PC valt uit op willekeurige momenten + CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views

• Caparone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-01 15:30
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een probleem.
Mijn Pc valt regelmatig zomaar uit. Als ik hem weer aanzet, begint de fan op het moederbord heel hard te draaien. De snelheid neemt dan geleidelijk af.

Ik heb hier de standen van Speedfan bij normaal gebruik:
System: 34C
CPU: 47C
AUX: 110C
Core: 43C

Ik zie de standen van CPU en Core bij een simpele virus scan snel omhoog schieten. (en die van AUX dalen) En na een tijdje valt de pc uit.
System: 34C
CPU: 104C
AUX: 23C
Core:111C

Ik heb nu dus geen idee waar het aan kan liggen...

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02-2025
Het lijkt erop dat je CPU niet gecooled wordt en daardoor de computer uit geschakeld word als een soort bescherming van de CPU. Doet de CPU ventilator het nog wel?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:11

D4NG3R

kiwi

:)

Je TS is lek aan alle kanten

- Het hoort hier thuis: Complete Systemen & Laptops
- We kunnen NIKS zonder dat we weten om WELKE CPU en WELKE hardware het gaat.
- Speedfan is brak, gebruik liever coretemp om de temperaturen te meten.
- 100C is veel en veelste hoog voor een CPU. Onder normale omstandigheden moet je uitgaan van een maximale temperatuur van zo'n 70c. Welke eventuele koeler heb je er op zitten en in welke staat is deze? Zit hier bijv veel stof op of is deze sterk verouderd waardoor de koelpasta uitgedroogd is.

En daarnaast raad ik je aan om de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen. Dit is zo goed als een vereiste wanneer je systeem hangt/crashed/niet opstart.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Caparone
Ok hier is een lijstje van de hardware:

-Be quiet! Pure Power BQT L7-350W - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.3 - 350 Watt
-AMD Black Edition - Processor - 1 x AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz - Socket AM3 - L3 6 MB
-Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V
-Asrock 880GMH/USB3 - Moederbord - micro ATX - AMD 880G - Socket AM3 - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID 0, 1, 5, 10) USB 3.0
-Sony Optiarc AD-7260S - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 24x24x12x - Serial ATA - intern - 5.25"
-Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD502H

Draait op Windows 7 en de pc is pas 1 jaar oud.

CPU + Koeler (+ geheugen) montage is destijds door een webshop gedaan
De fan op de CPU draait ook nog steeds. Ik merk wel dat bij een virus scan de buizen op het moederbord gloeiend heet worden. Dus ik ga er niet vanuit dat Speefan er veel naast zit.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:11

D4NG3R

kiwi

:)

Als jij de PC door de webshop hebt laten assembleren zou ik niet moeilijk gaan doen en hem gewoon terugsturen. Je hebt gewoon garantie op het systeem (Ookal zal de webshop waarschijnlijk gaan claimen van niet als het systeem meer als een jaar oud is).

Kijk even in de BIOS hoe warm je systeem idle is. Als dit in de BIOS ook al 47c is zou ik gewoon contact opnemen met de webshop. Houd er rechter rekening mee -> Als de PC vol stof zit is dat aan jouw om het schoon te houden/maken, dit zal de webshop je ook zeggen.

(Doe het schoonmaken niet door te blazen of er met een stofzuiger langs te gaan.. Koop een busje perslucht of gebruik een compressor).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-01 16:48
Dat je PC uitvalt is duidelijk de CPU die te heet is.

Aan je "lijstje" te zien heb je geen aparte CPU koeler, en gebruik je dus de stock koeler.
Vaak zitten deze met van die klik pinnetjes aan je moederbord vast, en deze houden de koeler dan tegen je CPU aan(koelpasta er tussen).

Zoals al werd gezegd, check of de koelpasta nog in orde is.
Wat ik zelf een keer heb gehad is dat de koeler los was gegaan, en scheef op het moederbord hing, hierdoor was er geen contact tussen de CPU en Koeler en werd deze ontzettend heet, maar koelde nauwelijks.

Bekijk dus even of de koeler wel goed op je CPU aansluit. Ook als je kast gewoon staat te draaien.

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06-2025
Je zegt dat de temp erg snel omhoog schiet under load. Hoe snel is dat?
Oftewel, kun je een graph hier even neerzetten met de temp over tijd?

• Caparone
Ik heb weer een aantal dingen nagekeken.
In bios krijg ik deze temperaturen te zien:

46/48 CPU temp
32/35 M/B temp

Is dat normaal?

Verder heb ik de CPU koeler van het moederbord gehaald en er weer opnieuw opgezet. De koelpasta zat er nog op, maar niet vol bedekt. Misschien dat het daar aan kan liggen?
Bij een virus scan schiet de temp heel snel omhoog. Binnen 10-15min is de CPU al gloeiend heet.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:59

BiLo

PSN: toiletcleaner

Caparone schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:33:
Ik heb weer een aantal dingen nagekeken.
In bios krijg ik deze temperaturen te zien:

46/48 CPU temp
32/35 M/B temp

Is dat normaal?

Verder heb ik de CPU koeler van het moederbord gehaald en er weer opnieuw opgezet. De koelpasta zat er nog op, maar niet vol bedekt. Misschien dat het daar aan kan liggen?
Bij een virus scan schiet de temp heel snel omhoog. Binnen 10-15min is de CPU al gloeiend heet.
je kunt echt niet zomaar je koeler eraf halen zonder deze eerst schoon te maken en opnieuw koelpasta aan te brengen.. doe dit goed en het zal zeer zeker al een aantal graden schelen

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Caparone
Volgens mij is het opgelost :). Ik heb er net nieuwe koelpasta op gesmeerd en voor alsnog valt hij niet uit tijdens de virus scan. Volgens speedfan stijgt de CPU temp ook niet meer naar die extreme hoogte. De AUX blijft wel nog steeds hoog, maar dat kan misschien wel aan speedfan liggen.

Ik wil jullie bedanken voor de snelle oplossing :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Caparone schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:55:
Volgens mij is het opgelost :). Ik heb er net nieuwe koelpasta op gesmeerd en voor alsnog valt hij niet uit tijdens de virus scan. Volgens speedfan stijgt de CPU temp ook niet meer naar die extreme hoogte. De AUX blijft wel nog steeds hoog, maar dat kan misschien wel aan speedfan liggen.
De AUX-waarde wordt vaak verkeerd uitgelezen, iets wat sowieso erg veel voorkomt in Speedfan.
Als je bijvoorbeeld Googlet naar 'speedfan aux' kom je ontzettend veel threads tegen. In dat geval is het dus niets om je druk om te maken. Tof dat je daadwerkelijke probleem is opgelost, maar dit topic gaat alsnog dicht omdat het niet aan de eisen voldoet zoals vermeld in Het algemeen beleid.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.