vraag sata 3 controller voor ssd vertex3

Pagina: 1
Acties:

• LinkjeZ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-01 14:53
Beste Tweakers

Ik heb dus een ssd gekocht, de vertex 3 120 gb (550/500)

Het probleem is dus dat mijn mobo maar sata 2 heeft.

nu wil ik dus een controller kopen om mijn snelheid wat omhoog te krikken!

nu heb ik deze dus gezien.

http://www.asrock.com/mb/spec/card.asp?Model=SATA3%20Card

kan ik deze controller gebruiken om de maximale snelheid te behalen?

of zou ik dan echt een nieuwe mobo moeten kopen ?

Mvg Thomas

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een simpel rekensommetje vertelt je dat dat kaartje vrij weinig nut heeft.
De schijf naar de kaart is misschien wel 6Gbps, wat omgerekend 715Mbyte/sec is, maar een PCIe x1 kanaal doet slechts 256MByte/sec

Een nieuw mobo lost het probleem ook niet per definitie op. Het ligt er maar net aan hoe de controller aangesloten is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Nee, dat kan niet.

Je kunt wel een SATA/600 controller kopen, maar die kan niet de volledige snelheid benutten. De Marvell controller presteert in realistische situaties ook minder dan je onboard Intel SATA/300 controller.

Als je chipset geen SATA/600 heeft, heb je simpelweg geen SATA/600. Er bestaan geen 'echte' controllers die volledig SATA/600 poorten geven buiten de chipset functionaliteit van AMD en Intel.

Ik raad aan dat je gewoon bij je huidige setup blijft, er is niets mis mee om die SSD op je SATA/300 controller te gebruiken daarmee verlies je hooguit 10-15% aan snelheid, wat je zeker niet gaat merken bij dagelijks gebruik.

@hierboven: SATA en PCI-express 1.0 en 2.0 gebuiken het 8/10-bit encodingmechanisme. SATA/600 = 6Gbps = 600MB/s ruwe bandbreedte (excl. command overhead) en voor PCI-express 2.0 geldt dat één lane 500MB/s aan bandbreedte levert. Je kunt in de praktijk met een goede PCIe 2.0 x1 controller tot 465MB/s komen dan houdt het op. Bovendien levert de Marvell 88SE9123 controller vrij slechte prestaties die soms ver onder niveau van SATA/300 liggen. De nieuwere Marvell chip is wel een stuk beter.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2011 00:31 ]

• LinkjeZ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-01 14:53
dus met mijn sata 300 zou ik dus rond de 480 ziten ?

ik heb trouwens een DH55HC van intel met volgende spec's

Chipset
Intel® H55 Express Chipset
Audio Intel® High Definition Audio subsystem in the following configuration:

8-channel (5.1+ 2 independent multi-streaming) audio subsystem with three analog audio outputs using the Realtek ALC888S* audio codec
LAN support Gigabit (10/100/1000 Mbits/sec) LAN subsystem using the Intel® 82578DC Gigabit Ethernet Controller
Peripheral interfaces
Up to twelve USB 2.0 ports
Six Serial ATA 3.0 Gb/s ports, with two ports compatible with eSATA dongles
One serial port header
One parallel port header
One back panel PS/2 connector
Expansion capabilities
One PCI Express* 2.0 x 16 bus add-in card connector
Two PCI Express 2.0 x 1 connectors
Three PCI Conventional bus connector

dus ook als ik de pciE 2.0 x16 pak voor dat kaartje heeft het amper zin ?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26
Waarschijnlijk wordt je PCIe x16 al gebruikt voor jouw videokaart. Daarnaast kun je alleen maar x1 toevoegen, wat dus geen nut heeft. Dus nee, een extra controller heeft geen nut op jouw moederbord.

Daarnaast is een nieuwe Vertex op Sata-II snel genoeg en zul je het praktische verschil nooit goed merken. Dus ik zou gewoon bij Sata-II blijven als ik jou was.

Verwijderd

Het kaartje is pci-e 1x. Als je die aansluit op een bredere poort heeft dat simpelweg geen zin De kaart communiceert nog steeds met 1x bandbreedte.

Verwijderd

LinkjeZ schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 01:07:
dus met mijn sata 300 zou ik dus rond de 480 ziten ?
Nee met SATA/600 kun je in de praktijk max 560MB/s halen en over PCI-express 2.0 x1 zoals die controller max ~465MB/s.

Met SATA/300 haal je rond de 270MB/s max. De IOps liggen ook 10% lager. Al met al merk je daar niets van. Alleen je sequential read heeft er iets onder te lijden en zelfs dat is erg beperkt.
ik heb trouwens een DH55HC van intel met volgende spec's
Een 50-series chipset ja, en SATA/600 heb je pas vanaf 60-series chipset. In jouw geval lekker wachten tot de 70-series chipset dan is een upgrade met Ivy Bridge wellicht nuttig.

Je moet je niet zo blindstaren op SATA/600, want dan begrijp je het hele nut van een SSD nog niet.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:47

M2M

medicijnman

Dus je gaat er net geen 200MB/s op vooruit als je het kaartje aanschaft en 'm in een PCI-E 2.0 1x slot drukt. Afhankelijk van de prijs van zo'n kaartje zou je het kunnen overwegen. Het is toch 40% sneller. (in sequentiele transfers. Maar daar schaf je inderdaad geen SSD voor aan. Zelfs met 150MB/s ben ik tevreden, zolang ik voldoende IOPS overhoudt).

ow ja, marvell controller. Ik zou het niet doen, of het ding uit proberen en als je niet tevreden bent met de prestaties terug sturen binnen 7 dagen. En dat is kosteloos :)

[ Voor 46% gewijzigd door M2M op 14-10-2011 01:33 ]

-_-

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26
M2M schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 01:30:
Dus je gaat er net geen 200MB/s op vooruit als je het kaartje aanschaft en 'm in een PCI-E 2.0 1x slot drukt. Afhankelijk van de prijs van zo'n kaartje zou je het kunnen overwegen. Het is toch 40% sneller.
Dan moet dat kaartje ook PCIe 2.0 compatibel zijn, anders telt dat dus al niet. Is het kaartje dat wel, dan gaat de TS er een 200MB/s op vooruit in sequentiele leessnelheid. Dat ga je alleen merken als je met extreem grote bestanden werkt die naar een andere, zelfde SSD geschreven worden op dezelfde controller. Dus zeer waarschijnlijk niet.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:47

M2M

medicijnman

Ik was de boel al aan het editten. Was een beetje voorbarig. Duidelijk bedtijd ;)

-_-

Verwijderd

Daarnaast, de Marvell 88SE9123 heeft in de praktijk vaak mindere performance dan Intel SATA/300 controller. Dat zie je niet direct bij simpele benchmarks, maar kijk eens naar deze benchmark en je beseft dat het 'upgraden' naar deze 6Gbps controller vooral een downgrade is:

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/storage/ST32000641AS/HD-Tune_Bandwidth_Speed_Agility-SSD.png

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/articles/SATA-3G_vs_SATA-6G/HD-Tune_Random_IOPS_Agility-EX_SSD.png

Bron: http://benchmarkreviews.c...d=38&limit=1&limitstart=3

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:08
alex3305 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 01:33:
Dan moet dat kaartje ook PCIe 2.0 compatibel zijn, anders telt dat dus al niet. Is het kaartje dat wel, dan gaat de TS er een 200MB/s op vooruit in sequentiele leessnelheid.
De gebruikte Marvell chip en het kaartje zijn netjes PCI-e 2.0, helaas doen de PCI-e lanes van de Intel H55/P55 chipset ondanks dat ze PCI-e 2.0 zijn maar 2.5GT/s (PCI-e 1.x snelheid).

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Wil je echte SATA3 performance, dan moet je toch kijken naar een Areca of duurdere Highpoint sata controller. Die geven dan echter weer niet het TRIM commando door, waardoor je SSD sneller trager zal worden.

• RiGhTeOuS
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-12-2025
Dus als ik het allemaal goed begrijp heeft het geen zin om een goeie / duurdere SATA/600-controller los te kopen voor mijn P5Q-E?

1. Ik verlies daardoor TRIM (is dit bij alle losse controller?)
2. De snelheid gaat niet heel veel omhoog (meer dan 15% zal t niet zijn?)
3. Zonde van het geld (wat kost een goeie controller ongeveer trouwens?)

G.don

Verwijderd

Als je 3 posts terug leest, dan zie je dan de snelheid omlaag gaat..

Een controller waarbij dat niet zo is, kost een paar honderd euro en is bovendien nog steeds trager dan native SATA-600 poorten op een chipset.
Pagina: 1