Toon posts:

[ov] Ervaringen Qbuzz

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44
Onlangs heb ik contact gehad met Qbuzz (Groningen-Drenthe). De bus vertrok veel te vroeg, waardoor ik een taxi moest nemen. Hieronder (een deel van) de klacht die ik indiende op de website van Qbuzz:
Toen ik zaterdagavond jl. onderweg was naar de bushalte om de bus van 1.19 te halen, zag ik de bus in de verte de bushalte al voorbij rijden (zo'n 5 minuten te vroeg). Omdat dit de laatste bus was, heb ik een taxi (€11,55 + telefoonkosten voor het bellen van de taxi) moeten nemen en was ik meer dan een half uur later thuis dan gepland. Het was de laatste bus; er waren dus geen andere reismogelijkheden.
Weken gingen voorbij. De streeftermijn van 7 werkdagen werd bij lange na niet gehaald. Vandaag een mailtje gekregen:
Allereerst onze excuses voor de late reactie op uw klacht. Wij zijn nagegaan wat er op het desbetreffende moment is gebeurd en er is gebleken dat de bus te vroeg vertrokken. Als dit gebeurt aan het einde van de dag, zorgen wij ervoor dat de gedupeerde klanten naar huis worden gebracht. Volgens onze registratie heeft u echter geen contact met ons opgenomen, zodat wij voor vervangend vervoer konden zorgen middels een taxi of een andere bus. Daarom zullen wij de gemaakte kosten niet vergoeden, maar sturen wij u wel 2 tegemoetkomingkaartjes toe ter compensatie voor de overlast.
Een volstrekt onbegrijpelijke redenering. De klantenservice is om 23.00 gesloten. Contact opnemen is dan dus niet meer mogelijk. Ik heb vandaag de klantenservice gebeld, en de mevrouw beweerde eerst dat je na 23.00 wordt doorverbonden met de verkeersleiding. Nadat ze op mijn verzoek dat nog een keer ging checken, bleek dat niet het geval te zijn. Na 23.00 = einde klantenservice. Dat hoor je pas als je 10x doorvraagt.

Ik had niet het idee dat mevrouw er echt mee zat dat dit soort onnavolgbare e-mails naar klanten worden gestuurd. Het zou mij niks verbazen als zulke e-mails vaker de deur uit gaan, om te verbloemen hoe het echt zit: Qbuzz heeft als beleid dat geen geld wordt uitgekeerd na dit soort incidenten.

Het was niet de eerste keer die week dat bussen te vroeg vertrokken. Ik heb een andere buschauffeur daar op aangesproken, die het bovendien ook nog eens ontkende. Die informatieschermen zitten er blijkbaar voor niets.

Informatieschermen
Speaking of the devil: in alle bussen zitten sinds december 2009 informatieschermen. Die schermen bevatten fouten (dubbele haltes, ontbrekende haltes, spelfouten) die er al vanaf het begin in zitten, maar niet worden opgelost. Wel worden veranderingen in de lay-out doorgevoerd (ander kleurtje, ander lettertype).

Ook worden ze niet aangepast aan (tijdelijke) omstandigheden. Laatst ging de bus langs een andere route (moest 2 km lopen i.p.v. voor de deur uitstappen), zonder dat die informatieschermen, de buschauffeur of de informatie op de halte daarover berichtte. Vanwege wegwerkzaamheden (een brug die er uit ligt) gaat die bus al tijden een andere route, maar dit wordt alleen medegedeeld in plaatselijke suffertjes en de website. Je wordt als reiziger dus geacht op de website te kijken voordat je met de bus gaat.

Wat is daar voor een volstrekt incompetent team met de informatievoorziening bezig?

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bij de Hermes is deels hetzelfde wat betreft de informatieschermen, over het algemeen zijn ze up-to-date en geven ze informatie over werkzaamheden maar het moment dat ze van de gebruikelijke route gaan wordt er aangegeven dat ze van het traject zijn en tijdelijk geen informatie kunnen geven. Te vroeg vertrekken, te laat aankomen kan gebeuren, midden op de dag is het minder erg dan bij de laatste bus.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-05 22:19

mux

99% efficient!

Vrijwel alle vervoersbedrijven hebben de problemen die je beschrijft. Dit is echt niet uniek voor Qbuzz. In geheel Zuid-Holland heb ik regelmatig te maken met NS, Veolia, Qbuzz, RET, HTM, Connexxion en nog een die ik zo snel niet kan bedenken. Overal waar informatieborden worden gebruikt zijn deze regelmatig zowel op logische als onlogische manieren verkeerd. Soms staat dit erbij (informatie tijdelijk onbeschikbaar, iets in die trant) maar soms klopt er ook helemaal niks van. Sommige vervoerders hebben stiptheidsmaatregelen (HTM heeft een +/- minutenteller voor de chauffeur, er wordt contact opgenomen zodra hij te ver voor of achter loopt op schema) maar ook dit biedt lang niet altijd soelaas. Klantenservices zijn, de paar keer dat ik ermee heb gesproken of gemaild, over het algemeen hartstikke aardig maar kunnen zelden wat voor je betekenen omdat ze geen actie kunnen ondernemen, alleen informatie verstrekken dat in hun draaiboek staat. Met één uitzondering: bij de RET ben ik uitzonderlijk goed te woord gestaan over verschillende vragen die ik over hun dienstregeling en voorwaarden had.

Als je afhankelijk bent van OV moet je er nou eenmaal voor zorgen dat je ofwel een backup-plan hebt, ofwel geen tijdsdruk, of in ieder geval ruim op tijd bent voor de laatste of een kritieke overstap. Dat is de realiteit van openbaar vervoer. Eigenlijk alleen de NS heeft echt een goede track record als het gaat om vervangend vervoer, opvang van passagiers, compensatieregelingen en op tijd rijden. Hoeveel negatiefs er ook over ze wordt gezegd, vergeleken met bussen en trams zijn ze geweldig.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• StephanVierkant
Het meeste frustrerende is voor mij dat Qbuzz zich opstelt als commerciële organisatie, met klantgerichtheid en klantenservice. Dankzij die onzinnige aanbestedingen ben je als passagier geen klant, maar een sta-in-de-weg. De enige klant is de provincie cq. het OV-bureau Groningen-Drenthe. Wie betaalt, bepaalt. En als passagier betaal je niks (niet direct, maar indirect via ingewikkelde berekeningen), dus bepaal je ook niks.

Ze hebben ook een passagierspanel o.i.d., las ik een keer in de bus. Maar waarom luisteren ze niet gewoon naar passagiers die de moeite nemen erover te bellen/mailen/twitteren?

Als ondernemer is mijn ervaring: negatieve energie is ook energie. Klanten die klagen nemen de moeite jouw bedrijfsprocessen te bekritiseren. Doe daar je voordeel mee: klanten die dan alsnog tevreden zijn, zijn vaak je beste vertegenwoordigers.

• mux

mux

99% efficient!

Aan de andere kant (ik probeer Qbuzz hier niet te verdedigen trouwens) kan iedereen natuurlijk wel zeggen dat ze de bus hebben gemist doordat hij te vroeg was en vervolgens taxikosten declareren. Dat ze die regel hanteren is nog wel te begrijpen.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-05 18:18
mux schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:00:
Aan de andere kant (ik probeer Qbuzz hier niet te verdedigen trouwens) kan iedereen natuurlijk wel zeggen dat ze de bus hebben gemist doordat hij te vroeg was en vervolgens taxikosten declareren. Dat ze die regel hanteren is nog wel te begrijpen.
mijn werkgever gebruikt een systeem dat vrijwel gelijk is aan dat van qbuzz, ze kunnen precies nagaan of je je route hebt gereden en of je te vroeg/laat was.

@ts klacht kun je ook indienen bij de concessiehouder (waarschijnlijk de provincie in dit geval)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ah wat mooi. Hier rijdt sinds een jaar of wat Qbuzz in plaats van Connexxion (regio Rotterdam). Ik erger me al sinds het begin aan deze pauper toko. Een paar ervaringen op een rijtje:

Chauffeurs hebben een radio waarop ze met elkaar kunnen praten. Heel chill natuurlijk, alleen die dingen staan nogal hard. Vaak kun je halverwege de bus het gesprek volgen, en die zijn meestal niet van bijzonder hoog niveau. Sterker nog, ik heb ze meer dan eens grappen horen maken over passagiers ('Zo Kees, lekker wijf heb jij in je bus zitten' .. 'hahahaha', en dan zit er één bejaarde vrouw in de bus naast je).
Ze rijden te vroeg bij mijn halte weg. 3 minuten te vroeg is voor mij ook gewoon 30 minuten te laat :(
Excuus klantenservice: "De halte waar u het over heeft, en de halte daarvoor, hebben geen aparte busstandplaats. De bus kan hier dus niet wachten zonder het overige verkeer op te houden, en zal helaas door moeten rijden." Dat is hoogst interessant om twee redenen: Ten eerste is het een niet-drukke 30km weg waar de bus echt het verkeer niet blokkeert. Ten tweede is 2 haltes terug 2 minuten terug, en daar kan de bus uren staan zonder iemand lastig te vallen. Hoe kan de bus dan 3 minuten te vroeg bij mijn halte vertrekken :? :D

De manier waarop de medewerker van de telefonische klantenservice probeert een boze en terecht bellende klant te kleineren is overigens ook niet om over naar huis te schrijven.
Buschauffeurs die niet weten hoe de airco/verwarming werkt wanneer er vocht van 20 medereizigers van de ramen druipt :r
In het eerste jaar is er een 'hit and run' aanrijding geweest tussen een bromfietser en een Qbuzz bestuurder. Volgens mij zijn ze er nooit achter gekomen welke bus het was :X

Nee, een chill bedrijf is het niet. Ook de bugs op de schermen (die snappen niet hoe het werkt als er 2 haltes in dezelfde minuut op staan) zijn inderdaad slordig. Gelukkig hoef ik er niet meer elke dag mee op en neer, echt goed voor m'n humeur was het vaak namelijk niet zo op de vroege ochtend.

edit:
Oja, ik heb het nog niet gehad over die borden met gedragsregels in kleutervorm "Wij helpen elkaar in de bus." "Wij staan op voor ouderen." Goed initiatief om wat gedragsrichtlijnen op te hangen, maar de manier waarop ze verwoord staan is echt enorm hinderlijk.

[Voor 6% gewijzigd door TheZeroorez op 15-10-2011 10:31]

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 06:19
Zoals ik Qbuzz ken in Delft, zijn ze wel OK. Maar vandaag moest ik bij een vriend zijn, dus moest ik de Qbuzz in Barendrecht hebben. Nou, dus je zit rustig te wachten op het station, dan zie je de bus aanrijden. Die stopt op de standplaats, iedereen eruit en de bestuurder gaat in een soort 'cabine' koffiedrinken ofzo. Een snelle blik op het informatiescherm leerde me dat het nog 5 minuten duurde voor de bus vertrok.

Nou, goed, 5 minuten later. De teller staat zoals te verwachten op 0, maar die bestuurder heeft een extra grote koffie ofzo, want hij is nog steeds niet verschenen.

Weer 5 minuten later: *chauffeur komt uit cabine* *kijkt op horloge* *kijkt naar halte en ziet mij zitten* *heeft een blik van: 'Oh Shit.' en stapt snel in zijn bus*

:(

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Heb ooit een soortgelijke ervaring gehad met Connexxion. Stond te wachten op de laatste bus naar huis (+-00.15 in de nacht). Ik was ruim op tijd maar de bus kwam nooit opdagen. Op een gegeven moment (+-45min wachten) kwam er wel een lege Connexxion-bus voorbij rijden, die proberen aan te houden...bus reed verder en werd bijna voor m'n kloten gereden. Netjes de volgende dag een e-mail gestuurd, het verhaal uitgelegd en vergoeding voor taxikosten geclaimd. Na een paar weken werd ik opgebeld...excuses enz. blalbala en netjes geld op m'n rekening voor de taxikosten gestort gekregen. Was geen misselijk bedrag (geloof ik iets van 45 euro). Toch heel erg netjes vind ik.

Ook trouwens dezelfde ervaring mbt klantenservice; totaal onbereikbaar na een bepaald tijdstip. Op zich best begrijpelijk, maar wel erg storend als je midden in de nacht staat te wachten op een bus die nooit op komt dagen.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 3080 Suprim X, Omen X 27 @ 240HZ ♠ Bekijk mijn Overwatch film hier

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 15:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tip als je vindt dat je bij de klantenservice tegen een muur loopt: het streek-OV is tegenwoordig allemaal aanbesteed, het stads-OV bijna allemaal en waar het niet is geldt hetzelfde: klaag bij de aanbestedende partij. Meestal de provincie, bij stads-OV ook wel eens de gemeente.
Zorg dat je een beetje gedocumenteerd hebt wat je klachten zijn en wat hun reacties zijn, ga niet met een "ze zijn kut" bij een provincie aankloppen, want daar zullen ze niet veel mee kunnen.

Zo een "ze zeggen dat ze na 23:00 doorschakelen maar ze doen het niet" is een perfect voorbeeld van wat je gewoon bij de provincie moet neerleggen (wel even zelf checken dat het ook echt niet gebeurt).

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• StephanVierkant
jamy015 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 00:29:

Weer 5 minuten later: *chauffeur komt uit cabine* *kijkt op horloge* *kijkt naar halte en ziet mij zitten* *heeft een blik van: 'Oh Shit.' en stapt snel in zijn bus*

:(
Tja, dat kan gebeuren. Vijf minuten later is in veel gevallen niet echt een probleem (misschien kan 'ie zelfs nog inlopen op zo'n tijdstip?). De kans dat je een bus mist omdat 'ie te laat is, is niet zo groot. Vijf minuten te vroeg is vervelender.
temp00 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 01:15:
Ook trouwens dezelfde ervaring mbt klantenservice; totaal onbereikbaar na een bepaald tijdstip. Op zich best begrijpelijk, maar wel erg storend als je midden in de nacht staat te wachten op een bus die nooit op komt dagen.
Erg begrijpelijk inderdaad. Het is voor een vervoerder een bedrijfseconomische keuze om die klantenservice dicht te gooien. Op zich niets mis mee, als ze maar wel instaan voor de consequenties: meer (lastig te verifiëren) klachten en meer geld uitgeven voor taxikosten.
Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 09:03:
Zo een "ze zeggen dat ze na 23:00 doorschakelen maar ze doen het niet" is een perfect voorbeeld van wat je gewoon bij de provincie moet neerleggen (wel even zelf checken dat het ook echt niet gebeurt).
Heb zojuist een klacht ingediend bij het OV-bureau Groningen-Drenthe.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 21:29
Ik ga elke dag met een Qbuzz heen en terug. Voor mij is het allemaal niet zo erg, aangezien ik aan 'goede' haltes woon, maar voor mensen die incidenteel gaan en bij 'moeilijke' haltes wonen/uistappen kan ik me de frustraties goed voorstellen.

Heel vaak spacen die informatieborden hem idd. Dan blijft hij steken op een halte, of doordat hij moet omrijden krijg je opeens allemaal andere haltes. Soms blijft de klok steken, dan werkt het ook niet meer. Ik vind dat niet erg, want ik weet toch wanneer die bus komt, en waar ik moet uitstappen, maar goed.

Waar ik me ook wel aan erger is dat ze soms laat vertrekken.

De beginhalte van de bus is bijvoorbeeld het treinstation. Ik kom uit de trein, wacht bij de halte (in de kou, ipv dat hij die bus nou ff voorrijdt). Bus zou om xx13 moeten gaan, maar chauffeur is nog lekker ana het kletsen. Om xx16 loopt hij eens lekker naar de bus, nog even de boel instellen, en om xx19 mag ik instappen. En vervolgens vet hard door de straten rijden om die tijd weer in te halen. 8)7

Soms ook chille chauffeurs gelukkig. Die de bus bijvoorbeeld voorrijden. Kan je lekker binnen zitten wachten.. tot hij vertrekt. Of als de trein vertraging heeft, en hij zit je aan komen lopen, dat hij dan nog even voor je wacht.

In Groningen is het helemaal leuk, de studentenbus (bus15) zit vaak vanaf Groningen CS al vol. Bus Vol komt dan ook op de banner te staan. Vervolgens kan dus niemand instappen in de tussenliggende haltes. Best wel sneu, want die moeten dus 6-7 bussen wachten voor die drukte afneemt :P

Voor mijn werk moet ik het hele land door.. en soms bij de meest vage haltes uitstappen. Ik weet natuurlijk niet waar dat is, want ik kom er nooit, dus ik moet volledig vertrouwen op die informatieborden. En het is super, supervervelend als dat niet werkt inderdaad. Of bij die Connexxion bussen (of whatever), dat dat steeds afwisselt met reclame, de camerabeelden in de bus, nog meer zooi, en pas na 5 minuten weer het routeoverzicht. Ga toch weg man, die camerabeelden en reclame moet ik niet :P

Maar over het algemeen zit ik het liefst in een Qbuzz-bus. Die Connexxion zooi en andere bedrijven in het zuiden.. nee. Het interieur is ook zo lelijk (groen :?). Wat dat betreft vind ik Qbuzz echt wel het beste, qua interieur en informatieborden. Gewoon clean en zakelijk, alleen maar de routeinfo.

[Voor 8% gewijzigd door maarud op 17-10-2011 15:31]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Reizen jullie allemaal voor het eerst met het OV ofzo?

Wat ik hier lees is allemaal vrij normaal

- te warm
- te druk
- asociale chauffeurs
- te vroeg/te laat

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 09:53

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Buschauffeurs in Groningen zijn ronduit asociaal. Inhalen terwijl ik er aan kom fietsen (de buschauffeur rijdt mij zowat van m'n weghelft af omdat hij niet het geduld heeft even op de fietsers voor hem te wachten), meer dan eens geen voorrang verlenen. Doen ze met name als er een collega voor hun rijdt die op zich nog wel voor mij langs kan, en dan vind ik het ook niet eens zo erg om even op het staartje van de bus te wachten, maar dan plempt de chauffeur die erachter rijdt 'm er gewoon achteraan.

Ik heb overigens alleen echt ervaring met de Q-liners. Die rijden meestal wel gewoon op tijd.

If it aint fixed, it's broken.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:01

Touchdomex

Meisje!

Bakkert schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:50:
Buschauffeurs in Groningen zijn ronduit asociaal. Inhalen terwijl ik er aan kom fietsen (de buschauffeur rijdt mij zowat van m'n weghelft af omdat hij niet het geduld heeft even op de fietsers voor hem te wachten), meer dan eens geen voorrang verlenen. Doen ze met name als er een collega voor hun rijdt die op zich nog wel voor mij langs kan, en dan vind ik het ook niet eens zo erg om even op het staartje van de bus te wachten, maar dan plempt de chauffeur die erachter rijdt 'm er gewoon achteraan.

Ik heb overigens alleen echt ervaring met de Q-liners. Die rijden meestal wel gewoon op tijd.
Ik heb ervaring met beide en ik kan je ervaringen alleen maar bevestigen. In de stad en rondom de stad zijn het zonder twijfel hufters en eikels. Rijden te vroeg weg, rijden lomp en soms zelfs misselijkmakend.

Daarentegen de lijnen buiten de stad zijn wel prima. De lijn van Groningen naar Lauwersoog heb ik nu 2x gepakt. 1x naar lauwersoog en 1x terug. Beide keren bleef de buschauffeur netjes wachten bij de haltes, rijd op een normaal tempo en eigenlijk een zeer aangename reis. Zelfde is mijn ervaring met de Q-Liner. 1x gehad dat die te vroeg wegreed en dat ik moest wachten maar toen was Qbuzz er nog niet. Q-liners zijn de enige bussen die ik mensen zou aanraden. De rest van de bussen zou ik afraden....

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• maarud
Leuk, die nieuwe dienstregeling. Erg slecht geworden :(

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Opgeheven lijnen, tragere verbindingen en prijzen die omhooggaan. En het OV was al zo top in het Noorden.

• mux

mux

99% efficient!

Prijzen zijn toch overal gewoon geïndexeerd, of heeft Qbuzz het zelf ook duurder gemaakt?

• RoD
  • Niet online

RoD

mux schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:34:
Prijzen zijn toch overal gewoon geïndexeerd, of heeft Qbuzz het zelf ook duurder gemaakt?
Ik weet het niet. Het is welliswaar een gewoonte dat de prijzen elk jaar omhooggaan, maar ik vind het maar moeilijk te rijmen met een teruglopende dienstregeling.

• mux

mux

99% efficient!

Maar de prijzen gaan niet omhoog, ze worden geïndexeerd. Geld wordt minder waard, dus er moet meer geld voor dezelfde waarde worden betaald. Je betaalt dus als het goed is precies hetzelfde voor dezelfde afstand.

Dat staat los van het hakken in de concessiebudgetten. Maarja, ik weet niet of je dat Qbuzz kwalijk kunt nemen eerlijk gezegd. Ze worden op hun beurt door de overheden betaald. Overal in NL wordt op OV bezuinigd.

Hier is ook het een en ander gehakt in de Qbuzz-lijnen, zo rijdt er nog maar één bus hier voor langs de halte, en heb ik dus nog maar 1 bus per halfuur, 's avonds 1 per uur. Dat zat er al een paar maanden aan te komen (heb een aantal buschauffeurs erover gesproken, die waren er niet blij mee en zagen ook een aantal gedwongen ontslagen tegemoet). Gelukkig is het bij 1 persoon en een halve buslijn gebleven hier.

• RoD
  • Niet online

RoD

mux schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:50:
Maar de prijzen gaan niet omhoog, ze worden geïndexeerd. Geld wordt minder waard, dus er moet meer geld voor dezelfde waarde worden betaald. Je betaalt dus als het goed is precies hetzelfde voor dezelfde afstand.
Ja mooi woord, dat indexeren. Uiteindelijk leg ik gewoon meer euro's neer. Anyways, ik heb er eens naar gekeken, en volgens mij is er geen sprake van een simpele inflatiecorrectie. De toename voor het basistarief, bijvoorbeeld, is 5 procent.

En tsja, het zal wel, bezuinigen enzo. Maar het OV was al niet best in het Noorden.

[Voor 7% gewijzigd door RoD op 08-01-2012 22:57]

• mux

mux

99% efficient!

Het instaptarief is landelijk vastgesteld en dus overal hetzelfde. Verder heeft Qbuzz het kilometertarief in 2012 naar 13.2ct verhoogd, van 12.6ct eerder, wat ongeveer 4.5% is. Dat ligt 2% boven de CPI, en is dus meer dan alleen een indexatie. Ik heb er nu echter genoeg tijd aan besteed en heb geen zin te kijken of dit veel meer is dan concurrerende vervoerders :P

• RoD
  • Niet online

RoD

mux schreef op zondag 08 januari 2012 @ 23:09:
Het instaptarief is landelijk vastgesteld en dus overal hetzelfde. Verder heeft Qbuzz het kilometertarief in 2012 naar 13.2ct verhoogd, van 12.6ct eerder, wat ongeveer 4.5% is. Dat ligt 2% boven de CPI, en is dus meer dan alleen een indexatie. Ik heb er nu echter genoeg tijd aan besteed en heb geen zin te kijken of dit veel meer is dan concurrerende vervoerders :P
Eigenlijk is alles wat ik wilde zeggen dat ik het gewoon kut vind :P De auto is nu een nóg beter alternatief. Als het even kan, stap ik echt geen bus in.

• maarud
De verbindingen zijn nu wel heel slecht. Twee jaar terug was ik zeer tevreden, had de keuze uit 6 lijnen per uur. Vorig jaar nog maar 3, en nu nog maar 1 op de meest vreselijke tijden. Echt belachelijk... Het is dat je moet als student maar anders ging ik mooi met de auto :+

Ik begrijp het ook wel, de helft van de tijd waren die bussen leeg, maar ja, je moet je klanten toch wat keus bieden vind ik. Ik zou ergens anders op gaan besparen.. op managers bijvoorbeeld :+ Of intern gewoon de efficiency verhogen. Maar niet op deze manier....

[Voor 32% gewijzigd door maarud op 08-01-2012 23:58]

Anoniem: 105193

Tjebakka schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:50:
Buschauffeurs in Groningen zijn ronduit asociaal.

Je kan het ook andersom vertellen: Fietsers in Groningen zijn ronduit asociaal ;)
Elke dag proberen fietsrs onder de bus te komen, en 3 keer raden wie er voor zorgt dat het ze niet lukt :)
Ik ben zelf chauffeur, en ja er zitten ook bij ons rotte appels tussen. Waar niet?

Qliners zijn trouwens ook gewoon van Qbuzz. Ik rijd voor Groningen-streek, en in ons pakket zitten alle streek en Qliner lijnen van/naar Groningen, en lijn 11/15. Ik rijd ook veel met de versterkingsbussen (beter bekend als "15 EXTRA BUS" bijvoorbeeld. Hoe drukker hoe beter, hoe voller de bus hoe leuker, en hoe smaller de straten hoe mooier het werk wordt.

En ook buschauffeurs zijn mensen, en kunnen fouten maken. Eén ding doe ik nooit, te vroeg vertrekken. Daar had ik zelf ook een hekel aan toen ik 4 jaar geleden nog naar school ging.
Als zoiets gebeurd moet je gewoon bellen, Qbuzz (en Cxx, Arriva) kan precies zien welke bus hoe laat is weg gereden. Er is eens een chauffeur geweest die 9 seconde te vroeg vertrok met lijn 11 vanuit Zuidhorn :X

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-05 19:06
het grote probleem is "monopoly". wij kunnen geen andere bedrijven kiezen dus kunnen ze nalatig zijn. ook heb ik het probleem nog wel een dat ze "per ongeluk" hun OV kaart lezers verkeerd instellen en dat de rit daardoor iets kost (ik heb een abonnement).
ik zou graag willen dat we konden kiezen maar dat is neit mogelijk.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 15:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat verkeerd instellen: ik heb eens een relaas van iemand gelezen (hier of op een ander forum?) die bij een vervoerder werkt en dat soort meldingen onderzoekt. Bottomline: dat soort meldingen wordt onderzocht en er wordt actie op ondernomen. Maar als je er geen melding van maakt dan valt het de vervoerders ook niet op.
Dus als je zoiets tegenkomt: melden bij de vervoerder. Zo niet, dan ben je onderdeel van het probleem.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
peize9 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:50:
het grote probleem is "monopoly". wij kunnen geen andere bedrijven kiezen dus kunnen ze nalatig zijn. [...]
ik zou graag willen dat we konden kiezen maar dat is neit mogelijk.
Indirect kan je daar wel invloed op hebben, tenzij je met bedrijven als het GVB, RET etc. te maken hebben die altijd de vaste vervoerder in een stad zijn.

Je moet bij bepaalde klachten ook contact opnemen met de partij die de concessie heeft gedaan, veelal de provincie. De provincie eist van de busmaatschappij dat deze bepaalde doelen behaald en het niet voldoen daaraan kan ook zorgen dat ze boetes krijgen vanuit de provincie. Ook kan een te slechte reputatie invloed hebben op de volgende keer dat het OV vervoer voor een regio uitbesteed wordt.

Als je klaagt bij de klantenservice van de busmaatschappij zorg ook dat je het tijdstip van wanneer iets gebeurde en het nummer van de bus hebt. Dan kunnen ze ook weten wie de chauffeur was op dat moment. Een gerichte klacht met dat soort informatie kunnen ze veel meer mee.

Verder, over het algemeen heb ik weinig klachten over het streekvervoer waar ik woon. Enige is soms dat een chauffeur wel een heel lompe rijstijl heeft en constant met zijn achterwielen stoepen raakt in bochten.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-05 19:06
Ik rij met een stadsbus... lijn 4.rijstijl van die chauffeurs is k.u.t. heb ze de afgelopen 2 maand 3x door rood zien rijden. Ook kan ik niet uitgaan dat ik op tijd kom als mijn aansluitingstijd minder dan 5 min is...4 a 3. Vanochtend heb ik 5 min vertraging opgelopen door eem chauffeur 5 minuten met een bekende stond te praten op bushalte kastanjelaan... en dit zijn de frote en erge dingen... er zijn ook idd veel wat kleinere fouten die worden gemaakt.

Maar ook met streekvervoer is het niet te goed gesteld..

Het enige waar ik alleen wel bang voor ben is dat dit bij de rest ook zo is...

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee