Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:56

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Mij is gevraagd om eens een opzet te maken voor en stand by dienst.
Het gaat om ongeveer ~6000 uur per jaar dat een medewerker stand by moet staan. Wat is dan een redelijk bedrag om aan de klant te belasten. Dat gaat natuurlijk om enkele euro's per uur of een daarop gebaseerd vast bedrag. Het verschil tussen iedere euro is echter al € 6000,-

Het gaat dus niet om het daadwerkelijk in actie komen, en ook de kosten die wij kwijt zijn aan een medewerker staan hier buiten. Heeft iemand enig idee? Ik zat de denken aan 3 of 4 euro per uur. Dus zo rond de 20.000 a 25.000 euro op jaarbasis. Flink bedrag. Zit ik dan veel te hoog, moet het minder zijn? Ik heb geen idee.

Op internet is er weinig over te vinden wat redelijk is. Dus misschien hebben jullie ideeën?

Overigens zijn er ook geen collegae dit dit eventueel weten, want het is allemaal nieuw voor ons :P

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 14-10-2011 12:03 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hoezo staan de kosten die jullie kwijt zijn aan de medewerker erbuiten?
Hoeveel toeslag krijgt de werknemer voor de standby-dienst? Deze zul je om te beginnen al eens moeten afdekken. Dan nog een marge erop, en eens kijken waar je uitkomt.

ik heb hier verder geen verstand van, maar het lijkt me wel dat je minimaal de kosten moet kunnen dekken. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Vraag is wat je de werknemer wilt geven (want die kan niet zomaar even naar de cinema gaan, op café gaan, wat bier drinken, ... op 't moment dat die standby staat)
Ik zou tellen een 100 euro / week. (of misschien meer, ik geef op wat mij vrij redelijk zou blijken)

Daarna is er ook nog de uurprijs per uur dat de werknemer gaat werken.
Hou rekening met reçup en overurentoeslag.
Heeft de werknemer geen bedrijfswagen dan is een extra km vergoeding mss ook wel nodig. (voor 1 interventie per maand gaat een werknemer niet echt moeilijk doen, maar als die paar keer / week met zijn auto ff 100+km gaat moeten rijden wordt het een ander verhaal)

Investering in materiaal zodat de medewerker van thuis uit al kan inloggen en een eerste controle doen.
Internet, vpn, laptop, gsm van de zaak.

Heb je genoeg medewerkers om de standby wat te switchen?
1 maand standby lijkt me wat veel, 1 week en dan iemand anders is weer wat redelijker.
Hou ook rekening met vakantie enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-09 17:15
6000 uur?, dat is alles buiten kantooruren dus. Over hoeveel werknemers kun je dat verdelen?

Ik zou eerst de relevante CAO napluizen om te zien wat je kwijt bent aan werknemers die stand-by diensten draaien.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-09 15:21

ptjuh

New day, same old shit

Wij kregen voor stand-by dienst het volgende

2,75 euro per uur dat je wachttijd hebt

ieder gewerkt uur van maandag tot vrijdag gewoon 100% uurloon
op zaterdag 125 %
op zondag 150%

En hierbij kregen wij dan nog telefoon van de baas, laptop met UMTS en je moest binnen het uur op je werk kunnen staan.

90% was dan wel vanaf de laptop te realiseren. Dus je kon wel gewoon weg. maar dan wel in beperkte maten en altijd de laptop in de buurt!!

Stand-by diensten duurden van 17:00 tot 07:00 morgens en vanaf vrijdag 17:00 tot maandag ochtend 07:00 en dit deden wij met 5 mensen dus 1 keer per 5 weken hadden wij een week stand-by dienst.

Reken dus maar uit :)
Misschien heb je er iets aan!!!

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:06:
Hoezo staan de kosten die jullie kwijt zijn aan de medewerker erbuiten?
Hoeveel toeslag krijgt de werknemer voor de standby-dienst? Deze zul je om te beginnen al eens moeten afdekken. Dan nog een marge erop, en eens kijken waar je uitkomt.

ik heb hier verder geen verstand van, maar het lijkt me wel dat je minimaal de kosten moet kunnen dekken. :)
Tuurlijk, als hier iemand roept dat het 10 cent per uur gaat kosten, dan kan dat niet uit. Het moet niet kostendekkend zijn, het moet winstgevend zijn.

Ik zie hier dat de mensen uitgaan van de andere redenering. Kijk eerst wat je kwijt bent aan kosten, bepaal je marge en bereken het. Dat kan.
Ik wil uitgaan van de andere kant. Bepaal de vast prijs per uur/per jaar en reken de andere kant op.

En 6000 uur zijn inderdaad ALLE uren buiten kantoortijden.

Kijk, als wij zeggen dat een medewerker 100 euro per week krijgt voor de stand by dienst. 100*52= 5200 euro per jaar. En wij zeggen, goed dan kost een stand by dient 10.000 euro. Zijn we dan duur? of lachen ze zich de ballen uit de broek omdat het zo goedkoop is.
Wij weten niet welke marge we moeten berekenen, dus daarom willen we het omgekeerd gaan berekenen.

Dus niet vanuit de werknemer gerekend, maar vanuit de werkgever. Uiteraard zal de werknemer gewoon goed en conform de markt beloond worden voor zijn inzet.

[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 14-10-2011 12:46 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-09 15:27
Denk dat je moet kijken naar de frequentie van de behoefte, stel er wordt slechts 1 keer een beroep op gedaan, kan dat duur uitvallen voor de klant.

Misschien dat een x bedrag per incident dan een betere regeling is ? Het hoeft natuurlijk niet allemaal zo zart-wit te zijn, of wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 19:15
Bestaat er niet een CAO waar richtlijnen in staan qua salaris?

Verder zijn je kosten verder niet heel erg interessant, het gaat er imho om wat je klant maximaal WIL betalen. Om tot dit getal te komen kun je kijken naar wat het bedrijf verliest als jullie niet midden in de nacht iets uitvoeren. Oftewel wat leveren jullie je klant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MEN-O schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:49:
Denk dat je moet kijken naar de frequentie van de behoefte, stel er wordt slechts 1 keer een beroep op gedaan, kan dat duur uitvallen voor de klant.

Misschien dat een x bedrag per incident dan een betere regeling is ? Het hoeft natuurlijk niet allemaal zo zart-wit te zijn, of wel ?
Dus als je weinig incidenten hebt heb je dus wel je medewerkers het hele jaar een standby vergoeding moeten betalen maar krijg je er niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Ik denk dat frequentie een belangrijke factor is.
Een standby-dienst draaien waarin maar 2 incidenten per jaar voorkomen, of een standby dienst waarin iedere week wel meerdere incidenten plaatsvinden zal toch wel een ander financieel plaatje hebben lijkt me.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

waarom je hebt toch iemand standby staan in case of. Ik denk dat die klant uiteindelijk meer tevreden is dat er niks gebeurt is dan dat de standby iedere week in actie moet gaan komen. 60000 euro klink misschien als veel geld maar dat er om gevraagd wordt geeft al aan dat het dus 24/7 moet draaien. Dat zal dus niet de lokale fietsenboer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Kijk eerst eens naar de standby definitie. Moet de werknemer ook snachts beschikbaar zijn (=toeslagen), hoe snel moet de werknemer ter plaatste/onderweg zijn, etc.

Bijvoorbeeld, binnen 30min ter plaatste betekend dat je de hele week maar naar 2 plekken toe kan: thuis of op kantoor. Anders kun je vrijwel niet snel genoeg zijn. Bovendien zit je met variabelen als spits (= langere reistijd) waardoor de werknemer zijn werkuren moet aanpassen om altijd binnen die tijd aanwezig te zijn.

Het gaat dus niet zozeer om het werken, maar vergoeding voor de ongemakken die je bij de werknemer veroorzaakt. Daarbij mag iemand niet constant standy staan (CAO's..) en je zit met ziekte/vakantie etc dus denk aan minimaal 3 man die in roulatie zit.

Maar even een voorbeeldje:
3 man roulatie, passende vergoeding (denk al snel aan 150/maand p.p. vergoeding enkel voor het standy staan)en vergoeding mobiel (zeg nog eens 30/maand p.p. voor vergoeding danwel een mobiel van de zaak) en ook laptop is nodig (1000/maand + zeg 20 euro internetvergoeding voor internet thuis). Met beetje pech krijg je ook nog kosten voor inrichten thuiswerkplek.

Goed, laten we zeggen 10k zijn wat je de werknemers betaald. Als werkgever maar je daarover ook nog kosten (bruto-netto verhaal, extra kosten verzekering, administratie..) zit je zo op 15-20k daadwerkelijke kosten. Dan wil je winst maken, zit je snel op 25-30k minimaal.

Die 25-30k is dus wat je bij de klant neerlegd om iemand standby the hebben staan.

Daarbovenop komt dus nog de kosten als ze daadwerkelijk aanspraak maken op de standby (uurloon, reiskosten etc).
Op dat moment gaat je werknemer uren schrijven, die krijgt dan extra compensatie vrije tijd, uren uitbetaald (tegen geldend tarief, dus 120%, 150%, 200%..) en met beetje pech krijgt hij de volgende dag vrij ook (minimaal 8 uur rust tussen werkmomenten, maximaal 4 uur nachtdienst bij 9-5 baan enzo. Dat kan je allemaal in de CAO vinden).
Maar dat breng je allemaal pas in rekening als daadwerkelijk de oproep komt.

Maar tast ook de klant af na het inhoudelijke gesprek. Wat voor bedrag verwacht de klant? Als blijkt dat er 50-60k voor beschikbaar is bij bovenstaand voorbeeld, ga je natuurlijk veel hoger zitten dan de 30k.

Je hebt echter ook andere vormen van standby, zoals 24/7 mannetje bij de klant op lokatie om direct in te kunnen grijpen. Dan ga je zo naar de 200k toe als offerte (vereist immers een 4-ploegendienst schema met alle bijbehorende kosten)
udenjpg schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:30:
Een standby-dienst draaien waarin maar 2 incidenten per jaar voorkomen, of een standby dienst waarin iedere week wel meerdere incidenten plaatsvinden zal toch wel een ander financieel plaatje hebben lijkt me.
De wet/cao kent 1 vorm van standy dienst voor zover ik weet. Aantal incidenten is daarbij niet van toepassing. Aantal incidenten helpt enkel voor vinden van medewerkers die bereid zijn het werk te doen - hoe meer incidenten hoe minder graag mensen dat werk doen (of hoe meer geld ze vragen voor standby staan).

[ Voor 41% gewijzigd door Xanaroth op 14-10-2011 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik heb bij meerdere bedrijven met standby-diensten gezeten, en vrijwel overal zat de vergoeding tussen de 2 euro per uur en 5 euro per uur, waarbij de meesten rond de 3-3.5 euro per uur zaten.

Aan de hand van de marge die je wil aanhouden kan je daarmee een bedrag bepalen.

Uiteraard is dat dus pure standby. Word je ook daadwerkelijk opgepiept gaat het normale 150/200-procents tarief gelden.

Ook goed om mee te nemen imho is de reactietijd die je hebt, die heb ik meegemaakt van binnen 5 minuten na melding achter de PC zitten, tot wel één uur na melding. In het eerste geval kan je als medewerker écht niet weg, al is het maar om boodschappen, in de tweede heb je iets meer flexibiliteit. Redelijkerwijs vraag je voor de eerste dan ook iets meer geld.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Jullie zijn dus bereid om eventueel een negatieve marge te nemen op een dergelijk contract?
Je geeft namelijk aan dat de werknemers marktconform betaald zullen worden maar neemt die betaling niet als uitgangspunt en wil perse andersom rekenen.
Dan loop je dus een risico dat je de contractwaarde te laag inschiet en er geld bijgelegd moet worden.

Bij ons is de vergoeding doordeweeks eur 2,11 per uur buiten kantoortijden en eur 2,58 in het weekend en op feestdagen.
Rekenend met alleen hele uren kom je dan op eur 288,42 per week aan standby vergoeding.
( 5x15,5 uur weekdagen, 2x24 uur weekend)
Dan heb je het dus over grofweg eur 15.000,- per jaar (feestdagen buiten beschouwing gelaten dus het ligt iets hoger en er is wat kleine variatie afhankelijk van kerst/oud en nieuw) wat minimaal binnen moet komen om quitte te spelen zonder incidenten.
Bij incidenten is er een callout vergoeding van ik meen eur 50,- en uiteraard de vergoeding voor de gemaakte overuren.

Ik zou bijna zeggen bereken over het bedrag wat je kwijt bent aan de vergoeding die je moet betalen dezelfde marge als je normaal hebt voor uren die in rekening gebracht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 10:33
Bij een klant van ons ben je doordeweeks (als gedetacheerde) 1,80 euro per uur in stand-by, zaterdag na 18:00 tot zondag nacht is 3,00 euro per uur. Stand-by is voor +/-15 uur per werkdag en weekend natuurlijk 24 uur per dag.

In principe is het dan 150% uurloon als je gebeld wordt en moet werken, alleen de exacte regels weet ik daar niet van.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg een vergoeding van 250 euro bruto voor 1 week standby.
Vereiste was dat ik max 30 minuten van HQ was of bij een pc thuis,.

zodra de telefoon ging, ging mijn uurloon lopen tegen 125. 150 of 200%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En die standby is 16 uur per werkdag, 24 uur per weekenddag? Dan vind ik 250 wel erg karig, dat is 1.95 euro per uur in dat geval. Bruto dus, gaat nog belasting vanaf.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
^^ En hierbij speelt ook mee of je meerdere klanten hebt: 1 personeelslid kan in principe standby draaien voor heel veel klanten tegelijk, als ze allemaal slechts enkele incidenten per jaar hebben. Dan kan je de klanten dus minder rekenen. Maar als die klant de enige is die standbydiensten vereist, zal het toch duurder moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
MEN-O schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:49:

Frequentie zal 1 a 2 calls in de maand zijn. Simpele servicedeskklussen naar alle waarschijnlijkheid.
Bedrag per incident is er sowieso. Teller gaat pas echt lopen op het moment dat er gebeld wordt.
HenkEisDS schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:52:
Bestaat er niet een CAO waar richtlijnen in staan qua salaris?
Salaris is geen issue, en we hebben geen CAO.
Verder zijn je kosten verder niet heel erg interessant, het gaat er imho om wat je klant maximaal WIL betalen. Om tot dit getal te komen kun je kijken naar wat het bedrijf verliest als jullie niet midden in de nacht iets uitvoeren. Oftewel wat leveren jullie je klant op.
Het is een one shot, one change. We kunnen niet dagen gaan zitten steggelen over het hoe en wat.
neem maar van mij aan dat het een hele grote klant is en dat er meerdere kapers op de kust zijn.
TrailBlazer schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:16:
[...]

Dus als je weinig incidenten hebt heb je dus wel je medewerkers het hele jaar een standby vergoeding moeten betalen maar krijg je er niks voor.
Precies, dat is dus niet de bedoeling :P
Zie hieronder
TrailBlazer schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:33:
waarom je hebt toch iemand standby staan in case of. Ik denk dat die klant uiteindelijk meer tevreden is dat er niks gebeurt is dan dat de standby iedere week in actie moet gaan komen. 60000 euro klink misschien als veel geld maar dat er om gevraagd wordt geeft al aan dat het dus 24/7 moet draaien. Dat zal dus niet de lokale fietsenboer zijn.
Hier sluit ik me bij aan.
Myrdreon schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:36:
Kijk eerst eens naar de standby definitie. Moet de werknemer ook snachts beschikbaar zijn (=toeslagen), hoe snel moet de werknemer ter plaatste/onderweg zijn, etc.
Zoals ik al zei, alle uren buiten kantoortijd, dus ook 's nachts. Binnen een uur moet er begonnen worden met het oplossen.
Bijvoorbeeld, binnen 30min ter plaatste betekend dat je de hele week maar naar 2 plekken toe kan: thuis of op kantoor. Anders kun je vrijwel niet snel genoeg zijn. Bovendien zit je met variabelen als spits (= langere reistijd) waardoor de werknemer zijn werkuren moet aanpassen om altijd binnen die tijd aanwezig te zijn.

Het gaat dus niet zozeer om het werken, maar vergoeding voor de ongemakken die je bij de werknemer veroorzaakt. Daarbij mag iemand niet constant standy staan (CAO's..) en je zit met ziekte/vakantie etc dus denk aan minimaal 3 man die in roulatie zit.
imho allemaal randzaken die het risico zijn van de aanbieder, de klant vraagt een stand by dienst en stelt daar bepaalde eisen aan die ik inmiddels meerdere malen genoemd heb. Vraag is, wat kost de klant dat.
Maar even een voorbeeldje:
3 man roulatie, passende vergoeding (denk al snel aan 150/maand p.p. vergoeding enkel voor het standy staan)en vergoeding mobiel (zeg nog eens 30/maand p.p. voor vergoeding danwel een mobiel van de zaak) en ook laptop is nodig (1000/maand + zeg 20 euro internetvergoeding voor internet thuis). Met beetje pech krijg je ook nog kosten voor inrichten thuiswerkplek.

Goed, laten we zeggen 10k zijn wat je de werknemers betaald. Als werkgever maar je daarover ook nog kosten (bruto-netto verhaal, extra kosten verzekering, administratie..) zit je zo op 15-20k daadwerkelijke kosten. Dan wil je winst maken, zit je snel op 25-30k minimaal.

Die 25-30k is dus wat je bij de klant neerlegd om iemand standby the hebben staan.
Tnx, dus ik zat behoorlijk in de buurt met mijn 3 a 4 euro.
Daarbovenop komt dus nog de kosten als ze daadwerkelijk aanspraak maken op de standby (uurloon, reiskosten etc).
Op dat moment gaat je werknemer uren schrijven, die krijgt dan extra compensatie vrije tijd, uren uitbetaald (tegen geldend tarief, dus 120%, 150%, 200%..) en met beetje pech krijgt hij de volgende dag vrij ook (minimaal 8 uur rust tussen werkmomenten, maximaal 4 uur nachtdienst bij 9-5 baan enzo. Dat kan je allemaal in de CAO vinden).
Maar dat breng je allemaal pas in rekening als daadwerkelijk de oproep komt.

Maar tast ook de klant af na het inhoudelijke gesprek. Wat voor bedrag verwacht de klant? Als blijkt dat er 50-60k voor beschikbaar is bij bovenstaand voorbeeld, ga je natuurlijk veel hoger zitten dan de 30k.
Totale offerte is ongeveer een half miljoen. Ik doe de onderhandelingen verder niet, maar weet dat er niets is losgelaten over de stand by dienst.
Je hebt echter ook andere vormen van standby, zoals 24/7 mannetje bij de klant op lokatie om direct in te kunnen grijpen. Dan ga je zo naar de 200k toe als offerte (vereist immers een 4-ploegendienst schema met alle bijbehorende kosten)
Niet van toepassing.
wildhagen schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:46:
Ik heb bij meerdere bedrijven met standby-diensten gezeten, en vrijwel overal zat de vergoeding tussen de 2 euro per uur en 5 euro per uur, waarbij de meesten rond de 3-3.5 euro per uur zaten.

Aan de hand van de marge die je wil aanhouden kan je daarmee een bedrag bepalen.

Uiteraard is dat dus pure standby. Word je ook daadwerkelijk opgepiept gaat het normale 150/200-procents tarief gelden.

Ook goed om mee te nemen imho is de reactietijd die je hebt, die heb ik meegemaakt van binnen 5 minuten na melding achter de PC zitten, tot wel één uur na melding. In het eerste geval kan je als medewerker écht niet weg, al is het maar om boodschappen, in de tweede heb je iets meer flexibiliteit. Redelijkerwijs vraag je voor de eerste dan ook iets meer geld.
Ok, dus ik zit inderdaad goed in de richting.
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:57:
Jullie zijn dus bereid om eventueel een negatieve marge te nemen op een dergelijk contract?
Je geeft namelijk aan dat de werknemers marktconform betaald zullen worden maar neemt die betaling niet als uitgangspunt en wil perse andersom rekenen.
Dan loop je dus een risico dat je de contractwaarde te laag inschiet en er geld bijgelegd moet worden.
Dat is een nogal boude stelling.. :?
Bij ons is de vergoeding doordeweeks eur 2,11 per uur buiten kantoortijden en eur 2,58 in het weekend en op feestdagen.
Rekenend met alleen hele uren kom je dan op eur 288,42 per week aan standby vergoeding.
( 5x15,5 uur weekdagen, 2x24 uur weekend)
Dan heb je het dus over grofweg eur 15.000,- per jaar (feestdagen buiten beschouwing gelaten dus het ligt iets hoger en er is wat kleine variatie afhankelijk van kerst/oud en nieuw) wat minimaal binnen moet komen om quitte te spelen zonder incidenten.
Bij incidenten is er een callout vergoeding van ik meen eur 50,- en uiteraard de vergoeding voor de gemaakte overuren.

Ik zou bijna zeggen bereken over het bedrag wat je kwijt bent aan de vergoeding die je moet betalen dezelfde marge als je normaal hebt voor uren die in rekening gebracht worden.
Marge verschilt altijd, is voor iedere klant anders.
Maar volgens jouw berekening zit ik dus weer veel te laag met de 3 a 4 euro per uur.. is 300 euro per week marktconform voor een stand by dienst? De eerder genoemde bedragen (100/150) vind ik realistischer.
N3oC schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:27:
Bij een klant van ons ben je doordeweeks (als gedetacheerde) 1,80 euro per uur in stand-by, zaterdag na 18:00 tot zondag nacht is 3,00 euro per uur. Stand-by is voor +/-15 uur per werkdag en weekend natuurlijk 24 uur per dag.

In principe is het dan 150% uurloon als je gebeld wordt en moet werken, alleen de exacte regels weet ik daar niet van.
Ok, dat zit al weer meer in de richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:19:
En die standby is 16 uur per werkdag, 24 uur per weekenddag? Dan vind ik 250 wel erg karig, dat is 1.95 euro per uur in dat geval. Bruto dus, gaat nog belasting vanaf.
Het was inderdaad niet veel, maar met hooguit 2 incidentjes per week die niet langer dan 5 minuten duurde was het toen wel lekker.

Nu weet ik niet of ik het wel zou doen.. alhoewel.. Nu wordt ik er niet voor betaald terwijl ze me soms ook om 6:00 smorgens bellen |:(
Maarja opnemen hoef ik niet verplicht dus de telefoon gaat ook niet mee naar bed..
Gewoon best effort. als je zin hebt neem je op en anders niet.. De baas maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
St@m schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:26:

[...]

Maar volgens jouw berekening zit ik dus weer veel te laag met de 3 a 4 euro per uur.. is 300 euro per week marktconform voor een stand by dienst? De eerder genoemde bedragen (100/150) vind ik realistischer.
Zijn er mensen die standby willen en kunnen draaien of gaat het ze worden opgelegt dat ze standby moeten draaien. 100 a 150 euro per week is niet veel als gedurende 128 uur beschikbaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik weet niet wie er waakdienst heeft gelopen hier maar ik vind het best wel altijd een aanslag op mijn vrije tijd. Dus ik was wel blij dat er een aardige vergoeding tegenover stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
St@m schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:26:
[...]

Dat is een nogal boude stelling.. :?
Want?
Je wilt uitgaan van een bepaald bedrag en dat terugrekenen naar de vergoeding en tegelijkertijd wil je de betrokken mensen marktconform betalen.
Als je geen marktconforme vergoeding meeneemt bij het vaststellen van het bedrag wat de klant moet betalen maar vervolgens wel de medewerkers marktconform wil betalen dan loop je een risico dat je bij het terug rekenen lager uitkomt dan marktconform.
De vergoeding zal imho altijd mee moeten spelen bij het bepalen van de kosten voor de klant.
[...]

Voor de standby dienst zoals jij die net beschreef vind ik persoonlijk 300 euro per week zelfs onrealistisch en 100/150 een belediging fooi.
Heb je er al over nagedacht wat je uiteindelijk verlangt van mensen die binnen één uur moeten werken aan een oplossing?
Standby diensten zijn zowieso een aanslag op je priveleven maar met een vereiste om binnen één uur aan de gang te zijn is het een enorme aanslag en dan hoort daar imho ook een ruime vergoeding tegenover te staan.
Hierbij doe ik overigens de aanname dat je binnen één uur achter een PC moet zitten, ingelogd oid moet zijn en actief aan het oplossen bent.
Een uur lijkt veel tijd maar is het uiteindelijk niet, als je ergens lekker aan het winkelen bent vliegt de tijd voorbij voor je weer in de auto zit onderweg naar huis, voor je daar aangekomen bent en voor je ook aan de slag bent.
Dat kan dus concreet betekenen dat mensen bij wijze van spreken verplicht worden om thuis bij de telefoon te zitten als ze standby dienst draaien en dat is nogal wat in hun vrije tijd.
Als ik opgeroepen wordt tijdens standby begint het met een uitgebreid telefoongesprek met de klant wat ik dus onderweg kan doen en vervolgens kunnen we telefonisch bepalen hoe verder te gaan.
De druk is dus vele malen kleiner dan dat wat jij schetst en dan vind ik onze vergoeding toereikend.
Ik redeneer dan ook vanuit mijn situatie en ben dan van mening dat 100/150 (veels) te weinig is voor een standby dienst met strakkere voorwaarden.

[ Voor 5% gewijzigd door ninjazx9r98 op 14-10-2011 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Napo schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:58:
[...]

Zijn er mensen die standby willen en kunnen draaien of gaat het ze worden opgelegt dat ze standby moeten draaien. 100 a 150 euro per week is niet veel als gedurende 128 uur beschikbaar moet zijn.
Ja, er zijn mensen die standby dienst willen en kunnen draaien. Het zal echter wel verplicht gesteld worden, maar ze wisten dat het zou kunnen gaan gebeuren op het moment dat ze in dienst kwamen.

Maar 100 a 150 euro is dus te weinig. Tja, ik zou er ook mijn bed niet voor uitkomen ;) Helemaal mee eens, maar met de gedachte dat er 1 a 2x in de maand gebruik van wordt gemaakt.. en je toch redelijke vrijheid hebt (zie onder), valt het wel mee denk ik zo.
TrailBlazer schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:08:
Ik weet niet wie er waakdienst heeft gelopen hier maar ik vind het best wel altijd een aanslag op mijn vrije tijd. Dus ik was wel blij dat er een aardige vergoeding tegenover stond.
Ok, ik heb zelf nog nooit standby dienst gehad, kan er niet over oordelen.
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:41:
[...]

Want?
Je wilt uitgaan van een bepaald bedrag en dat terugrekenen naar de vergoeding en tegelijkertijd wil je de betrokken mensen marktconform betalen.
Als je geen marktconforme vergoeding meeneemt bij het vaststellen van het bedrag wat de klant moet betalen maar vervolgens wel de medewerkers marktconform wil betalen dan loop je een risico dat je bij het terug rekenen lager uitkomt dan marktconform.
De vergoeding zal imho altijd mee moeten spelen bij het bepalen van de kosten voor de klant.
Ja, de vergoeding speelt mee, maar is niet leidend. Kijk, als bedrijf X zegt: Wij doen het voor 10K en wij zeggen, wij doen het voor 20K, dan weet ik wel wat er gekozen wordt. Vandaar mijn vraag: Wat is ~gebruikelijk. Mocht het zo zijn dat 10K gebruikelijk is, en blijkt dat wij onze mensen dan niet kunnen betalen is er niemand die zegt: "Dan gaan we gewoon door" realistischer is om te zeggen: "Dan houdt het op" dus jouw conclusie:
Is nogal een boude stelling, aangezien je een aanname doet die nergens op gebaseerd is.
Voor de standby dienst zoals jij die net beschreef vind ik persoonlijk 300 euro per week zelfs onrealistisch en 100/150 een belediging fooi.
Heb je er al over nagedacht wat je uiteindelijk verlangt van mensen die binnen één uur moeten werken aan een oplossing?
Standby diensten zijn zowieso een aanslag op je priveleven maar met een vereiste om binnen één uur aan de gang te zijn is het een enorme aanslag en dan hoort daar imho ook een ruime vergoeding tegenover te staan.
Ok, als ik eerlijk ben vind ik je toon een beetje agressief. Hoop niet dat het zo bedoelt is?
Hierbij doe ik overigens de aanname dat je binnen één uur achter een PC moet zitten, ingelogd oid moet zijn en actief aan het oplossen bent.
Een uur lijkt veel tijd maar is het uiteindelijk niet, als je ergens lekker aan het winkelen bent vliegt de tijd voorbij voor je weer in de auto zit onderweg naar huis, voor je daar aangekomen bent en voor je ook aan de slag bent.
Dat kan dus concreet betekenen dat mensen bij wijze van spreken verplicht worden om thuis bij de telefoon te zitten als ze standby dienst draaien en dat is nogal wat in hun vrije tijd.
Als ik opgeroepen wordt tijdens standby begint het met een uitgebreid telefoongesprek met de klant wat ik dus onderweg kan doen en vervolgens kunnen we telefonisch bepalen hoe verder te gaan.
De druk is dus vele malen kleiner dan dat wat jij schetst en dan vind ik onze vergoeding toereikend.
Ik redeneer dan ook vanuit mijn situatie en ben dan van mening dat 100/150 (veels) te weinig is voor een standby dienst met strakkere voorwaarden.
Mwah, er is natuurlijk wel een back-up (of 2). Er is niemand die boos wordt als je van te voren even afspreekt dat je gaat sporten en met 2 uur weer thuis bent. Het zal wel zo zijn dat je je niet helemaal kan klemzuipen.. of op zaterdag een uitwedstrijd gaat spelen oid. tja.. Dat hoort bij stand by dienst. De vergoedingen zullen allemaal later wel bepaald worden. Het gaat er dus om wat ongeveer marktconform is om te vragen aan de klant.

Op het internet ben ik overigens een bedrijf tegen gekomen dat een stand by dienst biedt van standaard 30 euro per maand, + 1 euro voor iedere dag.
Dat is dus (12*30) + 365 = 725 euro
Ook daar gaat de teller dus pas daadwerkelijk lopen als de telefoon gaat. Dus dat zijn alleen de kosten voor de klant om een stand by dienst te hebben. Kijk, zoiets kan bij ons never nooit niet uit. Dus vandaar de vraag.. wat is redelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 14-10-2011 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Vergeet niet, verschil tussen p.p. or per uur standby.
100/150 is meestal wat de werknemers per maand krijgen, het moeten er immers meerdere zijn die standby dienst draaien (je mag immers niet permanent standby staan, CAO's).

Je zit met gemakt aan 3/4 werknemers (je moet immers rekening houden met vakanties/ziekte en dat dan nog steeds roulatie mogelijk is).
week 1: A. doet standby dienst
week 2: B. doet standby dienst
week 3: C doet standby dienst
week 4: D. doet standby dienst

Dat is dus iets meer dan 600/maand totaal per maand, ex overige kosten (telefoon, laptop etc).
Degene die meer krijgen (bijvoorbeeld 2-3 euro voor elk standby uur) zijn vaak zelf verantwoordelijk voor zulke spullen. Maar net waar je op inzet in de onderhandelingen met personeel.
St@m schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:25:
[...]

Op het internet ben ik overigens een bedrijf tegen gekomen dat een stand by dienst biedt van standaard 30 euro per maand, + 1 euro voor iedere dag.
Dat is dus (12*30) + 365 = 725 euro
Ook daar gaat de teller dus pas daadwerkelijk lopen als de telefoon gaat. Dus dat zijn alleen de kosten voor de klant om een stand by dienst te hebben. Kijk, zoiets kan bij ons never nooit niet uit. Dus vandaar de vraag.. wat is redelijk?
Als een willekeurig bedrijf dat kan doen, is het niet erg inhoudelijk werk. Zoiets als telefoon opnemen buiten kantooruren. Dus waarschijnlijk kan 1 werknemer dan meerdere bedrijven aan. Of er zit een behoorlijk starttarief aan vast voor elke oproep die word gedaan.
Wanneer het gaat om inhoudelijke standby dienst, heb je behoorlijk opgeleid mbo of zelfs hbo personeel nodig, omdat ze elk denkbaar probleem zelfstandig moeten kunnen verhelpen.

[ Voor 39% gewijzigd door Xanaroth op 14-10-2011 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
St@m schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:25:
[...]

Ja, de vergoeding speelt mee, maar is niet leidend. Kijk, als bedrijf X zegt: Wij doen het voor 10K en wij zeggen, wij doen het voor 20K, dan weet ik wel wat er gekozen wordt. Vandaar mijn vraag: Wat is ~gebruikelijk. Mocht het zo zijn dat 10K gebruikelijk is, en blijkt dat wij onze mensen dan niet kunnen betalen is er niemand die zegt: "Dan gaan we gewoon door" realistischer is om te zeggen: "Dan houdt het op" dus jouw conclusie:
Met alle respect maar dan nog maakt het toch geen fluit uit of je van voor naar achter danwel van achter naar voor rekent?
De marktconforme vergoeding van de medewerkers is niet afhankelijk van de manier waarop jij je berekening maakt.
Als iedereen hier roept dat 20K een marktconforme prijs is en een van de andere aanbieders dolgraag het contract wil hebben en desondanks 10K rekent weet je ook wie er gekozen wordt.
Eerlijk is eerlijk, ik had geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat ermee ophouden ook een optie was en beredeneerde met in het achterhoofd dat standby een onderdeel is van een uitgebreider contract en dan kan het best een optie zijn om op een deel genoegen te nemen met een negatieve marge.
[...]

Ok, als ik eerlijk ben vind ik je toon een beetje agressief. Hoop niet dat het zo bedoelt is?
Agressief?
Dat is in ieder geval niet de bedoeling maar de bedoeling is wel om je ogen te openen.
Ik draai al een aantal jaren standby diensten, ken de impact op m'n prive leven en ben van mening dat je er nogal luchtig over doet als je met imho zeer lage vergoedingen komt voor een dergelijke impact op iemands prive leven (en met het gemak waarmee je zometeen praat over het afspreken dat iemand even gaat sporten).
[...]

Mwah, er is natuurlijk wel een back-up (of 2). Er is niemand die boos wordt als je van te voren even afspreekt dat je gaat sporten en met 2 uur weer thuis bent. Het zal wel zo zijn dat je je niet helemaal kan klemzuipen.. of op zaterdag een uitwedstrijd gaat spelen oid. tja.. Dat hoort bij stand by dienst. De vergoedingen zullen allemaal later wel bepaald worden. Het gaat er dus om wat ongeveer marktconform is om te vragen aan de klant.
Met alle respect maar zo gaat dat natuurlijk nooit werken in de praktijk.
Een medewerker die twee uur gaat sporten draagt dan dus twee uur standby over aan een andere medewerker.
Medewerker één is vijf minuten aan het sporten en de telefoon gaat bij medewerker twee.
Die moet nu binnen één uur aan de gang.
Gaat hij/zij de call overdragen als nummer één klaar is met sporten?
Is medewerker twee op die manier niet verplicht om zonder vergoeding binnen één uur met een oplossing bezig te zijn?
Medewerker twee heeft dus ergens op de dag ineens twee uur (en geruime tijd eromheen) dat hij niet volledig van z'n vrije tijd kan genieten.
Hoe ga je dat vergoeden?
Twee uur standby betalen gaan nooit de 'schade' vergoeden van een vrije dag die deels om zeep geholpen is.
Als werkgever moet je dat imho ook niet willen, je begeeft je op glad ijs met de garanties die je kunt afgeven mbt je dienstverlening.
Uiteraard moet er de vrijheid zijn om medewerkers onderling te laten ruilen als dat nodig is door omstandigheden maar persoonlijk ben ik van mening dat het dan om minimaal één volledige dag moet gaan en ook formeel geregeld wordt.
Dat ben je gewoon verplicht aan je klant(en) waar de dienst voor ingericht wordt.

Een aardig document om te lezen is het volgende:
http://www.fnvbondgenoten...lders/brochure_zo_gepiept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Soms gaat het ook eenvoudiger: gewoon de medewerker (vrijwel) niet betalen voor waakdiensten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Dank voor alle informatie, nu heb ik net het volgende gevonden in de CAO van TNT:
De toeslag bestaat voor de werknemer met een standaard- of strenge gebondenheid uit een percentage van het voor de medewerker geldende salaris per uur. De hoogte van dit percentage per uur is:

Bij standaard gebondenheid:
Ma t/m vrij 5% Zat 10% Zon/Feest 13%
Bij strenge gebondenheid
Ma t/m vrij 10% Zat 15% Zon/Feest 18%
Ctrl + F op waakdienst:
http://www.abvakabofnv.nl...343/cao-tnt-2009-2011.pdf

Uitgaande de loonkosten van een medewerker die € 1500 euro verdient, komt € 150,- dus behoorlijk in de richting. (Strenge gebondenheid).

Dus of de CAO van TNT is belachelijk slecht, of 150 euro voor waakdienst (per week) is helemaal zo gek niet, eigenlijk gewoon normaal.

Ik ga voor het tweede, gewoon normaal dus.
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:46:
[...]

Met alle respect maar dan nog maakt het toch geen fluit uit of je van voor naar achter danwel van achter naar voor rekent?
De marktconforme vergoeding van de medewerkers is niet afhankelijk van de manier waarop jij je berekening maakt.
Als iedereen hier roept dat 20K een marktconforme prijs is en een van de andere aanbieders dolgraag het contract wil hebben en desondanks 10K rekent weet je ook wie er gekozen wordt.
Eerlijk is eerlijk, ik had geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat ermee ophouden ook een optie was en beredeneerde met in het achterhoofd dat standby een onderdeel is van een uitgebreider contract en dan kan het best een optie zijn om op een deel genoegen te nemen met een negatieve marge.

[...]

Agressief?
Dat is in ieder geval niet de bedoeling maar de bedoeling is wel om je ogen te openen.
Ik draai al een aantal jaren standby diensten, ken de impact op m'n prive leven en ben van mening dat je er nogal luchtig over doet als je met imho zeer lage vergoedingen komt voor een dergelijke impact op iemands prive leven (en met het gemak waarmee je zometeen praat over het afspreken dat iemand even gaat sporten).

[...]

Met alle respect maar zo gaat dat natuurlijk nooit werken in de praktijk.
Een medewerker die twee uur gaat sporten draagt dan dus twee uur standby over aan een andere medewerker.
Medewerker één is vijf minuten aan het sporten en de telefoon gaat bij medewerker twee.
Die moet nu binnen één uur aan de gang.
Gaat hij/zij de call overdragen als nummer één klaar is met sporten?
Is medewerker twee op die manier niet verplicht om zonder vergoeding binnen één uur met een oplossing bezig te zijn?
Medewerker twee heeft dus ergens op de dag ineens twee uur (en geruime tijd eromheen) dat hij niet volledig van z'n vrije tijd kan genieten.
Hoe ga je dat vergoeden?
Twee uur standby betalen gaan nooit de 'schade' vergoeden van een vrije dag die deels om zeep geholpen is.
Als werkgever moet je dat imho ook niet willen, je begeeft je op glad ijs met de garanties die je kunt afgeven mbt je dienstverlening.
Uiteraard moet er de vrijheid zijn om medewerkers onderling te laten ruilen als dat nodig is door omstandigheden maar persoonlijk ben ik van mening dat het dan om minimaal één volledige dag moet gaan en ook formeel geregeld wordt.
Dat ben je gewoon verplicht aan je klant(en) waar de dienst voor ingericht wordt.

Een aardig document om te lezen is het volgende:
http://www.fnvbondgenoten...lders/brochure_zo_gepiept
Over het "even de telefoon overnemen" Ik ben met alle liefde even back-up voor een medewerker van mij die even gaat sporten oid. Ook de andere leden van het managementteam vinden dit allemaal geen probleem (zolang er geen misbruik van wordt gemaakt). Wij hoeven daar niet voor betaald te worden. In principe ben ik nu ook aan het "werk". Denk maar niet dat ik deze uren schrijf ;)

Niet alles draait om geld bij ons. Kun je raar vinden, maar dat is nou eenmaal de sfeer binnen ons bedrijf. Met alle respect, jij zal het niet heel lang bij ons uithouden, de instelling past gewoon niet bij ons, dat geeft niet, no hard feelings. Maar bedenk dat er ook (succesvolle) bedrijven zijn met een andere instelling dat het op de minuut afrekenen.

En stel: Er wordt gebeld, ik ben de overloop, want mijn collega is aan het sporten. Ik zit thuis en ik pak mijn laptop en ben twee uur bezig met het probleem op te lossen. Dan slaap ik de volgende dag lekker uit en ben ik later op mijn werk. Lekker boeiend. Niemand die daar een punt van maakt. En stel dat ik even niet in de gelegenheid ben om het probleem op te lossen omdat ik mezelf een stuk in de kloten aan het zuipen ben, dan bel ik collega nummer 3, en stel dat die zich een stuk in de kloten aan het zuipen is, dan bellen we nummer 4. That's how we roll ;) Dat gaat al ruim 11 jaar goed, en zal ook nog wel even goed blijven gaan ;)

[ Voor 82% gewijzigd door St@m op 14-10-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 18:56

Paulus0013

pom pom

Dat het al jaren goed gaat is wel de grootste dooddoener allertijden!

Je hebt maar 1x iets nodig dat echt fout gaat en je hele systeem van werken ligt overhoop.
Als bv iedereen verhinderd is, waar ga je dan op terugvallen?

Ik weet niet om wat voor werk het gaat, maar een beetje ict-er verdient wel wat meer dan 1500 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wij (ICT dienstverlener) krijgen bruto €250/week voor standby, €30/dag doordeweek en €50/dag weekend. Laptop+gsm+internet was al door de baas betaald.
Daadwerkelijk klussen wordt daarnaast betaald tegen 150 / 200%.
Diensten rouleren tussen 8 personen, je komt dus maar enkele keren per jaar aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
(academische) ziekenhuizen hebben ook veel te maken met bereikbaarheids/aanwezigheids/waakdiensten, maar ik zou niet weten hoeveel ze de afnemers (zorgverzekeraars/patiënten/overheid) daarvoor in rekening brengen, ze zullen het hoofdzakelijk over de kosten van leveringen in het algemeen verspreiden denk ik. De werknemers krijgen vaak 6 of 12% van het uursalaris per uur in dienst als toelage behalve vanaf een bepaalde inkomensschaal (bijvoorbeeld ±2900€ bruto voor een gemiddeld 46-urige werkweek), dan krijg je niets extra's voor stille waakdiensten, voor gewerkte uren krijg je dan het normale uurtarief of verlof (met een bonus van ±50 of 75% voor nachten/zon-/feestdadgen)

Op zich lijkt me dat je vooral moet kijken naar wat het je kost om de medewerkers waakdiensten te laten doen. Zoals je schreef wil je winst maken, dan moet je ook eerst goed weten wat het je kost. (en wat de klant zou willen betalen/hoeveel incidenten/wat je eventueel nog aan extra inkomsten krijgt door een incident, of je de klant zover kunt krijgen door die belofte van waakdiensten met jullie in zee te gaan met een verder erg lucratief contract... maar dat zijn allemaal meer gokfactoren dan de kosten die je hebt voor een werknemer in waakdienst)

[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 15-10-2011 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Paulus0013 schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 00:01:
Dat het al jaren goed gaat is wel de grootste dooddoener allertijden!

Je hebt maar 1x iets nodig dat echt fout gaat en je hele systeem van werken ligt overhoop.
Als bv iedereen verhinderd is, waar ga je dan op terugvallen?

Ik weet niet om wat voor werk het gaat, maar een beetje ict-er verdient wel wat meer dan 1500 per maand.
Iedereen verhinderd? Ja, zo kun je blijven zoeken. Stel dat degene die dienst heeft net op het moment dat de telefoon gaat onder de trein komt. Oei!! Net zo onwaarschijnlijk als dat er NIEMAND beschikbaar is bij ons.
Of stel dat degene die waakdienst zijn telefoon niet hoort en er doorheen slaapt.. zulke situaties zullen zeker nooit voorkomen ;)

En een simpele servicedesker verdient bij ons iig niet meer dan 1500 euro. Niemand heeft gezegd dat er zwaar serveronderhoud gepleegd moet worden.
joopv schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 00:10:
Wij (ICT dienstverlener) krijgen bruto €250/week voor standby, €30/dag doordeweek en €50/dag weekend. Laptop+gsm+internet was al door de baas betaald.
Daadwerkelijk klussen wordt daarnaast betaald tegen 150 / 200%.
Diensten rouleren tussen 8 personen, je komt dus maar enkele keren per jaar aan de beurt.
En als je dat afzet met je eigen salaris tegenover de norm van TNT? Komt dat dan een beetje overeen? Of zit je er zwaar boven/onder?
begintmeta schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 00:28:
(academische) ziekenhuizen hebben ook veel te maken met bereikbaarheids/aanwezigheids/waakdiensten, maar ik zou niet weten hoeveel ze de afnemers (zorgverzekeraars/patiënten/overheid) daarvoor in rekening brengen, ze zullen het hoofdzakelijk over de kosten van leveringen in het algemeen verspreiden denk ik. De werknemers krijgen vaak 6 of 12% van het uursalaris per uur in dienst als toelage behalve vanaf een bepaalde inkomensschaal (bijvoorbeeld ±2900€ bruto voor een gemiddeld 46-urige werkweek), dan krijg je niets extra's voor stille waakdiensten, voor gewerkte uren krijg je dan het normale uurtarief of verlof (met een bonus van ±50 of 75% voor nachten/zon-/feestdadgen)

Op zich lijkt me dat je vooral moet kijken naar wat het je kost om de medewerkers waakdiensten te laten doen. Zoals je schreef wil je winst maken, dan moet je ook eerst goed weten wat het je kost. (en wat de klant zou willen betalen/hoeveel incidenten/wat je eventueel nog aan extra inkomsten krijgt door een incident, of je de klant zover kunt krijgen door die belofte van waakdiensten met jullie in zee te gaan met een verder erg lucratief contract... maar dat zijn allemaal meer gokfactoren dan de kosten die je hebt voor een werknemer in waakdienst)
Tnx voor je reactie. Conclusie is dus wel zo'n beetje: Er is geen "vast" bedrag. Het is een beetje natte vinger werk of je offerte marktconform zal zijn. Ja, de kosten voor je medewerkers moeten dekkend zijn.. en dan neem je marge.. maar hoeveel.. ;) Ik denk dat ik met mijn eerste inschatting die ik zelf op papier heb gezet van de week behoorlijk in de richting zit.

Dank allen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-09 15:53

4bit

Onward, to futility!

Aangezien je originele vraag was wat je aan de klant moet rekenen. Dit zal toch afhangen of je die standby-regeling aan het opzetten bent uitsluitend voor 1 klant. Of in de hoop dat er nog klanten dit gaan willen. Het lijkt mij als het een 1 klant-standby is, dat er flink kan doorgerekend worden. Anders kunnen de kosten verdeelt worden over de meerdere klanten, en op alle klanten wat winst gepakt worden.

I'll do what I can, but expect very little.

Pagina: 1