Toon posts:

Zijpaneel afdekken = airflow?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, mijn computerkast is relatief goedkoop maar de onderdelen niet. Probleem nu is dat ik me redelijk stoor aan de geluiden die eruitkomen, er zitten nochtans al stille fans in maar het geluid komt echt van de hd’s. Nu heb ik Be Quiet Dempingsmatten gekocht voor aan de zijpanelen te plakken maar nu vraag ik me dit af;
Ik heb vooraan een 120mm fan steken die lucht naar binnen blaast en achteraan een 80mm fan die naar buiten blaast, maar op mijn zijpaneel zitten er tal van gaatjes (voor de koeling wss), als ik nu die dempingsmatten daarop plak zodat dat gat toe is? Zal mijn airflow verbeteren? Want zo kan de lucht totaal niet ontsnappen langs de zijkant en moet het achteraan via de fan gaan

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-01 17:09
Hoogwaarschijnlijk niet maar je zou er wel op moeten letten
Voel eens bij die gaten of daar veel lucht uitstroomt.als er niks uitkomt zou het niet veel veranderen..
anders laat je de ventilatie gaten open en doe je het isolatie materiaal daar omheen.

[ Voor 26% gewijzigd door Cobra8811 op 13-10-2011 18:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er komt amper warme lucht door, maar toch wel een beetje. En die gaten open laten gaat hoogstwaarschijnlijk ten koste de geluidsdemping

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je hebt sowieso al geen ideale situatie doordat de intakefan groter is als je outtakefan en voor een goede luchtstroom kan je dit beter gelijk houden. Bedenk je ook erbij dat wanneer je dempingsmatten gaat gebruiken dat de temperatuur omhoog gaat in je kast want het isoleert niet alleen geluid maar ook de warmte. M.a.w. de warmte blijft langer in je kast hangen die normaal via het metaal van je kast kon worden afgevoerd en dit door de matten niet meer kan.

Wil je echt iets eraan doen aan het lawaai dan moet je dit bij de bron gaan aanpakken en bv een 80 mm fan draait al per definitie op een veel hoger toerental als een 12 cm fan met als resultaat meer lawaai. Hoe lager het toerental van een fan en des te minder lawaai maar ook daar zit weer een maar aan vast. Het ligt er ook aan hoe de luchtverplaatsing van een fan is en je dus een fan niet zomaar op een lager toerental kan laten draaien.

Mijn tip zou zijn om echte stille fans erin te zetten waarbij ik zelf heel goede ervaringen heb met de Noctua fans die alleen wel prijzig zijn.

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 15:28
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 16:46:
Zal mijn airflow verbeteren? Want zo kan de lucht totaal niet ontsnappen langs de zijkant en moet het achteraan via de fan gaan
Zal je airflow verbeteren? Dit hangt er vanaf: Gaat er lucht uit het zijpaneel en / of gaat er ook lucht UIT het zijpaneel?

Als het er alleen maar uit gaat maakt het niet veel uit en zal het in principe verbeteren omdat er zo meer lucht naar achteren ( En ik neem aan boven ) gaat en er dus meer langs je moederbord en CPU gaat.

Gaat het er in? Dan kan het misschien wel de temperaturen van je videokaart beinvloeden gezien die dan waarschijnlijk daar het meeste van benut.

Ik heb zelf ook dempingmateriaal in mijn kast ( Van de bouwmarkt ) en dat gaat ook over mijn zijpaneel rooster. Maar dat maakt voor mij niet uit aangezien mijn CPU en GPU watergekoeld zijn, maar het scheelt wel een hoop geluid.

Wat ik zou doen, en is ook al gezegd, kijken of je de front en back fans kan veranderen mocht je veel lawaai houden. Plus dit komt je airflow waarschijnlijk wel ten goede.

Mocht je er achter komen dat je op je videokaart een eitje kan bakken, kan je altijd nog een fan, mét stoffilter ( kan je wel kopen bij Highflow etc, niet duur, wel praktisch!! ) er op zetten. En als het goed is zal het dan niet veel lawaaieriger van worden..

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:31

FeaR

In GoT we trust

Roel1966 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 19:05:
Je hebt sowieso al geen ideale situatie doordat de intakefan groter is als je outtakefan en voor een goede luchtstroom kan je dit beter gelijk houden.
Is dat wel zo? Ken genoeg kasten die intake meer hebben dan outtake. Mijn Lian Li heeft dat ook: intake 3 x 140 mm en als outtake 1 x 140mm en 1 x 120mm.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Roel1966
  • Niet online
FeaR schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 20:48:
Is dat wel zo? Ken genoeg kasten die intake meer hebben dan outtake. Mijn Lian Li heeft dat ook: intake 3 x 140 mm en als outtake 1 x 140mm en 1 x 120mm.
Je Lian Li is zodanig ontworpen dat er buiten de 14 en 12 cm outtake fans nog een heleboel roosters zijn waar de lucht als het ware dan uitgeperst kan worden. Maar in een kleinere gesloten kast is het wel gewoon "beter" enigszins gelijke fans te gebruiken voor een redelijke luchtstroom in de kast. Vooral ook in zijn geval wanneer hij aan de zijkant dat rooster dicht wil plakken en dempingsmatten erin gaat plakken.

O ja, wat ook nog verschil maakt is het toertental van de fans en voor zover ik mij kan herinneren gebruikt Lian Li aan de achterkant 1500 rpm fans en de voorkant veelal 1200 rpm fans. Dus ook daarmee kan je evenzogoed nog een gelijke luchtstroom krijgen maar Lian Li is gewoon daarin veel uitgebalanceerder. Alhoewel ik bv niet te klagen heb bij mijn Coolermaster HAF 932 ondanks dat ik voorheen altijd Lian Li had.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
Roel1966 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 19:05:
Je hebt sowieso al geen ideale situatie doordat de intakefan groter is als je outtakefan en voor een goede luchtstroom kan je dit beter gelijk houden. Bedenk je ook erbij dat wanneer je dempingsmatten gaat gebruiken dat de temperatuur omhoog gaat in je kast want het isoleert niet alleen geluid maar ook de warmte. M.a.w. de warmte blijft langer in je kast hangen die normaal via het metaal van je kast kon worden afgevoerd en dit door de matten niet meer kan.

Wil je echt iets eraan doen aan het lawaai dan moet je dit bij de bron gaan aanpakken en bv een 80 mm fan draait al per definitie op een veel hoger toerental als een 12 cm fan met als resultaat meer lawaai. Hoe lager het toerental van een fan en des te minder lawaai maar ook daar zit weer een maar aan vast. Het ligt er ook aan hoe de luchtverplaatsing van een fan is en je dus een fan niet zomaar op een lager toerental kan laten draaien.

Mijn tip zou zijn om echte stille fans erin te zetten waarbij ik zelf heel goede ervaringen heb met de Noctua fans die alleen wel prijzig zijn.
punt 1: intake groter of kleiner ( minder of meer) maakt opzich niets uit
punt 2: dit klopt, isolatie materiaal dempt geluid, maar houd ook warmte vast (misschien 2-4c warmer)
punt 3: heb je ook gelijk in, hoe kleiner de fan, hoe harder die moet draaien voor koeling, maar wilt nog niet zeggen dat deze luid is.

daarbij denkt iedereen dat de cpu koeler altijd het luidst is, of een 80mm fanntje, maar de voeding kan er ook bijhoorlijk wat van hoor...

zijn die "tal gaatjes" mesh?? je kan het eerst proberen hoor het af te plakken met bijv papier/karton, en dan even kijken of daardoor al je temps omhoog gaan, MAAR meestal doet zo'n open zijkant niet heel erg veel..

daarbij zou je niet beter wat gaan doen aan bijv de ophanging van je HDD's?

stille redelijk goedkope fans zijn: Nexus, Scythe, Fractal Design

[ Voor 9% gewijzigd door [Remmes] op 13-10-2011 21:33 ]

ja, daag.

• Roel1966
  • Niet online
Remmes_NT schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:28:
punt 1: intake groter of kleiner ( minder of meer) maakt opzich niets uit
punt 2: dit klopt, isolatie materiaal dempt geluid, maar houd ook warmte vast (misschien 2-4c warmer)
punt 3: heb je ook gelijk in, hoe kleiner de fan, hoe harder die moet draaien voor koeling.

daarbij denkt iedereen dat de cpu koeler altijd het luidst is, of een 80mm fanntje, maar de voeding kan er ook bijhoorlijk wat van hoor...
stille redelijk goedkope fans zijn: Nexus, Scythe, Fractal Design
Zoals ik net al schreef is het ook afhankelijk van de bouw van de kast en eventuele roosters aan de achterkant, plus ook nog eens het toerental van de fans maar in geval van de TS zit hij met lawaai. Zou hij bv nu een stillere 80 mm achterin gaan plaatsen dan loopt hij het risico dat de luchtstroom terug gaat. Vandaar zou het idealer zijn om 2 gelijke fans van 12 cm te gebruiken voor een optimale luchstroom, vooral wanneer je dempingsmatten gaat plaatsen.

Fans van voedingen kunnen ook zeker lawaaiig zijn maar ook dit kan vaak weer eraan liggen hoe een voeding geplaatst is in de kast, en het minder gunstig kan zijn wanneer de voeding bovenin hangt me de fan boven bijvorobeeld een luchtkoeler van de cpu. Vanzelf trekt ie dan weer extra warmte mee waardoor zo'n fan ook weer sneller moet gaan draaien om de voeding koel te houden, dus idealer is toch onderin en dan met de fan naar boven toe gericht.

Bij cpu's is het vaak de stockfan die nogal lawaaiig zijn maar wanneer je een goede aftermarketkoeler erop hebt zitten, of in mijn geval een Corsair H80 met 2 Noctua fans dan is dat lawaai zeer beperkt in elk geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Roel1966 op 13-10-2011 21:40 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
Roel1966 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:39:
[...]

Zoals ik net al schreef is het ook afhankelijk van de bouw van de kast en eventuele roosters aan de achterkant, plus ook nog eens het toerental van de fans maar in geval van de TS zit hij met lawaai. Zou hij bv nu een stillere 80 mm achterin gaan plaatsen dan loopt hij het risico dat de luchtstroom terug gaat. Vandaar zou het idealer zijn om 2 gelijke fans van 12 cm te gebruiken voor een optimale luchstroom, vooral wanneer je dempingsmatten gaat plaatsen.
TS zegt dat hij al stille fans heeft, maar dat zijn HDD voor overlast zorgen

[ Voor 33% gewijzigd door [Remmes] op 13-10-2011 21:53 ]

ja, daag.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-01 08:04
Meer intake dan outake is overdruk, scheelt een boel stof.
verder zou ik heel simpel zijn: probeer het gewoon, meet de temps vooraf (liefst van de lucht, de processor, de graka en mobo) en achteraf. Blijven ze goed (met mss 2 graden verschil) en is het een pak stiller, mooi toch?

mixing a drink and music

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 15:28
Mits je stoffilterd hebt bij je intake ;)

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:39:
[...]

Zou hij bv nu een stillere 80 mm achterin gaan plaatsen dan loopt hij het risico dat de luchtstroom terug gaat.
Dat is de eerste keer dat ik daar van hoor?

En ze zitten er al in, het zijn allemaal Be Quiet fans en die zijn echt bijna geluidsloos, maar het zijn de hd's die staan te ratelen, zeker in raid.

Ik heb in combinatie met de dempingsmatten 2 Bay Rafters gekocht om de hd's te mounten in de cd-bay, dit zal hopelijk voor minder lawaai zorgen

Vanavond alles eens testen

Verwijderd

Topicstarter
Na een hels karwei van 3 uur heb ik alles op maat geknipt en geplakt;

10minuten stressen en hij krijgt 67°, dit een amd 955 die zou max 62° mogen worden... :(
Ik denk dat de heatsink er niet meer stevig op zit (hoop ik), vanavond na het werk eens proberen
Pagina: 1