Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 13:26
Hallo tweakers.

Voor mijn ouders ben ik aan het kijken voor een internet abbonement voor bij hun nieuwe huis.
Het probleem is alleen als volgt.

Het huis ligt als het ware in the middle of nowhere of the middle of nowhere. Ik heb KPN gebeld wat hier de mogelijkheden voor zijn. KPN zegt dat er 0.44mbit te halen is. (55kb.. wtf!)
Aangezien hier een heel bedrijf geplaatst gaat worden gaat dit hem dus niet worden. De persoon aan de lijn had gezegd dat we namelijk 6 km van de centrale(?) af liggen.
Als ik vraag wat hier aan te doen is, krijg ik een simpel antwoord 'niks'. (wtf?)
Nu is het zo dat 'heel' het dorp glasvezel heeft. Behalve deze straat natuurlijk.. Om hier glasvezel te realiseren moet er €40.000 euro aansluitkosten betaald worden (wederom wtf!). Dit is dus ook geen optie..

Wat nu? ;(

Want een heel bedrijfsnetwerk op zo'n verbinding lijkt me echt hopeloos. Het bedrijf zit nu namelijk op een 1,5mbit lijn en dat is eigenlijk al crappy (en dan heb ik het nog niet gehad over de bedrijfsuitbreiding).

Nu zat ik zelf aan 3g te denken? Ik weet dat er modems zijn die een 3g input ondersteunen. Maar het blijft de middle of no where.. Dus zal dit goed werken? Of is er nog een andere optie die ik vergeet?

Alvast bedankt,

LuNe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 15:02
3g is inderdaad een optie, of sat-internet. Kijk eerst eens (met een vodafone verbinding) wat voor snelheid je op die locatie haalt. Als het echt de middle of nowhere is kan het goed dat je met 3g ook geen bereik hebt.

Kwestie van je telefoon tetheren aan een laptop en een speedtest draaien.

(sat: http://www.onastra.nl/76825/breedband-internet)

Prijzen vallen nog best mee: http://www.hertzinger-ast.../z/f/diensten/id/82/m/120

[ Voor 21% gewijzigd door denan op 14-10-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lijntje speciaal laten leggen is inderdaad duur. Misschien een oplossing via een soort van straalverbinding?

Dus een snelle verbinding ergens in Balgoy en dan via richtantennes naar het bedrijf brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:04

allure

Titaan fase 2/3

Je hebt nog satelliet-communicatie maar hier zal ook wel een prijskaartje aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

LoeWn schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:02:
Het huis ligt als het ware in the middle of nowhere of the middle of nowhere (Luumpt 10, balgoy). Ik heb KPN gebeld wat hier de mogelijkheden voor zijn. KPN zegt dat er 0.44mbit te halen is. (55kb.. wtf!)
Aangezien hier een heel bedrijf geplaatst gaat worden gaat dit hem dus niet worden. De persoon aan de lijn had gezegd dat we namelijk 6 km van de centrale(?) af liggen.
Als ik vraag wat hier aan te doen is, krijg ik een simpel antwoord 'niks'. (wtf?)
Nu is het zo dat 'heel' Balgoy glasvezel heeft. Behalve deze straat natuurlijk.. Om hier glasvezel te realiseren moet er €40.000 euro aansluitkosten betaald worden (wederom wtf!). Dit is dus ook geen optie..
Overigens niet zo vreemd dat er geen glasvezel ligt. Als je kijkt naar de route van het pand naar het dichtsbijzijnde distributiepunt (straatkastje zeg maar) zit je op 1,3km.

http://g.co/maps/6zj4z

Als je inderdaad glas wilt, is dat erg duur :(

Wellicht kan je wel iets met 3G. Volgens mij staat de Vodafone Mast in Wijchen zuid (bij het Wijchens meer) en heb je een aardig vrij zicht. Maar of het sneller is dan 0,44Mbit ADSL. Geen idee. :X

Niet om het een of ander, maar waarom ga je daar een bedrijf vestigen als je weet dat je internet er crappy gaat zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Mojo op 14-10-2011 15:16 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Okee, ik denk dat ik even ga testen wat de snelheid hier is zoals Denan zei. Ik zie zelf 3g ook wel zitten. Het voordeel hierbij is dat je er een dongel bij kunt bestellen waardoor je niet alleen thuis op internet kan maar overal. (correct me if im wrong)
Mojo schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:15:
[...]
Niet om het een of ander, maar waarom ga je daar een bedrijf vestigen als je weet dat je internet er crappy gaat zijn?
Goeie vraag..

Nou dat lijkt misschien raar. Maar het is namelijk een boerderij. Nu zal iedereen hier raar opkijken..'Een boerderij die een goede internet verbinding nodig heeft?'. Jaa.. Het is een geautomatiseerd bedrijf waar robots veel werk doen. Deze robots staan 24 uur per dag informatie naar elkaar en naar de server te pompen. Ook pompen ze genoeg het net op waardoor je internet connectie flink belast wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Op http://www.hertzinger-ast.../z/f/diensten/id/82/m/120 zit ik even te kijken naar Satteliet internet en het ziet er redelijk betaalbaar uit. Maar de snelheden wordt je niet blij van denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Falcon op 14-10-2011 15:31 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:33
Er zit wel een limiet op de data, al zie ik zo niet wat dat is.
Bij de duurdere Freezone abonnementen heb je tussen 2400 en 0600 geen limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Klopt, is dus een kwestie van kijken of je in de nacht niet je bedrijfsdata kunt uploaden ipv realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Is er geen mogelijkheid om zelf de gravingen te doen voor de kabel en dat de glasvezel aanbieder alleen de kabel zelf legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Denk niet dat de gemeente en de nutsbedrijven erop zitten te wachten dat een boer (niet denigrerend bedoeld) zelf over een lengte van enkele honderden meters gaat lopen graven.

Daarnaast betaal je dan waarschijnlijk nog steeds een flinke prijs voor het aanleggen van de glasvezelkabel.

Ik denk dat je toch met een straalverbinding (soort super wifi?) meer winst kunt behalen. Maar dan heb je bij slecht weer geen verbinding, maar dat nadeel geldt ook voor de schotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou is wat kunnen gaan aanklooien met richtantenne's. Let wel op de line of sight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:22
bartbh schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:48:
...

Ik denk dat je toch met een straalverbinding (soort super wifi?) meer winst kunt behalen. Maar dan heb je bij slecht weer geen verbinding, maar dat nadeel geldt ook voor de schotel.
Bij slecht weer geen verbinding met schotel? Het moet wel behoorlijk slecht weer zijn als de schotelverbinding niet meer werkt. behalve als je een campingsetje gebruikt natuurlijk :+ . Maar buiten dat, 3G lijkt mij in dit geval nog de beste optie (tot nu toe, we weten nog niet hoe het bereik daar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Ah, ik doelde dan vooral op flinke regen en/of onweer. Tenminste, dan wil onze tv soms wel eens protesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Tenzij die robots ook videodata versturen zal het met de hoeveelheid data wel loslopen lijkt me. Wat getalletjes versturen stelt weinig voor. Ik zag dat die satellietverbinding ook juist voor het boerenbedrijf bedoeld is met zelfs een subsidie van maar liefst 200 hele euri (die je overigens ook voor andere technologieën kunt krijgen).

Vraag eens aan de fabrikant van de robots hoeveel Kb/s die dingen nodig hebben om hun data kwijt te kunnen. Dan kun je bepalen wat je echte behoeften zijn. Bij die satellietverbinding zijn de kosten direct gekoppeld aan de snelheid van de verbinding dus die neem je dan liever niet sneller dan nodig is.

Verder vroeg ik me af waar het dichtstbijzijnde pand ligt dat wel glasvezel heeft en ook van wie de grond is die zich in het traject tussen het aansluitpunt dat je aangaf en de boerderij bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28
Vergeet niet dat de pingtijden van een satteliet erg hoog zijn, lees 2000 ms. 3G of HSDPA zijn een beter alternatief, kijk vooral naar zakelijke abbonementen. Vodafone biedt 7 Gbyte voor 40 euro per maand (gok excl btw). Als het wat outlook en mailverkeer is haal je dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Moet je wel goed kijken of je voldoende 3G reception hebt.

Ik zou een maandje ADSL proberen, vaak vallen de schattingen van KPN te laag uit en haal je meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Ik ga morgen even kijken hoe het met de 3g gesteld is daar. Heb zelf kpn/hi, en mn vader vodafone dus dat komt goed uit. (Ik neem namelijk aan dat die verbindingen gewoon hetzelfde zijn als de 3g voor thuis zeg maar?)

Volgens mij is het dichtsbijzijnde huis dat glasvezel heeft ongeveer 200 tot 250 meter verderop. Ik twijfel alleen of er in die straat glasvezel ligt. De grond die er tussen ligt is van ons, dus dat zou geen probleem zijn. Alleen moet er twee keer een geasfalteerde weg overgestoken worden. Dat is misschien nog een puntje.

Maar ik heb zelf 0% verstand van glasvezel. Maar stel we zouden het sharen met die personen. Is het dan zo dat we zelf de glasvezel kabel door kunnen lussen? Of wordt het dan een cat5 kabel trekken?

En anders hebben we de straalverbinding met deze personen nog natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

LoeWn schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:41:
Volgens mij is het dichtsbijzijnde huis dat glasvezel heeft ongeveer 200 tot 250 meter verderop. Ik twijfel alleen of er in die straat glasvezel ligt. De grond die er tussen ligt is van ons, dus dat zou geen probleem zijn. Alleen moet er twee keer een geasfalteerde weg overgestoken worden. Dat is misschien nog een puntje.

Maar ik heb zelf 0% verstand van glasvezel. Maar stel we zouden het sharen met die personen. Is het dan zo dat we zelf de glasvezel kabel door kunnen lussen? Of wordt het dan een cat5 kabel trekken?

En anders hebben we de straalverbinding met deze personen nog natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat het in elk geval technisch mogelijk zou zijn om glasvezel door te trekken vanaf dat dichtstbijzijnde huis met een glasvezelaansluiting als alle betrokken partijen daarmee in zouden stemmen. Mogelijk heeft dat gevolgen voor de maximaal haalbare snelheid voor die aansluiting omdat je de capaciteit gaat delen maar het is maar de vraag of dat een echt praktisch probleem zou zijn als die snelheid toch ruim boven het benodigde van dat huis blijft. Als dat alleen door privé-grond zou gaan lijkt me dat wellicht makkelijker en goedkoper te realiseren dan het reguliere traject dat naar ik begrijp veel langer zou zijn.

Daarnaast kun je natuurlijk ook evt. van daaruit een coax kabel trekken als de aanleg daarvan veel goedkoper zou zijn. Als die kabel in zo'n geval uitsluitend over privé-grond zou lopen zou je het zelfs bovengronds kunnen doen als dat praktisch realiseerbaar zou zijn. Met coax kom je zonder tussenliggende apparatuur verder dan met ethernet kabel. Aan beide uiteinden wordt dat gewoon weer naar ethernet signaal omgezet met adapters.

Het feit dat ook de verbinding naar het reguliere aansluitpunt over eigen grond gaat kan een voordeel zijn als je bereid bent om zelf het grootste deel van de kabel te (laten) leggen. Je bent dan niet uitsluitend afhankelijk van wat de glasvezelboer daarvoor rekent. Je zou kunnen zeggen: doe mij maar een aansluiting naar de dichtstbij liggende hoek van mijn eigen terrein en ik regel de rest zelf wel. Dat zal een stuk goedkoper zijn dan een kabel helemaal tot aan het huis. Ook dan ben je weer vrij wat voor kabel je voor de rest van het traject gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

LoeWn schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:41:
Ik wel. En het dichtstbijzijnde punt waar je een vezel vanaf kan trekken ligt zoals vermeld op ongeveer 1300m. ;) Ook de huizen in de buurt zullen hoogstwaarschijnlijk geen glasvezel hebben. Je kan een aansluiting niet delen met een bestaande, je hebt altijd je eigen vezel nodig. Dus moet je naar een DP in de grond toe. (Distributiepunt). En die zal op 1300m liggen.

Reggefiber rekent 26 euro per meter incl. graafwerk. Dan zit je al snel op zo'n 33.000 euro. Mocht je het kunnen delen met mensen op de route kan dat natuurlijk.

Zelf graven zal geen optie zijn. Reggefiber wil het zelf in beheer hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Mojo op 14-10-2011 19:56 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:32
Je hebt dus ook geen kabeltv daar in de middle of nowhere ?
- Is een straalverbinding met iemand die wel glas heeft misschien mogelijk ? (tegen betaling/vergoeding) uiteraard ?

O spuit 11 was al geopperd lees ik net.

[ Voor 10% gewijzigd door MEN-O op 14-10-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou gewoon via 3g gaan werken, en dan misschien via verschillende connecties, als de ontvangst goed is.
Ik zou eens bij vodafone of kpn gaan vragen, voor een zakelijke verbinding, dit kan denkt ik wel sneller dan de normale snelheid.

Internet sharen met de buren mag namelijk niet en het zou zonde zijn als je na je graafwerk ed. een boete krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:54
Zo goed als heel twente/achterhoek is bekabeld met kabeltv... Ligt dat niet bij jullie? Via kabel zijn goede, en stabiele snelheden te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De meeste boerderijen in de Achterhoek hebben gewoon tv via de schotel en telefonie/internet via kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Mojo, oké ik wist niet dat die regio geen glasvezel heeft. Jammer.
Ik wist 100% dat deze mensen het zouden sharen als ze het hadden, maar nu ik weet dat ze het niet hebben zal het waarschijnlijk geen zin hebben want ze zullen zelf ook niet al te hoge snelheid halen. Maar hier ga ik toch even achteraan! Anders is die coax kabel zoals captJackSparrow zegt wel een geen idee. Dat lijkt me namelijk een flinke verbetering tegenover ethernet kabel (Mits de prijs mee valt namelijk?)
Graven kunnen we zelf wel, dat is het probleem niet. Daar hebben we de machines wel voor.

Maar over 3G. Ik heb gekeken bij KPN en Vodafone. Maar hier zitten datalimieten aan van 2gb. Nou zal het datagebruik wel meevallen van de robots. Maar voor persoonlijke doeleinden.. (+ boekhouding etc.) durf ik toch niet te zeggen dat 2gb voldoende is

@MEN-O er is bij ons in de straat geen kabel-tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:39
Volgens de dekkingskaart van vodafone is bij jouw maximaal 3,6mbps HSPA te halen. In de praktijk kom je daar bij lange na niet aan, maar ik gok dat je wel hoger zult komen dan de 55kbps die KPN je belooft.

De dekkingskaart van KPN geeft echter aan dat je 21.6mbps kunt halen. Dit lijkt me erg sterk, aangezien je 200 meter verder slechts GPRS bereik hebt.

T-Mobile geeft geen details over de capaciteit van hun netwerk, maar je kunt op hun kaart wel aflezen dat je 3G bereik hebt.

Al met al: het enige waar je op zou kúnnen vertrouwen is een speedtest die jij zelf doet. Het is erg zonde om een dure router met 3G functionaliteit te kopen, en er achteraf achter komen dat het 3G bereik belabberd is. Neem de informatie die providers (zeker de mobiele providers) met een stevige korrel zout. Theorie zegt bijvoorbeeld dat er bij KPN 21.6mbps te halen is maar de praktijk leert anders.
Awsom schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:07:
Zo goed als heel twente/achterhoek is bekabeld met kabeltv... Ligt dat niet bij jullie? Via kabel zijn goede, en stabiele snelheden te halen :)
Buiten de bebouwde kom zijn maar een gering aantal huizen voorzien van de kabel. Meeste verbindingen gaan dan via de ADSL lijn die (bijna) overal aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:54
En meerdere 3G routers die de data dan verdelen? (één voor stal 1, één voor thuis, één voor kantoor etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou gewoon een afspraak maken met kpn-zakelijk, die kunnen dan alles testen en kijken of het goed gaat werken.
Ook een afspraak maken met vodafone-zakelijk natuurlijk en hun hetzelfde verhaaltje laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:58

NoFearCreations

3DPrint the world!

Misschien moet Bas wat minder pr0n downloaden :D

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sk0Ne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 14:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Nieknikey schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:16:
Volgens de dekkingskaart van vodafone is bij jouw maximaal 3,6mbps HSPA te halen. In de praktijk kom je daar bij lange na niet aan, maar ik gok dat je wel hoger zult komen dan de 55kbps die KPN je belooft.

De dekkingskaart van KPN geeft echter aan dat je 21.6mbps kunt halen. Dit lijkt me erg sterk, aangezien je 200 meter verder slechts GPRS bereik hebt.

T-Mobile geeft geen details over de capaciteit van hun netwerk, maar je kunt op hun kaart wel aflezen dat je 3G bereik hebt.
Ik kon eerst dat abbonoment van 21,6mbit niet vinden bij KPN. Maar dit staat dus bij zakelijk. Nou zakelijk is natuurlijk geen probleem. Bijkomend voordeel hierbij is wel dat dit UMTS abbonoment geen datalimiet heeft. Ideaal dus. Nu nog afwachten wat de dekking is.

Kan ik dit ook gewoon testen via telefoon > tethering > laptop > speedtest? Aangezien dit een andere 'verbinding' is dan mijn telefoon abbonoment (HI extra snel) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg simpel is dit weer:
Iemand vinden die in de buurt woont en op die glasvezel zit.
Deze aanbieden kosten te betalen en hij mag gratis meeliften.
buiten WIFI antenne neerzetten (je kan goede vinden met een goed bereik)
Op de zaak ook wifi antenne neerzetten en op je WAN poort zetten voor ontsluiting naar je bedrijfs netwerk.

BTW vergeet niet een remote powerswitch in de leverancier zijn huis.
Het gratis internet wat je aan hem aanbied is voldoende om die paar watt per jaar te dekken.

Kosten rond de 2500 / 3500 euro aanschaf en je bent klaar.
als de de goede spullen wilt. (zakelijk lijkt me dit een pre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:39
LoeWn schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:58:
[...]

Ik kon eerst dat abbonoment van 21,6mbit niet vinden bij KPN. Maar dit staat dus bij zakelijk. Nou zakelijk is natuurlijk geen probleem. Bijkomend voordeel hierbij is wel dat dit UMTS abbonoment geen datalimiet heeft. Ideaal dus. Nu nog afwachten wat de dekking is.
Inderdaad. Zoals reeds genoemd, het best is om daarvoor een afspraak te maken met KPN zakelijk, dat ze alles op jouw locatie komen opmeten om te zien wat je dekking is. Je wilt immers geen bakken met geld betalen voor een verbinding die achteraf een huilend gezicht veroorzaakt.
LoeWn schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:58:
Kan ik dit ook gewoon testen via telefoon > tethering > laptop > speedtest? Aangezien dit een andere 'verbinding' is dan mijn telefoon abbonoment (HI extra snel) :?
Je abonnementssnelheid bij Hi Xtra snel is 1024kbps = ±1mbps. Je zou kunnen proberen om via je telefoon zélf een speedtest uit te voeren (bijvoorbeeld via www.mobilespeedtest.com). Als die waarde ver onder de 1024kbps ligt, komt dat waarschijnlijk omdat de dekking niet goed genoeg is. Kom je in de buurt van die 1024 (vanaf 750kbps bijvoorbeeld), dan betekent dit waarschijnlijk dat jouw abonnement de bottleneck is. Je kunt dan een afspraak maken met KPN zakelijk, want mogelijk zijn er dan ook hogere snelheden haalbaar.

[ Voor 0% gewijzigd door Nieknikey op 14-10-2011 21:19 . Reden: BBcodes :") ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Ligt er bij de bedrijven aan de haven geen glasvezel toevallig?

Hoeft natuurlijk niet perse van Reggefiber te zijn (=vnl consumentengericht) maar mogelijk kan een KPN/Priority/Versatel(Tele2)/Eurofiber vanaf daar wel makkelijk leveren, dan hoef je nl maar 1 weiland door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
Allereerst, iedereen bedankt voor de vele reacties. Heb er tot nu toe veel aan gehad.

@DJSmiley. Nee daar ligt geen glasvezel.

Ik heb vandaag even de tijd genomen om op verschillende plaatsen te meten.
Op de huidige locatie kom ik uit tussen de 500 en 700kb. Best netjes dus.

Op de nieuwe locatie schommelt het tussen de 380 en de 520kb. Ook best netjes als je kijkt naar de 55kb die de kabel kan leveren. Nu is dit zeker wel voldoende om voor te gaan lijkt me. Aangezien het in mijn ogen alleen maar hoger uit kan vallen dan via mijn telefoon met hi extra snel abbo. Het mooie is dat hij in het kantoor hetzelfde bereik geeft als buiten. Dus dan komt de router waarschijnlijk kort bij de pc's te staan.

Ik heb zelf al een beetje zitten kijken voor een router. En kom dan eigenlijk op deze uit.
pricewatch: Netgear MBRN3000 3G+ Mobile Broadband Wireless-N Router
Wat ik me wel af vraag en zo niet gevonden krijg.. Het is mogelijk om een externe antenne aan te sluiten. Maar hoe? Want op een dongle kun je geen antenne aansluiten right?
Of we gebruik gaan maken van een externe antenne weten we nog niet. Ik denk dat we eerst gaan proberen wat een gewone goed geplaatste dongle doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Afgezien van de Wifi verbinding met richtantenne die hierboven al werd genoemd, kun je zeker wel glasvezel doortrekken vanuit de buren, maar ik denk dat de Wifi verbinding goedkoper is.

Als je de glasvezel wilt doortrekken, dan zet je via een backbone switch (met een GBIC module) de ethernet verbinding uit het glasvezel "modem" weer terug om in glasvezel (welke de genoemde afstand kan overbruggen) zetten.

Aangezien het om eigen land gaat, kun je hier zelf de glasvezel in graven, het is technisch hetzelfde als een LAN verbinding delen met de buren. Alleen in dit geval zet je de firewall/router natuurlijk om je eigen terein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Overigens... die 0,44Mb die KPN zou kunnen leveren is geen 55Kb maar 440 Kb.

(Let wel op correct hoofdlettergebruik bij deze aanduidingen. Dat maakt wel degelijk uit in betekenis. M=Mega, m=milli, B=Byte, b=bit.)

Als dat inderdaad conservatief geschat is zoals eerder werd opgemerkt door iemand in dit topic dan is dat waarschijnlijk niet slechter dan wat je met 3G kunt halen. Het is dat je zei dat jullie al niet zo enthousiast waren over de huidige 1,5Mb verbinding dat ik daar niet eerder op ben ingegaan. Ik vroeg me trouwens ook nog af of de vorige bewoners daar geen internet hadden en zo ja wat en wat haalden zij dan voor snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 16:23
6KM van de wijkcentrale is mits goede apparatuur 300KB/sec prima mogelijk. User Satch zit 6,3KM van de centrale af en haalt via Telfort WBA-E gewoon netjes 3220/443. Nog niet erg snel, maar ik denk dat KPN aardig conservatief is in deze. Vraag ze anders eens te kijken of er WBA-E apparatuur in de centrale staat, en check anders ook eens hoe het zit met VDSL Buitenring opleveringen. Voor hetzelfde geld is KPN net aan het bouwen bij jullie in de buurt aan VDSL en dan zit je dus nog maar op 1,3KM van de straatkast. Nog geen prettige afstand maar 20mbit is dan zeker mogelijk... Beetje doorvragen dus, dit kan een prima alternatief zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Trouwens met een beetje geluk zal misschien straks ADSL Pair Bonding leverbaar worden op je ISRA punt. Wordt alleen mogelijk op Central Cabinets en niet op Street Cabinets volgens mij. Weet dus niet zeker dat dit voor jou gaat gelden.

nieuws: KPN start eind dit jaar met test voor pair bonding

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 04-11-2011 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
0,44 Mb is echt gruwelijk langzaam. Dat is 55 Bytes per seconde. Daar wordt je ook niet vrolijk van.

Even out of the box:

Als je de server waar alle data naartoe moet, nou eens op de locatie zet. Dan is heel je vraag naar bandbreedte verdwenen.

Of is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waarschijnlijk gaat het naar een server van een andere partij.

Pagina: 1