Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauki
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01 21:03
Hallo,
Ik wil voor mijn ouders al hun mini dv bandjes overzetten naar een dvd.
Maar probleem, hoe zet ik de video vanaf het mini dv bandje over naar mijn laptop zonder Firewire aansluiting?

Ik had gelezen over Firewire kabels en kaartjes. Maar mijn laptop (ook die van mijn ouders niet) heeft geen Firewire kabel. Ook las ik over een Firewire kaart die je in een pcmi slot kunt steken, maar dat heb ik volgens mij ook niet.
De plaatselijke computer winkel kan mij niet verder helpen...

Maar hoe moet ik dan de beelden overzetten naar laptop en vervolgens bewerken naar dvd? Ik heb toch een goede laptop van een paar maanden oud. Ben nooit met videobeelden bezig geweest, maar ik had toch gedacht dat die dit moeiteloos aan zou moeten kunnen.

Mijn laptop is een : Asus N53 SV-SZ016V

De camera is een Sony DRP-PC4E

Heel graag jullie tips of hulp wat ik nu moet doen...
Ik ben een beetje radeloos. De filmpjes zijn heel belangrijk voor ons, maar om ze nu weg te gaan brengen om ze om te laten zetten lijkt me wel heel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor aansluitingen hebben die camera en laptop allemaal? Firewire / IEEE1394 = Apple (camera aansluiting etc). Je kan bv. een USB TV/ video capture kaart kopen maar die zijn vaak analoog?

kijk hier is: http://tweakers.net/price...g-mpeg-en-tv-kaarten.html

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2011 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Maar meestal hebben laptops een IEEE 1394 aansluiting. Wat ook een vorm van firewire is.

Anders een PCI insteekkaart of een Expresskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een laptop zonder PCMCIA uitbreidingssloten.

een TV kaart via USB aansluiten is de enige manier, dan is TS gelijk wel het mooie van Firewire (Digitaal) kwijt, maar hoeft ie geen nieuwe laptop te kopen en/of het uit te besteden.

TS heeft nergens een PC'tje staan waar een Firewire kaart in kan worden gestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
PCMIA cardbus zit eigenlijk nergens meer in. Sinds 2003 zijn het expresscards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

IEEE1394 = firewire, maar dat vind je lang niet meer op de meeste systemen.
Ik heb wel eens USB naar Firewire adapters gezien, maar die dingen waren in de praktijk vrij crappy, omdat USB2.0 te weinig bandbreedte heeft.

Ik denk dat je het beste eens kunt kijken naar een systeem waar je gewoon firewire hebt, het daar inladen en vervolgens kopieren naar je eigen systeem en het daar verder bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauki
Helaas nee heb nergens een PC met Firewirekaart..

Maar om het via USB te doen, zijn de filmpjes kwalitatief dan nog wel goed genoeg om te bewerken tot een leuk filmpje? Want ik had juist gelezen dat je dat beter niet kan doen.

Kan het niet via een andere aansluiting dan?

Ik las ook over Pinnacle in de gebruiksaanwijzing van de camera om filmpjes gemakkelijk over te kunnen zetten. Maar dat gaat ook via Firewire neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Zit er ook geen 4 pins mini FireWire-stekkertje aan (staat vaak 1394 bij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 14:11
pauki schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:30:
Helaas nee heb nergens een PC met Firewirekaart..

Maar om het via USB te doen, zijn de filmpjes kwalitatief dan nog wel goed genoeg om te bewerken tot een leuk filmpje? Want ik had juist gelezen dat je dat beter niet kan doen.

Kan het niet via een andere aansluiting dan?

Ik las ook over Pinnacle in de gebruiksaanwijzing van de camera om filmpjes gemakkelijk over te kunnen zetten. Maar dat gaat ook via Firewire neem ik aan?
Zoals al is gezegd is de beste oplossing een pc vinden bij een bekende met een firewire ingang of die even voorzien van een gekochte pci(e) naar firewire insteekkkaart. Dan heb je de volledige DV kwaliteit in je video bestand.

Een adapter van USB naar Firewire is ook een mogelijkheid, maar is mogelijk lastig aan te komen, prijzig en zoals gezegd misschien niet ideaal functionerent, maar dan zou je het kunnen retourneren.

Wat je overhoudt is de analoge video uitgang op je camcorder (composiet/s-video), maar een normale laptop heeft daar geen ingang voor. Dan kun je, zoals gezegd, een USB 'videograbber' kopen. Worden zelfs door de discount supermarkten af en toe aangeboden. Je bent dan wel de DV kwaliteit kwijt, maar overheen te komen misschien.

De software van Pinnacle gaat waarschijnlijk uit van een firewire verbinding, ligt voor de hand doordat je een DV camera hebt en die kwaliteit normaliter wilt behouden.

Ik zou alle moeite doen een pc met firewire aansluiting te regelen, desnoods een oud beestje kopen, mag best 10 jaar oud zijn. Eenvoudig te voorzien eventueel van een pci kaartje met firewire aansluitingen. Ben je voor enkele euro tientjes klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52

dodo79

witte dikke tonnie

is de simpele oplossing niet om even in je omgeving (vrienden, familie, buren) te vragen of hun een pc met firewire hebben?

De kans is heeeeel groot dat iemand die aansluiting op zen pc/laptop heeft.
Dan daar ff capturen, beeldmateriaal op usb hd en dan lekker thuis bewerken met pinnacle ofzo.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
dodo79 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:15:
..........

De kans is heeeeel groot dat iemand die aansluiting op zen pc/laptop heeft.
..........
Firewire/ieee-1394 is niet zo wijdverbreidt denk ik, kwam je tegen op de wat luxere types, is nu praktisch verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je contacteert iemand met een Mac, Mac's hebben vrijwel altijd firewire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauki
IEEE1394 of een 4 pins ministekkertje heb ik dus niet in mijn laptop of die van mijn ouders nee. Ook geen PCMIA of Expresscard

Ergens anders zo'n aansluiting zoeken dus. Ik wil wel de DV kwaliteit behouden.

Nou heb ik een oude Sony Vaio laptop met windows xp, ergens onderin de kast omdat jullie als tip gaven verder te zoeken bij iemand anders. Dat bij iemand anders dus al geprobeerd, niemand schijnt zo'n aansluiting te hebben.

Maar mijn oude vertrouwde Sony Vaio laptopje dus wel..

Tenminste het lijkt erop, bij apparaatbeheer vind ik:
IEEE1394 Bus Host
en: Taxas Instruments OHCI Complaint IEEE1394 Host Controller.

Bij de aansluiting op de laptop staat bij dat kleine pinnetje: Een grote dikke letter i en dan erbij: s400

Ben ik nu terecht blij? Kan ik nu een Firewirekabel kopen, inpluggen en de rest gaat vanzelf?

En dan dat bestand kopieren naar mijn nieuwe laptop via harddisk en dan bewerken om toch een dvd te branden?

Blijft de kwaliteit dan goed? Want dan kopieer je toch nog via USB?

Die oude laptop zelf is wel heel erg traag, die zal dat videobewerken echt niet meer aankunnen.

Als dit kan, ga ik meteen naar de winkel een kabeltje halen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
Je hebt nog software nodig om de overdracht te regelen, maar het kan prima met 'MovieMaker' van WindowsXP. Let wel goed op de instellingen (anders krijg je mogelijk een naar een ander compressie formaat omgezet bestand).

Dvd-video is praktisch net zo goed als DV, let op een goede omzetting: 'two-pass' MPEG-2 encoding met voldoende bitrate.

Probeer trouwens een beetje research te doen van te voren: GoT is geen helldesk voor beginnende computeraars, zoals je kunt lezen in de richtlijnen voor het gebruik.
Pagina: 1