Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Unbreukable
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:13
Mijn werkgever doet lastig met het opnemen van vakantiedagen.

Mijn geplande vakantie in de zomer heb ik gecanceld omdat 1 van mijn collega's ontslag heeft genomen en ik mijn andere collega binnen de vestiging uit de brand wilde helpen.

Toen heb ik een verzoek ingediend om mijn geplande vakantie door te schuiven naar oktober.
Dit verzoek werd afgewezen ivm een verhuizing naar een nieuwe locatie.
Nu wilde ik vakantie in december nemen en ook dit is niet akkoord bevonden (omdat het een drukke periode is in de retail, al valt dit in onze branche nog wel mee).

Ik krijg nu 1 week (34 uur) in november...

Ik heb in heel 2011 nog niet 1 dag vakantie opgenomen en heb me tot 2x toe heel soepel opgesteld
Op dit moment heb ik dus nog 155 uur vakantie over.
Mijn contract is voor 34 uur dus dit komt neer op bijna 5 weken.

1 week vakantie in een jaar vind ik zeer aan de magere kant (helemaal gezien mijn laatste vakantie in juli 2010 was) en ik vraag me af of ik mbt het opnemen van mijn vakantie ook niet bepaalde rechten heb. Nu krijg ik zomaar een willekeurige periode in mijn mik geduwd.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:52
Wat zegt je CAO?
Wat zegt je contract?

Zie ook: http://www.rijksoverheid....akantiedagen-opnemen.html

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

en wat wil je nu precies van ons horen?

Lijkt me een typisch geval van eens ff flink met je vuist op tafel slaan bij je werkgever...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Unbreukable
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:13
kamstra schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:52:
en wat wil je nu precies van ons horen?

Lijkt me een typisch geval van eens ff flink met je vuist op tafel slaan bij je werkgever...
Dat ;)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Juist... Je hebt rechten natuurlijk, maar ik zou mijn werkgever aan zijn verstand peuteren dat je zo niet met loyaal personeel omgaat.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 21:49
Sterker nog: je bent wettelijk verplicht om minimaal 1 week (ik meende zelfs 2 weken?) onafgebroken op te nemen....

Zoek maar eens.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• DC_Vincent
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
http://www.rijksoverheid....akantiedagen-opnemen.html

Sowieso is je werkgever verplicht je de mogelijkheid te geven je wettelijke vakantiedagen (4x aantal werkdagen per week) op te nemen.

• Seraphin
  • Laatst online: 08:40

Seraphin

Meep?

DiedX schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 22:34:
Sterker nog: je bent wettelijk verplicht om minimaal 1 week (ik meende zelfs 2 weken?) onafgebroken op te nemen....

Zoek maar eens.
Bij dit soort stellingen zou ik graag zien dat je zelf de zoekopdracht intikt om je statement te bewijzen. Bij mijn weten is er in NL namelijk helemaal geen wettelijke verplichting om vakantie op te nemen.

Sterker nog; een aantal jaren geleden voerde ik interne audits uit bij bedrijf X. Een van de interne regels was (is) dat iedere medewerker minimaal 1x per jaar 2 weken onafgebroken vakantie neemt. Hier zit een hele theorie achter die samengevat kan worden als: "het is een anti-fraude maatregel". Anyway; tijdens het auditen van o.a. die regel, kwamen wij al héél snel tot de conclusie dat het niet juridisch afdwingbaar is om een werknemer op vakantie te sturen. Kortom, aangaande jouw stelling: "link or it didn't happen".

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

BW 7:638, lid 3:De werknemer is wettelijk verplicht per kalenderjaar ten minste twee aaneengesloten weken (meestal 10 vakantiedagen) of tweemaal een week op te nemen

/(bb|[^b]{2})/

Verwijderd

JohnR schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:09:
BW 7:638, lid 3:De werknemer is wettelijk verplicht per kalenderjaar ten minste twee aaneengesloten weken (meestal 10 vakantiedagen) of tweemaal een week op te nemen
In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week geen arbeid behoeft te verrichten.
Ik ben geen expert in juridische taal, maar wat jij schrijft en wat in het artikel staat zijn toch twee verschillende dingen.

• Seraphin
  • Laatst online: 08:40

Seraphin

Meep?

JohnR schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:09:
Volgens mij is dat hele artikel bedoeld om de werkgever te verplichten om de werknemer in staat te stellen om een beetje redelijk vakantie op te nemen.

Ik lees in lid 3 dan ook geen enkele onderbouwing van de stelling dat de werkgever de werknemer gedwongen op vakantie kan sturen.

[ Voor 18% gewijzigd door Seraphin op 14-10-2011 10:26 . Reden: ietsje liever geformuleerd ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Van de rijksoverheid site,lijkt me het belangrijkste stukje over de verplichte dagen,waar je nu dus 1 week van heb.hij is je dus verplicht je nog een week te geven,'zwaarwegende bedrijfsbelangen' gelden daar niet voor om deze te weigeren

Minstens minimumaantal vakantiedagen opnemen
U moet ieder jaar de vakantiedagen kunnen opnemen waar u minimaal recht op heeft. Uw werkgever mag daar geen bezwaar tegen maken, ook niet met een beroep op 'zwaarwegende bedrijfsbelangen'. Niet opgenomen vakantiedagen verjaren na 5 jaar: vakantiedagen opgebouwd in januari 2006 vervallen dus op 31 december 2011. Vanaf 1 januari 2012 geldt een verjaartermijn van 6 maanden.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:17
Unbreukable schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:44:
Mijn werkgever doet lastig met het opnemen van vakantiedagen.

Mijn geplande vakantie in de zomer heb ik gecanceld omdat 1 van mijn collega's ontslag heeft genomen en ik mijn andere collega binnen de vestiging uit de brand wilde helpen.
Okay, je werkgever gaf je de mogelijkheid om toen op vakantie te gaan, maar daar heb je toen van afgezien en dat was je eigen keuze.
Toen heb ik een verzoek ingediend om mijn geplande vakantie door te schuiven naar oktober.
Dit verzoek werd afgewezen ivm een verhuizing naar een nieuwe locatie.
Nu wilde ik vakantie in december nemen en ook dit is niet akkoord bevonden (omdat het een drukke periode is in de retail, al valt dit in onze branche nog wel mee).
Dat heten nou "zwaarwegende bedrijfsbelangen".
Ik krijg nu 1 week (34 uur) in november...
De werkgever geeft je dus de mogelijkheid om vakantie op te nemen, dan moet je daar natuurlijk wel gebruik van maken.
Ik heb in heel 2011 nog niet 1 dag vakantie opgenomen en heb me tot 2x toe heel soepel opgesteld
Op dit moment heb ik dus nog 155 uur vakantie over.
Mijn contract is voor 34 uur dus dit komt neer op bijna 5 weken.

1 week vakantie in een jaar vind ik zeer aan de magere kant (helemaal gezien mijn laatste vakantie in juli 2010 was) en ik vraag me af of ik mbt het opnemen van mijn vakantie ook niet bepaalde rechten heb. Nu krijg ik zomaar een willekeurige periode in mijn mik geduwd.
Wat is nu je punt? Je werkgever heeft je voor minstens twee weken de mogelijkheid gegeven om vakantie op te nemen, maar in de zomer zag je daar zelf van af en voor november hoeft het niet van jou. En tijdens de drukste periode van het jaar en tijdens een verhuizing kan het nu eenmaal niet. Het lijkt er toch sterk op dat de werkgever zich aan zijn verplichtingen heeft gehouden, maar dat jij er geen gebruik van hebt gemaakt.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

@Koos: het vaststellen van de vakantiedagen moet in overleg gebeuren. Het is niet zo dat de baas maar mag beslissen dat jij in die en die week vakantie moet opnemen, en dat je anders maar pech hebt.

Als jij weigert om op bepaalde momenten je vakantie op te nemen, betekent dat niet dat daarmee je recht op vakantie vervalt.

En die zwaarwegende belangen gaan wel zover dat het bedrijf zo ongeveer failliet moet gaan voordat hij je mag weigeren je vakantie op te nemen op de dagen dat je wil. Een redelijk drukke periode is m.i. onvoldoende reden om vakantie te mogen weigeren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• DiedX
  • Laatst online: 16-11 21:49
Seraphin schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:04:
[...]

Kortom, aangaande jouw stelling: "link or it didn't happen".
I stand corrected. Ik heb push/pull verkeerd begrepen, en inderdaad, bij mijn huidige werkgever heb je het "employee handbook", waar dat wel verplicht in staat. De reden is heel simpel:

* Op het moment dat een medewerker alleen maar werkt, hoeft dat niet per se gezond te zijn
* Je bouwt als bedrijf de verplichting op om kapitaal achter te houden om medewerkers in 1 keer uit te betalen bij ontslag
* Medewerkers hebben vaak 1 maand opzegtermijn. Als die ene maand al meteen je vakantieperiode is, kan het zijn dat je medewerker in één keer weg is.

Overigens lijkt "het is druk" niet zwaarwegend genoeg om te verbieden om vakantie te nemen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 20:55
Het is druk lijkt me best een goede reden, maar dan vooral als er ook al collega's op vakantie gaan.
Slechts 1 tegelijk zal in alle gevallen moeten kunnen, tenzij er echt een verhuizing oid is.
Er zijn ook branches waar bepaalde periodes ook een no go zijn voor wat betreft vakanties.

• Koos Werkloos
Ardana schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:37:
@Koos: het vaststellen van de vakantiedagen moet in overleg gebeuren. Het is niet zo dat de baas maar mag beslissen dat jij in die en die week vakantie moet opnemen, en dat je anders maar pech hebt.
Ja, inderdaad in overleg. Maar als je na overleg vakantiedagen inplant en die dag vervolgens niet opneemt... ja, dan maak je het jezelf moeilijk, vooral omdat buiten de gebruikelijke vakantieperioden het nu eenmaal niet zomaar mogelijk is om op vakantie te gaan omdat het dan veel drukker is.
Als jij weigert om op bepaalde momenten je vakantie op te nemen, betekent dat niet dat daarmee je recht op vakantie vervalt.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet?
En die zwaarwegende belangen gaan wel zover dat het bedrijf zo ongeveer failliet moet gaan voordat hij je mag weigeren je vakantie op te nemen op de dagen dat je wil. Een redelijk drukke periode is m.i. onvoldoende reden om vakantie te mogen weigeren.
Wat je hier zegt is in strijd met wat je een paar regels hierboven zelf zegt: "het vaststellen van de vakantiedagen moet in overleg gebeuren". Het is heel normaal dat werknemers niet met zijn allen tegelijk op vakantie kunnen en dat je geen vakantie kan opnemen in perioden dat het veel drukker is dan in andere perioden van het jaar.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het sleutelwoord zit er volgens mij in dat jij zelf je vakantie hebt geannuleerd. Als de werkgever dat had gedaan dan had je wel wat gehad maar nu heb je (denk ik) geen poot om op te staan...

Maarja, IANAL... Neem contact op met je rechtsbijstand / vakbond / juridisch loket...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Buiten de juridische haarkloverij: jij stelt je flexibel op om de onderneming te helpen en wordt hiervoor 'bestraft'. Dat lijkt me een duidelijk signaal voor hoe je in de toekomst met dit soort dingen om gaat.

Ik denk dat je best een iets duidelijker en steviger geluid mag laten horen en je beroepen op de reden waarom je de vakantie hebt geannuleerd.

• Koos Werkloos
Roenie schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 10:01:
Buiten de juridische haarkloverij: jij stelt je flexibel op om de onderneming te helpen en wordt hiervoor 'bestraft'. Dat lijkt me een duidelijk signaal voor hoe je in de toekomst met dit soort dingen om gaat.

Ik denk dat je best een iets duidelijker en steviger geluid mag laten horen en je beroepen op de reden waarom je de vakantie hebt geannuleerd.
Dan komt de vraag natuurlijk: is MB23 door werkgever gevraagd om dit te doen? Eigen initiatief tonen is natuurlijk hartstikke goed, maar overleg dit soort dingen altijd vantevoren met de werkgever en maak daarbij direct afspraken over vakantie.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 10:21:
Dan komt de vraag natuurlijk: is MB23 door werkgever gevraagd om dit te doen? Eigen initiatief tonen is natuurlijk hartstikke goed, maar overleg dit soort dingen altijd vantevoren met de werkgever en maak daarbij direct afspraken over vakantie.
Daar gaat het me niet om. Het gaat mij om de intentie en het signaal dat de werkgever hiermee afgeeft. Als iets demotiverend is dan is dit het wel.

Flexibele werknemers zijn goud waard en je kunt als werkgever dan ook je best doen om je ook flexibel op te stellen en in ieder geval te zoeken naar oplossingen in plaats van simpelweg zeggen dat iets niet kan. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dit hier precies is gegaan.

Edit: dus ga de dialoog aan waarbij je aangeeft dat je de onderneming wilde helpen en je het op prijs zou stellen als de organisatie meedenkt om een oplossing te vinden. Eisen wordt lastig, maar een beroep doen op flexibiliteit lijkt me op zijn plaats.

[ Voor 13% gewijzigd door Roenie op 16-10-2011 10:34 ]

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:55
Bij een fulltime functie (40 uur) ben je wettelijk verplicht om 20 vakantiedagen op te nemen per kalenderjaar. Werk je parttime, dan is dit naar rato.
Daarnaast mag je buiten die verplichte dagen, ook maar een beperkt aantal dagen meenemen naar het volgende jaar, daar ga je dus ook ruimschoots overheen als je je dagen niet op mag nemen.

Life is what happens while you're busy making other plans

Pagina: 1