Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:04
Voor 10gbit ethernet zijn er verschillende transfer mediums beschikbaar: CX4, SFP+-direct, Glasvezel en UTP Cat6a.

Maar ik vraag me af wat het meest gangbare in LAN omgeving is of gaat worden.

- Het aanbod van NIC's op basis van UTP is beperkt. Switches nog niet gezien.
- Aanbod op basis van CX4 is voor NIC's vrij gangbaar, maar voor switches niet.
- SFP+, de meeste switches zijn op basis van deze sockets. SFP+-direct en SFP+ naar glasvezel is ook vrij gangbaar.

10gbit is nog verre van ingeburgerd in LAN netwerken, maar waarmee maak ik de beste keus waarbij ik de meeste kans heb om over een jaar of 2 om gangbare apparatuur te hebben? Het is nog niet de bedoeling om heel het LAN voor te bereiden, maar wel de serverroom.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor switches blijft glasvezel (SFP+) gangbaar, voor servers zal 't waarschijnlijk uitkomen op UTP.

Zelfde verhaal als nu met gigE: switches vind je links en rechts met SFP slots, servers hebben allemaal GigE over koper.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeR op 14-10-2011 10:48 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor CAT 6 / CAT6a bekabeling:
When used for 10GBASE-T, Cat 6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together. 10GBASE-T runs of up to 100 meters (330 ft) are permissible using Cat 6a.
CAT 7 bekabeling is nog niet echt gangbaar.

Het is wachten totdat serverbord fabrikanten 10GE interfaces integreren op server moederborden. 10GE zal dan een stuk goedkoper worden. Nu moet je nog losse 10GE netwerk adapters aanschaffen.

De stap van 10 Mbps naar 100 Mbps is redelijk vlot gegaan. Van 100 Mbps naar gigabit duurde al wat langer en de overgang van gigabit naar 10GE zal denk ik nog langer duren.
- Het aanbod van NIC's op basis van UTP is beperkt. Switches nog niet gezien.
- Aanbod op basis van CX4 is voor NIC's vrij gangbaar, maar voor switches niet.
- SFP+, de meeste switches zijn op basis van deze sockets. SFP+-direct en SFP+ naar glasvezel is ook vrij gangbaar.
De 2960S heeft 10GE SFP+ poorten. De 3560X / 3750X kan je voorzien van een C3KX-NM-10G module voor 10GE SFP+ of een C3KX-NM-10GT voor 10GE over UTP. Voor de 4500 zijn er lijnkaarten met 6 poorts X2 en 12 poorts SFP+. De 6500 heeft vooral lijnkaarten op basis van 10GE X2 en XENPAK modules. Er is ook een 16 poorts lijnkaart op basis van 10GE over UTP.

De 6500 wordt vooral door ISP's gebruikt om langere afstanden te overbruggen.
XENPAK en X2 modules zijn groter. Daardoor kunnen ze beter hun hitte kwijt.
Dit is handig voor lasers die grotere afstanden moet overbruggen. (70km of meer.)
Ook CWDM / DWDM modules geven redelijk wat hitte af. En daarom zijn deze nog niet beschikbaar in SFP+.

Nexus / 4900 switches hebben ook veel 10GE poorten, maar dat is meer datacenter.
Er is ook een 8 poorts module voor de 4900M om 10GE over UTP te doen.

CX4 was vrij gangbaar. Je had dan 10GE XENPAK modules nodig en Infiniband kabels.
De meeste switches die nu worden uitgebracht worden voorzien van SFP+ en die modules zijn te klein om een Infiniband kabel / connector te bevatten.

Voor korte afstand zijn 10GE met SFP+ direct (dus 2 SFP+ modules met koper kabel hier aan geklonken) ook erg populair, vanwege de lage kosten. Het is wel lastiger deze kabels weg te werken in patch ruimtes dan standaard UTP bekabeling.

Netwerk adapters voor servers zijn momenteel ook SFP+ / SFP+-Direct. (over koper / Twinax)
( O.a. Emulex en Qlogic. )

Momenteel zie ik veel SFP+ over multimode kabel, of SFP+ Direct (over koper / Twinax) als het goedkoper moet.
( Zowel switch-switch als switch-server. ) 10GE over UTP bekabeling kom ik nog niet tegen, i.v.m. het wachten op moederborden fabrikanten verhaal.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Wat betreft 10G datacenter switch ben je volgens mij zonder toeters of bellen het beste uit met Brocade op het moment:

http://www.brocade.com/pr...witch/specifications.page

Als iemand iets beters weet hoor ik het graag :)

Grtz

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 10:08

ralpje

Deugpopje

Ik denk dat dat toch glas gaat zijn.
Je moet een behoorlijk beest van een server hebben wil je 10G op je netwerk voltrekken, ik denk dat het eerder iets is wat gebruikt wordt op de backbone van je netwerk en tussen switches onderling. Servers die meer dan 1G nodig hebben kun je dan altijd nog met meerdere nics in een portchannel uitvoeren.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• raymondw
  • Laatst online: 23:46
Als je gaat voor een leuke low-latency 10GE switch dan is Arista zeker een overweging.
SFP+ sloten die uiteraard ook twinax kabels accepteren, per 1U model bieden ze nu 64poorten!
Density zit dus ook wel goed.

Wat mij meestal tegenhoud in 10GE switches is dat de uplinks "maar" 10GE zijn.
Arista bied de mogelijkheid om 40GE uplinks aan te sluiten en (jaja ;) ) 40GE servers ondersteunen ze ook.

Qua connectors etc kom ik nu alleen nog SFP+ tegen, meeste fabrikanten hebben op de roadmap nog weinig staan wat UTP accepteert.
De keuze van bv een Arista switch icm SFP+ zou een vrij veilige zijn.

Nu heb ik geen enkele banden met Arista (integendeel zelfs...) maar het zijn wel rete strakke units met Linux als flexibele basis :)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 08:54

Tijntje

Hello?!

De Force10 switches zijn ook non blocking en ultra low latency, tevens zijn ze wat beter geprijst
http://www.force10networks.com/products/

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Keiichi
Arista heeft zo te zien wel 10GBASE-T switches ;) (7100 serie)

Wat een port densitity. Ik kan het nergens toepassen, maar toch :9~

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
raymondw schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:07:
Als je gaat voor een leuke low-latency 10GE switch dan is Arista zeker een overweging.
QFT. Mooi spul. Maar wellicht is een Arista met SFP+ uplinks en voor de rest UTP-poorten een optie.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Keiichi
Insteek van mijn topic is om beetje een beeld te krijgen van hoe de markt zich gaat ontwikkelen.

Ik denk zelf eerlijk gezegd omdat UTP bekabeling goedkoop en makkelijk aan te leggen is, dat dit nog wel een vlucht gaat nemen uiteindelijk.

For the time being denk ik dat ik het best uit ben als ik SFP+ interface ga gebruiken voor het serverhok gebeuren. Dan kan ik altijd nog SFP+-direct of anders via MMF aan de slag met SFP+ instekertjes :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ralpje schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:01:
Ik denk dat dat toch glas gaat zijn.
Je moet een behoorlijk beest van een server hebben wil je 10G op je netwerk voltrekken, ik denk dat het eerder iets is wat gebruikt wordt op de backbone van je netwerk en tussen switches onderling. Servers die meer dan 1G nodig hebben kun je dan altijd nog met meerdere nics in een portchannel uitvoeren.
Afhankelijk van wat je precies doet is boven de gigabit uitkomen al vrij simpel. Streaming maakt dat bijvoorbeeld redelijk effortless voor een server. Het is puur netwerk i/o.

En in de toekomst gaat storage ook steeds rapper natuurlijk, dus dat zit er ook wel aan te komen.

Het is nu nog wat prijzig om te doen, maar ik denk dat binnen een jaar of 5 de meeste servers wel met 10/100/1000/10000 nics geleverd gaan worden.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Virtualisatie / VDI zal ook voor steeds meer verkeer zorgen vanuit de server.
Verder is er een trend om Fibre Channel en Ethernet verkeer over hetzelfde 10GE ethernet kabeltje te laten lopen. (Zodat je per server minder kabels nodig hebt.) FCoE wordt erg gepusht door Cisco momenteel.

Maar de markt in Nederland is een stuk kleinschaliger van de US. Ik zie vooral veel iSCSI. Nu loopt iSCSI ook lekker over een 10GE ethernet adapter met iSCSI offloading. Wat je ziet is dat NetApp en andere fabrikanten SSD / flash geheugen als cache gebruiken om performance van storage te verbeteren. Vooral bij VDI omgevingen heb je 's ochtends bootstorms van mensen die hun Virtual Desktop opstarten. Een snel netwerk is dan ook handig.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
raymondw schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:07:
SFP+ sloten die uiteraard ook twinax kabels accepteren, per 1U model bieden ze nu 64poorten!
Density zit dus ook wel goed.

Wat mij meestal tegenhoud in 10GE switches is dat de uplinks "maar" 10GE zijn.
Arista bied de mogelijkheid om 40GE uplinks aan te sluiten en (jaja ;) ) 40GE servers ondersteunen ze ook.
Jij doelt op de Arista 7050S-64. Kijk eens naar de Cisco Nexus 3064, knal hetzelfde ;) (en niet zo gek veel duurder)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik zal maar gewoon uitgaan van glas. Tot 300 meter is 50 mu MM te gebruiken daarna moet je naar SM toe.

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:04

ThomVis

Detected rambling:

Bl@ckbird schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:52:
FCoE wordt erg gepusht door Cisco momenteel.
En HP ook. Met de nieuwe ProLiant BL460c G7 blades heb je 2x 10Gb LOM die "gepartitioneerd" wordt voor Ethernet en Fibre Channel als je een Virtual Connect interconnect heb (soort van switch maar dan anders). De 1e hop voor FC is dan FCoE, de VC uit is FC.
De 10Gb ethernet verbindingen tussen VC en core switches zijn SFP+ en XFP met daartussen een LC-LC multimode glaskabel.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
ik heb al 2 jaar alleen maar CAT7 STP kabels liggen door het huis. Geen 10Gbit verbinding, maar wel een extreem stabiele Gbit verbinding. En natuurlijk altijd voorbereid op 10Gbit :).

http://specs.tweak.to/15535

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb met cat 5e en cat6 inderdaad last van dat dat elke 30 seconden een dip heeft...

• no00waa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 13:50
CyBeR schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:23:
[...]

Ik heb met cat 5e en cat6 inderdaad last van dat dat elke 30 seconden een dip heeft...
Sarcastisch? ik heb dat gevoel namelijk wel, misschien niet elke 30 seconden maar zeker een paar keer per uur. Dit met een HP procurve switch... CAT7 is zo duur :(

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sarcastisch uiteraard.

Als je dergelijke verschijnselen ziet is er iets mis met ofwel je bekabeling, ofwel je hardware. Het is niet inherent aan het gebruiken van de gespecte bekabeling (1000BASE-T is gespect op cat5e voor 100 meter).

• no00waa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 13:50
CyBeR schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:30:
Sarcastisch uiteraard.

Als je dergelijke verschijnselen ziet is er iets mis met ofwel je bekabeling, ofwel je hardware. Het is niet inherent aan het gebruiken van de gespecte bekabeling (1000BASE-T is gespect op cat5e voor 100 meter).
Ja sorry ben een Sheldon wat dat betreft :P

Hmm, zal er eens wat programma's op los laten. Dankjewel.

ontopic;

Hopelijk worden die 10Gbit switches binnen 2 jaar betaalbaar aangezien je die snelheden waarschijnlijk zelfs via je ISP kan verwachten rond die tijd.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Waarom zou je ever 10 gbit thuis nodig gaan hebben? Dat is zoveel informatie dat je dat als mens niet eens kan verwerken. blu-ray is 40 mbit max op het moment. ISP's zullen dat dan ook nauwlijks gaan leveren vermoed ik zo.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-11 14:23
ThomVis schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:16:
[...]

En HP ook. Met de nieuwe ProLiant BL460c G7 blades heb je 2x 10Gb LOM die "gepartitioneerd" wordt voor Ethernet en Fibre Channel als je een Virtual Connect interconnect heb (soort van switch maar dan anders). De 1e hop voor FC is dan FCoE, de VC uit is FC.
De 10Gb ethernet verbindingen tussen VC en core switches zijn SFP+ en XFP met daartussen een LC-LC multimode glaskabel.
Daarom dat HP gevraagd heeft aan Cisco om dit eindelijk eens op punt te stellen voor hun producten ;-)
Ze gaan "samen werken" om een FEX te ontwikkelen voor de HP Bladecenters.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:28

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

no00waa schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 15:48:
[...]

Ja sorry ben een Sheldon wat dat betreft :P

Hmm, zal er eens wat programma's op los laten. Dankjewel.

ontopic;

Hopelijk worden die 10Gbit switches binnen 2 jaar betaalbaar aangezien je die snelheden waarschijnlijk zelfs via je ISP kan verwachten rond die tijd.
Eind dit jaar gaat KPN over glasvezel 500mbit symmetrisch versturen wat al een hele stap is, ik zie ze nog niet snel naar 1gbit gaan laat staan 10gbit!

Ook al doen ze dat wel, nu zijn er nog zat websites die met een beetje mazzel net 40mbit kunnen leveren.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Weinig consumenten/bedrijven kopen 10Gbit/s producten, omdat die simpelweg niet nodig zijn. Geen een consument heeft meer dan 128MB per seconde nodig op z'n PC

• Keiichi
Beatboxx schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:05:
Weinig consumenten/bedrijven kopen 10Gbit/s producten, omdat die simpelweg niet nodig zijn. Geen een consument heeft meer dan 128MB per seconde nodig op z'n PC
Laat ik het nu net in datacenter/middengroot zakelijke omgeving toe willen passen :)

En als de prijs het toelaat, dan komt er op een gegeven moment wanneer de tijd rijp is thuis ook 10GbE natuurlijk :)

Verwijderd

Beatboxx schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:05:
Wat niet is, kan nog komen :)

17 jaar geleden had ik ook niet gedacht dat we hedendag de complete inhoud van m`n toenmalige hardeschijf in 0,7 sec kon downloaden.

ontopic..

HBA`s voor servers zijn nu ook in 10gb sfp..

Met oog op de toekomst zou ik toch kijken voor een 10gb backbone..

Men gaat steeds strengere eisen stellen aan utp kabels..
met oog op storingen door kabels die niet meer aan de standaard voldoen(knikken e.d.), zou ik dan
overstappen op glas.

Bij een knik stopt glas er weleenswaar gelijk mee, maar bij utp moet je weer gaan meten waar de
storing zit. plus het is niet gelijk duidelijk waarom een kabel geen 10gb aan wil en bv alleen 100mb.

Maar het is ook afhankelijk wat je er mee doet.. 10 gebruikers die braaf Word documenten zitten te bewerken via terminal server.
Of je heb 40 clients die tegelijk binnen 2 minuten 4GB moeten ophalen om een examen te beginnen

de een zou ik zeggen 100mb, wat heet 10mb voldoet, maar in het 2e geval meerdere 10gb kaarten trunken.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-11 14:23
Voorlopig inderdaad weinig toepassingen die voordeel hebben bij 10Gbits behalve videostreaming, consolidatie/virtualisatie/vdi, flinke database-machines/clusters en natuurlijk networked storage.

Ben zelf met een project betrokken rond (live) videostreaming waar ik 10gbit voorzien op elke streaming node. Internet link voor dit project is dan ook 40Gbits/s bij aanvang met evolutie tot zo'n 90Gbits/s enkele jaren later.
Pagina: 1