar C
we spreken dan van een antwoord met "lengte" 1, en dat heet normaal.
sorry als ik hiermee verwarring zou veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
het kan misschien aan mij liggen, maar ik zie het nut niet echt van die 'berekeningen'.

het zaait bij mij alleen maar een berg verwarring, terwijl het (zelfs wettelijk) aardig zwart wit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, vergeet Antwoord E maar, maar het is wel de enige mogeklijkheid om nuances tussen verschillende meerkeuze antwoorden te brengen. Maar als niemand daar behoefte aan heeft kunnen we het zonder doen. Maar dan wil ik wel een één duidige A , B , C of D antwoord, en niet van allerhande opmerkingen die niet 1 op 1 op A, B , C of D slaan.

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij is het enige goede antwoord de NEN1010, daar staan dingen in als:

Aardlek verplicht op alle groepen.
Aardlek van meer dan 30mA mogen niet meer geplaatst worden.
Nooit meer dan 4 groepen per aardlek.
Een hoofdschakelaar is verplicht.
Alle natte ruimtes moeten verplicht volledig geaard worden.

Daarbovenop mag je best extra veiligheden zetten, zoals andere types automaten (normaal is B of C, veiliger is een A)
Of een gevoeligere aardlek.
Of kinderbeveiligingen op alle stopcontacten.

Het lijkt me niet verstandig om een kacheltje achter elk stopcontact te plaatsen of te gaan twijfelen of aarding een goed idee is.

Edit: D is duidelijk mijn antwoord, al is er meer dan alleen 'veel trafo's plaatsen is een slecht idee'

[ Voor 7% gewijzigd door SA007 op 14-10-2011 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dan zie ik het meeste heil in D.

scheidingstrafo's in stopcontacten waren zeer handig in de 'goede oude tijd'. Anno nu moet je gewoon een geaard WCD hebben met degelijke aardlek. dat is veel veiliger.

rond kids eventueel van die veiligheidsplaatjes in de WCD's of wcd's met ingebouwde beveiliging kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

0 X A
0 X B
0 X C
0 X D

Geen van deze stellingen geven een goede beschrijving van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Ik zit met stijgende verbazing dit topic te lezen, maar als vader van 2 kleintjes wil ik je meegeven om niet alle problemen zo te gaan benaderen als je eenmaal vader bent. Anders kom je nooit meer in de buurt van je bad. Want water en kleintjes is een reelere lethale combinatie dan een wcd met randaarde en een wcd beschermer en kind.

Maar aangezien je graag een antwoord op je mc vragen wil : D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
SA007 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:55:
Nooit meer dan 4 groepen per aardlek.
wellicht een beetje off topic, maar ik had eens 2 verschillende electriciens op bezoek en die vertelden mij dat bij eerste installatie van de groepenkast je inderdaad niet meer dan 4 groepen mag installeren op een aardlek, maar naderhand wel het aantal groepen op dezelfde aardlek mag uitbreiden met 1 of maximaal 2, weet niet meer precies wat ze zeiden.

ik heb geprobeerd hierop te zoeken op internet, maar heb nooit kunnen controleren of deze uitspraken kloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mjah, het is mij ook nog steeds een doorn in mijn oog dat de NEN1010 (en de rest van de verplichte normen) niet openbaar toegangkelijk zijn.

Het zou best kunnen dat je achteraf mag uitbreiden, maar mag aanleg in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bah, een hele tekst getypt, duw ik 1 of andere toetsencombo zodat mijn venster sluit! Een kortere versie dan maar:
Een normaal stopcontact bestaat uit een nuldraad en een fase draad, de fasedraad wisselt van spanning (-230V naar +230V) en creërd zo een 230V wisselspanning.
Twarp schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:26:
Fase is 115V wisselend van potentiaal (2*115 =230V)
Een 230V net wisselt tussen 325V en -325V. 230V is de effectieve spanning en Ueff = Upiek / √2
Wikipedia: Effectieve waarde
Om dit te voorkomen zet er er een veiligheidstrafo op, de input is de Fase en Null draad, de output zijn twee fase draden, die tussen 115V en -115V wisselen, en wel zo dat er maximaal ook een spannings verschil van 230V ontstaat, zodat je apparatuur nog gewoon werkt. Maar de maximale spanning in de vochtige kamer is maar 115 Volt.
De secundaire van de transfo is zwevend. Dit wil zeggen dat het potentiaal niet gekend is. De spanning (potentiaalverschil) is nog steeds 230V effectief. Omdat het zwevend is, kan je eender welke fase vastnemen. Je gaat dan namelijk de draad op hetzelfde potentiaal als jouw lichaam brengen (niet meer zwevend maken). De 2de fase heeft dan een potentiaal welke 325V hoger of lager ligt als die van jou.
Bij een standaard net is de nul geaard aan de centrale en heeft deze dus hetzelfde potentiaal als de aarde, welke volgens afspraak 0V is.
Door grote afstanden (Centrale - huis) kan het potentiaal van de nul afwijken van dat van de aarde.

Je zegt aan de ene kant in te zitten met je veiligheid, en die van je kind(eren). Maar dan neem je elektrische apparaten mee in bad. :? Dat is gewoon een tegenstrijdigheid! Ook al is een laptop al galvanisch gescheiden en werkt die op een veel lagere spanning (~20V), elektrische apparaten horen niet thuis in bad.
Als je kinderen je gaan nadoen (en dat doen ze gegarandeerd) dan nemen ze misschien een ingestoken haardroger of radio mee in bad!

Wat ik me trouwens afvraag, daar waar ze een 115V net hebben, hoe zijn daar de zekeringen? Kunnen die maar de helft aan vermogen per kring hangen? Het lijkt me niet veilig om zwaardere zekeringen te gebruiken.

115V of 230V maakt trouwens niets uit, beide spanningen kunnen dodelijk zijn. Een stroom van 50mA door het hart op 50Hz of 60Hz gedurende enkele seconden is dodelijk. De stroom is afhankelijk van de spanning en de weerstand. De weerstand van een persoon kan verschillen van ~1000Ω voor natte huid tot ~500000Ω voor droge huid. En van mens tot mens verschillend.
100V kan net zo dodelijk zijn als 1000V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
kluyze schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:59:
Door grote afstanden (Centrale - huis) kan het potentiaal van de nul afwijken van dat van de aarde.
Goed verhaal, maar dit klopt niet.

Het is namelijk normaal om bij het huis een (paar) flinke aardpinnen te slaan en daar te verbinden met de nul.

Overigens loopt er helemaal geen nul van de centrale naar je wijk, pas bij het distributiestation wordt de nul 'gemaakt'.
Een hoogspanningsmast heeft alleen alle 3 de fases (en een aarde erboven, maar die is puur als bliksemafleider)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-08 14:09
:X Deze thread is een gevaar voor de gezondheid van iedereen die hem leest en denkt iets met de reacties te moeten doen. Sommige reactie zijn goed, maar andere bevatten aperte onzin en zijn zelfs gevaarlijk.

Probleem is natuurlijk dat de meeste mensen niet in staat zijn de zin van de onzin te scheiden. Daarom is er maar 1 correcte oplossing en dat is je houden aan de installatie voorschriften en verder niet gaan knoeien.
Er hebben vele deskundige mensen heel lang over die standaard nagedacht en de kans is groot dat je met gehobby en ondeskundige redeneringen de situatie eerder onveiliger dan veiliger maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
amen to that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Notehoutelade schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:18:
wellicht een beetje off topic, maar ik had eens 2 verschillende electriciens op bezoek en die vertelden mij dat bij eerste installatie van de groepenkast je inderdaad niet meer dan 4 groepen mag installeren op een aardlek, maar naderhand wel het aantal groepen op dezelfde aardlek mag uitbreiden met 1 of maximaal 2, weet niet meer precies wat ze zeiden.
De normen zijn duidelijk, per aardlek maximaal vier groepen. Plaatst een elektricien of particulier bij aanleg danwel op een later tijdstip een vijfde groep op één aardlek, dan levert diegene iets op wat niet voldoet aan de norm, zo simpel is het.
Sterker nog, volgens mij is het zo dat wanneer je gaat werken aan een bestaande installatie (die aangelegd is volgens de toen geldende maar inmiddels verouderde normen), dan dien je de installatie op te leveren volgens de op dit moment geldende normen. Dus als je nog zo een oude bakelieten kast met smeltzekeringen hebt en je wilt een groep bijplaatsen, dan zul je de hele kast moeten vervangen door een nieuwe, inclusief hoofdschakelaar, aardlekken en automaten.

On-topic:
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:54:
Omdat ik mijn laptop veel gebruik in de badkamer trek ik dus aardig wat uit het veiligheidstopcontact dat daar zit. Dit is zo'n scheer stopcontact, ik heb er wel een zwaardere beveiligingstrafo achter gehangen met het oog op de toekomst als ik er een contactdoos op wil aansluiten.
Afgezien van de hele discussie over het nut, de veiligheid en energie-efficientie van het gebruik van dit soort stopcontacten vind ik de vraag op zich verdacht tegenstrijdig. Zo tegenstrijdig dat ik me haast afvraag of dit een troll is.
TS is bezorgd om de elektrische veiligheid en komt met allerlei creatieve oplossingen teneinde een elektrisch apparaat mee in bad te kunnen nemen. Als elektrische veiligheid je echt zoveel waard is dan kun je je laptop toch wel even alleen laten tijdens het badderen? Of in ieder geval niet ingeplugd? De vorige laptop is nota bene al in het water geëindigd, hoeveel meer hints wil je hebben dat het niet echt handig is?
En als die laptop dan toch echt mee moet is de beste oplossing is om de netspanning gewoon helemaal buiten je badkamer te houden. Koop / maak / laat een verlengsnoer maken voor de laagspanningskant van je laptop adapter. Dat is een te lage spanning om gevaarlijk te zijn en tevens galvanisch gescheiden van de netspanning.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

real[B]art schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 00:46:
[...]
Koop / maak / laat een verlengsnoer maken voor de laagspanningskant van je laptop adapter. Dat is een te lage spanning om gevaarlijk te zijn en tevens galvanisch gescheiden van de netspanning.
Hulde, dat zei ik ook ...

Maar allemachtig waarom dit topic als de TS zelf zo als een wiseguy reageert met zijn ABCDE theorie.

En we weten nog steeds niet wat hij met een laptop in bad wil gaan doen :P

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nog even over de "veiligheid" van een scheerstopcontact: als je kind één van de polen van een stopcontact aanraakt is een normale WCD even veilig als een scheerstopcontact. Als je kind beide polen van een stopcontact aanraakt is een scheerstopcontact beduidend onveiliger dan een normale WCD.

WCD
scheerstopcontact
0 polen aangeraakt
0
0
1 pool aangeraakt
0
0
2 polen aangeraakt
0
LETHAL

Normaal gesproken zou ik niet reageren in zo'n topic, maar omdat 't hier om de veiligheid van je kinderen gaat wil ik graag moeite doen om wat gezond verstand in je eigenwijze kop te rammen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Als jij de plus beetpakt , bij een normale WCD, dan is dit ook dodelijk.
Je moet nooit draden of contacten aan kunnen raken of het nou wel of niet levensgevaarlijk is!!!
Deze hele discussie gaat echt nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

tlpeter schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:39:
Als jij de plus beetpakt , bij een normale WCD, dan is dit ook dodelijk.
Je moet nooit draden of contacten aan kunnen raken of het nou wel of niet levensgevaarlijk is!!!
Deze hele discussie gaat echt nergens over.
Alsjeblieft, ga nou niet reageren als je niet weet waar je het over hebt.
Op stopcontacten staat geen plus, 't is wisselstroom dus er is een fase en een aarde.
Die fase is potentieel dodelijk, maar daarvoor zijn aardlekschakelaars uitgevonden.
De crux zit hierin dat je met een scheerstopcontact de werking van die aardlekschakelaar teniet doet.
Dus je maakt van een veilige situatie weer een onveilige!

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik weet prima waar ik het over heb.
Ik noem het een plus omdat de meesten niet weten war een fase is.
Al zitten er een paar aardlek schakelaars tussen, je blijft er gewoon af!
Je moet nooit rekenen op de veiligheid die er achter zit.
Ik heb ooit door toedoen van een ander (het mes patroon terug zetten ook al zat er een label op de kast en was deze op slot) aan twee fasen gehangen.
Dat doet pijn kan ik je zeggen!!!

En ja ik had netjes gemeten en daarna mijn trapje af om wat spulletjes te pakken die naast mijn trapje stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:48:
Op stopcontacten staat geen plus, 't is wisselstroom dus er is een fase en een aarde.
Als je dan toch op zo'n toon iemand verbetert, zorg dan tenminste dat je het zelf wel juist formuleert.

Een fase en een nul dus. Aarde is alleen aanwezig bij geaarde stopcontacten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, oke als ik het zo bekijk heeft aarding dus niet echt zin in mijn geval.
Ik heb wel iets gelezen over Hoe je de wet van Ohm kunt omzeilen ofzo. Misschien kan ik dat toepassen en een nieuwe norm in stopcontact veiligheid maken.

Volgens mij kunnen laptops best goed tegen vochtig weer, er staat toch ook niet dat je in de tropen geen laptop mag hebben.

Zijn er hier trouwens ook nog mensen die hun meterkast hebben gemod, met het oog op grotere veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Een standaard aardlekschakelaar van 30mA schakelt al zo snel uit dat je meestal niet eens de stroom zal voelen. Zo ver ik weet nog nooit iemand schade opgelopen van een installatie waar 30mA aardlekschakelaars toegepast worden.

Indien je zorgen maakt om de veiligheid laat dan je zekeringkast even controleren of deze aan de huidige NEN1010 norm voldoet. Bij wat oudere huizen kan het zijn dat er nog 500mA aardlekschakelaars gemonteerd zijn of zelfs geen aardlekschakelaars.

Alle ideeën en gepruts om zelf de installatie veiliger te maken of om de wet van Ohm te omzeilen (hoe verzin je het) maken het juist onveiliger tot zelfs erg gevaarlijk.
Meterkast modden - niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Modbreak:Ik lees hier nogal wisselende adviezen, en zelfs de wet van Ohm schijnt iets te zijn wat je kunt omzeilen.
Pin je niet zomaar vast op een reactie. Als je zeker wilt weten dat het allemaal goed zit, dan is er maar 1 manier om daar achter te komen, en dat is door iemand langs te laten komen. Die kan de juiste metingen doen, onderdelen en situatie correct beoordelen. Wij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:37:
Zijn er hier trouwens ook nog mensen die hun meterkast hebben gemod, met het oog op grotere veiligheid?
Nu dit topic toch grotendeels is uitgewoed mooi even gelegenheid voor een vraagje over het volgende.

Als ik het goed begrijp is het energiebedrijf verantwoordelijk voor alles tot en met de KWh meter en de huiseigenaar/bewoner voor alles daarachter en ben je in principe vrij om zelf (verantwoord) aan de installatie daarachter te (laten) sleutelen. Er is echter voor bepaalde klusjes een probleem als in de woning (nog) geen hoofdschakelaar is waarmee het privé-deel stroomloos kan worden gezet voor dat sleutelen maar dat dit alleen maar kan door de hoofdstop los te draaien die echter in een verzegeld kastje zit.

Nu begrijp ik dat als je dat zegel verbreekt voor volkomen legale doeleinden, nl. het wijzigen van het privé--deel van de installatie, dat in het bedrag dat in rekening wordt gebracht voor het dan weer opnieuw verzegelen door het energiebedrijf eigenlijk ook een soort "boete" zit omdat je zo'n zegel niet zomaar mag verbreken en geacht wordt daar vanaf te blijven. Begrijpelijk voor zover het frauderen betreft. Maar als je dus een voor de bewoner toegankelijke hoofdschakelaar in een installatie wilt monteren waar die nog niet zit zodat je evt. later andere wijzigingen kunt verrichten (bijv. groepenkast) dan moet je dus niet alleen de werkelijke kosten betalen van het herverzegelen maar daar bovenop ook nog eens dat boetedeel.

Dat stuit mij eerlijk gezegd een beetje tegen de borst. Je wilt iets doen dat volkomen legitiem is maar wordt daarna wel als een halve crimineel behandeld en moet daar dan onevenredig voor betalen.

Naar mijn mening zou men onderscheid moeten maken tussen het verbreken van zo'n zegel in situaties met en zonder hoofdschakelaar. In een huis met hoofdschakelaar is er inderdaad niet echt snel een goede reden te bedenken om dat zegel te verbreken maar in een huis zonder hoofdschakelaar dus wel. Op het moment is het dus schijnbaar zo dat je als je toevallig in een huis woont met een hoofdschakelaar geen probleem hebt m.b.t. dit soort klusjes maar woon je in een huis zonder hoofdschakelaar dan heb je dat probleem wel.

Als je de installatie alleen maar beter/veiliger wilt maken zou ik het ook helemaal niet zo gek vinden als het energiebedrijf voor het eenmalig moeten herverzegelen, als er ook gelijk een hoofdschakelaar gemonteerd wordt, helemaal geen kosten in rekening zou brengen en ze zowaar iets dat service heet zouden leveren. ;) Zit zo'n hoofdschakelaar er eenmaal dan hoeft dat daarna in principe nooit meer voor te komen. Me dunkt dat ze over de jaren genoeg betaald krijgen per huishouden dat het niet onredelijk is te verwachten dat ze ook zo'n beetje service leveren.

Weet iemand hier hoe het nou precies zit met de regels/gewoonten, uitzonderingen en theorie vs. praktijk m.b.t. dit soort zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Een (erkende) installateur mag het zegel van het energiebedrijf verbreken en opnieuw plaatsen.
Laat de hoofdschakelaar daarom door een installateur plaatsen als deze niet aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:37:Ik heb wel iets gelezen over Hoe je de wet van Ohm kunt omzeilen ofzo. Misschien kan ik dat toepassen en een nieuwe norm in stopcontact veiligheid maken.
Als je toch bezig bent, maak ook meteen even een perpetuum mobile :Y

Niet lullig bedoeld, maar als je het hebt over 'de wet van Ohm omzeilen ofzo' dan zou mijn advies zijn om je op een wat hoger niveau te verdiepen in de materie, of het hele verhaal los te laten.
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:37:Volgens mij kunnen laptops best goed tegen vochtig weer, er staat toch ook niet dat je in de tropen geen laptop mag hebben.
Er staat vrijwel altijd in de gebruiksaanwijzing vermeld onder welke omstandigheden het apparaat gebruikt kan worden, bijvoorbeeld 5~80% luchtvochtigheid (niet-condenserend). In een badkamer heb je geregeld een zeer hoge luchtvochtigheid en / of condenserende waterdamp. Het kan dus best dat de laptop het blijft doen, maar dat is dan meer geluk dan wijsheid.
CaptJackSparrow schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 17:07:
Weet iemand hier hoe het nou precies zit met de regels/gewoonten, uitzonderingen en theorie vs. praktijk m.b.t. dit soort zaken?
Wat Part zegt. Die verzegeling zit er niet voor niets, die mag je niet verbreken. Het is ook niet zo dat je een simpele boete krijgt als je die verzegeling verbreekt, reken eerder op een heleboel gedonder, vooral omdat jij nooit aan kunt tonen wanneer dat zegel is verwijderd - gisteren, vorige week, 10 jaar geleden? En heb je in de tussentijd de meter omzeild?
Dus gewoon een erkend installateur langs laten komen, die opent de kast, haalt de hoofdzekering eruit, legt een hoofdschakelaar voor je aan, hoofdzekering terug, opnieuw verzegelen, klaar. Je zou zelf al alles voor kunnen bereiden, dan hooft de installateur enkel maar de draadjes erin te steken, scheelt weer geld. Of vraag een bevriende installateur om het voor een sixpack bier te komen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-----modbraak----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|.................................................................................................................................................... |
| De sceptische reacties op het omzeilen van de wet van Ohm had ik niet verwacht................. |
| Maar denk eens aan.................................................................................................................. |
| -een super geleider.....................................................................................................................|
| -Of een overspringende vonk.....................................................................................................|
| In beide gevallen gaat de wet van Ohm niet op........................................................................|
| ....................................................................................................................................................|
| Ik heb een tijdje gelden al een hoofdschakelaar aangebracht, ................................................ |
| Dit heb ik gedaan buiten het zicht, van een controleur voordat het de meterkast in komt....... \
| Ik verkoos ook mijn elektrische veiligheid boven de regeltjes.................................................... |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2011 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
heeft gewoon veel minder weerstand
Of een overspringende vonk
is van voldoende hoge spanning om de geleidingsweerstand van lucht (of net welk materiaal waar het doorheen gaat) te overbruggen.

Wie eist bewijst, waarom denk je dat de wet van Ω niet op gaat?

Modbraak [sic] en ingewikkelde goniometrie ten spijt onderbouw je erg weinig :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 19:36:
| -een super geleider.....................................................................................................................|
Wat Paul zegt.

Stel je neemt een stuk supergeleidend draad met R = 0, dan wordt U = I * R = I * 0 = 0, oftewel de spanningsval over die draad is 0 Volt, wat ook meteen het hele idee van een supergeleider is, geen transportverlies, ongeacht de spanning en stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He Paul,

Als er door een supergeleider een stroom loopt, en de "spanning" word er van af gehaald dan blijft de stroom doorlopen, mist er extern een invloed optreed. Dit zou eventueel tot de conclusie R=0 Ohm kunnen leiden. Maar de wet van Ohm stelt R=U/I, dus ook I=U/R. Dit levert voor deze situatie 0/0, en heeft geen fysische betekenis. Dus zou je kunnen stellen dat de wet van Ohm hier niet van toepassing is. En daarmee omzeild

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/11hz4lk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:12
Kan aan mij liggen, maar was aarde ook niet ergens goed voor?
Als bv. je wasmachine stuk is heb je toch liever een aardlek die uitvalt dan brand.

@DuNzOlTaN: Er bestaat ook een edit knop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Als we toch plaatjes gaan posten, wat vind je van deze?
DuNzOITaN

Ben wel klaar met dit topic, zoals ik in mijn eerste reply al zei, dit ruikt naar troll, bij deze beschouw ik dat als bevestigd.

[ Voor 30% gewijzigd door real[B]art op 16-10-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah oei,
Een vraag aan een ieder;
Moet het verleden van een tweaker hem zolang achtervolgen dat hij zijn huis niet fatsoenlijk kan verbeteren voor het nageslacht?
A) Nee
B ) Jawel! Vat ze!
D) Veiligheid boven alles
C) een lineai..... laat maar

Het neemt ovrigens ook niet weg dat een vonk ook gezien kan worden als het omzeilen van de wet van Ohm.
Als lucht een voorbeeld is van een "niet Ohmse weerstand" (<-- echte term) zegt dat al genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2011 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Notehoutelade schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:18:
[...]

ik heb geprobeerd hierop te zoeken op internet, maar heb nooit kunnen controleren of deze uitspraken kloppen :)
Nee, dat mag niet. In de nieuwste versie van de NEN1010 (ik meen die van 1990 of 2000 oid, daaromtrent) is 4-groepen-per-aardlek als harde eis opgenomen. Als je installatie in eerste aanleg dus van na die tijd is moet hij er altijd aan voldoen, ook bij uitbreidingen. Is je installatie in eerste aanleg van *voor* de ingang van die norm, dan geldt de oude norm, en daar zat geen limiet in (zo heeft de mijne hier 2 aardleks met 2 resp 5 groepen per stuk).

Let op, als je je groepenkast volledig vervangt telt dat dus als een nieuwere eerste aanleg van in ieder geval dat stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:48:
[...]

Op stopcontacten staat geen plus, 't is wisselstroom dus er is een fase en een nul.
Die fase is potentieel dodelijk, maar daarvoor zijn aardlekschakelaars uitgevonden.
De crux zit hierin dat je met een scheerstopcontact de werking van die aardlekschakelaar teniet doet.
Dus je maakt van een veilige situatie weer een onveilige!
precies, breinaald in het verkeerde gat in wcd = schok maar aardlek merkt dit en klapt eruit voordat er ernstige schade is ( alhoewel bij een klein kind...)

aangezien zo'n scheerstopcontact gescheiden is met een travo merkt de aardlek hier dus geen flikker van en zal doodleuk doorwerken ( reden waarom een lasapparaat werkt en niet er uitklapt als je last)

dus al je wcd's vervangen voor zulke scheerapparaatcontacten is gevaarlijker... koopt gewoon kindbeveiligde wcd's..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Echt waar, wat in dit topic over 230/400V installaties wordt gezegd, ik vreet bijna mijn schoen op!

Laat een erkende elektroinstallateur naar je installatie kijken als je iets wil veranderen of je wilt gewoon zeker weten dan het goed zit. (mij bijvoorbeeld ;) ) Die heeft een speciale meter om de werking van je aardlekschakelaars en aardweerstand te meten.

Om maar even wat fabeltjes uit de wereld te helpen:
-Vanaf de trafo naar het verdeelkastje langs de straat gaan 5 aders, ja ook een aarde. Er wordt een extra aarde tevens in het verdeelkastje geslagen om de omringende woningen fatsoenlijk te aarden.
-Een aardlek van meer dan 30mA is niet meer toegestaan! Test deze ook 2x per jaar! (tegelijk met de klok verzetten, die gaan dan toch allemaal van slag)
-Je mag maximaal 1 handeling verrichten om de installatie spanningsloos te maken! Dus bij meer dan 4 groepen -> hoofdschakelaar! (anders is een aardlek voldoende)
-230V is de spanning tussen fase en nul, 400V is de spanning tussen 2 fasen! (bij kracht)
-Je aardweerstand mag max 80 ohm zijn, als dit niet zo is: aardpin extra slaan.
-Een (fatsoenlijk aangelegde) badkamer heeft als het goed is een aardmat onder de complete vloer, je zult het niet geloven, maar de tegels in je badkamer geleiden ook. Tevens is de kraan en radiator geaard.
-Je mag NOOIT binnen 60cm vanaf de rand van een douche/bad elektriciteit gebruiken van hoger dan 50V wisselspanning! (andere spanningen raad ik je ook niet aan...)

Wat betreft de hoofdzekering: een elektrocien mag inderdaad de zegel van een hoofdzekering verbreken, mits dit natuurlijk legale doeleinden betreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 20:08:
Moet het verleden van een tweaker hem zolang achtervolgen dat hij zijn huis niet fatsoenlijk kan verbeteren voor het nageslacht?
Mijn antwoorden zijn niet gestoeld op je verleden, dat ken ik niet; enkel op de dingen die je in dit topic zegt.

Maar goed, er is al een aantal keer gezegd dat een scheidingstrafo een goede manier is om van je kinderen af te komen en dat je gewoon NEN1010 moet volgen, dus </topic> :)

De rest is gewoon een herhaling, in een poging om je kinderen te redden van jouw plannen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het idee is dus dat ik mijn huis beter wilt beveiligen dan die laffe NEN1010 norm.
Een Norm klinkt als iets wat ieder huis heeft. Toch hoor je regelmatig over elektrocuties. Dus alleen de norm lijkt me niet volstaan. Ik neem het heft in eigen handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Bartjezz schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 20:09:
Echt waar, wat in dit topic over 230/400V installaties wordt gezegd, ik vreet bijna mijn schoen op!
Ah, iemand die wel weet wat ie doet, gelukkig.
-Vanaf de trafo naar het verdeelkastje langs de straat gaan 5 aders, ja ook een aarde. Er wordt een extra aarde tevens in het verdeelkastje geslagen om de omringende woningen fatsoenlijk te aarden.
Zijn er in Nederland (bij consumenten) ook geen systemen in gebruik waarbij er geen aarde door het energiebedrijf wordt meegeleverd? TT netwerk, ipv een TN? En welke TN variant wordt er in NL normaal gebruikt?
-Een aardlek van meer dan 30mA is niet meer toegestaan! Test deze ook 2x per jaar! (tegelijk met de klok verzetten, die gaan dan toch allemaal van slag)
Is dat inmiddels ook zo in bestaande situaties? Een van de oude normen was 300/500 mA aardlek op natte ruimtes en verder niets, is het nog mogelijk dat een oude installatie nog onder die norm valt?
-Een (fatsoenlijk aangelegde) badkamer heeft als het goed is een aardmat onder de complete vloer, je zult het niet geloven, maar de tegels in je badkamer geleiden ook. Tevens is de kraan en radiator geaard.
Ook dit geldt toch niet altijd bij bestaande situaties? Sowieso geldt het alleen bij (minstens) cement dekvloeren, een houten vloer kan uiteraard niet geaard worden met een aardmat. De aarding van de radiator apart is volgens mij ook een innovatie van de laatste paar decennia.
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 20:19:
Het idee is dus dat ik mijn huis beter wilt beveiligen dan die laffe NEN1010 norm.
Een Norm klinkt als iets wat ieder huis heeft. Toch hoor je regelmatig over elektrocuties. Dus alleen de norm lijkt me niet volstaan. Ik neem het heft in eigen handen.
Je kunt best beter-dan-NEN1010 gaan, maar dit is niet de manier. Dit is namelijk *slechter* dan de norm, en dat mag niet en het is niet nuttig.

[ Voor 13% gewijzigd door Jasper Janssen op 16-10-2011 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Ik neem het heft in eigen handen.
Meh, ok, troll dus. 8/10 omdat het lang duurt voordat mensen het doorhebben.

Als je het echt meent: Lees je in in de materie en kom met onderbouwde statements. Zoals, hoeveel elektrocuties er nu daadwerkelijk zijn en waar deze door komen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Aantal elektrocuties achter een aardlek van 30mA is nul.
Wat wil je daar aan verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Part schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 20:37:
[...]

Aantal elektrocuties achter een aardlek van 30mA is nul.
Wat wil je daar aan verbeteren?
-1 is beter ;)

Ik voel een slotje aankomen en een nieuwe ban.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Die norm is helemaal niet zo 'laf'.

Nu hoor ik eigenlijk nooit over elektrocuties, maar bedenk punt 1 dat heel veel huizen nog niet voldoen aan huidige normen en (heel belangrijk) punt 2, de meesten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. een 'dure' elektricien willen ze er niet bijhalen, 'dat kunnen ze zelf ook wel'. en dan komen ze met brouwsels waar je gewoon bang van wordt. Als je ze erop wijst zijn ze het er over het algemeen ook totaal niet mee eens dat het ongevaarlijk is, 'het werkt toch'.

We hebben op de camping in spanje eens mensen gehad die aan kwamen met een doos met losse fittingen en draad. die gingen wat verlichting ophangen. dat werd 1 groot spinneweb van draad tussen de bomen, aan elkaar geflanst met kroonsteentjes en met een enorm aantal fittingen. ergens aan het einde een antieke stekker en gaan...

nou daar wij het niet mee eens en de andere kampeerders eromheen ook niet. gelukkig was de beveiliging van de camping het ermee eens en die hebben ze vriendelijk verzocht het te verwijderen. Stomverbaasd en zelfs boos hebben ze het uiteindelijk verwijderd. Uiteindelijk voelden ze zich zo 'gepest' dat ze weg zijn gegaan...

Dat zijn de mensen bij wie het fout gaat.

Als je het goed wilt doen blijf ik bij het standaard antwoord. Zorg dat je installatie goed voldoet aan de normen. daar is hard over nagedacht.

kijk of alle automaten/aardlekschakelaars het nog goed doen en van het juiste soort zijn (bij de aardlek 30mA). vervang ze waar nodig. zorg dat alles goed geaard is en breng kindveilige wcd's aan.
een scheidingstrafo is juist gevaarlijker dan de norm doordat alle beveiligingen ervoor (aardlek etc) niks meer doen. In plaats daarvan zal in het geval van kortsluiting de trafo rustig oproken (hopelijk zit er een thermische zekering in).

Overigens las ik hierboven een link tussen aarde en de aardlek. Deze hebben eigenlijk niks met elkaar te maken. De aarde draad gaat rechtstreeks naar de aardpin. de aardlek komt er totaal niet mee in aanraking. De ALS meet gewoon het verschil in stroom tussen de fase en de nul. als er een verschil is, is er een lek, ding uit. in de basis is dat gewoon een klein trafotje met een magneet schakelaartje.
Zonder aarde kun je ook een ALS hebben. Als er een lek komt en er komt spanning op een behuizing te staan zal de als nog niks doen. op het moment dat je het dan de behuizing aanraakt en een schokje krijgt schiet de ALS uit. Met aardedraad zal het lek direct worden afgevoerd en spreekt de ALS dus ook direct aan.
Beide situaties zijn in weze volkomen veilig, maar met aardedraad natuurlijk veiliger (helemaal niks is natuurlijk alsnog beter als een klein schokje)
een dooie die ze tegen een fasedraad hebben gelegd waarna hij (m/v) spontaan tot leven kwam?

[ Voor 11% gewijzigd door timberleek op 16-10-2011 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

timberleek schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 20:47:
[...]
een dooie die ze tegen een fasedraad hebben gelegd waarna hij (m/v) spontaan tot leven kwam?
Precies, Weer een reden voor de TS om niet te lopen rommelen aan de 'laffe' NEN1010 installatie. ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat betreft dat herverzegelen. Volgens mijn informatie is het niet voldoende dat je een 'erkend' installateur bent. Wat ik begrepen heb is er maar een vrij kleine minderheid aan installateurs die de speciale bevoegdheid hebben om zegels te verbreken en opnieuw te verzegelen. Ik sprak een tijdje terug nog een gepensioneerde voormalige eigenaar van een installatiebedrijf en die vertelde mij dat hij dat nooit gehad had en dat er volgens hem in de buurt geen bedrijven zaten die deze bevoegdheid wel hebben.

Wat betreft een eventuele redelijke procedure zou je netjes het energiebedrijf kunnen bellen en melden dat je het zegel gaat verbreken en gelijk vragen of bijv. tussen overmorgen en enkele weken als er eens een monteur in de buurt is voor noodzakelijke werkzaamheden die even langs wil komen en de zaak weer netjes wil verzegelen. Desnoods maak je even een digitale foto van het zegel met daarop tevens zichtbaar de meterstand van net voor en net na het verbreken en die mail je ze even toe.

En als ze heel erg wantrouwig zijn zou je de klus direct na de jaarlijkse meteropname kunnen verrichten. Dan kan men controleren dat tussen die meting en de stand bij het herverzegelen een normaal verschil zit.

Genoeg mogelijkheden om het in alle redelijkheid netjes en correct te doen. Men moet alleen wel meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Zodra het om elektra gaat moet iedereen weer het wiel opnieuw uitvinden. ;)

http://www.nieuwegroepenk...s/nl/d146_zegelrecht.html
Dus niet prutsen maar gewoon een erkend installateur het werk laten doen. Als hij niet kan verzegelen dan moet deze de tang aanvragen bij het energie bedrijf of je belt de volgende op.

En natuurlijk mag je het energie bedrijf bellen met de melding dat je zelf hun zegel gaat verbreken. Altijd leuk een goede discussie.

[ Voor 19% gewijzigd door Part op 16-10-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 21:05:
Wat betreft dat herverzegelen. Volgens mijn informatie is het niet voldoende dat je een 'erkend' installateur bent. Wat ik begrepen heb is er maar een vrij kleine minderheid aan installateurs die de speciale bevoegdheid hebben om zegels te verbreken en opnieuw te verzegelen. Ik sprak een tijdje terug nog een gepensioneerde voormalige eigenaar van een installatiebedrijf en die vertelde mij dat hij dat nooit gehad had en dat er volgens hem in de buurt geen bedrijven zaten die deze bevoegdheid wel hebben.

Wat betreft een eventuele redelijke procedure zou je netjes het energiebedrijf kunnen bellen en melden dat je het zegel gaat verbreken en gelijk vragen of bijv. tussen overmorgen en enkele weken als er eens een monteur in de buurt is voor noodzakelijke werkzaamheden die even langs wil komen en de zaak weer netjes wil verzegelen. Desnoods maak je even een digitale foto van het zegel met daarop tevens zichtbaar de meterstand van net voor en net na het verbreken en die mail je ze even toe.

En als ze heel erg wantrouwig zijn zou je de klus direct na de jaarlijkse meteropname kunnen verrichten. Dan kan men controleren dat tussen die meting en de stand bij het herverzegelen een normaal verschil zit.

Genoeg mogelijkheden om het in alle redelijkheid netjes en correct te doen. Men moet alleen wel meewerken.
Volgens mijn laatste informatiebronnen kunnen ook erkende installateurs de zegel verbreken en opnieuw plaatsen.
Deze installateurs hebben dan "zegelrecht",
Het zegelrecht is bedrijfsgebonden.Indien u een nieuwe zegel ontvangt dan wordt deze aangebracht met een zegeltang van het bedrijf. De zegeltang bevat een stempel met een bedrijfsnummer van Zeemanelektro. Aan de hand van deze stempel is door het energiebedrijf eenvoudig te achterhalen wie het zegel heeft aangebracht en er kan op die wijze geen misbruik worden gemaakt van deze bevoegdheid.

Het zegelrecht biedt enkel het recht tot het spanningsloos maken en het vervangen van een doorgebrande zekering. Het geeft geen recht tot het verzwaren van de hoofdzekering of andere aanpassingen onder de Kwh-meter, dit moet u zelf bij het energiebedrijf aanvragen.Zeemanelektro staat in voor een goede elektrotechnische installatie als wij een nieuw zegel hebben aangebracht in uw groepenkast.
bron: http://www.zeemanelektro.nl/zegelrecht
Een voorbeeld van de aanvraag van een zegelrechtovereenkomst:
http://www.energiened.nl/...ereenkomst_zegelrecht.pdf

Verder is het gehele topic een gehele verzameling van incorrecte gegevens en aannames dat Tweakers er beter aan doen een disclaimer te plaatsen boven het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat bevestigt alleen maar dat erkend installateur zijn dus niet genoeg is en dat je dus op zoek moet naar een bedrijf die dat wel is. Die dat zegelrecht heeft en dat dit dus een beperkte 'subset' is van alle erkende installateurs. Wat ik al wist/zei. Maar de strekking van mijn verhaal was o.a. ook dat dit allemaal alleen maar een probleem is in huizen waar (nog) geen hoofdschakelaar zit en dat de energiebedrijven niet lijken te differentiëren tussen de diverse situaties en noodzakelijk verbreken van het zegel gelijk stellen aan malafide gedrag.

Het aanbrengen van een hoofdschakelaar in een leiding naar een groepenkast of zelfs het vervangen van een groepenkast is 'hardly rocketscience'. Heb je daar een installateur voor nodig als je een beetje handig bent en een adequaat werkend verstand hebt? Je moet in essentie een fase, een nul en een aardleiding kunnen onderscheiden en die op de daartoe bedoelde aansluitpunten vast kunnen maken. Bijzonder gereedschap heb je daar ook niet voor nodig. Handleidingen en evt. het internet kunnen je de informatie verschaffen die je verder evt. nog nodig mocht hebben.

Het is niet de beslissing van het energiebedrijf om te bepalen of je dat zelf wilt doen of door een installateur laat doen maar de beslissing van de eigenaar/bewoner. Met "laat het door een installateur doen" wordt mij niets verteld wat ik niet allang wist. Daarvoor kom ik hier natuurlijk niet. Dat is ook gewoon geen antwoord op mijn vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 16-10-2011 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Bartjezz schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 20:09:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/stroomstoring_20-01-08/middel_p1011213.jpg
Zou je even de aarde aan willen wijzen? bedankt :)
Inderdaad, meer dan 30mA is in huisinstallaties niet meer toegestaan om nieuw te plaatsen, In eerder aangelegde situalties is er overigens totaal geen plicht om om deze te veranderen tenzij er wijzigingen aan de meterkast gemaakt worden.
-Je mag maximaal 1 handeling verrichten om de installatie spanningsloos te maken! Dus bij meer dan 4 groepen -> hoofdschakelaar! (anders is een aardlek voldoende)
Het is overigens 2 handelingen, al is het wel verplicht om een hoofdschakelaar te plaatsen in nieuwe installaties.
-230V is de spanning tussen fase en nul, 400V is de spanning tussen 2 fasen! (bij kracht)
-Je aardweerstand mag max 80 ohm zijn, als dit niet zo is: aardpin extra slaan.
-Een (fatsoenlijk aangelegde) badkamer heeft als het goed is een aardmat onder de complete vloer, je zult het niet geloven, maar de tegels in je badkamer geleiden ook. Tevens is de kraan en radiator geaard
-Je mag NOOIT binnen 60cm vanaf de rand van een douche/bad elektriciteit gebruiken van hoger dan 50V wisselspanning! (andere spanningen raad ik je ook niet aan...)
Het is nog een puntje stricter dan jij vermeld, het is 25V wisselspanning of 60V gelijk. Zie ook http://www.cplusb.nl/Nieuws/ElektraBadkamers.html
Wat betreft de hoofdzekering: een elektrocien mag inderdaad de zegel van een hoofdzekering verbreken, mits dit natuurlijk legale doeleinden betreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dicht. Alles is ondertussen wel gezegd, en ik heb het idee dat de topicstarter niet echt mee wil werken aan een goede discussie.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.