MEN-O schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:49:
Denk dat je moet kijken naar de frequentie van de behoefte, stel er wordt slechts 1 keer een beroep op gedaan, kan dat duur uitvallen voor de klant.
Misschien dat een x bedrag per incident dan een betere regeling is ? Het hoeft natuurlijk niet allemaal zo zart-wit te zijn, of wel ?
Frequentie zal 1 a 2 calls in de maand zijn. Simpele servicedeskklussen naar alle waarschijnlijkheid.
Bedrag per incident is er sowieso. Teller gaat pas echt lopen op het moment dat er gebeld wordt.
Salaris is geen issue, en we hebben geen CAO.
Verder zijn je kosten verder niet heel erg interessant, het gaat er imho om wat je klant maximaal WIL betalen. Om tot dit getal te komen kun je kijken naar wat het bedrijf verliest als jullie niet midden in de nacht iets uitvoeren. Oftewel wat leveren jullie je klant op.
Het is een one shot, one change. We kunnen niet dagen gaan zitten steggelen over het hoe en wat.
neem maar van mij aan dat het een hele grote klant is en dat er meerdere kapers op de kust zijn.
Precies, dat is dus niet de bedoeling

udenjpg schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:30:
Ik denk dat frequentie een belangrijke factor is.
Een standby-dienst draaien waarin maar 2 incidenten per jaar voorkomen, of een standby dienst waarin iedere week wel meerdere incidenten plaatsvinden zal toch wel een ander financieel plaatje hebben lijkt me.
Zie hieronder
TrailBlazer schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:33:
waarom je hebt toch iemand standby staan in case of. Ik denk dat die klant uiteindelijk meer tevreden is dat er niks gebeurt is dan dat de standby iedere week in actie moet gaan komen. 60000 euro klink misschien als veel geld maar dat er om gevraagd wordt geeft al aan dat het dus 24/7 moet draaien. Dat zal dus niet de lokale fietsenboer zijn.
Hier sluit ik me bij aan.
Zoals ik al zei, alle uren buiten kantoortijd, dus ook 's nachts. Binnen een uur moet er begonnen worden met het oplossen.
Bijvoorbeeld, binnen 30min ter plaatste betekend dat je de hele week maar naar 2 plekken toe kan: thuis of op kantoor. Anders kun je vrijwel niet snel genoeg zijn. Bovendien zit je met variabelen als spits (= langere reistijd) waardoor de werknemer zijn werkuren moet aanpassen om altijd binnen die tijd aanwezig te zijn.
Het gaat dus niet zozeer om het werken, maar vergoeding voor de ongemakken die je bij de werknemer veroorzaakt. Daarbij mag iemand niet constant standy staan (CAO's..) en je zit met ziekte/vakantie etc dus denk aan minimaal 3 man die in roulatie zit.
imho allemaal randzaken die het risico zijn van de aanbieder, de klant vraagt een stand by dienst en stelt daar bepaalde eisen aan die ik inmiddels meerdere malen genoemd heb. Vraag is, wat kost de klant dat.
Maar even een voorbeeldje:
3 man roulatie, passende vergoeding (denk al snel aan 150/maand p.p. vergoeding enkel voor het standy staan)en vergoeding mobiel (zeg nog eens 30/maand p.p. voor vergoeding danwel een mobiel van de zaak) en ook laptop is nodig (1000/maand + zeg 20 euro internetvergoeding voor internet thuis). Met beetje pech krijg je ook nog kosten voor inrichten thuiswerkplek.
Goed, laten we zeggen 10k zijn wat je de werknemers betaald. Als werkgever maar je daarover ook nog kosten (bruto-netto verhaal, extra kosten verzekering, administratie..) zit je zo op 15-20k daadwerkelijke kosten. Dan wil je winst maken, zit je snel op 25-30k minimaal.
Die 25-30k is dus wat je bij de klant neerlegd om iemand standby the hebben staan.
Tnx, dus ik zat behoorlijk in de buurt met mijn 3 a 4 euro.
Daarbovenop komt dus nog de kosten als ze daadwerkelijk aanspraak maken op de standby (uurloon, reiskosten etc).
Op dat moment gaat je werknemer uren schrijven, die krijgt dan extra compensatie vrije tijd, uren uitbetaald (tegen geldend tarief, dus 120%, 150%, 200%..) en met beetje pech krijgt hij de volgende dag vrij ook (minimaal 8 uur rust tussen werkmomenten, maximaal 4 uur nachtdienst bij 9-5 baan enzo. Dat kan je allemaal in de CAO vinden).
Maar dat breng je allemaal pas in rekening als daadwerkelijk de oproep komt.
Maar tast ook de klant af na het inhoudelijke gesprek. Wat voor bedrag verwacht de klant? Als blijkt dat er 50-60k voor beschikbaar is bij bovenstaand voorbeeld, ga je natuurlijk veel hoger zitten dan de 30k.
Totale offerte is ongeveer een half miljoen. Ik doe de onderhandelingen verder niet, maar weet dat er niets is losgelaten over de stand by dienst.
Je hebt echter ook andere vormen van standby, zoals 24/7 mannetje bij de klant op lokatie om direct in te kunnen grijpen. Dan ga je zo naar de 200k toe als offerte (vereist immers een 4-ploegendienst schema met alle bijbehorende kosten)
Niet van toepassing.
wildhagen schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:46:
Ik heb bij meerdere bedrijven met standby-diensten gezeten, en vrijwel overal zat de vergoeding tussen de 2 euro per uur en 5 euro per uur, waarbij de meesten rond de 3-3.5 euro per uur zaten.
Aan de hand van de marge die je wil aanhouden kan je daarmee een bedrag bepalen.
Uiteraard is dat dus pure standby. Word je ook daadwerkelijk opgepiept gaat het normale 150/200-procents tarief gelden.
Ook goed om mee te nemen imho is de reactietijd die je hebt, die heb ik meegemaakt van binnen 5 minuten na melding achter de PC zitten, tot wel één uur na melding. In het eerste geval kan je als medewerker écht niet weg, al is het maar om boodschappen, in de tweede heb je iets meer flexibiliteit. Redelijkerwijs vraag je voor de eerste dan ook iets meer geld.
Ok, dus ik zit inderdaad goed in de richting.
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:57:
Jullie zijn dus bereid om eventueel een negatieve marge te nemen op een dergelijk contract?
Je geeft namelijk aan dat de werknemers marktconform betaald zullen worden maar neemt die betaling niet als uitgangspunt en wil perse andersom rekenen.
Dan loop je dus een risico dat je de contractwaarde te laag inschiet en er geld bijgelegd moet worden.
Dat is een nogal boude stelling..

Bij ons is de vergoeding doordeweeks eur 2,11 per uur buiten kantoortijden en eur 2,58 in het weekend en op feestdagen.
Rekenend met alleen hele uren kom je dan op eur 288,42 per week aan standby vergoeding.
( 5x15,5 uur weekdagen, 2x24 uur weekend)
Dan heb je het dus over grofweg eur 15.000,- per jaar (feestdagen buiten beschouwing gelaten dus het ligt iets hoger en er is wat kleine variatie afhankelijk van kerst/oud en nieuw) wat minimaal binnen moet komen om quitte te spelen zonder incidenten.
Bij incidenten is er een callout vergoeding van ik meen eur 50,- en uiteraard de vergoeding voor de gemaakte overuren.
Ik zou bijna zeggen bereken over het bedrag wat je kwijt bent aan de vergoeding die je moet betalen dezelfde marge als je normaal hebt voor uren die in rekening gebracht worden.
Marge verschilt altijd, is voor iedere klant anders.
Maar volgens jouw berekening zit ik dus weer veel te laag met de 3 a 4 euro per uur.. is 300 euro per week marktconform voor een stand by dienst? De eerder genoemde bedragen (100/150) vind ik realistischer.
N3oC schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:27:
Bij een klant van ons ben je doordeweeks (als gedetacheerde) 1,80 euro per uur in stand-by, zaterdag na 18:00 tot zondag nacht is 3,00 euro per uur. Stand-by is voor +/-15 uur per werkdag en weekend natuurlijk 24 uur per dag.
In principe is het dan 150% uurloon als je gebeld wordt en moet werken, alleen de exacte regels weet ik daar niet van.
Ok, dat zit al weer meer in de richting.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels