Toon posts:

Gewone interne HDD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik op zoek naar een geschikte interne s-ata schijf voor in mijn docking station. Die schijf wil ik als backup schijf gebruiken, maar moet ook data bevatten die ik niet altijd op mijn kleinere laptop schijf bij me wil hebben.
Graag zou ik een 2TB schijf nemen, omdat dit een mooi formaat is en ook betaalbaar zou moeten zijn.

Nu schetst mijn verbazing dat ik maar met moeite een 'normale' 2TB schijf kan vinden! Als ik bij Western Digital kijk, dan zie ik allemaal zogenaamde 'green' schijven. Dit betekend o.a. dat de schijf minder RPM's maakt dan de gebruikelijke 7200. De niet groene alternatieven bij WD zijn gelijk een keer zo duur zag ik.
Bij Samsung kun je zelfs alleen EcoGreen schijven vinden en draaien ze allemaal op 5400rpm.

Heb ik iets gemist? Zijn de HDD fabrikanten groenbewust geworden of zijn de prijzen zo gestegen?
Een jaar geleden kocht ik al een 2TB schijf voor 90 euro ofzo en dat was wel gewoon een 7200 schijf. Nu is de keuze echter zeer beperkt. Alleen groene schijven zijn er onder de 100 euro beschikbaar of je moet fors meer betalen.

Misschien presteren deze schijven wel gewoon net zo goed als de 'normale' 7200rpm schijven van een jaar geleden en kan ik deze dus gewoon aanschaffen?
Ik zat overigens aan een van deze twee te denken:

WD Caviar Green 2TB IntelliPower 64MB SATA3
Samsung EcoGreen F4 2TB 5400rpm 32MB SATA2

Ze zitten allebei zo rond de 70 euro en volgens mij is er geen >2TB alternatief beneden de 100 euro?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:29

Quad

Doof

Door de hoge datadichtheid is het niet nodig om snel te draaien en toch dezelfde prestaties te krijgen.
Volgens mij zit er op elke platter 666GB ofzo?

De prestaties zullen goed zijn hoor.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 16:39
Er is niets 'normaal' aan een 7200rpm schijf. Ze worden warmer en presteren amper beter...
En 5400rpm schijven presteren soms zelfs beter. (F4EG en WD20EAZX).

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels vele reviews verder dacht ik dan toch maar voor de groene Samsung F4EG te gaan, want die lijk qua presteren de beste van het stel te zijn. Vervolgens lees ik dat deze firmware problemen heeft.
Toch maar de Western Digital denk ik dan:
pricewatch: Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB

@FireDrunk:
De WD20EAZX kan ik nergens vinden. Misschien bedoelde je het bovengenoemde type?

• tzanten
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:09
Die firmware problemen zijn al een tijdje verholpen. Iedere schijf die na april dit jaar is geproduceerd zou goed moeten zijn.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 16:39
klopt, ik bedoelde de earx :)

Even niets...

Verwijderd

Firmware problemen zijn van exemplaren vóór november 2010 als ik me goed herinner. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Samsung F4EG is momenteel de beste schijf; totdat er betere 1TB platter schijven uitkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Pas later realiseerde ik me dat ik de interne s-ata bay in het dockinstation niet kan gebruiken. Daarvoor ben ik namelijk weer een speciale caddy nodig á 50 euro en deze is dan alleen geschikt voor 2,5" laptop schijven.

Heb toch de Samsung F4 gehaald, maar moet er nu dus nog een 3,5" externe behuizing bij zien te vinden met USB en eSata aansluiting.
Pagina: 1