Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 08:27

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Topicstarter
Na heel wat rondzoeken, ben ik redelijk radeloos ondertussen.

Heb een pc staan, hierop zitten 2 stuks VGA monitoren 17", ze kunnen dus beide 1280x1024 als resolutie aan, goed genoeg. Hiervoor zat eerst een nvidia xx ( specs weet ik even niet meer ) met windows xp. Echter ging deze videokaart defect.
Nu een andere gekocht, ( eerst al 1 waarvan de winkel op de site had staan dat er een DVI-I uitgang op zou zitten, echter bleek dit een DVI-D te zijn, netjes geld terug gehad en omgeruild voor een die wel voldeed ) een Club3D HD 6570, met 1 x VGA, 1 x DVI-I en 1 x HDMI.

Het geheel zit gebouwd op een Asus moederbord, met ook een ingebouwde VGA connector.

Hierop de beide monitoren aangesloten ( 1 x VGA en 1 x DVI-I naar VGA convertor ), maar de monitor op de DVI-I wordt niet herkend. Als ik deze monitor rechtstreeks op de VGA zet, werkt hij gewoon. Ook als ik dan het andere scherm op de DVI-I aansluit met de convertor, wordt ie niet herkend.

Wat ik zelf al geprobeerd heb :
- drivers vervangen ( catalyst 10.8 in eerste instantie geinstalleerd, daarna vervangen door 10.9 )
- videokaart eruit gehad, driver cleaner, videokaart er weer in en opnieuw geinstalleerd

Wat moet ik nog proberen :
- test met een DVI scherm op die uitgang, maar dat is er nog niet van gekomen.

Dingen waarvan ik zelf niet weet of ze invloed kunnen hebben:
- het is een DVI-I duallink.. tja.. dus.. ik zou hem dus kunnen splitten naar 2 monitoren? maar of dan de huidig gewenste setup niet zou werken? lijkt mij stug..
- onboard zit ook een VGA kaartje ( ingebouwd AMD ) misschien dat die roet in het eten gooit ( die is niet actief, als daar een monitor op zit, is er ook geen beeld op de monitor ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 23:14
Veel videokaarten tegenwoordig ondersteunen maar 1x analoog signaal.

Meeste geziene oplossingen voor dit probleem zijn:

Een screensplitter zoals een Matrox Dualhead ofzo.

2e videokaart erbij (bijv pci of pci-ex)

Onboard + pci-ex videokaart (wordt veelal niet ondersteund, of-of situatie.)

Videokaart met 1x vga en 1x displayport, 1 monitor op de vga, 1 monitor met een actieve (geen passieve) converter van displayport naar vga. (ik weet alleen zeker dat ze voor displayport bestaan, voor dvi of hdmi weet ik niet).

Dit is even uit het hoofdje. Maar wellicht weet je in ieder geval in welke richting je het moet zoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door Guiding op 14-10-2011 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:05
Je kan wel gewoon 1 beeldscherm op je videokaart doen en 1 op je moederbord.

Je moet alleen dan wel eerst de onboard videokaart weer aanzetten in de bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ook nog een probleem kan zijn is dat wanneer je maar 1 x vga en 1 x dvi of hdmi op de videokaart hebt dan is het altijd zo dat de vga/dvi poort gedeeld word, dus m.a.w. wanneer je vga gebruikt werkt dvi/hdmi niet meer en andersom.

Let er trouwens ook op dat de converter die je gebruikt en ook de dvi aansluiting op de videokaart 4 pinnetjes rond om de platte pin heeft zitten want dit is namelijk de aansluiting van het analoge vga signaal. Ik heb wel eens dvi/vga converters gezien die dit niet hadden en dat werkt dan ook logischerwijze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow

KermieCow

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. :)

@Roel1966, dat van die pinnetjes wist ik ja. Ook zeker op gelet.

@Getto, die ga ik even proberen, vond daarover al iets, kijken of dat wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Wanneer je moederboard dat niet ondersteund om onboard videokaart ( of on cpu want weet niet welk board en cpu je hebt ) kan je beter kijken of je de videokaart niet kan omruilen voor een kaart met dubbel dvi.

Normaal gesproken moet een kaart met dubbel dvi en dan met vga converters altijd werken bij de meeste kaarten, althans 2 x dvi met 2 x dvi monitoren werkt in elk geval op zeker want daar maak ik zelf gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Er zijn ook VGA splitter kabels (ook eventueel met DVI), met een resolutie van 1280*1024 moet dat zeker kunnen, ik heb dat ook! :)

Maar vreemdste vind ik dan nog wel, dat je een monitor hebt zonder DVI? Eventueel kan je natuurlijk de onboard vga gebruiken voor jouw tweede monitor. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 16-10-2011 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow

KermieCow

Topicstarter
tja, 2 x dvi gebruik ik zelf ook.. Maar die setup werkt met 2 oudere monitoren.. wel 17", maar alleen maar VGA.

Wat ik wel vreem vind is dat ik nergens kan vinden of die kaart inderdaad ook maar 1 x VGA aan zou kunnen.. Er lijkt me eerder dat er niet goed ingesteld staat.. Want als ik alleen maar een DVI-I omzetter naar VGA gebruik en de VGA uitgang niet aansluit, dan nog heb ik geen VGA beeld op de monitor. Dus er moet iets zijn waarom dat uit staat.

Ook wel lekker van de support van Club3d dat ze compleet niet reageren.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Heb je dan beide dvi uitgangen geprobeerd met de vga/dvi converter ? Het kan namelijk zijn dat er maar op 1 dvi poort ondersteuning is voor analoog signaal hetgeen mij wel vreemd lijkt verder. Zelf heb ik eigenlijk dan ook al jaren geen vga monitor meer gebruikt op mijn systeem en was ik al vrij snel richting dvi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow

KermieCow

Topicstarter
De videokaart heeft maar 1 DVI-I uitgang. Daarnaast nog 1 HDMI en 1 VGA uitgang. Die HDMI geeft zowiezo geen analoog signaal mee en heeft een actieve omzetter nodig. Dat kost meer dan een andere videokaart, dus zie ik het nu niet van in. :)

morgen even proberen met die onboard VGA.

update..

Dus.. geen opties in de bios om de onboard samen te laten werken met de pcie kaart.. Dus dat houdt al op.

Ben wel blij dat Club3D even reageert op mijn email (not dus ), ik ga het nog even proberen bij mijn webwinkel, kijken of die meer weten.. Maar die wisten in eerste instantie al niet of het zou werken, dus daar had ik al niet al te veel vertrouwen in.

Ben toch bang dat ik naar een DVI monitor moet gaan upgraden..

update @ 20-10-2011

Heb toch respons van de leverancier gehad, ze menen dat er verschil is tussen de volgende convertors :
- DVI-A -> VGA
- DVI-I single -> VGA
- DVI-I dual -> VGA

Ik kan niet vinden wat dit uit zou maken voor het analoge signaal, dat zijn nog steeds die 4 pinnetjes rondom dat streepje ( links op de connector ) toch? Maar waarom zijn er dan toch convertors naar VGA die zoveel van die digitale pinnetjes hebben? Kan hierop het antwoord niet vinden, iemand die wel deze parate kennis heeft?
De leverancier stuurt me nu een DVI-I dual -> VGA connector op, kijken of het daarmee wel werkt...

[ Voor 72% gewijzigd door KermieCow op 20-10-2011 11:15 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdinandeZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 20:14
hey, ben benieuwd naar je oplossing, zelf zit ik te worstelen met mijn 2de beeldscherm.

Heb een AMD 6870 videokaart en krijg daar geen 2de monitor op aangesloten.
Vanwege het feit dat 1 monitor gewoon DVI is en de andere VGA. De VGA moet ik omzetten naar een DVI (4pinnen) om het uberhaut te kunnen aansluiten op de de kaart. Ben op t moment bezig met drivers update, maar ben er bang voor. Beide monitoren hebben andere resolutie. En het wil nog niet echt werken.

Succes en ben benieuwd naar het antwoord.

edit,

Zie nu/las net dat je 2 videokaarten nodig hebt om 2 aparte beeldschermen aan te sturen, klopt dit?
Zoja kan ik dan mits de goede moederbord mijn oude videokaart erin doen zodat ik mijn 2de monitor kan aansluiten.

Vond het namelijk wel teleurstellend dat met al die aansluiten van mijn videokaart (6870) dat je er geen 2de monitor kan aanhangen voor webpagina's etc...

Hoop dat het je lukt KermieCow, dan heb ik ook een idee of het mij gaat lukken ;)

[ Voor 31% gewijzigd door FerdinandeZ op 20-10-2011 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow

KermieCow

Topicstarter
@ FerdinandeZ

Nee hoor, voor een 2e scherm aan je pc heb je geen 2e videokaart nodig. Waar je wel op moet letten, is of de DVI die je hebt wel echt DVI-A of DVI-I is ( zie ook Wikipedia: Digital Visual Interface). Dan alleen heb je die 4 pinnetjes die voor het analoge signaal zorgen.

Zelf heb ik dus de 6570 met 1 x VGA, 1 x DVI-I volgens de specs.. Echter na uitgebreid contact met de fabrikant, blijkt dat zij ook een foutje hebben gemaakt in de specs.. De DVI-I poort die erop zit, blijkt stiekum toch een DVI-D poort te zijn, ook al heeft hij wel die 4 extra analoge pin's ( die doen dus gewoon nix ). Mag hem nu kosteloos omruilen voor een duurdere versie die wel een DVI-I uitgang heeft. ( krijg er ook nog een t-shirt, cap en game bij.. toch wel netjes.. ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Dat is nog eens service en gelukkig dat het vreemde probleem opgelost is en ook meteen een weet voor andere tweakers dat er blijkbaar versies in omloop zijn waarbij het analoge signaal uitgeschakeld is.
Pagina: 1