Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoge geluidsproductie pc.

Pagina: 1
Acties:

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Goedenochtend,

Sinds gisteren avond merkte ik ineens dat mijn PC erg veel geluid maakte. Het was al laat, dus ik besloot eerst te gaan slapen en sinds ik 's ochtends toch vrij ben van school. Het even te gaan onderzoeken. Het eerste waar ik aan dacht was dat mijn fans uit het niets erg hard draaide. Nou, aangezien ik geen fan-controller heb het een en ander gegoogled. Toen kwam ik uit op Speedfan (Versie 4.44). Speedfan geinstalleerd en naar de snelheden van mijn Fans gekeken. Tot mijn verbazing stond er Speed 01, Speed02 en Speed 03. Dit is nog niks aparts natuurlijk, maar het aantal procenten erachter wel. Het stond op 100%. Ik dacht even simpelweg dat % naar beneden te schroeven. Nou, snel gedaan, maar nog steeds had mijn pc een hogere geluidsproductie dan ik normaal gewend ben. Toen even verder zitten neuzelen en even mn stof-vrij gemaakt (Of in ieder geval een poging tot).

Daarna weer aangezet, maar nog steeds een hoge geluidsproductie. Dan maar wéér naar Speedfan toe. Toen even verder gekeken en toen viel mijn oog op het volgende: CPU0 Fan 2109 RPM. Toen ging er een lampje branden bij mij. Want ik kan me niet voorstellen dat een CPU Fan met 2109 rotaties in een minuut draait.

Dus de vraag is: Hoe komt dit of hoe is dit aan te passen?

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/59slc5.png

Systeemspecs:
Moederbord: Asus P7P55D-LE
Processor: Intel Core i5 750
Videokaart: Sapphire HD5850 Game Edition
RAM: OCZ Gold Edition DDR3 4GB Dual channel
Voeding: Zalman ZM600-HP
HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Hartelijk dank alvast,

Groetjes
JustMU

Ohh yea, my paint skills are über pr0! :D

• Exile84
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08-2020
Waarom je fans opeens op volle toeren draaien zou ik je zo niet kunnen vertellen, maar je zou eens in je bios kunnen kijken en je fans handmatig instellen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
Cpu fan op max bij die temp is niet goed.

Maar het gebeurt nogal eens dat de waardes niet goed worden doorgegeven door diverse programma's,
dus draait de CPU-fan werkelijk max?

Even één voor één de fans tegenhouden om te kijken welke fan voor de herrie zorgt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Wat voor fans heb je eigenlijk heb je ze al opgezocht op het net? Koelers kunnen best snel draaien hoor. Me Asus geheugen koeler in me server raait op 4300RPM en produceert ong 87dB... heerlijk geluid en working as designed. Maar dat ter zijde kunnen ventilatoren slijten natuurlijk en (lichtelijk) gaan aanlopen. Ook ben ik er net achter gekomen dat bv de met de Asus desktop mobos mee geleverde heatsink koelers absoluut niet schuin kunnen staan, ik heb er nu al 2 stuk gemaakt in 4 maanden tijd. Als het je voedings is die het geluid produceert heb je pech en kan je de voeding beter vervangen..
Volgens mij betekend 100% CPU fanspeed niet dat hij continue op volle toeren draait maar dat de fan 100% van de stroom voor de fan beschikbaar heeft en dus kan de fan zelf regelen hoe hard ie draait. Wat wel kan gebeuren is dat er zoveel stof tussen de ventilator en de heatsink komt dat de fan harder dan nodig is gaat draaien. Vaak kan je met enkele schroefjes de ventilator losdraaien en hem grondig reinigen. Maar stel idd eerst eens vast waar vandaan het komt!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 00:05

M2M

medicijnman

En lees de handleiding van speedfan eens door. Soms werken de fancontrols niet out of the box, en moet je ze handmatig bijstellen.

-_-

• JST94
Exile84 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:29:
Waarom je fans opeens op volle toeren draaien zou ik je zo niet kunnen vertellen, maar je zou eens in je bios kunnen kijken en je fans handmatig instellen.
Ja, maar dan moet ik telkens mijn fans blijven bijstellen? Aangezien als ik ga gamen moet ik ze hoger zetten en als ik gewoon wat ga surfen/msn etc moet ik ze lager zetten. Beetje irritant als je dat telkens moet bij stellen.
Tens schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:26:

Maar het gebeurt nogal eens dat de waardes niet goed worden doorgegeven door diverse programma's,
dus draait de CPU-fan werkelijk max?

Even één voor één de fans tegenhouden om te kijken welke fan voor de herrie zorgt.
Ik zit op het moment op school, dus ik ga vanavond kijken als ik weer thuis ben.
M2M schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:44:
En lees de handleiding van speedfan eens door. Soms werken de fancontrols niet out of the box, en moet je ze handmatig bijstellen.
Ik zal de handleiding dadelijk eens doorlezen als ik er aan toe kom hier op school. Anders thuis.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:39:
Wat voor fans heb je eigenlijk heb je ze al opgezocht op het net? Koelers kunnen best snel draaien hoor. Me Asus geheugen koeler in me server raait op 4300RPM en produceert ong 87dB... heerlijk geluid en working as designed. Maar dat ter zijde kunnen ventilatoren slijten natuurlijk en (lichtelijk) gaan aanlopen. Ook ben ik er net achter gekomen dat bv de met de Asus desktop mobos mee geleverde heatsink koelers absoluut niet schuin kunnen staan, ik heb er nu al 2 stuk gemaakt in 4 maanden tijd. Als het je voedings is die het geluid produceert heb je pech en kan je de voeding beter vervangen..

[...]
Volgens mij betekend 100% CPU fanspeed niet dat hij continue op volle toeren draait maar dat de fan 100% van de stroom voor de fan beschikbaar heeft en dus kan de fan zelf regelen hoe hard ie draait. Wat wel kan gebeuren is dat er zoveel stof tussen de ventilator en de heatsink komt dat de fan harder dan nodig is gaat draaien. Vaak kan je met enkele schroefjes de ventilator losdraaien en hem grondig reinigen. Maar stel idd eerst eens vast waar vandaan het komt!
Ik heb helemaal vooraan een LED-fan zitten. Dit is gewoon de standaard fan meegeleverd bij mijn case. (Coolermaster CM690). Op het zijpaneel zit tevens een meegeleverde fan. De processor koeler die ik heb is gewoon de stock koeler. Dan heb ik nog een fan boven mijn I/O Shield zitten en nog eentje aan de bovenkant van het RAM-geheugen. Dat zijn deze fans: Nexus Real Silent

Maar het rare is dat mijn computer eerst nooit zoveel geluid maakte, want gisterochtend draaide hij nog zoals hij normaal deed. Maar toen ik hem 's avonds opstartte toonde hij ineens dat mankement dus..

• Exile84
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08-2020
JustMU schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:30:
[...]

Ja, maar dan moet ik telkens mijn fans blijven bijstellen? Aangezien als ik ga gamen moet ik ze hoger zetten en als ik gewoon wat ga surfen/msn etc moet ik ze lager zetten. Beetje irritant als je dat telkens moet bij stellen.

[...]
Je kan hem zo instellen dat hij standaard op een lage rpm draait, maar boven een bepaalde temperatuur harder gaat draaien. Dit geldt ook voor de meeste fans als je die op de headers van je moederbord aansluit.

• JST94
Exile84 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 13:27:
[...]

Je kan hem zo instellen dat hij standaard op een lage rpm draait, maar boven een bepaalde temperatuur harder gaat draaien. Dit geldt ook voor de meeste fans als je die op de headers van je moederbord aansluit.
Ahh oke, maar dan omet ik dus even uitzoeken hoe het precies zit. Want dat hij telkens rond een aantal graden blijft. Niet dat hij 80% draait terwijl hij bij 40% ook een aangename temperatuurt heeft (bijwijzevan.)

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Check je Cool'n'Quiet instellingen in de bios eens, ik denk dat die op Performance staan, ipv silent. Speedfan werkt tegenwoordig niet zo goed meer bij veel moederborden. Zelf heb ik pas op 2 pc's speedfan aant werken gekregen. Ik gebruik het nooit, probeer eens Asus Probe, daarin kun je ook die instellingen configureren.

• JST94
Excuses voor late reactie. Had het wat druk dus kon eerder niet reageren.
Bartjezz schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:17:
Check je Cool'n'Quiet instellingen in de bios eens, ik denk dat die op Performance staan, ipv silent. Speedfan werkt tegenwoordig niet zo goed meer bij veel moederborden. Zelf heb ik pas op 2 pc's speedfan aant werken gekregen. Ik gebruik het nooit, probeer eens Asus Probe, daarin kun je ook die instellingen configureren.
Ik heb net even in mijn bios staan kijken, maar ik kan niks vinden over het Performance en Silent gedeelte.

Ik heb even gekeken welke fan de herriemaker is. Dat is overduidelijk mijn CPU-fan. De temperaturen van mijn CPU blijven overigens wel gewoon normaal. Iemand enig idee waarom mijn CPU-Fan zoveel toeren maakt?

Verwijderd

maar ik kan niks vinden over het Performance en Silent gedeelte
Kijk is in de handleiding daar staat het duidelijk uigelegd in sectie: 2.6.7 Hardware Monitor op pag 2-24

http://www.asus.com/Mothe..._1156/P7P55D_LE/#download

2100RPM is helemaal niet hoog voor een CPU fan. Er zijn idd 12CM die ook op bv 1200/1500 draaien maar verplaatsen dan net zoveel lucht als een kleinere op hogere toeren. Wat je kan controleren is of de CPU fan goed vast zit en hem eventueel er is afhalen en meteen nieuwe thermo-pasta aanbengen tussen de CPU en de fan. Of voor een paar tientjes een vervangende koeler halen als dat niet helpt

• JST94
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:22:
[...]

Kijk is in de handleiding daar staat het duidelijk uigelegd in sectie: 2.6.7 Hardware Monitor op pag 2-24

http://www.asus.com/Mothe..._1156/P7P55D_LE/#download

2100RPM is helemaal niet hoog voor een CPU fan. Er zijn idd 12CM die ook op bv 1200/1500 draaien maar verplaatsen dan net zoveel lucht als een kleinere op hogere toeren. Wat je kan controleren is of de CPU fan goed vast zit en hem eventueel er is afhalen en meteen nieuwe thermo-pasta aanbengen tussen de CPU en de fan. Of voor een paar tientjes een vervangende koeler halen als dat niet helpt
ahh dat dus. Oké, dus het kan er ook gewoon aan liggen dat de FAN het min of meer begeeft en daardoor meer geluid gaat maken? CPU fan zit goed vast want dat had ik al nagekeken gisteren. Nieuwe thermo-pasta heb ik er niet op zitten aangezien ik hier geen thermo-pasta heb liggen, vervangende CPU-koeler zou misschien het beste zijn. Aangezien een redelijke toch geen drol kost?

Verwijderd

klopt de lagers van een ventilator kunnen op raken (wel snel maar goed) en bij verminderd contact met de CPU blijft ie mogelijk iets harder dan idle mode draaien natuurlijk. Via V&A heb je al de betere koelers vanaf 25/30€ nieuw zijn ze iets duurder maar leveren dan ook betere en stillere koeling! Maar ik zou eerst voor de thermopasta / CPU fan "reseaten" (herplaatsen) gaan. Mogelijk kan je ook via V&A voor een paar eurie een tube toe gestuurd krijgen die vraag hoor je wel vaker voorbij komen en Tweakers zijn daar zeer gul mee!

• JST94
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 15:24:
klopt de lagers van een ventilator kunnen op raken (wel snel maar goed) en bij verminderd contact met de CPU blijft ie mogelijk iets harder dan idle mode draaien natuurlijk. Via V&A heb je al de betere koelers vanaf 25/30€ nieuw zijn ze iets duurder maar leveren dan ook betere en stillere koeling! Maar ik zou eerst voor de thermopasta / CPU fan "reseaten" (herplaatsen) gaan. Mogelijk kan je ook via V&A voor een paar eurie een tube toe gestuurd krijgen die vraag hoor je wel vaker voorbij komen en Tweakers zijn daar zeer gul mee!
Het herplaatsen is al gebeurt, maar niet het koelpasta vernieuwen. Zal even gaan googlen hoe ik de koelpasta die er nu op zit er af moet halen. Voordat ik iets doe en mn processor kan vervangen ^^. Ik heb volgens mij nog wel wat koelpasta liggen, wat meegeleverd was destijds. Maar dat is te weinig..

Verwijderd

Ik spuit altijd wat glasex op een stuk keuken rol en veeg t geheel zo voorzichtig schoon, geen probleem. Maar hoe kan je nu een CPU fan reseaten zonder de paste te vervangen das nie goe (tenzei je fan los van je heatsink kan zonder demontatie?)!!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2011 15:37 ]

• JST94
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 15:36:
Ik spuit altijd wat glasex op een stuk keuken rol en veeg t geheel zo voorzichtig schoon, geen probleem. Maar hoe kan je nu een CPU fan reseaten zonder de paste te vervangen das nie goe (tenzei je fan los van je heatsink kan zonder demontatie?)!!
Ik las hier op Tweakers nog dat je gerust je CPU koeler even los kon maken en daarna gewoon weer kon plaatsen zonder de koelpasta te vervangen. Zodoende. Heb trouwens nog geen koelpasta gevonden in de V&A of ik heb de verkeerde zoektermen gebruikt ...
Pagina: 1