Veelvoorkomende netwerkbeheer opdrachten.

Pagina: 1
Acties:

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-02 18:33
Beste Tweakers,

Ik hoop dat deze post op het goede gedeelte van het forum staat.
Ik zit op stage en ben mij aan het voorbereiden voor 3 opdrachten die ik helemaal zelf mag inplannen en maken.
Ik zit in mijn laaste jaar Netwerkbeheer en heb de vrijheid om alles te doen qua opdrachten. zodat ik extra studiepunten krijg.
ze moeten alleen wel te maken hebben met de volgende punten.

Opstellen en bewaken van procedures
Voorkomen van (ver)storingen
Lokaliseren en verhelpen van (ver)storingen

Nu vroeg ik mij af, als richtlijn, wat goede opdrachten zouden zijn.

ik hoop op leuke, en niet al te moeilijke (aangezien mijn school's niveau qua lesgeven niet bijster hoog is) voorbeelden van jullie te ontvangen.

Bij voorbaar dank en met vriendelijke groet,

Bjarne

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Die laatste 2 opdrachten heb ik zelf gemaakt een paar maanden terug. Op welke opleiding zit je?
Ik zou zeggen, stel een lijst op van veel voorkomende controles die je op een server/pc kan uitvoeren, en hebt opdracht 2 klaar. (op de uitvoering na...)
De 3e opdracht is ook niet zo moeilijk, ga eens na wat voor storingen je de laatste tijd hebt gehad en opgelost. Dat kan varieren van een printer die niet print, tot een vpn tunnel die door een veranderd ip-adres niet meer wordt opgezet.

• Drunken_Bear
ik zit op de netwerkbeheer opleiding in amersfoort (ROC midden nederland)
en ik kan niet zoiets kleins hebben als een netwerkprintertje die het niet doet helaas... dat zijn dingen die een mederwerker beheer ICT ook kan oplossen, ik moet echt iets netwerkbeheerder waardig hebben.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

upgraden van software op een netwerkdevice
vervangen van een netwerkdevice omdat die EOL is
capacity van de uplinks van switches in de gaten houden en eventueel upgraden
poorten met fouten opsporen

• Drunken_Bear
upgraden van software gaan ze helaas ook zien als medewerker beheer ICT en zal ik geen extra studiepunten voor krijgen, evenals het vervangen van een netwerkdevice :(

die laatste klinkt wel interessant! bedankt!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bjarne666 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:11:
upgraden van software gaan ze helaas ook zien als medewerker beheer ICT en zal ik geen extra studiepunten voor krijgen, evenals het vervangen van een netwerkdevice :(

die laatste klinkt wel interessant! bedankt!
Ook als dat het upgraden van de IOS op een Cisco device is? Upgraden van firmwares/software van fibrechannel switches?

https://discord.com/invite/tweakers

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

sorry hoor maar dan hebben ze echt nu praktijkervaring met dat soort dingen als ze dat door een medewerker beheer ICT laten doen. Het feit dat een device EOL is wil dus zeggen dat er een nieuw type moet worden gekozen. Configuratie kan dus ook niet een op een worden overgenomen.

• Drunken_Bear
TrailBlazer schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:17:
sorry hoor maar dan hebben ze echt nu praktijkervaring met dat soort dingen als ze dat door een medewerker beheer ICT laten doen. Het feit dat een device EOL is wil dus zeggen dat er een nieuw type moet worden gekozen. Configuratie kan dus ook niet een op een worden overgenomen.
jah ik weet het, maar mijn school werkt niet echt mee, ik post het hier omdat ik al dergelijke opdrachten had ingeleverd en deze "niet van voldoende niveau" bleken te zijn..

ik moet het over 2 weken echt klaar hebben dus tijd om er met school over te discusseren heb ik niet.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

TrailBlazer schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:17:
. Het feit dat een device EOL is wil dus zeggen dat er een nieuw type moet worden gekozen. Configuratie kan dus ook niet een op een worden overgenomen.
Praktijkvoorbeeld:
Een Cisco PIX 501 firewall met een verouderde firmware die vervangen moet worden door een ASA 5585 series..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Controleren/optimaliseren(/opzetten) van SNMP beheer en bewaking van het netwerk?
(Formuleren van eisen en zorgen dat het geïmplementeerd is.)

Vreemd dat je niet vooraf kunt checken of een opdracht aan de wensen voldoet. Lijkt mij de normaalste zaak van de wereld. Anders verspil je alleen maar hopen tijd.

• Drunken_Bear
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:34:
Controleren/optimaliseren(/opzetten) van SNMP beheer en bewaking van het netwerk?
(Formuleren van eisen en zorgen dat het geïmplementeerd is.)

Vreemd dat je niet vooraf kunt checken of een opdracht aan de wensen voldoet. Lijkt mij de normaalste zaak van de wereld. Anders verspil je alleen maar hopen tijd.
ze kijken de planning na, en zeggen dan of het wel of niet voldoende is.... ze laten het me gelukkig niet eerst helemaal maken, daar ben ik al blij mee... mijn school werkt heel omslachtig... al helemaal als je ondertussen op een stageadres zit. mailcontact is ook niet geweldig

• Bartjezz
Kijk eens naar thinclients dan, ik heb daar veel problemen mee gehad. Host-software op servers die niet goed functioneerde, of thinclients die niet wilde aanmelden...
Ik heb de volgende takenlijst aangehouden voor de opdracht Voorkomen van verstoringen:

Onderhouden en beheren van hard/software van de organisatie (proactief)
Zorg dragen voor de beveiliging van hard/software
(Preventieve) testactiviteiten uitvoeren
Serviceactiviteiten uitvoeren
Hard/software toetsen aan de gestelde eisen
Zorg dragen voor stabiliteit van het systeem
Kwaliteitsnormen formuleren en afwijkingen signaleren
Contact onderhouden met de betrokken gebruikers en leidinggevenden
Zo nodig controles inbouwen
Zorg dragen voor efficient gebruikt van middelen en materialen
Betrokkenen en gebruikers informeren over naderende werkzaamheden en passende actie hiervoor ondernemen
Verbetervoorstellen formuleren op basis van bevindingen om zo het werk te optimaliseren
Passende actie uitvoeren ten behoeve van de voortgang van het netwerk
Uitgevoerde werkzaamheden documenteren
Verantwoording afleggen over het uitgevoerde werk
Registreren van aantal bestede uren, gebruikte componenten en het uitgevoerde werk

Dit is allemaal heel ingewikkeld uitgeschreven, maar in feite komt het op de volgende controles neer:
S.M.A.R.T Detectie Harddisks
Eventlogs controleren
Werkgeheugen controleren
Defragmentatie
Antispyware controle
Schijfopruiming
Controleren updates
In/outbox Exchange controleren op spam
Eventlogs van firewall controleren op uitgaande verbindingen die niet standaard zijn
Werkgeheugen controleren
Controleren harddisks
RAID opstelling controleren

• Drunken_Bear
Bartjezz schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:27:
Kijk eens naar thinclients dan, ik heb daar veel problemen mee gehad. Host-software op servers die niet goed functioneerde, of thinclients die niet wilde aanmelden...
Ik heb de volgende takenlijst aangehouden voor de opdracht Voorkomen van verstoringen:

Onderhouden en beheren van hard/software van de organisatie (proactief)
Zorg dragen voor de beveiliging van hard/software
(Preventieve) testactiviteiten uitvoeren
Serviceactiviteiten uitvoeren
Hard/software toetsen aan de gestelde eisen
Zorg dragen voor stabiliteit van het systeem
Kwaliteitsnormen formuleren en afwijkingen signaleren
Contact onderhouden met de betrokken gebruikers en leidinggevenden
Zo nodig controles inbouwen
Zorg dragen voor efficient gebruikt van middelen en materialen
Betrokkenen en gebruikers informeren over naderende werkzaamheden en passende actie hiervoor ondernemen
Verbetervoorstellen formuleren op basis van bevindingen om zo het werk te optimaliseren
Passende actie uitvoeren ten behoeve van de voortgang van het netwerk
Uitgevoerde werkzaamheden documenteren
Verantwoording afleggen over het uitgevoerde werk
Registreren van aantal bestede uren, gebruikte componenten en het uitgevoerde werk

Dit is allemaal heel ingewikkeld uitgeschreven, maar in feite komt het op de volgende controles neer:
S.M.A.R.T Detectie Harddisks
Eventlogs controleren
Werkgeheugen controleren
Defragmentatie
Antispyware controle
Schijfopruiming
Controleren updates
In/outbox Exchange controleren op spam
Eventlogs van firewall controleren op uitgaande verbindingen die niet standaard zijn
Werkgeheugen controleren
Controleren harddisks
RAID opstelling controleren
Thinclients zijn PERFECT!! Dit stageadres werkt daarmee en is zo makkelijk te simuleren dan!
hartstikke bedankt :D

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

alt-92 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:30:
[...]

Praktijkvoorbeeld:
Een Cisco PIX 501 firewall met een verouderde firmware die vervangen moet worden door een ASA 5585 series..
Ik kan legio voorbeelden bedenken van werkzaamheden waar ze op een roc nog nooit van hebben gehoord denk ik. Het zijngewoon prutsers zo te horen.

• Drunken_Bear
TrailBlazer schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:11:
[...]

Ik kan legio voorbeelden bedenken van werkzaamheden waar ze op een roc nog nooit van hebben gehoord denk ik. Het zijngewoon prutsers zo te horen.
dat sowieso

• Bartjezz
Bjarne666 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:39:
[...]

Thinclients zijn PERFECT!! Dit stageadres werkt daarmee en is zo makkelijk te simuleren dan!
hartstikke bedankt :D
Graag gedaan ;)
Pagina: 1